Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

even zo

even zo

07-03-2012 om 14:56

Ingeplande diensten als flexmedewerker niet kunnen werken, zelf oplossen?

Moet je als flexmedewerker ingeplande diensten die je niet kan werken zelf oplossen????

Ik vind het logisch dat als je een feestje hebt dat je dit wel moet doen, maar nu las ik dat er een flexcollega geopereerd wordt. Ze had een paar dagen ziekte verlof ingepland ivm operatie. Nu zegt arts vooraf dat het beter is dat ze 2 weken niet gaat werken. Nu moet ze dit zelf oplossen, dit gaat om ene paar diensten. Ik vind dan dat ze zich ziek kan melden, het is op advies van arts.

Ook als er bv een overlijden is en je hebt recht op bijzonder verlof, vind ik niet dat je zelf iets moet gaan regelen. Als dit op een afdeling gebeurd bij vaste collega's bellen zij het flexbureau en krijgt die persoon toch een verlofdag mits het natuurlijk binnen de 4e graad is.
Ik weet natuurlijk wel dat het lastig is als het een vriend/vriendin is, dan zul je dus iets moeten gaan ruilen omdat je dan geen recht op verlof hebt.

Zelf heb ik als flexmedewerker diensten staan tot eind dit jaar, wat voor rechten heb je dan? Ik heb geen 0% contract maar 5% komt dus neer op vast 1 dienst per maand. Dit is in de gehandicaptenzorg.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat is een flexmedewerker dan precies?

Wat wordt er dan precies bedoeld met een flexmedewerker? En staat er misschien iets in een CAO?

En ziek is ziek, lijkt me. Zou me wat zijn zeg, word je geschept door lijn 9 en moet je je vervanging zeker regelen vanaf de IC...

Groeten,

Temet

Ef

Ef

07-03-2012 om 22:55

Nog nooit van gehoord

Wij werken ook vaak met Flexers. Bij ons zijn Flexers die in dienst zijn van een soort intern uitzendbureau; ze zijn in dienst van de instelling (gezondheidszorg), maar kunnen op alle afdelingen ingezet worden. Ze hebben dus de zelfde rechten en plichten als andere werknemers van de instelling. In geval van ziekte zorgt het Flexbureau voor vervanging. Vaak hebben ze een 0- uren contract en kunnen ze ook diensten weigeren als het niet uitkomt.

even zo

even zo

08-03-2012 om 09:40

Reactie temet

Temet dan ben je plotseling ziek, je weet het dan dus niet van te voren, zoals bij die collega. Zelf vind ik dus ook ziek=ziek.

even zo

even zo

08-03-2012 om 09:56

Reactie ef

Hier kunnen we ook weigeren als een dienst niet uit komt maar hier vinden ze dus als je op een dienst ja gezegd hebt dat je die ten allen tijde moet werken of zelf voor vervanging moet zorgen.
Ik kan nu toch niet weten of ik bv een begrafenis zou hebben binnen de 4e graad over een paar maanden?
Zou dus echt niet zelf iets willen regelen als dat dan gebeurd.
Dat vind ik dus raar, dan denk ik dat ik eerlijk vertel op de afdeling wat er is en meld het dan via de mail naar het bureau wat inval moet regelen dat ik dan en dan een verlofdag nodig heb en dat ik me ziek meldt tot die tijd.Misschien niet netjes als het bv een tante betreft waar ik niet zo veel contact mee heb maar het is dan niet anders. Ik hoop maar dat ik kan ruilen als er bv een vriendin komt te overlijden.

even zo

even zo

08-03-2012 om 10:25

Verlof ivm overlijden moet zijn 2e graad

Volgens CAO is verlof ivm overlijden t/m 2e graad.
Voor een kind is dit dan natuurlijk 4e graad, hier was ik mee in de war.
Een tante waar we een heel goed contact mee hadden was voor natuurlijk een oudtante voor onze kinderen.

koentje

koentje

08-03-2012 om 11:42

Joh

ze proberen het gewoon, want het is het makkelijkst als iemand zelf de ontstane gaten opvult. Maar natuurlijk ben je niet verplicht. Of het staat in je takenppakket.

Ef

Ef

08-03-2012 om 23:38

Precies

wat koentje zegt. Het gaat er niet om wat ze vinden, het gaat er om wat je rechten zijn. In dit soort gevallen moet je voor je zelf opkomen... En lid worden van een vakbond, dan heb je altijd iemand die ook voor jou rechten opkomt,mocht het tot een heus arbeidsconflict komen en het maakt indruk. (weet ik uit ervaring)

Normaal

Ik vind het vrij normaal. Twee weken voor een operatie al niet meer werken zou je bij mij ook uit je vrije dagen moeten halen. Dat is geen ziek. Als je diensten al ingepland staan dan moet je of komen of zelf vervanging regelen. Anders kun je als planner van de flexpool je lol op. Dan heeft iedereen wel een reden om op het laatste moment toch niet te komen. Voor een sterfgeval ligt dat bij ons anders. Als je moeder is overleden hoef je echt niet zelf te regelen dat iemand je dienst overneemt.

Ziek na

Of gaat het om twee weken na de operatie? In dat geval kun je je ziek melden en beoordeelt de bedrijfsarts of dat terecht was.

fietsbel

fietsbel

11-03-2012 om 00:37

Contract?

Ik werk oa ook in een flexpool in de gehandicapten zorg. In mijn contract staan duidelijke regels opgeschreven. Tot 24 uur can te voren mogen beide (!) partijen een dienst alsnog opzeggen.
Hier proberen ze het ook altijd hoor, te zeggen dat je niet af mag zeggen enzo. Dat snap ik ook wel en in principe doe ik dat ook zelden. Maar flexer zijn heeft een heleboel nadelen, en dit is dus een van de voordelen. Het kan namelijk niet zo zijn dat je wel alle nadelen hebt van een flexcontract en dan niet de voordelen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.