Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

joos

joos

19-08-2009 om 22:40

In verkooppraatje internetgids getuind

Gisteren is mijn collega in een vlaag van verstandsverbijstering in een telefonisch verkooppraatje van iemand van een internetgids getrapt. Hij kreeg na het telefoontje een fax, heeft deze ondertekend en nu staan wij vermeld op een of andere vage site a 70 euro per maand. Mijn vraag is: kunnen wij hier nog onderuit? Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Namens mijn collega: alvast hartelijk dank!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lynna

Lynna

20-08-2009 om 06:35

Mmmm

Volgens mij moeten jullie daar nog binnen 7 dagen onderuit kunnen als je een aangetekende brief stuurt. Het is toch colportage?

Op mijn werk zit ik ook aan 3 zulke dingen vast! Ongeveer 10000 euro voor 3 jaar. Gelukkig niet mijn schuld, van mijn voorgangster. Wel doodzonde, ze geven namelijk alleen een vermelding op internet en daarop is mijn bedrijf evengoed wel goed te vinden.

Jacoline29

Jacoline29

20-08-2009 om 13:18

Colportage

Mag niet meer, ik zou idd een aangetekende brief versturen naar dat bedrijf en de politie inschakelen,want colportage is verboden.Vraag ook of de politie een onderzoek gaat beginnen,want het kunnen ook oplichters ed zijn.Dat er geen vermelding is en jij wel geld ervoor neerlegt,hopelijk is het geen IC waar hij voor getekend heeft,zo ja,ook de ic intrekken en aldoor dat bedrag terug halen.
Mijn vader heeft ook eens zo'n geintje gehad met een aantal glazenwassers die hij niet besteld had,hij was notabene niet eens thuis en die glazenwassers zijn met hun ladder over de muur geklommen,hebben de ramen gelapt en ondertussen gekeken wat er in het huis lag.Een briefje in de brievenbus gestopt dat hij maar een x bedrag moest betalen met een 06 nummer erbij.Hij heeft gelijk de politie gebeld en gelukkig geen inbraken tot nu toe gehad en ook nog steeds niet de rekening betaald,de "daders"zijn bang geworden.

joos

joos

21-08-2009 om 09:49

Bedankt!

inmiddels is er een aangetekende brief onderweg. Volgens een site die ik had gevonden ging het niet om colportage, maar om 'kopen op afstand' en ook daarbij heb je zeven dagen bedenktijd. In de algemene voorwaarden van het bedrijf zelf staat dat als je binnen 8 dagen het contract wil ontbinden, je dan 20 % annuleringskosten betaalt. Dat is dan nog veel geld, maar in ieder geval minder dan de € 70 pm met een looptijd van 24 maanden. Mijn collega kijkt in het vervolg wel beter uit trouwens!

Sascha2

Sascha2

21-08-2009 om 11:41

Kan

Let op: de wettelijke mogelijkheid om koop op afstand te ontbinden geldt alleen in geval van consumentenkoop (op afstand), niet in geval van het sluiten van een advertentieovereenkomst tussen twee bedrijven, ook al gebeurt dit op afstand.
Dit soort praktijken komt helaas erg veel voor. Kijk voor de aardigheid eens op www.fraudemeldpunt.nl
De werkwijze die vaak gehanteerd wordt is, dat er gebeld wordt en dat de medewerker die de telefoon beantwoordt, aangegeven wordt dat er al eerder contact is geweest blablabla. Het enige wat nog moet worden gedaan is het controleren van gegevens. En dat op zeer korte termijn, diezelfde dag nog, want er is een deadline voor publicatie. Uiteraard zijn er veel varianten op deze werkwijze. Vervolgens tekent de medewerker en zit het bedrijf ogenschijnlijk vast aan een contract. Er zullen veel betalingsherinneringen gestuurd worden, er zal een incassobureau worden ingeschakeld en de dagvaarding rolt snel in de bus, voor zover er niet betaald wordt. Saillant detail is, dat de incassobureau's regelmatig van dezelfde eigenaren zijn.
Maar zit je dan vast aan een contract? Er is flink wat geprocedeerd over deze materie. Daaruit vloeit voort dat er strenge eisen gesteld worden aan telefonische acquisitie.
Een van de kernvragen is, of jouw collega wel bevoegd is om namens de onderneming een contract aan te gaan (de gegevens uit het Handelsregister zijn bepalend). Is dat niet het geval, dan geldt dat het bedrijf (tenzij het bedrijf zelf op een bepaalde manier de indruk heeft gewekt dat deze medewerker wel bevoegd was) in beginsel niet gebonden. Wel kan dan de betreffende collega door het advertentiebureau aangesproken worden uit hoofde van onrechtmatige daad (zij heeft dan onbevoegd een contract gesloten), de praktijk leert echter dat hiermee wel gedreigd wordt, maar dat het niet zover komt.
Verder is het een vrij juridisch leerstuk. Zo wordt het tekenen van een opdrachtbevestiging in de jurisprudentie niet gelijk gesteld aan het sluiten van een overeenkomst. Het is afhankelijk van wat partijen hebben beoogd en willen beogen (het komt bijvoorbeeld voor dat een autobedrijf zich bindt aan een advertentieovereenkomst en dat het advertentiebureau vervolgens adverteert in een ziekenhuistijdschrift voor kinderen, niet de doelgroep van een autobedrijf) etc. Legio grondslagen om eronder uit te trachten te komen.
Wat ik wil aangeven is, dat er zeker mogelijkheden zijn om eronder uit te komen, maar dat juridische hulp hierbij wellicht handig is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.