Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Mies

Mies

05-08-2011 om 14:29

Inzage testament moeder

Even een situatie schets.
Vrouw heeft 2 kinderen en gaat scheiden van haar man. Ze trouwt opnieuw en leeft met nieuwe man en 2 kinderen in 1 huis. Nadat de de kinderen al het huis uit zijn en dus volwasse overlijdt de vrouw. Na haar overlijden is er een vaag briefje getekend door de kinderen waarbij ze verklaren af te zien van de erfenis zodat stiefvader in het huis kan blijven wonen. Dit was na 2003.
Het vermoeden is dat stiefvader ( die nu een aantal jaar bijna geen contact heeft met zijn stiefkinderen omdat hij druk is met nieuwe vrouw) alles nalaat aan een neef.
Kun je als kind van de overleden moeder gegevens opvragen bij de notaris om te controleren of dit echt is?
Het klinkt allemaal een beetje vaag maar meer informatie is er op dit moment niet.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mies

Mies

05-08-2011 om 19:14

Wat duidelijker.

Ik lees mijn bericht terug en lees dat ik de vraag die ik heb niet goed stel. Mijn vraag was eigenlijk of je als kind van de overledene inzage mag hebben in het opgemaakte testament wat destijds gemaakt is. En met de link die Sancy gaf zie ik daar het antwoord ook in. Elders las ik dat na 2003 alles naar de langslevende gaat( echtgenoot) en dat als hij overlijdt het kindsdeel alsnog vrij komt. Zeg ik het zo goed?
Kan het zo zijn...dat de echtgenoot ná het overlijden van zijn vrouw het testament veranderd heeft zodat het kindsdeel vervalt en het alsnog na wordt gelaten aan bv een neef? Ik weet dat ik erg knullig overkom maar heb er niet veel kaas van gegeten.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

05-08-2011 om 22:08

Nee

Volgens mij kan dat niet. Hij kan wel alles opmaken, maar niet de kinderen onterven voor zover ik weet.

e.j.

e.j.

05-08-2011 om 22:15

Nou

Een vriendin van ons heeft dit meegemaakt. Ouders gescheiden, vader is hertrouwd met een vrouw die ook al kinderen had. Vader overlijdt en de huidige echtgenote erft, vanwege de langstlevende regel. Die is nu bezig lekker alles op te maken en weg te geven aan haar eigen, inmiddels ook volwassen kinderen. Tegen de tijd dat die vrouw er niet meer is hebben onze vriendin en haar broer mooi het nakijken, het vermogen van hun vader (en die zat er behoorlijk warmpjes bij) is dan schoon op. Niks erfenis.
Of mag dat niet? Is ze verplicht een kindsdeel over te houden voor de kinderen van haar man? Ik ben bang van niet eigenlijk.

liora

liora

06-08-2011 om 13:20

Volgens mij mag dat niet. Ik dacht dat als mijn vader overlijdt, en mijn stiefmoeder leeft nog, ik direct mijn kindsdeel mag opeisen.

Ga maar eens navraag doen denk ik, word nerveus.

Zij hebben samen ook kinderen die in alles worden voorgetrokken namelijk.

Liora

Asa Torell

Asa Torell

06-08-2011 om 14:16

Inderdaad

zoals Pelle al schrijft, zonder testament (en ook bij de meeste testamenten die mensen wel opmaken) gaat het allemaal naar de langstlevende echtgenoot. Ook als dat de stiefouder van de ervende kinderen is. En het kindsdeel is pas opeisbaar als die langstlevende (de stiefouder dus bijvoorbeeld) overlijdt - als het er dan nog is, het mag ook gewoon opgemaakt worden - en bij nog een paar uitzonderingen zoals wanneer de langstlevende failliet gaat oid (dit vond ik althans met google op 'opeisen kindsdeel'). Het idee hierachter is om te voorkomen dat iemand door zijn/haar (stief)kinderen uit zijn huis kan worden gezet.

liora

liora

06-08-2011 om 14:33

Nou nou

Leuk idee zeg, maar dat betekent dus dat mijn stiefmoeder en halfzussen alles gaan opmaken.

Mijn vader laat het zeker niet anders regelen want hij doet nu al niks voor ons.

Balen!

liora

liora

06-08-2011 om 14:34

Ik dacht

Ik dacht dus dat ze wel kon voorkomen dat we het opeisen, maar dat ze het nooit mocht opmaken.

Vruchtgebruik of zo??

Asa Torell

Asa Torell

06-08-2011 om 14:41

Ja zuur

Dat met het vruchtgebruik is sinds 2003 veranderd, dus nu is hetgene wat je erft echt alleen nog maar een vordering op de nalatenschap, en die nalatenschap zelf is het bezit van de langstlevende (die er overigens wel jouw successiebelasting van moet betalen). In jouw geval (en dat wat e.j. beschrijft) is dat inderdaad zuur! Ik vond overigens nog wel iets over het kunnen opeisen van specifieke voorwerpen, waarmee je misschien het kwijtraken van familiestukken zou moeten kunnen voorkomen.

liora

liora

06-08-2011 om 16:26

Pelle

Het zijn halfzussen, geen stiefzussen.

Ik zou mijn stiefmoeder het leven niet zuurder maken dan zij het mijne heeft gemaakt.

En ze is een stuk jonger dus de kans dat ze hem overleeft is erg klein. Ze zou er zeker via schenkingen alles aan doen om ervoor te zorgen dat haar dochters er warmpjes bij zitten.

Wij hebben nooit iets gekregen.

Liora

Asa Torell

Asa Torell

06-08-2011 om 17:01

Wat nog wel schijnt te kunnen

geloof ik, is dat er oude langstlevende-testamenten (van voor 2003) zijn die wel van dat vruchtgebruik uit gaan. Maar misschien is dat inmiddels automatisch aangepast, of hebben notarissen dat aan al hun klanten geadviseerd.

Sascha2

Sascha2

06-08-2011 om 17:03

Liora (ot)

Wat een nare en verdrietige situatie voor je.

liora

liora

06-08-2011 om 19:12

Sascha

Dank je! Het is inderdaad erg zuur, maar het is wel al twintig jaar zo.

Niks aan te doen.

Raar

Ik vind het raar als mensen gaan praten over een erfenis terwijl de toekomstig erflater nog leeft. Alsof je per defenitie recht hebt op een deel van iemands vermogen. Als het op is voordat het op wat voor manier dan ook bij jou terecht zou komen, dan is het jammer maar helaas.

skik

liora

liora

06-08-2011 om 19:48

Skik

Vind je het ook raar dat je er als ouder over nadenkt hoe je iets kunt nalaten voor je kinderen? Ik vind dat normaal. Ik vind het abnormaal dat je als vader onderscheid maakt tussen je kinderen, want bij mij is dat dus het geval.

Liora

Kiki

Kiki

06-08-2011 om 20:07

Dat is natuurlijk erg sneu liora

maar als ik jou zo hoor praten lijkt het net dat in het geval dat je vader overlijdt je gelijk je kindsdeel op wilt eisen zodat stiefmoeder wellicht haar huis en have moet verkopen om jou uit te kopen. Dat vind ik behoorlijk cru, ongeacht de situatie. Laat dat nou net de reden zijn waarom die wet destijds is aangepast.

Volgens mij heb ik ook nog een behoorlijke erfdeel omdat mijn vader is overleden, dat zit volgens mij een groot deel in het huis waarin mijn moeder (en stiefvader en broertjes) nu woont.

Maar als mijn moeder overlijdt zal ik en mijn ene broer dit echt niet gaan opeisen en mijn stiefvader en halfbroertjes in financiële problemen brengen, los van het feit dat dit dus (gelukkig) niet meer kan.

Maar goed, wellicht snap ik je verkeerd en klinkt het gewoon wat ongelukkig

liora

liora

06-08-2011 om 20:51

Kiki

Hoi Kiki,

Ze hebben geen koophuis dus daar is geen sprake van.

Liora

Ja ja, dat erfrecht..

Het is altijd zoeken naar een evenwicht tussen de vrijheid van de erflater en de rechten van de kinderen. We hebben nu eenmaal zoiets als een wettelijk erfdeel in NL, dus er is niet voor gekozen om totale vrijheid voor de erflater in te stellen. Je kunt kinderen ook niet onterven. Tegen die achtergrond is het volkomen onlogisch dat je door een tweede huwelijk feitelijk onterfd wordt.
Ik vind het dus ook heel naar voor Liora.
Overigens hebben we in NL wel een lange traditie van langstlevenden-bescherming, die moest je vroeger bij testament regelen (deden notarissen vrijwel standaard) maar tegenwoordig is het ab-intestaat erfrecht aangepast, dat wil zeggen dat je ook zonder testament in de regel langstlevendenbescherming hebt.
Ik vind het persoonlijk helemaal niet zo logisch dat je met een tweede huwelijk feitelijk kinderen kunt onterven, en afhankelijk van de omstandigheden vind ik het niet eens logisch om volledig op het erfdeel van de kinderen te blijven zitten als overblijvende ouder.

Dat allemaal gezegd zijnde ben ik wel altijd uitgegaan van het credo dat je nergens recht op hebt. Als uitgangspunt lijkt me dat heel gezond. Maar er zijn uitzonderingen, niet alleen tweede huwelijken, ook gezinnen waar op een andere manier de boel scheef hangt en uit balans is.
Momenteel gaat het bij de nalatenschap van mijn moeder ook niet zoals het zou moeten, en ik zit dan wel lekker met die edele uitgangspunten maar ondertussen heb ik er wel de balen van. Gisteren nog zitten janken. Zo gaan die dingen... helaas.
(Liora: knuffel! en houd die lok!)

liora

liora

06-08-2011 om 22:13

Sini

Het is oneerlijk als iemand vijf kinderen heeft, en drie niets en twee alles erven.

Bespaar me je nobelheid.

Ik zou zeker wel willen erven en daar is niets verkeerd aan.

Liora

Hmmm

Toen mijn vader op haar sterfbed mijn moeder ertoe aanzette om haar testament zo in te richten dat hij toch alles zou krijgen, terwijl ze gedurende 40 jaar huwelijk alles gescheiden hadden gehouden en mijn moeder tot haar laatste dagen wilde dat alles naar de kinderen zou gaan... toen dacht ik ook dat ik dat wel opzij kon zetten omdat ik nergens recht op heb.
Maar nu ik mijn vader mega-onhandig dat geld zie verknallen, echt in een noodtempo, totaal tegen de zin van mijn moeder (die niet meer kon praten toen de notaris langskwam en het ingewikkelde nieuwe testament niet goed kon bevatten) ....

grrrr....
Tis toch ook iets met theorie en praktijk geloof ik.

Absoluut, het leven wordt makkelijker als je dit soort dingen helemaal los laat. En ja, het is onverkwikkelijk als mensen bij een nalatenschap de erkenning in geld proberen te krijgen die ze bij leven niet in een andere vorm gekregen hebben... ik bijt dus op mijn tong. Zit er ook bovenop omdat mijn vader bij veel dingen hulp nodig heeft, word er dus constant mee geconfronteerd.

liora

liora

07-08-2011 om 09:58

Sini

Jouw houding is inderdaad beter en zou me veel ellende besparen.
Maar misschien begrijp je het beter als ik zeg dat als hij had besloten ons niks na te laten en alles naar een goed doel te doen, ik daar niks om zou geven. Wat ik echter niet te verkroppen vind, is dat mijn halfzussen straks alles krijgen en mijn zussen en ik niks.

Liora

liora

liora

07-08-2011 om 11:11

Pelle

Inderdaad, het zou 10% zijn, maar het zou wel een aanzienlijk bedrag zijn.

Maar het gaat vooral om het principe.

Volgens de Nederlandse wet kun je kinderen niet onterven, maar op deze manier kan dat dus wel.

Mijn stiefmoeder is vreselijk zuinig dus ik betwijfel of ze alles zal opmaken. Maar ze zal er zeker voor zorgen dat haar dochters veel meer krijgen door maximale schenkingen en zo. Niet eerlijk.

Liora

Liora

Ik wil niks afdoen aan het feit dat de aanpad van jouw vader voor jou pijnlijk is. Maar klaarblijkelijk heeft hij het zo geregeld (of niet geregeld zodat het deze uitwerking heeft) en daar is weinig wat jij daaraan kan doen. Heel verdrietig, maar je hebt niet per defenitie recht op dat geld.

Misschien heb ik makkelijk praten, ik heb geen stiefmoeder, geen halfzussen en allang geërfd van mijn vader omdat hij overleed terwijl het langstlevendegedoe nog niet gold.

Mijn vriendin kocht onlangs haar ouderlijk huis. Haar zussen zaten er als haviken bovenop, vonden dat ze ook wat moesten krijgen want waren van mening dat dit ten koste zou gaan van de erfenis. Dan denk ik: hallo, die mensen leven nog hoor! Ze bepalen zelf hoe ze hun geld besteden. Mijn vriendin kocht het huis overigens voor een marktconforme prijs, maar al had ze het voor een prikkie kunnen overnemen, dan wil dat niet zeggen dat haar zussen automatisch ook een vergelijkbare schenking hadden moeten krijgen. Er is pas sprake van een erfenis als er iemand overleden is.

skik

Zit ongeveer in dezelfde situatie als liora

Mijn vader is ook hertrouwd. Hij heeft een koophuis en volgens mij krijgen wij niks. Ik probeer er niet aan te denken, een beetje a la sini, want ik kan er niets aan veranderen "Don't get angry, get even." en " "living well is the best revenge" en dat soort vreselijke cliches houd ik mezelf maar voor...

Misschien moet er een belangenvereniging worden opgericht voor kinderen uit een eerste (eerder) huwelijk

Jaymza

Jaymza

10-08-2011 om 11:55

Skik

Wanneer een van de kinderen veel meer krijgt als de anderen door bv zo'n huis voor een prikkie, dan heet dat overbedeling en kun je dat later bij de erfenis verrekenen!!

jaymza

Jaloers dus

.....En ja, het is onverkwikkelijk als mensen bij een nalatenschap de erkenning in geld proberen te krijgen die ze bij leven niet in een andere vorm gekregen hebben......
Ik heb mijn ouders beloofd dat ik er boven zal staan maar het at al mijn zelfbeheersing op toen het zover was.
En ja, ik heb werkelijk alles van mijn ouders gehad en zij van mij dus dat geldgedoe tussen broers en zusters blijft pijnlijk maar is een kwestie van loslaten en jezelf en de ander maar vergeven. Maar leuk is anders. Het kan voorgoed een breuk tussen mensen veroorzaken.

Anne

Het naarste is dat het niet kan, erkenning achteraf krijgen door middel van geld. Dus je hebt hoe dan ook alleen maar verliezers.

En zelfs als je dat jezelf constant voor ogen houdt kan het nog lastig zijn om jezelf in bedwang te houden. Iets met ego's enzo...

Rechtsbijstandspreekuur

Wat mij ook wel enigszins geholpen heeft is een gesprek op het rechtshulpspreekuur. Dat schept in elk geval duidelijkheid en kun je jezelf beter positioneren. En het verbaast mij nogal dat kinderen op deze manier onterft zouden kunnen worden. Dat zou ik uit laten zoeken door mensen die er dagelijks mee bezig zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.