Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

tiepmiep

tiepmiep

02-03-2009 om 01:28

Ik wil weer aan het werk... (beetje lang geworden)

maar zie even door de bomen het bos niet meer.

Na een aantal jaren fulltime thuis voor de kinderen te hebben gezorgd, heb ik er nu weer zin in om een leuke baan te gaan zoeken. Ik weet het, timing is misschien niet perfect nu maar zo is er altijd wel wat.
Jongste is een half jaar, als ik wacht tot zij schoolgaand is ben ik bijna 40 en dan lijkt me dat mijn kansen ook niet meer toppie zijn. Dus de knoop is doorgehakt, ik wil weer aan de slag, mijn eigen geld verdienen, mijn carriere weer opbouwen en eigenlijk ben ik dringend toe aan wat anders dan poepluiers verschonen en plakhandjes wassen. (Even voor de duidelijkheid, ik doe het graag en heb nooit spijt gehad van onze keuze om fulltime voor de kinderen te zorgen!)

Maar hoe begin ik? Tuurlijk ga ik de uitzendbureaus langs maar misschien heeft iemand nog tips voor me;

- hoe bereid ik me goed voor?

- Ik zoek een parttime baan, liefst 16-18 uur. Als jongste naar school gaat zou ik meer willen gaan werken. Maar wat is wijsheid, 2 hele dagen, halve dagen, uren onder schooltijd zodat ik geen nso voor de oudste kinderen nodig heb maar dan wel weer jongste vaker moet onderbrengen?

- Ik heb jaren een secretariele baan gehad. Parttime zal dit moeilijk worden maar het zal in iedergeval wel een 'kantoorbaan' worden. Ik zou graag iets hulpverlenends willen doen maar in welke hoek zou ik dat op administratief/secretarieel gebied moeten zoeken? (ik verwacht niet dat ik kieskeurig zal kunnen zijn maar misschien is er wel iets waar ik helemaal niet aan denk)

- Hoe zit het nu met de oma subsidie? Moet oma nog polsen ivm opvang voor jongste maar wie kan me dit eens duidelijk uitleggen. Oma verdient een x bedrag per uur, wij krijgen toeslag van belastingdienst. Dus wij maken over aan oma of gaat dat via het gastouderbureau? En wij op ons beurt ontvangen elke maand een toeslag van de belastingdienst, is het zo simpel? Maar wat kost het oma dan op het einde van de rit aan belasting, moet zij hiervan nog wat afdragen aan de belastingdienst bijvoorbeeld? Wat is voordeliger een kdv of gastouder (laat jongste liever achter bij oma als oma wil tenminste).

- Vergeet ik nog wat? Wat zet je tegenwoordig allemaal op je cv? Welke vragen komen er aan bod in een sollicitatiegesprek, het is alweer zo lang geleden dat ik dat eens heb gehad. Wat is belangrijk om te vragen/rekening mee te houden. Oh ja, en aan wat voor salaris moet ik denken? Pfff, ik vind 't eigenlijk doodeng om weer aan de slag te gaan maar ik wil het toch echt en wel nu!

Alle tips/adviezen zijn dus welkom.
Bedankt alvast!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

In ons ziekenhuis

is vast nog behoefte aan tiepmiepjes Ofwel administratieve krachten. Meestal kun je je in een poule inschrijven en kun je bijv. eerst vooral typen.

Volgens mij leidt het ziekenhuis ook mensen op voor een medisch administratieve functie, hoe dat werkt, zou ik na moeten vragen (ik weet bijv. niet of dat parttime kan)

Ellen Wouters

Ellen Wouters

02-03-2009 om 12:44

Hulpverlenend secretarieel?

Het is me niet duidelijk wat voor werk je nou zoekt. Zoek je administratief werk in de hulpverlenende hoek (dus bv secretaresse in een ziekenhuis) of zoek je een hulpverlenende manier van administratief werk doen (dus bv personal organizer, schuldhulp oid)?

Nasha 1st

Nasha 1st

02-03-2009 om 19:12

Seej

Seej

03-03-2009 om 14:42

Reactie

Bedankt voor jullie reacties. Inderdaad, iets administratiefs in een ziekenhuis of iets anders zorgverlenends zou mijn voorkeur hebben. Maar zoals ik al zei denk ik niet dat ik kieskeurig zal kunnen zijn. Nasha, bedankt voor de link, ik ga hier eens rondneuzen.

groetjes,
tiepmiep

Nivea

Nivea

23-03-2009 om 14:15

Oma subsidie

Je kunt oma maximaal 6 euro per uur betalen per uur per kind. Daarvan krijg je een groot gedeelte terug (ik ons geval > 50% voor kind met meeste opvanguren, 90% voor alle kinderen) via belastingdienst. Oma moet haar verdiensten wel opgeven bij belastingdienst. Als opa nog werkt en er geen huur/zorgtoeslag in het spel is, hoeft ze echter geen belasting af te dragen.

Jullie betalen bv 500 euro per maand aan kinderopvangkosten aan oma en betalen netto maar 150 euro. Stel dat oma per se geen geld wil krijgen voor het oppassen dan kun je deze constructie op papier zo uitvoeren en op papier oma het geld weer terug laten schenken. Zodoende hebben jullie (of de kidneren in de spaarpot of...) 350 netto 'verdiend'. Helaas is door dit oneigenlijke gebruik (maar wel legaal) de gastouderconstructie om zeep geholpen. Vanaf 1 januari 2010 geldt deze regeling neit meer.

Tiepmiep

Tiepmiep

25-03-2009 om 23:56

Verzwijgen chronische ziekte of niet?

Inmiddels ben ik een leuke vacature tegengekomen waarop ik heb gesolliciteerd en .. ik mag zelfs op gesprek komen!

Wat ik me nu afvraag is het volgende; Ik heb last van een reumatische aandoening. Wat is verstandig, vertellen of zwijgen? Ik voel me er niet prettig bij om het niet te vermelden, eerlijk duurt tenslotte het langst. Maar gooi ik dan niet mijn eigen ruiten in? Deze baan is precies wat ik zoek en ik ben ervan overtuigd ik het fysiek gezien aankan. Ik wil de baan erg graag hebben! Een werkgever mag niet naar je gezondheid vragen maar wat als er toch zoiets ter sprake komt.

Alle andere sollicitatietips zijn overigens welkom!

Jo Hanna

Jo Hanna

27-03-2009 om 10:16

Irrelevant

"Deze baan is precies wat ik zoek en ik ben ervan overtuigd ik het fysiek gezien aankan."
Je zegt tijdens een sollicitatiegesprek alleen maar dingen die relevant zijn voor de baan en het werk. Als jij zegt dat je een chronische ziekte hebt denkt de gesprekspartner dat dat relevantie heeft voor het werk. Als jij van bovenstaande overtuigd bent, heeft je aandoening geen enkele relevantie voor het werk en zet je de werkgever totaal op het verkeerde been door het toch te zeggen, waarschijnlijk in je eigen nadeel.
Succes & groet, Jo Hanna

tiepmiep

tiepmiep

03-04-2009 om 10:04

2e gesprek maar toch nog vraag ziekte

Jo Hanna bedankt voor je reactie.
Inderdaad had ik het zo nog niet bekeken zoals jij het schrijft. Maaarrrr, bij het eerste gesprek kwam de vraag of ik destijds bij mijn oude werkgever ben gestopt vanwege de kinderen. Het werd een beetje tussen neus en lippen door verondersteld zeg maar en voor ik het wist heb ik ja geantwoord. Echter destijds (acht jaar geleden) is mijn contract bij mijn oude werkgever na twee jaar ziekte ontbonden. Het was toen erg heftig en kreeg er ook nog eens RSI bij. Werkgever heeft toen geen enkele moeite gedaan me te 'houden' en wilde erg graag van me af. Ondertussen kwamen de kinderen en heb ik ervoor gekozen een tijd niet buitenshuis te werken.
Het zit me erg dwars dat ik niet eerlijk geantwoord heb, tenslotte ben ik niet gestopt maar ontslagen (wat klinkt dat naar als ik het zo opschrijf).

Wat moet ik nu? Erover zwijgen of er toch nog op terug komen in het tweede gesprek? En hoe zou ik het op een positieve manier kunnen brengen? Ik zou er heel erg van balen als ik de baan om deze reden niet zou krijgen maar niet eerlijk zijn heb ik moeite mee.

Dank voor je/jullie antwoordt

Groetjes tiepmiep

Jo Hanna

Jo Hanna

03-04-2009 om 10:39

Gewetensvol

Ik vind je heel gewetensvol maar ik geloof toch dat ik er niet op zou terugkomen. Als jij er nu op gaat terugkomen, trekken de omstandigheden van destijds heel veel (ongewenste) aandacht.
Ik heb ook zo'n hobbel in mijn CV waar mensen meestal voor de hand liggende conclusies aan verbinden. Ik ben bijvoorbeeld ooit van baan veranderd om part time te kunnen werken omdat ik full time werken helemaal niet meer aankon. In het jaar daarop werd ik zwanger en kreeg ik een kind. Dat ligt zo dicht bij elkaar dat iedereen ervan uitgaat dat ik part time ben gaan werken vanwege de geboorte van kind. Als zoiets verondersteld wordt, doe ik er altijd het zwijgen toe.

Als je nu zwijgt ben je niet helemaal eerlijk, dat weet jij. Maar als daar ooit nog eens iemand op terugkomt, kun je er in mijn ogen prima een creatieve draai aan geven: "He, heb ik gezegd dat ik toen ontslag heb genomen voor de kinderen? Oh wacht, dat heb ik heel anders geinterpreteerd. Ik heb toen niet opnieuw werk gezocht omdat de kinderen zo jong waren. Goh ja, dat is een misverstand." Het gaat dus om de interpretatie van stoppen. Ik vind het best te rechtvaardigen dat je het daadwerkelijke stoppen tot je eigen beslissing maakt met je eigen motivatie. Je had tenslotte ook NIET kunnen stoppen: dan had je namelijk een andere baan gezocht. Snappie
Succes met het tweede gesprek en maak je niet te druk. Als je je werk maar goed doet, dat is het belangrijkst!
Groet, Jo Hanna

tiepmiep

tiepmiep

13-04-2009 om 14:14

!! hebbes!

Ik wilde het toch nog even laten weten; Ik heb de baan!
Ben er ontzettend blij mee en ben eigenlijk ook best trots op mezelf dat het me gelukt is, na een hele tijd thuis te zijn geweest, deze baan te bemachtigen.

Bedankt Jo Hanna voor je adviezen. Ik heb het er verder maar bij gelaten en ben er niet meer op terug gekomen. Hoop maar dat het zich tzt niet tegen me gaat keren.

Groeten Tiepmiep

Mamba

Mamba

13-04-2009 om 22:54

Gefeliciteerd!

Go girl go!

Jo Hanna

Jo Hanna

14-04-2009 om 11:04

Fantastisch!

Wat goed joh! Ik denk eerlijk gezegd dat als jij je werk gewoon goed doet, nooit meer iemand zich afvraagt hoe lang jij thuis bent geweest en waarom. Veel plezier op je nieuwe werk!
Groet, Jo Hanna

tiepmiep

tiepmiep

17-04-2009 om 21:59

Hmmm, salaris is wat weinig

Daar ben ik weer even. Afgelopen week te horen gekregen wat het salaris is en ik vind het erg weinig nl. 11,50 per uur. Heb hierop nog niet gereageerd maar wat vinden jullie hiervan? De functie is leuk, bedrijf is leuk en zeer flexibel. Wat te doen?; gewoon bellen/afspraak maken en zeggen dat ik het salaris wat weinig vind? Iemand nog tips hoe zo'n gesprek aan te gaan? En wat is redelijk om te vragen?

Bedankt maar weer voor jullie reacties!

Minet

Minet

17-04-2009 om 22:12

Salarisvergelijk

http://www.loonwijzer.nl/home/salarischeck
Kijk hier maar eens, dan zie je of het normaal/laag/hoog is.

Vic

Vic

18-04-2009 om 14:49

Voor wat?

Met 11,50 per uur zit je tegen de 2000 bruto per maand. Dat is voor een receptioniste/tiepmiepfunctie best reƫel, maar ik weet niet of dat ook echt is wat je gaat doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.