Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Incasso: mag dit?


Suusje. schreef op 13-01-2022 om 14:12:

[..]

Ik hoop dat je je zoon hiervan laat leren. Als er post of mail of wat dan ook komt wat je niet begrijpt: vraag daar naar bij x, y of z. Mijn zoon met dyslexie doet precies hetzelfde.

Dyslexie heeft geen directe relatie met executieve vaardigheden in mijn optiek en in mijn ervaring is dat laatste een oorzaak dat dit soort aanmaningen/klussen blijft liggen..

Gr Angela

Omnik schreef op 13-01-2022 om 16:21:

[..]

Volgens mij kan dat terugvorderen wel. Dat is dan een onverschuldigde betaling. En volgens mij mogen ze er zelfs incassokosten voor rekenen op basis van de WIK (Wet Incassokosten). Ik heb het bij elkaar gegoogeld, ben geen jurist, dus ik steek er niet mijn hand voor in het vuur.

De houding van zoon is inderdaad niet oké. Ik heb dan ook getwijfeld maar heb toch besloten het probleem zelf direct op te pakken en hopelijk uit de wereld te helpen omdat hij enorm lichtgeraakt is op het moment, vandaag een positieve coronauitslag heeft gekregen en ik helemaal niet zit te wachten op nog meer stress in een huis waarin we de komende dagen tot elkaar zijn veroordeeld. Beetje bijzondere omstandigheden dus. Ik wilde in ieder geval de druk van de ketel halen en de tijd stoppen. We moeten maar even kijken als ze met een antwoord komen of en zo ja wat hij met de coach wel zelf moet oppakken.





Kan. Ik heb het zelf in het verleden meegemaakt met een voormalige werkgever die een week te lang had doorbetaald. Die gaf aan niets te kunnen terugvorderen, dus of ik zo vriendelijk wilde zijn om bedrag X even terug te boeken.

Angela1967 schreef op 13-01-2022 om 17:50:

[..]

Dyslexie heeft geen directe relatie met executieve vaardigheden in mijn optiek en in mijn ervaring is dat laatste een oorzaak dat dit soort aanmaningen/klussen blijft liggen..

Gr Angela

Het gaat hier niet alleen om het laten liggen van dingen maar het niet begrijpen. Daar reageerde ik op. Als mijn (volwassen) kind iets niet begrijpt komt hij naar mij of gaat naar iemand anders. Zoon van TS deed er niks mee. En als je het wel begrijpt maar last hebt van je 'executieve vaardigheden' moet je ook dat oplossen. In dat kader handel ik dus als een soort secretaresse al dit soort dingen voor mijn kind af. Mag ook iemand anders zijn. Ik wil gewoon niet dat hij in de problemen komt door welke oorzaak dan ook. Ik zie ook dat hij langzamerhand dingen gaat overnemen. Gezonde situatie. 

Suusje. schreef op 14-01-2022 om 12:32:

[..]

Het gaat hier niet alleen om het laten liggen van dingen maar het niet begrijpen. Daar reageerde ik op. Als mijn (volwassen) kind iets niet begrijpt komt hij naar mij of gaat naar iemand anders. Zoon van TS deed er niks mee. En als je het wel begrijpt maar last hebt van je 'executieve vaardigheden' moet je ook dat oplossen. In dat kader handel ik dus als een soort secretaresse al dit soort dingen voor mijn kind af. Mag ook iemand anders zijn. Ik wil gewoon niet dat hij in de problemen komt door welke oorzaak dan ook. Ik zie ook dat hij langzamerhand dingen gaat overnemen. Gezonde situatie.

duh . . het woord 'dan moet je gewoon' is nou juist precies het probleem. En natuurlijk ben ik als add'er secretaresse voor m'n 2 add kinderen . Maar 'gewoon naar me toe moeten komen' is niet evident zeg maar. Want een van de probleemdefinities.

gr Angela

Omnik

Omnik

14-01-2022 om 21:12 Topicstarter

Angela1967 schreef op 14-01-2022 om 21:09:

[..]

duh . . het woord 'dan moet je gewoon' is nou juist precies het probleem. En natuurlijk ben ik als add'er secretaresse voor m'n 2 add kinderen . Maar 'gewoon naar me toe moeten komen' is niet evident zeg maar. Want een van de probleemdefinities.

gr Angela

Ja, inderdaad Angela, dat is (nog maar) de eerste horde! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.