Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

vraagteken

vraagteken

30-05-2011 om 15:46

Ingewikkelde kwestie [twee broers met een gezamenlijk koophuis]

Twee jongvolwassen broers kopen samen een huis met een zo hoog mogelijke hypotheek plus flexibel krediet.Geen spaargeld.
Het ouderlijk huis wordt te vol en de ouders zijn het zat. De jongens hebben een mooi en spetterend leven maar zijn nalatig in de financiele verplichtingen. Om dit gat te dichten hogen de ouders hun eigen hypotheek op. Zoons hebben dan dus hypotheeklasten plus schuld bij ouders.

Zoon 1 gaat trouwen (op huwelijkse voorwaarden) en woont dus niet meer in het huis.
Zoon 2 vindt het huis teveel gedoe en slaapt weer thuis.

Zoon 1 heeft een laag salaris, doet ambachtelijk werk, zoon 2 verdient prima in de ICT.

Zoon 1 heeft inmiddels de schuld bij ouders afgelost. Zoon 2 nog niets. Hij blijft veel geld uitgeven aan leuke dingen en komt afspraken veelal niet na.

Zoons betalen samen de hypotheeklasten maar vooral zoon 1 (die dus al lang bij zijn partner woont) wil graag dat het huis wordt verkocht. Na veel gedoe komt het na opknapwerk (kost ook weer geld) op Funda. Maar ja, die verkoop lukt niet. Zeker niet voor de vraagprijs. Als het huis wordt verkocht, blijft er waarschijnlijk flink schuld over voor zoon 1 en zoon 2.

Inmiddels hebben de zoons hooglopende ruzie en zoon 1 wil zoon 2 niet meer zien. Ouders laten het maar een beetje waaien, ze voelen zich kennelijk machteloos en vinden het mooi dat zoon 2 hen laatst een prachtige TV heeft cadeau gedaan.
Een tijd lang heeft iemand vanuit de kerk de zoons geholpen met de geldzaken (beheer bankpasje) maar dat is gestopt, begrijpelijk voor vrijwilligerswerk.

Ondertussen zijn de familieverhoudingen waardeloos, een familiefeestje zit er niet meer in,verjaardagen worden gevierd zonder zoon 1.

Zoon 2 heeft er kennelijk geen belang bij dat het wordt opgelost.

Hoe komen ze uit deze impasse?

Vraagteken

(mijn dochter is getrouwd met zoon 1; helaas heeft ze de gang van financiele zaken onderschat. Gelukkig heeft ze een goede baan, maar de romantiek is tot het nulpunt gezakt)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bennikki

Bennikki

30-05-2011 om 17:18

Heel ingewikkeld ja!

Tsja bij dit soort zaken speelt er vaak véél meer dan alleen het financiele aspect en dat proef ik ook in jouw bericht..
Mijn man was ook een soort zoon 1 in een min of meer vergelijkbare situatie. We zijn vrij snel naar een mediator gestapt. Die heeft in elk geval de zakelijke kant van het conflict min of meer op tafel gekregen. Dat schepte duidelijkheid. Maar we hebben elkaar zeker 5 jaar daarna niet meer gesproken.
Sterkte voor je dochter!

dc

dc

30-05-2011 om 17:21

Verhuren?

Is het mogelijk om het huis te verhuren en daarmee de hypotheekaflossingen te betalen?

Verder zou ik als ouders bekijken of ik het huis geheel van de kinderen kan kopen en de hypotheek overnemen. Of 1 broer het huis in het geheel van de ander kan afkopen. Er is gewoon 1 eigenaar teveel.

Dus aangezien jij aan kant van broer 1 staat, kun je niet voorstellen dat hij het huis overkoopt van broer 2 en dan of verhuren of er samen met jouw dochter in gaat wonen? Al is het maar totdat het huis verkocht is.

vraagteken

vraagteken

30-05-2011 om 23:21

Mediator

Een mediator zou een goed idee zijn, alles zit nu behoorlijk vast; het enige dat bereikt lijkt te zijn is dat broer 2 iets meer ernst maakt het aflossen van dat flexibele krediet dat elke maand geld kost.

Ouders van beide broers gaan dat huis never overkopen, die hebben al teveel geld in de kwestie gestopt.
Wij gaan het ook niet doen, zo royaal is onze financiele situatie niet.
Of we het anders wel zouden doen - ik weet het niet. Wij zijn er niet verantwoordelijk voor dat de ouders van beide broers het zo hebben aangepakt.

Dochter heeft zelf een koophuis. Dat is trouwens veel ruimer dan het huis van de broers. Dat van de broers staat ook nog eens 70 km van haar werkplek, dat schiet dus niks op. Broer 1 werkt door de hele regio, werkvervoer, voor hem maakt het niet uit waar hij woont.

Het broershuis is een paar maanden verhuurd geweest (via broer 2) aan een roker die helaas niet zo precies was op het huis - dat met het oog op verkoop netjes was geschilderd.

Het zou schitterend zijn als het huis op naam van broer 2 zou komen te staan, maar die krijgt in zijn eentje de hypotheek niet rond. Nu niet meer/nog niet tenminste. Het beleid van de banken is nu anders dan een jaar of zeven geleden. Daarnaast heeft hij jaarcontracten, dat helpt ook al niet.

Meer tips hartelijk welkom!

vraagteken

vraagteken

01-06-2011 om 17:18

Nee

Als het huis voor minder wordt verkocht dan het destijds werd gekocht en waarvoor een hypotheek werd afgesloten, bljft er schuld over, naar verwachting al gauw 20.000 of 30.000. Dat is niet zomaar afgelost.

Of zie ik dat nou verkeerd?

Rosase

Rosase

01-06-2011 om 18:40

Ja dat zal best

Maar eer je dan 20.000 of 30.000 euro hebt afgelost ben je wel een flink aantal jaren verder. Wellicht toch beter om te wachten tot de huizenprijzen weer aantrekken, as ever...

Mij lijkt verhuren toch de beste optie, maar dan goed dus via een bemiddelingsbureau en een flinke borg!

vraagteken

vraagteken

02-06-2011 om 09:47

Inderdaad!

'ik zou er vanaf willen zijn en tot rust willen komen.'

Maar ja, ik sta aan de rand en heb er niks mee te maken, wat die broers betreft. Ik ben van een van hen de schoonmoeder. Een functie die per definitie vraagt om ellende

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.