Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

In ww en dan toch tijdelijke baan voor minder uren accepteren?

Heb hier al eens eerder gepost nadat ik op een redelijk vervelende wijzde te verstaan had gekregen dat mijn contract niet werd verlengd. Inmiddels zit ik miv 1 februari dus in de WW, gelukkig kon ik medio maart een uitzendbaan krijgen voor 24 uur per week (terwijl ik altijd 20 uur werkte). Jammer genoeg is deze eind mei alweer klaar maar w.s. kan ik dan gelijk 1 juni weer ergens starten voor 16 uur per week. Hartstikke fijn natuurlijk allen zit ik met een financieel dilemma....Ik heb, gezien mijn arbeidsverleden, recht op 33 maanden WW daarvan heb ik nu anderhalve maand gebruikt. Als ik nu die tijdelijk baan voor 16 uur aanneem ga ik uiteraard minder verdienen dan voorheen alleen krijg ik geen aanvulling hiervoor vanuit de WW omdat ik minder dan 5 uur per week minder ga werken.
Kortom, door te gaan werken hou ik maandelijks minder over dan dat ik thuis zou blijven zitten, met de reiskosten en kinderopvang erbij kost het me eigenlijk dan geld. Is het nou heel gek om te vragen of ze een contract voor 15 uur kunnen aanbieden, zodat ik toch nog recht heb op die aanvulling? Aan de ene kant voel ik me daar wat ongemakkelijk bij anderzijds is het natuurlijk van de gekke dat je financieel wordt gestraft om te gaan werken. Het werk lijkt me superleuk maar ik zou het echt balen vinden als ik strakjes eventueel weer gebruik moet gaan maken van de WW en dan blijkt dat ik mezelf flink in de vingers heb gesneden.
Wie heeft dit al eens eerder meegemaakt?

groet,

Jakje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Toke

Toke

12-05-2012 om 20:25

Kortere periode en dan 20 uur?

Je kunt die 15 uur natuurlijk vragen, maar misschien is het strategisch handiger om te vragen of je ook 20 uur kunt werken (dat ben je gewend), en dan een kortere periode dan nu wordt voorzien. Dus stel je kunt er 10 weken werken, dan werk je niet 10 x 16 uur maar 8 x 20. kom je per saldo op hetzelfde uit, maar is voor jou wat gunstiger. Gunstiger ook dan die 15 uur + aanvulling ww, want met die 20 uur hoef je helemaal geen gebruik te maken van je opbouwde ww-rechten.

Inge M

Inge M

12-05-2012 om 20:54

Situatie bekend

OP het werk heb ik ook met deze situatie te maken, met uitzendkrachten. De reden om een uur minder te gaan werken is heel logische. Je kunt aangeven dat je ook wel 20 uur wilt werken. Het gaat immers alleen om het effect op de uitkering.
Wat je ook kunt doen, is vragen of de termijn wat langer kan worden. Dan smeer je de uren over meer weken uit (qua declaratie) terwijl je in werkelijkheid 1 uur per week meer werkt. Met een verschil van 1 uur per week vind ik dat als inhuurder wel acceptabel.

Blackbird28

Blackbird28

13-05-2012 om 11:04 Topicstarter

Oké

Het plan om meer uren te vragen had ik ook bedacht maar denk dat die vlieger niet op gaat. Het gaat nl om de volgende situatie, mijn huidige uitzendbaan is bij een bedrijf waar ik puur ben gekomen als extra handje. In hetzelfde gebouw zit een bedrijf waarvan 1 van de vaste krachten overspannen is, zij deed haar werk in 16 uur. Omdat ik ook nu al wat geholopen heb bij die werkzaamheden zien zij het wel zitten mij voor de tijd dat medewerkster nog ziek is het volledige werk over te laten nemen, maar is dus maar echt voor 16 uur. En het is zeker niet de bedoeling daar voor vast te komen en voor hoe lang het zal zijn is nu ook nog niet duidelijk.
Maar goed, vragen om iets meer uren kan altijd natuurlijk en anders dan toch maar die 15 uur. Beetje flauw vind ik overigens de opmerking over andere landen waar ze dat recht niet hebben. Dat klopt, maar hier is dat recht wel, waar ik overigens jarenlang netjes premie voor heb betaald, waarom altijd kijken naar daar waar het anders cq slechter gaat? Ik wil toch ook gewoon werken alleen moet het mij geen geld kosten en dat is nu wel aan de orde. Ik zal dan wat extra kinderopvang moeten hebben en reiskosten moeten maken, dan leg ik er per maand bijna 100 euro op toe en dat vind ik dus erg krom. Die 100 euro is nl precies het verschil in wel of geen aanvulling.....

Jaymza

Jaymza

13-05-2012 om 11:32

Aanvulling

De uitkering is een aanvulling op wat je zelf verdient. Maar het is onlogisch dat het niveau tot waar je aanvult lager is wanneer je wel werkt dan wanneer je niet werkt.

Jaymza

+ Brunette +

+ Brunette +

13-05-2012 om 15:15

Je denkt te veel op de korte termijn.

Natuurlijk kun je proberen op papier een uur minder te werken maar als dat niet lukt, kun je e.e.a. ook als een investering zien: je bouwt terwijl je werkt meer ww-rechten op zodat je in tijden van nood langer een uitkering kunt genieten. Persoonlijk vind ik het zonde om mijn ww-rechten op te maken aan een deelbedrag, ik spaar die weken liever op om in een toekomstige situatie het volle pond te kunnen krijgen. Desnoods teer ik in op mijn spaargeld. Maar ja, ik woon dan ook in zo'n land met een beperkt uitkeringsrecht. Ik weet niet of je een koophuis hebt, want in Nederland moet je eerst je huis opeten voordat je voor de bijstand in aanmerking komt, of ze geven je een soort lening waarbij je, als ik het goed begrijp, niet alleen het netto bedrag moet terugbetalen maar ook de afgedragen sociale lasten.

NaShA

NaShA

13-05-2012 om 16:15

je bouwt wel weer verder, maar na verloop van tijd is het wel zo dat er dan uitkering over dat mindere aantal uren wordt berekend, en zo ga je dan dus wederom achteruit. Ik snap de redenering van jakje dan ook wel een beetje, ook al werk ik zelf bij het UWV. Dit zijn nu net de situaties waarop ze eigenlijk maatwerk zouden moeten toepassen, maar helaas laat de regelgeving dat vaak niet toe...
Ik zou toch kijken of je 1. meer uren kan krijgen, leg het gewoon voor je dilemma of 2. dat het voor 15 uur wordt....

Blackbird28

Blackbird28

13-05-2012 om 18:05 Topicstarter

Nasha

Ben iig blij te horen dat er toch wel wat begrip voor is, zeker vanuit het UWV . Want uiteindelijk hou ik niet meer over dan mijn uitkering, alleen werk ik er nu dus wel voor en dat lijkt me ook wenselijk.
Jij geeft aan dat mijn uitkering na verloop van tijd over een lager bedrag wordt berekend. Maar stel dat ik nou telkens niet meer dan 26 weken werk dan verval ik toch terug in mijn oude recht (berekening)? Het liefst zou ik uiteraard helemaal geen gebruik meer maken van de WW of voor meer of hetzelfde aantal uren blijven werken. Wel ben ik benieuwd hoe nu de berekening is van het UWV m.b.t. de duur van de WW. Tellen de maanden waarvoor ik nu de aanvulling zou krijgen in zijn geheel mee of gaat dat naar rato van het aantal uren? M.a.w. ik zou recht hebben op 33 maanden voor 20 uur, heb hiervan 1 1/2 maand volledig WW gehad resteert dus nog 31 1/2 maand. Als ik nu 3 maanden aanvulling krijg voor 5 uur gaan deze 3 maanden er dan volledig vanaf of worden ze verrekend met die 20 uur?

NaShA

NaShA

13-05-2012 om 20:07

Jakje

oei, da's een lastige die je echt met een beslisser van het UWV moet bespreken. Die uitleg kan ik je helaas niet geven. Mijn persoonlijke begrip heb je helaas niet veel aan De regels vanuit de overheid zijn nu eenmaal anders dat wat ik persoonlijk zou vinden in deze gevallen...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.