Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vic

Vic

14-01-2011 om 15:23

Interne vacature, flexibiliteit vereist

Er is bij mijn werkgever een erg leuke vacature vrijgekomen. Eigenlijk een perfecte functie voor mij, ik kan er de resultaten van mijn loopbaanonderzoek naadloos naast leggen. Slechts 1 niet te gering struikelblok, er is flexibiliteit vereist qua werktijden en -locaties. Voor een groot deel kun je je planning zelf sturen, maar het kan ook voorkomen dat je morgen om 9 uur in Groningen moet zijn of tot 17 uur in Roosendaal moet werken. En dat word toch wel erg lastig organiseren met de kinderen.
Ik ben geneigd het dan maar over te laten gaan, maar baal daar wel van. Hoe zou je zoiets nu kunnen opvangen? Zelfs met vso kan ik niet om 9 uur in Groningen zijn.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Out of the box

..dat wordt gastouderachtige constructies met mensen in de buurt. Een student die voor dag en dauw komt of ouders van de basisschool die je jongste kunnen opvangen in de uren voor school.

Hangt er erg vanaf hoe vaak het voorkomt denk ik.. kan me voorstellen dat de verleiding wel groot is!

mijk

mijk

14-01-2011 om 15:55

Even meedenken

heb net de halve dag besteed aan me afvragen hoe mijn leven beter georganiseerd kan worden. Dus ik ben in de stemming en ik heb wel zin om even met andermans problemen bezig te zijn

Dingen die ik me afvraag:
Op wat voor termijn weet je die heel lastige te regelen tijden. Echt letterlijk morgen, of heb je nog een week ofzo? Hoe vaak is het nu echt? Straks krijgt een ander die baan en blijkt het uiteindelijk om 3 keer per jaar te gaan.

In hoe verre is het jouw verantwoording dat de kinderen uit bed en op school komen. Is daar mee te schuiven?

Geeft de rest van de flexibiliteit je de ruimte om aan een opvangnet te bouwen. (kun jij met andere woorden iemand anders zijn planproblemen oplossen en dat inruilen voor hulp bij jouw rare problemen

Is er flexibele opvang in de buurt? Praat eens op school met mensen die bijvoorbeeld in de verpleging werken. Wat voor opvang gebruiken die?

Heb je ruimte voor een au pair?

Overigens als Groningse kan ik dit probleem wel waarderen. Het bedrijf waar mijn man werkt, heeft een vestiging in Utrecht en in Groningen. Als hij in Utrecht moet vergaderen begint de vergadering om 9 uur. Als er een gezamenlijke vergadering in Groningen gepland wordt begint de vergadering om 11 uur want anders halen de mensen uit Utrecht het niet...

Groet,
Mijk

Vic

Vic

14-01-2011 om 16:10

Onregelmatig

Ik heb gebeld met een medewerker die het werk ook doet. Hij kon niet echt aangeven om hoeveel dagen per jaar/maand het gaat, dat is onregelmatig. Niet structureel elke week, maar dat kan dus zomaar voorkomen. En dan ook dat je vandaag hoort dat het morgen moet. Ik vermoed dat tripjes naar 'uithoeken' van het land minder frequent voorkomen dan bijv. Amsterdam of Rotterdam.
In principe breng en haal ik de kinderen elke dag, m.u.v. donderdag. Ik moet dus iets verzinnen voor dagen dat ik zelfs met voorschoolse opvang niet vroeg genoeg op pad kan. Mijn oudste kan zichzelf wel de deur uit helpen, dus het gaat alleen om jongste (volgende week 6). Ik denk dat het nog wel even duurt voor die zich 's morgens zelfstandig redt. Oudste gaat naar het v.o., dus daar kan ik ook niet op rekenen 's morgens. Over de middagen maak ik me minder zorgen. De bso is tot 18.30 uur open, dus dan moet het wel raar lopen wil ik dat niet halen. Ik heb geen bso op maandag, maar daar moeten ze dan maar rekening mee houden. 't is wel de overheid, dus als een werkende moeder maandagmiddag verlof wil nemen moet dat ook kunnen.

mijk

mijk

14-01-2011 om 16:30

Als student paste ik op

bij een alleenstaande moeder. Als zij vroeg op pad moest (werkte in de zorg), bleef ik slapen en deed het ochtendritueel. (Meestal paste ik dan ook 's avonds op en werd er nog iets leuks gedaan. Moeder met veel energie Nadeel is dat je er niet de belastingvoordelen bij hebt van gewone kinderopvang voordeel is dat als het beperkt is, het al snel goedkoper is dan betalen voor gewone flexibele opvang.

Ik denk dat het op te lossen moet zijn als de baan verder is wat je zoekt. (schiet het financieel nog wat op dan wordt het nog wat makkelijk op te lossen)> Misschien is er een ouder op school die je dochter af en toe te logeren kan hebben tegen een kleine vergoeding.

Hoe laat begint de vso trouwens. Hier zou mijn kind om 7 uur terecht kunnen.. Dan ga jij rijden, relatief voor de files uit. Is het nu echt zo'n probleem als jij om 10 uur in de buitengebieden bent in plaats van 9 uur? Men is hier ( en en in Maastricht vast ook), wel wat gewend van mensen uit 'Het westen' hoor.

Mijk

Partner

Heb je een partner en hoe flexibel kan hij taken van je overnemen???????????
Muizemeis

Vic

Vic

14-01-2011 om 16:59

Geen partner

Als ik een partner zou hebben, had ik de taken wel beter verdeeld qua brengen en halen Ik zal eens polsen bij mijn ex. Dat moet wel snel, want ik had de vacature een beetje gemist en hij sluit al over een week. Misschien moet ik anders toch maar reageren en dan bijkomende problemen later oplossen?

mijk

mijk

14-01-2011 om 17:35

Meteen doen

mocht het echt overkomenlijk zijn dan kun je dat altijd goed gemotiveerd later in de procedure uitleggen. Dan weten ze in ieder geval van jouw belangstelling voor dit soort werk en dat je je geen dingen beloofd die je niet waar kunt maken. Als je nu niet reageert, weet niemand dat je dit eigenlijk heel graag zou willen. Wie weet wat er mogelijk is.. Misschien vind ex het wel heel gezellig om wat vaker bij school te zijn.... (geen idee of jij zo'n soort ex hebt maar zelfs als je dnekt van niet verrast hij je misschien toch )

Mijk

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-01-2011 om 20:29

Flexibiliteit

Betekent flexibiliteit dat je zelf geen invloed hebt op de agenda? Of heb je die ruimte wel? Ik heb ook een heel flexibele baan, maar ik bepaal wel zelf mijn agenda. Een mens kan nu eenmaal niet 7 dagen per week en 24 uur per dag flexibel en bereikbaar zijn. Mijn ervaring is dat dat ook helemaal niet wordt verwacht van mensen!
En ja natuurlijk, gewoon schrijven, eventuele logistieke hobbels kun je later nog oplossen.

Gastouder

aan huis kan met belastingteruggave. Dus ik zou ook eens kijken of er in je buurt een flexibele gastouder te vinden is.
Afhankelijk van je verdienste zou je ook kunnen overwegen om zelf iemand in dienst te nemen voor kinderopvang, eten koken en een beetje poetsen. Mijn moeder had dat vroeger (werkende weduwe, toen de weduwe-uitkering nog bestond, ook als je werkte). Ideaal voor de broodnodige rust en orde. Ik vind het nu eigenlijk zo raar dat gastouders alleen maar 'kinderen opvangen'. Je kunt ondertussen toch ook wel even strijken of eten koken? Ik weet dat het niet hoort, maar ik vind het zo onnatuurlijk, een volwassene die niets anders hoeft te doen dan er zijn voor de kinderen.
Voorschools, ik had indertijd een moeder in de buurt wonen van een kind van dezelfde leeftijd, zelfde school. We parkeerden de kinderen over en weer als iemand 's morgens vroeg moest beginnen.
Naschools, hoe oud is je kind dat op het V.O. zit, kan hij/zij wat opvangen (niet inclusief eten en naar bed brengen denk ik)? Of hoeveel jaar duurt het voordat hij/zij dat zou kunnen?

Tsjor

Vic

Je kunt natuurlijk altijd solliciteren en dan terwijl de procedure loopt kijken hoe je het gaat oplossen. Als je echt bij de laatsten zit, en het gaat echt niet lukken en je komt er met de werkgever ook niet uit kun je je altijd nog terugtrekken
Muizemeis

Els

Els

15-01-2011 om 19:49

Flexibiliteit

ook in mijn werk is die flexibiliteit gewenst: het kan zijn dat je morgen naar een klant moet, maar meestal weet ik het minimaal een paar dagen van te voren. Ik kan er moeilijk onder uit komen, werk aan projecten (lees: klanten) en 'de klant is koning'. Je weet niet wanneer het voorkomt, je weet niet hoe vaak het voorkomt. je weet alleen dat je zo nu en dan voor het blok wordt gezet. Soms is het een kwestie van een dag in Nederland op pad en laat thuis, een andere keer is het 2 dagen naar het buitenland.

Allereerst zou ik proberen om dit te bespreken met je ex, en met familie als die in de buurt woont. misschien dat je het ook aan goede vrienden kan voorleggen. Zo kun je back up regelen voor het geval het nodig is.

Ik heb ondertussen backup geregeld, ondanks dat ik in een omgeving zit zonder familie en we hier net een paar jaar wonen dus weinig vrienden. Ten eerste de BSO: ze gaan nu op dinsdagmiddag naar de BSO want de meeste reisdagen vallen op dinsdag. En als ze 1 vaste dag hebben dan is het vaak ook geen probleem om op onverwachte dagen een keer te komen. oké, tenzij de bso helemaal vol zit maar dat is me nog nooit gebeurd.

Daarnaast heb ik op school eens rondgevraagd bij moeders die fulltime thuis zitten, en enkele bereid gevonden om in geval van nood de kinderen een keertje mee te nemen naar huis, of waar ik ze voor schooltijd zou kunnen brengen. dit zijn moeders van vriendinnetjes van de kinderen.

op deze manier creëer je je eigen flexibiliteit, maar het blijft toch stressen. Het is dat de baan het meer dan waard is.....

Vic

Vic

16-01-2011 om 13:32

Bedankt

Als het zover komt ga ik eens polsen bij ouders op school. Er wonen genoeg kinderen in de buurt, en waarschijnlijk zijn die ouders ook wel bereid om jongste zo nu en dan eens mee te nemen naar school. Ik ga dus in ieder geval solliciteren. En daar loop ik nu tegen struikelblok nr 1 Ik heb al 10 jaar geen sollicitatiebrief meer geschreven, en heb ook geen cv meer op mijn pc. In de vacature staat dat je voor alle functie-eisen en competenties een praktijkvoorbeeld 'in je brief' moet noemen. Nu betreft het 18 punten. Ik kan toch moeilijk een brief van 4 kantjes gaan schrijven, lijkt me. En wat moet ik in 's hemelsnaam met aspecten als 'organisatiesensitiviteit' en 'tactisch en bestuurlijk inzicht'? Het staat ook een beetje raar om een praktijkvoorbeeld neer te schrijven waaruit mijn 'standvastigheid en daadkracht' blijkt. Dat moet ik ook hebben in mijn huidige functie. Kan ik dan een heel rijtje eigenschappen noemen en zeggen dat die ook van toepassing zijn op mijn huidige werk (waarin ik prima functioneer)?

mijk

mijk

16-01-2011 om 16:13

Je had het over een loopbaanadvies

zat daar iets van een competentietesst bij of ging het puur om wat je wilde? Anders zou ik daar gewoon een bijlage van maken. En tha als zij al die ounten benoemd willen hebben wordt het een lange brief. Lijkt me overigens meer iets voor het gesprek of wordt je in functie geacht veel te schrijven. Dan kan ik me voorstellen dat ze voorbeelden willen zien......Organisatiesensitiviteit ik zit hier met mijn ogen te rollen. Zucht ik hoop dat ze iemand zoeken om helder te schrijven maar het zal wel niet.. Anders even bellen voor iets anders en dan terloops vragen of ze echt rekenen op een brief van vier kantjes?

Mijk

Vic

Vic

17-01-2011 om 22:25

Of de duvel ermee speelt

Ben ik er net (bijna) van overtuigd dat ik heel flexibel kan zijn, en altijd klaar om waar dan ook te gaan werken, wordt er een kind ziek ;-( Het was al een paar dagen aan het sudderen, maar er kwam net een wit kleutertje met 39 graden koorts uit bed. Dat is me in bijna 12 jaar nog nooit overkomen, een ziek kind met een drukke werkdag voor de boeg. Nou ja, kan ik morgen in alle rust mijn sollicitatiebrief afmaken en hoef ik geen 80 km te rijden naar mijn afspraak.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.