Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Incasso: mag dit?

Mijn zoon heeft een blauwe maandag bij een supermarkt gewerkt. Toen hij stopte, hebben zij  hem een klein bedrag (35€) teveel uitbetaald en kreeg hij een 'factuur' voor dat bedrag. Die heeft hij laten sloffen (stom, ik weet het, gaat deze vraag niet over) en nu krijgt hij een incasso voor meer dan het dubbele. Weet iemand of dat rechtmatig is? Ze hebben immers zélf de fout gemaakt hem teveel geld over te maken. Daar heeft hij niet om gevraagd, noch 'mee ingestemd'. Kan hij daar dan toch verantwoordelijk voor gehouden worden? 

En voor de duidelijkheid: ik vind het normaal dat hij het teveel betaalde bedrag moet terugbetalen. Het gaat me alleen om de rechtmatigheid van de incassokosten. 


Nee, dat mag niet. Er moet eerst een herinnering komen, met daarin de mededeling dat als er niet betaald wordt, een incassotraject wordt gestart.

Van wie komt trouwens die incasso? Van de supermarkt zelf of van een incassobureau? Dat laatste lijkt me sterk, de kosten wegen niet op tegen dat bedrag van 35 euro. Ik zou dat bedrag meteen overmaken en bij alle overige correspondentie aangeven dat die incassokosten onrechtmatig zijn. Google hier ook even op, dan kan je ze eventueel een link sturen met de juiste procedure.

Omnik

Omnik

13-01-2022 om 13:43 Topicstarter

poekiepoek schreef op 13-01-2022 om 13:29:

Nee, dat mag niet. Er moet eerst een herinnering komen, met daarin de mededeling dat als er niet betaald wordt, een incassotraject wordt gestart.

Van wie komt trouwens die incasso? Van de supermarkt zelf of van een incassobureau? Dat laatste lijkt me sterk, de kosten wegen niet op tegen dat bedrag van 35 euro. Ik zou dat bedrag meteen overmaken en bij alle overige correspondentie aangeven dat die incassokosten onrechtmatig zijn. Google hier ook even op, dan kan je ze eventueel een link sturen met de juiste procedure.

Die herinneringen heeft hij wel gehad maar heeft 'ie laten liggen, omdat hij het allemaal niet goed snapte (ADD, zucht ..). De incasso is echt doorgezet naar een incassobureau. Onbegrijpelijk ja!

Ik heb het incassobureau inmiddels gebeld en heb gezegd dat ik niet akkoord ga met de incassokosten. Zoon is minderjarig. Ik ben wettelijk verantwoordelijk maar heb niet die correspondentie ontvangen en heb dus mijn verantwoordelijkheid niet kunnen nemen. Ze hebben me gezegd bezwaar te maken en dan gaan ze het met de schuldeiser opnemen. Nou, ik ben benieuwd. 

Oei, dan sta je al een stuk minder sterk. Aan de ene kant zijn incassokosten van ca. 35 euro niet heel hoog, aan de andere kant komt dat wel neer op een verdubbeling van het verschuldigde bedrag.

Ik denk dat je nu meer hebt aan een reactie van Temet.

En sowieso alvast het oorspronkelijke bedrag onder vermelding van het oorspronkelijke factuurnummer betalen.

En volgens mij doet de vraag er niet toe wiens schuld het is dat hij te veel geld heeft ontvangen. Hij is dat geld verschuldigd aan de supermarkt, daar is ook bij jou geen twijfel over.

Nou, helaas, ik weet ook niet precies alle regels rond incasso. Maar ik zou gewoon het oorspronkelijke bedrag (laten) overmaken, zonder bijkomende kosten, en schrijven dat het nog de vraag is of de vordering zelf wel gegrond is maar dat de incassokosten dat naar jouw mening in elk geval niet zijn, dus dat die niet worden betaald. 

Grote kans dat het dan daarbij blijft. 

Ik vraag me zelfs af of die oorspronkelijke vordering van 35 euro wel door de beugel kan. Kon je zoon zien dat er teveel was betaald? Zeker bij een eindafrekening is een tientje teveel of te weinig niet zo heel snel te zien. 

Groeten, 

Temet

Volgens mij zijn de maximale incassokosten een bepaald percentage van de hoofdsom, maar met een minimum van 40 of 45 euro.

poekiepoek schreef op 13-01-2022 om 13:29:

Nee, dat mag niet. Er moet eerst een herinnering komen, met daarin de mededeling dat als er niet betaald wordt, een incassotraject wordt gestart.

Van wie komt trouwens die incasso? Van de supermarkt zelf of van een incassobureau? Dat laatste lijkt me sterk, de kosten wegen niet op tegen dat bedrag van 35 euro. Ik zou dat bedrag meteen overmaken en bij alle overige correspondentie aangeven dat die incassokosten onrechtmatig zijn. Google hier ook even op, dan kan je ze eventueel een link sturen met de juiste procedure.

Dat is een aanname. Mijn vader had bij zijn overlijden uiteindelijk een schuld van 50 euro bij de ANWB. Alle andere, veel hogere schulden, waren kwijtgescholden door een uitspraak van de rechter maar van deze kreeg ik toch een incassobureau op mijn eigen dak (dus op mijn adres). 

Omnik schreef op 13-01-2022 om 13:43:

[..]

Die herinneringen heeft hij wel gehad maar heeft 'ie laten liggen, omdat hij het allemaal niet goed snapte (ADD, zucht ..). De incasso is echt doorgezet naar een incassobureau. Onbegrijpelijk ja!

Ik heb het incassobureau inmiddels gebeld en heb gezegd dat ik niet akkoord ga met de incassokosten. Zoon is minderjarig. Ik ben wettelijk verantwoordelijk maar heb niet die correspondentie ontvangen en heb dus mijn verantwoordelijkheid niet kunnen nemen. Ze hebben me gezegd bezwaar te maken en dan gaan ze het met de schuldeiser opnemen. Nou, ik ben benieuwd.

Ik hoop dat je je zoon hiervan laat leren. Als er post of mail of wat dan ook komt wat je niet begrijpt: vraag daar naar bij x, y of z. Mijn zoon met dyslexie doet precies hetzelfde. 

Omnik

Omnik

13-01-2022 om 14:19 Topicstarter

Suusje. schreef op 13-01-2022 om 14:12:

[..]

Ik hoop dat je je zoon hiervan laat leren. Als er post of mail of wat dan ook komt wat je niet begrijpt: vraag daar naar bij x, y of z. Mijn zoon met dyslexie doet precies hetzelfde.

Ik probeerde het al met hem te bespreken maar ik kreeg direct de wind van voren van de stress en frustratie en schaamte en weet ik veel wat al niet meer. Ik heb het maar aan zijn coach doorgegeven en gevraagd of die het met hem wil bespreken. Het moet toch gebeuren. Je kop in het zand steken en schulden laten ontstaan kan een mens akelig in de problemen brengen. 

Omnik

Omnik

13-01-2022 om 14:24 Topicstarter

Temet schreef op 13-01-2022 om 13:57:

Nou, helaas, ik weet ook niet precies alle regels rond incasso. Maar ik zou gewoon het oorspronkelijke bedrag (laten) overmaken, zonder bijkomende kosten, en schrijven dat het nog de vraag is of de vordering zelf wel gegrond is maar dat de incassokosten dat naar jouw mening in elk geval niet zijn, dus dat die niet worden betaald.

Grote kans dat het dan daarbij blijft.

Ik vraag me zelfs af of die oorspronkelijke vordering van 35 euro wel door de beugel kan. Kon je zoon zien dat er teveel was betaald? Zeker bij een eindafrekening is een tientje teveel of te weinig niet zo heel snel te zien.

Groeten,

Temet

Ik zal toch eens proberen of dat boven water kan komen, of ik of coach met hem kunnen checken of het inderdaad controleerbaar is dat er teveel is betaald. 

Kan het nu kwaad om nog even niet te betalen en even af te wachten? Ik heb op aanraden van een medewerker van het incassobureau per mail bezwaar gemaakt en daar heb ik al een ontvangstbevestiging van gekregen. Stopt dan ook de tijd met lopen of gaat dat gewoon door? 

Ik zou in ieder geval die 35 euro betalen. Ja, het is veel geld als het verdubbelt maar het verslonzen van rekeningen is toch echt eigen verantwoordelijkheid. Dat kun je niet bij iemand anders neerleggen. En beter dat nu leren met 70 euro dan als je volwassen bent met drie maanden huur met het risico dat je je huis uit wordt gezet.
Waarschijnlijk is je zoon gewoon boos op zichzelf omdat hij geen verantwoordelijkheid nam en nu de consequenties onder ogen ziet. En dat is niet erg, als hij er maar van leert.

Omnik

Omnik

13-01-2022 om 15:04 Topicstarter

MamaE schreef op 13-01-2022 om 14:55:

Ik zou in ieder geval die 35 euro betalen. Ja, het is veel geld als het verdubbelt maar het verslonzen van rekeningen is toch echt eigen verantwoordelijkheid. Dat kun je niet bij iemand anders neerleggen. En beter dat nu leren met 70 euro dan als je volwassen bent met drie maanden huur met het risico dat je je huis uit wordt gezet.
Waarschijnlijk is je zoon gewoon boos op zichzelf omdat hij geen verantwoordelijkheid nam en nu de consequenties onder ogen ziet. En dat is niet erg, als hij er maar van leert.

Ik heb me mede door de post van Temet gerealiseerd dat het belangrijk is om inzichtelijk te maken of het bedrag klopt. Als ze de fout kunnen maken hem teveel uit te betalen, kunnen ze ook de fout maken hem iets in rekening te brengen wat hij ze niet verschuldigd is. Ik ga er geen hele studie van maken maar ik wil het nu eigenlijk wel graag op zijn minst kunnen inschatten. 

En wat dat betreft ervan leren: dit is voor een vijftienjarige een dure les maar in the grand scheme of things natuurlijk peanuts. het zou mooi zijn als hij hier uit zou meenemen dat je facturen niet moet laten liggen. In dat geval is het eigenlijk een goedkope les

Het incassobureau probeert de "buitengerechtelijke incassokosten" van 40 euro in rekening te brengen.

Die kosten zijn wettelijk geregeld als er sprake is van een handelsovereenkomst. Bijvoorbeeld een telefoonabonnement, een koopovereenkomst, een energiecontract, etc.

Heeft zoon ooit iets ondertekend waarin staat dat hij 35 euro aan werkgever moest betalen? En stond daar ook iets tegenover voor zoon ("baat")? Waarschijnlijk niet. Dan is er dus geen sprake van een handelsovereenkomst. Dat betekent dat er geen grond is om buitengerechtelijke incassokosten te heffen.

Het maakt niet uit hoeveel herinneringen ze hebben gestuurd. Geen handelsovereenkomst, dus geen buitengerechtelijke incassokosten.

Echter, de werkgever kan naar rechter gaan. En de rechter kan tot de conclusie komen dat zoon het salaris moet terugbetalen. En de rechter kan ook opleggen dat zoon proceskosten moet betalen, of zelfs redelijke kosten die de werkgever heeft gemaakt (daadwerkelijk heeft gemaakt, geen standaardbedrag!) om het probleem zonder rechter op te lossen. Dus een rechtsgang wil je voorkomen. 

Dus eens met Temet, maak het salaris over, maar niet de incassokosten.

Volgens mij kan teveel betaald loon niet zomaar teruggevorderd worden.
Als dat niet kan, kunnen incassokosten natuurlijk al helemaal niet.

Ik zou, voor ik verder ging, eerst bij Vakbond of Rechtswinkel navragen of zij überhaupt wel een poot hebben om op te staan.

En daarna die 35 euro overmaken. Dat dan weer wel.
De reactie van je zoon is overigens ook niet echt gezellig. Is het nog een optie om met de coach te bespreken dat niet jij maar hij dit verder zelf oppakt? Voor het leereffect enzo.

Omnik

Omnik

13-01-2022 om 16:21 Topicstarter

GinnyTwijfelvuur schreef op 13-01-2022 om 15:42:

Volgens mij kan teveel betaald loon niet zomaar teruggevorderd worden.
Als dat niet kan, kunnen incassokosten natuurlijk al helemaal niet.

Ik zou, voor ik verder ging, eerst bij Vakbond of Rechtswinkel navragen of zij überhaupt wel een poot hebben om op te staan.

En daarna die 35 euro overmaken. Dat dan weer wel.
De reactie van je zoon is overigens ook niet echt gezellig. Is het nog een optie om met de coach te bespreken dat niet jij maar hij dit verder zelf oppakt? Voor het leereffect enzo.

Volgens mij kan dat terugvorderen wel. Dat is dan een onverschuldigde betaling. En volgens mij mogen ze er zelfs incassokosten voor rekenen op basis van de WIK (Wet Incassokosten). Ik heb het bij elkaar gegoogeld, ben geen jurist, dus ik steek er niet mijn hand voor in het vuur. 

De houding van zoon is inderdaad niet oké. Ik heb dan ook getwijfeld maar heb toch besloten het probleem zelf direct op te pakken en hopelijk uit de wereld te helpen omdat hij enorm lichtgeraakt is op het moment, vandaag een positieve coronauitslag heeft gekregen en ik helemaal niet zit te wachten op nog meer stress in een huis waarin we de komende dagen tot elkaar zijn veroordeeld. Beetje bijzondere omstandigheden dus. Ik wilde in ieder geval de druk van de ketel halen en de tijd stoppen. We moeten maar even kijken als ze met een antwoord komen of en zo ja wat hij met de coach wel zelf moet oppakken. 





Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.