Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Lizzy

Lizzy

26-01-2009 om 21:31

Is dit calamiteitenverlof?

Ik ben momenteel herstellende van longontsteking en ben een tijdje behoorlijk ziek geweest. Ik werd ook nog eens ziek in de periode dat mijn oppas aan huis op vakantie was. Ik had haar oppasdagen ook vrij genomen.

We hebben voor de dagen dat ik normaal thuis zou zijn opvang weten te regelen, omdat ik echt niet voor mijn zoontje kon zorgen.
Echter een dag hadden wij geen opvang en heeft mijn man moeten inspringen. Wij dachten dat dit onder calamiteitenverlof zou vallen. Immers moest hij thuisblijven om voor ons kind te zorgen, omdat wij geen opvang hadden en ik ziek was.
Maar zijn manager heeft dat geweigerd en het kost hem dus een dag. Het was volgens hem geen calamiteitenverlof, omdat mijn man van tevoren wist dat ik ziek was.
Nou heb ik op de website van het SZW gekeken en die zeggen dus

'Als uw thuiswonend kind, partner of ouder plotseling ziek wordt en u dus onverwachts vrij moet nemen, kunt u de eerste zorgdag calamiteitenverlof opnemen'

Als ik het zo lees heeft de manager van mijn man inderdaad gelijk. Ik was niet plotseling ziek, maar al een tijdje ziek en mijn man hoefde geen overwachts vrij te nemen maar kon dit twee dagen van tevoren regelen.

Maar op wat andere site staat dat je recht hebt op calamiteitenverlof als je geen opvang hebt voor je kind en je partner is ziek.
Ik ben even benieuwd of dit onder calamiteitenverlof valt of niet?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

26-01-2009 om 22:20

Niet

Hoi,

Het lijkt me niet dat dit calamiteitenverlof is. En het is ook geen zorgverlof want hij hoefde niet voor jou te zorgen.
Het gaat gelukkig maar om 1 dagje..

Liora

amk

amk

26-01-2009 om 23:07

Niet

de crux zit 'm in het onverwachte, een acute situatie.
Bv een gesprongen waterleiding, een kind dat ziek van school of opvang gehaald moet worden.

Jij was al een tijdje ziek, en je wist dat de standaard opvang niet kon. Kortom tijd om wat te regelen vooraf.

groet,
Angela

Lizzy

Lizzy

27-01-2009 om 09:58

Duidelijk! dank je wel

Mijn man had ook geen onenigheid met zijn manager hoor. We waren alleen een beetje verbaasd.
We hadden ook al op internet gekeken en daar stonden dus wisselende dingen.

Hanne.

Hanne.

27-01-2009 om 11:16

Als je vrije dagen op zijn (lorwyn)

Je vriendin had het denk ik niet handig geregeld, want ze had recht op zorgverlof. Moet je wel om vragen, maar mag volgens mij (weet het niet zeker) niet geweigerd worden.

Als je vrije dagen op zijn lijkt het me niet meer dan reeel dat een werkgever zegt dat je geen vrije dagen meer op kan nemen....maar ik zou met m'n werkgever om tafel gaan om te kijken of er iets te regelen valt. Onbetaald verlof, in een andere week meer werken oid.

Of je recht had op betaald vrij bij overlijden van opa. Volgens mij wel, maar ik weet niet zeker of dit een wettelijke regeling is of dat het in (vrijwel) alle CAO's zo geregeld is. Ik heb het in iedergeval altijd gekregen.

Hanne.

Hanne.

27-01-2009 om 14:38

Medeleven mag

medeleven mag (en is erg netjes!), maar moet niet.

Ik zou eerder inzetten op krijgen waar ik recht op heb ipv medeleven proberen af te dwingen.

Ik had altijd het volgende gedacht (althans, zo was het bij mijn vorige werkgever): als er iets is (ziekte, begrafenis) dat je direct naaste betreft (ouders, kinderen, partner, broer, zus) dan zou je recht hebben op bijzonder verlof, als het mensen buiten die kring betreft (grootouders, vrienden) dan is het afhankelijk van je werkgever om het naar eigen inzicht wel of niet te geven, dat verlof. En die mag er dan best rekening mee houden dat de band met iemand van 'buiten het directe kringetje' ook heel hecht kan zijn hoor en iets heel veel indruk kan maken of emotioneel kan zijn.

Vic

Vic

28-01-2009 om 09:52

Wel een beetje vreemd

Mijn dochter moest een keer naar het ziekenhuis voor dagopname. Het was niet onverwacht, dus geen calamiteitenverlof, en ze was niet ziek, dus geen zorgverlof. Volgens de regeltjes klopt dat, maar ik vond het toch heel vreemd dat ik wel verlof had gekregen als ze onverwacht een griepje had gehad.

Jesse_1

Jesse_1

28-01-2009 om 10:41

Een collega van mij kon een bepaalde therapie volgen voor iets fysieks, maar dat is geen ziekteverlof en ook geen artsenbezoek meer (of dat had hij al opgebruikt), dus het ging allemaal van zijn vrije dagen af. (En toen collega dat hoorde kon zijn zijn afspraken toch opeens verzetten van 11.00 's ochtends naar 9.00 's ochtends...).
Jesse

Vic - zorgverlof

mijn oudste is een tijdlang in het AMC geweest voor dagebehandelingen. Die waren om de maand, een dagje was je dan kwijt. Daarvoor heb ik zorgverlof gekregen. Het was namelijk zo dat ik of mijn man degene waren die in dit geval meekonden. Zo'n bezoekje aan het AMC geef je niet uit handen aan oma of de buurvrouw. Daarop is gebasseerd dat er dus wel recht was op zorgverlof. Ik moet er wel bij zeggen dat wat ook meespeelde, dat het om de maand terug kwam. Voor mij had dat betekent, in totaal zes dagen vrijnemen. Met drie dagen per week werken had dat mij dus twee weken vakantie gekost. Dat vond werkgever niet fair en daarom dus zorgverlof (fifty fifty, het heeft mij dus uiteindelijk een weekje vrij gekost, vond ik geen probleem).

In jouw geval een keer een dagje, vind ik niet vreemd dat je dat dan zelf regelt en dus vrij neemt of het later een keertje compenseert als dat mogelijk is met je werk.

groetjes van Purk

Pelle

Ja dat klopt. In de beschrijving van dit soort verlof bij het bedrijf waar ik heb gewerkt werd alleen melding gemaakt van 'eerste graad', alles daarbuiten ging in overleg. Ik zou inderdaad logisch vinden dat opa's en oma's nader zijn dan vrienden, hoewel ik persoonlijk niet warm of koud werd van het overlijden van mijn oma. Het overlijden van mijn nichtje maakte dan wel weer veel indruk, en ook de begrafenis van de vader van een vriendin, ik kende de vader nauwelijks, hakte er bij mij best in. Wat ik bedoel is dat ze het wel mooi op schrift kunnen stellen, maar het toch heel persoonlijk is hoe je zoiets beleeft. Mijn argument destijds was dat mijn verlof is ter ontspanning en vermaak, en niet voor zoiets. Het bijzondere verlof werd mij gelukkig toegekend, dat was ook al heel wat in dat bedrijf eigenlijk.

hout anne

hout anne

03-02-2009 om 22:36

Wettelijk gezien

heb je in een aantal gevallen recht op verlof. Calamiteitenverlof is er idd voor onverwachtse dringende zaken. Maar onder bijv. doktersbezoek vallen ook fysiotherapie en andere therapieën noodzakelijk voor een goede fysieke en/of mentale gezondheid. Hier zit een maximum van 2 uur er bezoek aan, maar niet een maximaal aantal keren.
Qua sterfgevallen krijg je betaald verlof als dit eerste of tweede lijns familie betreft, dus ouders, broers/zussen, opa's oma's en oms en tantes. Ook aangetrouwde familie, stiefouders e.d. vallen hieronder. Zelfs partners van bovengenoemde familie als aangetoond kan orden dat zij langdurig samenwonen (=meer als 2 jaar).
Zorgverlof bestaat uit twee onderdelen; kortdurig zorgverlof, dit is de tijdelijke zorg voor een zieke partner of ziek kind, hieraan zit een maximum van 2 maal de contracturen per week. (werk je 40 uur, dan heb je dus rech op 80 uur), wel moet je aan kunnen tonen dat er geen andere zorg geregeld kon worden.
Daarnaast heb je lngdurig zorgverlof, dit is niet betaald. Volgens mij zit hier een maximum aan van 26 weken.
Dit soort informatie kun je eventueel ook opzoeken op www.randstad.nl -> werkpocket. Hierin staat alle informatie over arbeidsrecht, de rechten en de plichten, helder verwoord.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.