Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Sas

Sas

22-12-2018 om 12:19

Ik zoek discussie over wel/niet maximaal lenen als student

Een week of 2 geleden was er een reactie van iemand die precies voorrekende wat het effect is van maximaal lenen, zeker als je dat geld niet opmaakt. Mede gezien de 0% rente die nu nog betaald wordt. En wat er gebeurt als je wel of niet goed gaat verdienen na de studie.
Ik kan die discussie niet terugvinden. Wie wel?

Ik wil met zoon alle opties bespreken.

Even op google

https://www.ouders.nl/forum/7-jongvolwassenen/lening-afsluiten-voor-studie

Ik vind het tegenwoordig makkelijker om via google iets te vinden op OO. Er zijn meerdere hits.

'oudersonline duo studielening'

Sas

Sas

22-12-2018 om 14:46

Ja, die tweede bedoelde ik

Het ging mij om de reacties van Charlyfox. Erg leerzaam.
Mooie manier om risico’s en feiten naast elkaar te zetten. Dat gaan wij ook doen, dat naast elkaar zetten. Nog geen idee wat eruit komt.

Sas

Sas

22-12-2018 om 16:21

Gelijk maar besproken met zoon, interessante discussie

Hij is erg gecharmeerd van het verdienmodel van maximaal lenen, zeker omdat hij waarschijnlijk maar een kwart van dat geld nodig heeft. Maar hij wil dan ook economie gaan studeren
En met verdienmodel bedoelt hij niet alleen de 0% rente, maar ook de grote flexibiliteit die het geeft na de studie en de mogelijke inbreng van ‘eigen’ geld bij een hypotheek. Plus dat je het altijd in een keer kan aflossen als het geld op de bank staat, mocht dat om wat voor reden dan ook slimmer zijn.

Hij gaat nu uitzoeken wat de mogelijkheden zijn om het geld vast te zetten, deel investeren, deel vastzetten bij ouders, hoe zorg je dat je van dat geld afblijft. Want dat is toch wel een risico.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-12-2018 om 20:50

AnneJ

Beter is:

'duo studielening site:ouders.nl'

Dan beperk je de resultaten tot alles onder ouders.nl.

OND

OND

22-12-2018 om 21:06

Ik ben er hoegenaamd geen fan van

dat door de samenleving aangedragen middelen (zoals studieleningen) tegen die samenleving gebruikt worden om er een slaatje uit te slaan.
Uiteindelijk betaalt altijd wel iemand de rekening.

OND

OND

22-12-2018 om 21:07

doorgaans zijn dat niet de rijkeluiszoontjes.

Marja

Marja

22-12-2018 om 21:19

het zal de huizenprijzen niet verlagen als er zo makkelijk geld wordt neergelegd. Jammer voor de mbo'ers.

Sas

Sas

22-12-2018 om 22:09

Marja, MBO-ers hebben ook voordelen

Zij krijgen sowieso nog een deel basisbeurs. Dat krijgt mijn zoon niet.
En zij betalen tot en met het schooljaar dat ze 18 worden geen lesgeld.
Mijn zoon mag gelijk de volle bak betalen aan collegegeld, al is hij dan nog geen 18, ruim 2.000 euro per jaar.
Daarnaast kunnen MBO-ers ook een lening aangaan, net zoals de HBO-ers.
Dus ik snap je opmerking niet.

Marja

Marja

22-12-2018 om 23:31

Logisch

Ze hebben nog geen startkwalificatie, logisch dat ze geen lesgeld betalen tot 18. Dat hoeft een vwo'er ook niet. Hoe makkelijker jonge mensen geld voor een hypotheek hebben, hoe hoger de prijzen. Huurhuis is 18 jaar wachten dus kopen moet wel maar de prijzen zijn gigantisch voor starters. Niet eerlijk dat studenten dus een gigantische lening aan kunnen gaan onder gunstige voorwaarden voor een studie en die kunnen gebruiken voor een hypotheek. Die lening zou de mogelijkheid voor een hypotheek moeten verkleinen niet vergroten. Allemaal gemeenschapsgeld over de ruggen van de lager opgeleide mensen of van de hoger opgeleide zonder geld die wel moeten lenen voor studie. Afschaffen die onzin.

rode krullenbol

rode krullenbol

23-12-2018 om 14:02

Hmm ...

"Die lening zou de mogelijkheid voor een hypotheek moeten verkleinen niet vergroten."

Dat is ook het geval. Een studielening heeft invloed op de hoogte van het bedrag dat je kunt lenen voor de aanschaf van een huis.

Rekenvoorbeeld van de website van de RABObank: je hebt een studieschuld van 20.000 euro. Je betaalt hiervoor 90 euro per maand terug aan DUO (0,45% van 20.000 euro). Hierdoor kun je ongeveer 25.000 euro minder hypotheek krijgen dan wanneer je geen studieschuld zou hebben.

Rode krullenbol

Marja

Marja

24-12-2018 om 09:23

Exact

Zo had ik het ook begrepen, je hebt er dus geen voordeel aan bij het kopen van een huis maar dat wordt nu, en in die andere discussie opeens niet meer gezegd. Wat is het nu?

Flavia

Flavia

24-12-2018 om 10:40

niet helemaal

want je hebt ook minder hypotheek nodig omdat je dat bedrag van die studielening op een rekening hebt staan en dus gelijk kunt gebruiken om te betalen.

Wat je maximaal als hypotheek kunt krijgen hoeft natuurlijk niet te zijn wat je nodig hebt/gaat uitgeven.

Ik kan ook een hypotheek van ruim 3ton krijgen never nooit dat ik dat ga doen.
Maar 3 ton met 50.000 is nog steeds 2,5 ton, als je dan een huis koopt van 2ton heb je helemaal geen last van die korting op je maximale hypotheek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.