Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

31-05-2011 om 20:31

Ing fraudebestrijding belt...

Ik werd zojuist gebeld door een keurig ABN sprekende dame, die meldde van de ING fraudebestrijding te zijn. Ze wilde het gebruik van de creditcard checken. Of ik X.Y.Z. van G. was (is mijn man) en of ik kon zeggen wanneer voor het laatst gebruik was gemaakt van de credit card. Voor de veiligheid.
Ik vind het een heel vreemde gang van zaken. Aan alle kanten word je gewaarschuwd tegen criminelen die op slinkse wijze informatie willen achterhalen en vervolgens zou ING mij zelf met zoiets vaags opbellen. Ik vroeg of er reden was om aan te nemen dat er onrechtmatige dingen met de creditcard gebeurden en dat ze me daarom belden ,maar nee, het was gewoon een check voor de veiligheid.
Hoe dan ook; ik wilde niet zeggen of ik X.Y.Z. was en wanneer de kaart voor het laatst gebruikt is, omdat ik het echt heel vreemd vind. We hebben al jaren zo'n kaart en hebben nog nooit zo'n telefoontje gehad.
Vervolgens heb ik de klantenservice van de ING gebeld met de vraag of dit een gebruikelijke manier was van het benaderen van klanten. Dat konden ze niet zeggen; pas als ik eerst allemaal controlevragen van hen beantwoordde, kon ze gaan kijken of ik misschien benaderd was. Zo bleven we steken in een wederzijds wantrouwen en heb ik dus nog geen antwoord op mijn vraag.
Kortom: wie is bekend met deze manier van werken van de ING? Is dit koshere business?
Alvast bedankt,
Lelietje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

31-05-2011 om 20:39

Bizar

Ik heb geen ervaring met ING maar mijn credit card is wel eens geblokkeerd omdat ik ergens was geweest waar geskimd was o.i.d. ANWB Visa had wel verzuimd mij te informeren, waardoor ik bij de autoverhuur stond met een weigerende credit card. Ook leuk ;-(
Ik zou ook niet zijn ingegaan op zo'n vaag telefoontje trouwens.

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

31-05-2011 om 20:40

Aanvulling

De toevoeging dat het ging om een keurig ABN sprekende dame is als contrast met de in gebrekkig Nederlands gestelde phishing-mailtjes. Hoewel ik me realiseer dat ik me nu misschien alleen maar bevooroordeelder overkom, omdat nu de indruk wordt gewekt dat als ze niet keurig Nederlands had gesproken; ik überhaupt van kwade bedoelingen uitgegaan zou zijn. Zo bedoel ik het dus niet. Nou ja, dit terzijde....

Chippie

Chippie

31-05-2011 om 21:12

Wel anders...

Wij zijnwel eens gebeld nav van ons plotselinge buitensporige credit card gedrag (we gebruikten het ding nauwelijks en op het moment dat toevallig beide gewone pinpassen geblokkeerd waren betaalden we dus een paar dure uitgaven met cc en we namen ook een flink contant bedrag op om de boodschappen etc voor de komende weken te betalen). Ze vroegen niets aan ons maar gaven aan dat ze zagen dat er buitensporig was gewapperd met de cc en dat ze uit voorzorg wilden checken of dat klopte. Zo ongeveer ging het.

Anonix

Anonix

31-05-2011 om 21:30

Ook gehad....

'n Half uur na het kopen van een nieuwe laptop (1700 op de credit card) werden we gebeld door ING-fraudebestrijding. Ze vroegen eerst naar mijn man (hoofdkaarthouder), en gaven hem toen aan dat er een flink bedrag was betaald met zijn CC. Of we daar van wisten (eh.. ja dus).

Het is zelfs erger: toen hij in een ver buitenland zat (15 jaar geleden, dus pre mobiel en internet) hebben ze hem zelfs helemaal via zijn ouders, via de ambassade opgespoord om te vragen of het wel klopte dat zijn CC zo goed gebruikt werd

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

31-05-2011 om 21:51

Hmmm, vaag belletje

Er begint nu een heel vaag belletje te rinkelen. Mijn man zou heel misschien inderdaad een erg groot bedrag voor zijn werk voorschieten (ingewikkeld verhaal)Geen idee of hij dat ook gedaan heeft; aangezien hij vanavond pas heel laat thuiskomt, kan ik het hem nu ook niet vragen. Dat zou dus kunnen betekenen dat vandaag inderdaad de maandlimiet is gebruikt, terwijl we dat ding anders alleen gebruiken op vakantie voor de boodschappen.
Hmm, maar dan nog; dan zou ze toch kunnen aangeven dat er ongebruikelijke transacties lijken te gebeuren?? Op mijn expliciete vraag daarover, antwoordde ze ontkennend.
Nou ja, ik vraag het later wel even aan manlief, dan weet ik dat ook weer.
Bedankt in elk geval voor de reacties.

Kiki

Kiki

31-05-2011 om 22:06

Ook gehad,

ik ben een tijdje EHBO-instructrice geweest en gaf wat cursussen voor mijn klanten. Ik heb toen via mijn creditcard via een bedrijf in Zweden goedkope EHBO-poppen en alle benodigdheden om die cursussen te geven gekocht

Toen werd ik gebeld dat er medicijnen waren gekocht met mijn kaart en of dat wel klopte.

Ook wel eens gehad dat ze hem uit voorzorg blokkeerde (en daar inderdaad niet over belde) stond ik daar in een restaurant met weigerende creditcard.

NaShA

NaShA

31-05-2011 om 22:10

Privacy check

waarschijnlijk omdat jij niet wilde zeggen wie je was...

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

31-05-2011 om 22:10

Okay dan

hoop ik maar dat ze niet voor het gemak de kaart blokkeren om mijn weigerende houding. Mijn credit card kan ik namelijk sowieso al niet meer gebruiken omdat ik de pincode ervan ben vergeten....

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

31-05-2011 om 22:14

Vorig berichtje

typte ik tegelijkertijd met Nasha en sloeg dus niet op haar privacy check.
Want; privacy check omdat ik niet wilde zeggen wie ik was??
Ik heb gewoon mijn naam gezegd aan de telefoon; ik wilde alleen weten waarom zij het nodig vonden om mij die vraag te stellen. Wat de aanleiding hiervoor was. Dat lijkt mij niet zo'n rare gedachte, maar goed.

NaShA

NaShA

31-05-2011 om 22:37

maar als je belt hoor je niet altijd meteen of je de juiste persoon hebt. Misschien neem je alleen op met je voornaam? Of klinkt je achternaam anders? En omdat jij meteen een tegenvraag stelde konden zij niet checken of ze de juiste persoon hadden (voor hetzelfde geld was jij de dief van de CC!). En voordat ze bepaalde informatie (er is wel veel geld opgenomen) aan een verkeerde doorgeven, en dat mogen ze niet doen (terecht!)...Of je was de buurvrouw die even opnam, en wil jij dat de buurvrouw weet dat je man een vermogen heeft uitgegeven met zijn CC????

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

31-05-2011 om 23:00

Tja

Ik blijf erbij dat ze in deze tijd van waarschuwingen mij moet overtuigen van bonafide intenties en het niet op een vage veiligheidcheck moet gooien. Dat doen die phishingmailtjes ook.
De kans dat ze de dief belt, lijkt me uitermate gering. Als zij gewoon onze klantgegevens heeft, kan ze weten dat ik niet X.Y.Z van G. ben, omdat dat een heer is. Als ze per se alleen hem wil spreken, had ze dat meteen kunnen melden. Daarnaast had ze dan kunnen weten dat de hoofdrekeninghouder L. Van D. is, ik dus. Als het pure feit dat ik direct een tegenvraag stel, ervoor zorgt dat deze ING medewerker niet meer in staat was om haar doel van het gesprek te halen, hebben ze toch een probleem met hun belscenario's of hoe heten die dingen.
Ten slotte, als het zo privacygevoelig was en ze dus per se de juiste persoon aan de telefoon moest hebben, had ze mij überhaupt niet de vraag over wanneer de creditcard voor het laatst was gebruikt mogen stellen.
Hoe dan ook, voorlopig weet ik niet eens of die kaart wel gebruikt is, maar goed, we zullen zien.

NaShA

NaShA

31-05-2011 om 23:05

Zucht...

....

Yura

Yura

01-06-2011 om 08:42

2x gehad

Wij hebben dit twee keer gehad, een keer bij de Rabo voor kaart man. Ze wilden wel per se hem spreken. Omdat ik ook ongerust was heb ik hun nummer gevraagd en hem terug laten bellen. Zelf een keer door de ING gebeld, omdat er een aantal vliegtickets waren geboekt (niet door mij). Ik was daar erg blij mee, want de kaart werd gelijk geblokkeerd en een nieuwe aangevraagd en het werd gelijk gecorrigeerd, zodat het bedrag niet op mijn afrekening stond en ik dus niet opeens ontzettend in het rood stond. Dit soort acties geven mij juist veel vertrouwen in mijn credit card. Wel doe ik sindsdien alles met ideal op internet en niet meer met creditcard, want ik denk wel dat het daar ergens mis ging.

Omgekeerd gehad

Er waren bedragen afgeschreven van mijn rekening door mensen die een al drie jaar opgezegde cc van mij hadden gebruikt, althans de gegevens daarvan. Ja mevrouw, gestopt wil niet zeggen geblokkeerd.

????

Heel veel moeite moeten doen om het geld terug te krijgen, ze eisten dat ik zelf aangifte zou gaan doen bij de politie. Dat heb ik geweigerd omdat de cc al jaren was stopgezet, ik vond dat niet meer mijn verantwoordelijkheid.

Het is voor mij reden geweest om van bank te wisselen. Ik was toen (tien jaar geleden) heel erg ontevreden over hoe de Postbank zijn klanten behandelde.

Dus kennelijk doen ze het tegenwoordig anders..

Wat had de ing dan moeten doen?

Het is ook nooit goed.

Waarschuwen ze niet. En word je cc door derden gebruikt dan brul je natuurlijk dat de ing dat had moeten zien. Maar zien ze iets en bellen ze dan worden ze terecht gewezen omdat ze zo raar doen aan de telefoon.

Toevallig werk ik zelf ook bij een bank. En geloof mij nou maar dat het allemaal niet zo simpel is. Als ik iemand bel naar aanleiding van bijvoorbeeld een klacht dan wil ik ook zeker weten dat ik de juiste persoon aan de telefoon hen en niet de oppas of zo. En veel mensen zeggen alleen een voornaam of hallo of zeggen heel snel een naam.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

01-06-2011 om 10:28

Sorry hoor

Ik weet niet of je het tegen mij hebt, Sahara, maar ik brul niet.

Wel goed

Ik vind het prima dat ze zo alert zijn bij grote bedragen die afgeschreven zijn van de creditcard. Heel goed dat ze bellen en checken.

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

01-06-2011 om 12:57

Reactie

Ik krijg nu ergens het idee dat ik het vreemd, raar of slecht zou vinden als de ING belt om te checken of er onterecht gebruik gemaakt wordt van een credit card. Dat heb ik nergens gezegd. Als de medewerker dit had aangegeven, nadat ik daar expliciet om had gevraagd (heeft u aanwijzingen dat er onrechtmatige dingen mee gebeuren?), dan zou ik heel anders gereageerd hebben. Dan zou ik inderdaad een extra controle zeer op prijs stellen.
Ik heb dus nergens beweerd dat ik het onterecht vind dat ze je zouden waarschuwen voor verdacht gebruik. Maar daar leek het dus niet om te gaan.

Lelietjen

Ik zou net als jij gereageerd hebben hoor. Er gebeuren de laatste jaren de gekste dingen dus als ik gebeld zou worden door mijn bank dan zou ik ook erg argwanend reageren.

En dus zou ik ook mijn bank gebeld hebben om het te verifieren. En als ik er tijdens het telefoongesprek alert op zou zijn gekomen: 'ik wil u graag via het hoofdkantoor van mijn bank terug te bellen om te verifieren dat u bent wie u zegt te zijn'.

Dat is voor beide partijen lastig, maar tegenwoordig is het nu eenmaal heel erg lonend wanneer je gezonde argwaan hebt.

Tirza G.

Tirza G.

02-06-2011 om 18:38

Geen heer of mevrouw

Even gekeken. Op onze cc's staat er geen meneer of mevrouw bij, alleen de voorletters en achternaam. Dus wat dat aangaat kunnen ze niet 'meteen weten'.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.