Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Pianola

Pianola

15-04-2011 om 18:24

Is dit normaal? [salaris/taken]

Dat een afdelingssecretaresse die E 2100,= bruto verdient een heel archiveringssysteem moet opzetten? Volgens mij is het gebruikelijk dat iemand in een dergelijke functie vooral in opdracht "klussen" doet, en niet zelf van alles moet initiëren. Ben benieuwd hoe jullie daar over denken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pianola

Pianola

15-04-2011 om 18:38

Dit is hoe ik me nu voel

Gedicht:
Als ik toch geen kinderen had ,
Dan was ik gegaan
Naar een onbekende plek
Waar mensen me zien staan
Waar ik me niet hoef te bewijzen
Dat ik geen dombo ben
Dat de druk niet zo zwaar was
die ik nu zo vaak ken.
Dat ik zonder woorden
ontvang wat ik verdien
En dat mensen zeggen
die meid is een dikke tien.
Helaas zijn dit maar dromen,
En het zal zo vast nooit gaan.
Ik zal moeten blijven vechten
Om te mogen bestaan.
Ik ben niet belangrijk
het is iets wat om me heen hangt
Maar hoop op een dag
iemand het toch opvangt.

(Met dank aan de onbekende schrijver van dit gedicht......)

Mooi gedicht!

Wat volgens mij vooral normaal is, is dat je bij een nieuwe baan bakkenvol energie kwijt bent. En als je dan ook nog kinderen hebt moet het af en toe uit je tenen komen.

Ik las in het andere draadje dat het overheid is. Ik ben vorig jaar weer bij de overheid begonnen, je moet echt flink tijd rekenen om te wennen. Er is heel veel informeel geregeld, of, hoe zeg ik dat nou, het loopt allemaal anders dan je denkt.

Mijn tip: als je niet tevreden bent over het inwerken tot nu toe, ruim dan zelf tijd in om door te krijgen hoe het allemaal zit en wat er van je verwacht wordt. Dat kan je wel een beetje met de manager bespreken, maar misschien moet je ook met een stel mensen gaan praten. Gewoon vragen of ze even een half uurtje voor je hebben. En dan niet te veel vanuit je verwachting vragen stellen, maar heel neutraal een praatje pot maken, die mensen leren kennen, weten wat voor vlees je in de kuip hebt, bij wie je nog een keer een (dom) vraagje kunt stellen...hmmm... eigenlijk is dat alleen nog maar je sociale inwerken waar ik het nu over heb. Maar ik zou dat dus ff stevig aanpakken. Doordat de doelen van de organisatie minder eenduidig zijn bij de overheid is het heel belangrijk om te weten hoe de hazen lopen. Archief is vaak een sluitpost maar het is ook een politiek risico, met de nieuwe Archiefwet zijn de eisen weer omhoog gegaan en de bestuurders zijn dus kwetsbaar op dat punt. je moet echt uitvogelen hoe dat hier zit. En kijk vooral nergens van op .... dat doe ik ook niet meer...

oh en voor je voor geruststelling... ik ben na een jaar nog steeds erg moe en nog steeds aan het inwerken...

Valkyre

Valkyre

15-04-2011 om 20:03

Pianola

Wat rot dat je het zo zwaar hebt.

Ik heb ook bij de overheid gewerkt, en ik moest ook een archiveringssysteem opzetten. Ik verdiende destijds (1999) net zoiets als jij - maar dan in guldens! Ik vond 't wel een mooie uitdaging, maar als je dat nog nooit hebt gedaan, zou je wel enige begeleiding mogen verwachten.

Veel sterkte - het went, echt!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-04-2011 om 10:18

Je hoeft het niet alleen te doen

Denk bij dit soort klussen niet dat je het in je eentje moet doen. Dan voelt het als een veel te zware last en dat maakt vooral onzeker. Wat ik denk ik zou doen in jouw situatie: met collega's om tafel gaan zitten die 'iets' moeten met dit systeem. Stel ze vooral veel vragen: wat is er volgens jou niet goed aan het huidige systeem, wat vind je belangrijk, wat zijn je wensen, ken je voorbeelden van systemen die goed werken etc. Misschien kun je ook eens een babbeltje maken met de secretaresses van andere afdelingen, om te zien hoe zij dit hebben georganiseerd. Op basis daarvan schets je een beeld hoe het er op jou afdeling uit moet gaan zien (daar mag je dus ook nog wat van je eigen ideeën/visie in stoppen). Dit leg je neer bij je leidinggevende. Maak hierbij helder wat je zelf kan doen, en waarbij je hulp nodig hebt. Misschien loopt er op de afdeling wel iemand rond die dit volgens jou goed zou kunnen, daar ga je dan natuurlijk gebruik van maken!

Pianola

Pianola

16-04-2011 om 18:56

Heb veel nagedacht

En ik kom steeds meer tot de conclusie dat op deze 'reguliere' manier werken blijkbaar niet bij mij past. In mijn andere draadje in relaties schreef ik al dat ik jaren geleden de tip van iemand kreeg om cursussen aan huis te geven. (Heb creatieve opleidingen gedaan) En dat ik dat nooit heb gedurft omdat ik dacht dat ik dat niet kon. Inmiddels ben ik 44 en denk dat áls ik een omslagpunt moet pakken, net deze wel is.
Voorlopig zal ik nog wel blijven bij deze werkgever, ik moet tenslotte mijn geld verdienen. Maar tegelijkertijd wil ik mijn plannen uitwerken om als freelancer aan de slag te gaan.
Dusssss, al iemand goede tips voor mij heeft daarover dan zijn die van harte welkom!

Martine

Martine

16-04-2011 om 19:56

Netwerken

Beste Pianola,

Of ik je echt verder kan helpen, dat denk ik niet. Zelf heb ik een 7 jaar bij een ministerie gewerkt, en ik kan je zeggen dat je daar alleen maar je weg vindt, als je een supernetwerker bent. Dat wil zeggen: in het adresboek een willekeurige persoon van een andere afdeling durven bellen met de vraag of hij/zij je verder kan helpen met een probleem waar je tegenaan loopt. Op die manier bouw je een netwerk op van kennissen door de hele organisatie. Als het lukt elkaar ook eens "live" te spreken, werkt dat nog beter.

Maar als je er het type niet voor bent, blijf je moeizaam in je eigen cirkeltje ronddwalen en tegen muren aanlopen. Want dat is iets waar ze bij de overheid goed in zijn, helaas.

Ik wens je veel wijsheid in de keuzes waar je nu voor staat. En als jij denkt gelukkiger te worden als je voor jezelf gaat beginnen, dan moet je die sprong absoluut wagen. Niets is erger dan spijt hebben dat je ooit de kans kreeg je droom na te jagen, maar dat je die kans toen niet hebt gegrepen... Succes!

Groetjes,
Martine

Vic

Vic

16-04-2011 om 23:43

Freelancen

Als freelancer moet je erg goed kunnen netwerken, acquireren, jezelf motiveren, en word je niet ingewerkt. Denk je dat dat gaat lukken?

Pianola

Pianola

17-04-2011 om 01:04

Vic

Is dat een steek onder water?
En als antwoord: ja, ik kan dat allemaal. Ik heb namelijk erg veel vakkennis en heb commerciële ervaring.

Pianola

Pianola

17-04-2011 om 01:08

Nog 'n keer vic

Hoe is het trouwens met je POP?

Pianola

Pianola

17-04-2011 om 09:59

Zelazny

Het klopt ook dat iedereen BEHALVE degene die mij had moeten inwerken mij graag wil helpen. In zo'n grote organisatie kost dat wel heel veel tijd, je huppelt letterlijk van gebouw naar gebouw en krijgt uiteindelijk wel de informatie die je moet hebben. (Soms tot vervelens toe )Het vervelende is dat die manager dat blijkbaar niet heeft gezien, óf zodanig ongeduldig is dat je direkt dezelfde dag nog moet laten zien dat je met bijvoorbeeld een archiveringssysteem aan de slag bent geweest.

klaver

klaver

17-04-2011 om 13:20

Om op je vraag terug te komen

Vaak staan overheidsfuncties ergens exact beschreven. aan de hand van de schaal waarin je bent geplaatst kun je dan achterhalen wat je moet doen. Misschien kun je om opslag vragen?

Vic

Vic

17-04-2011 om 21:38

Pianola

Die was niet onder water toch? Maar zonder gekheid, mijn ervaring is dat als je een nieuwe baan na een maand nog niet leuk vindt, je het nooit leuk gaat vinden.
Aangezien ik zelf ook nog zoekende ben, heb ik geen adviezen voor je loopbaan. Anderen zijn daar veel beter in. Ik heb wel ideeën over hoe je je archiefopdracht kunt aanpakken. Je weet waarschijnlijk al waarom het huidige systeem niet werkt of waarom men er niet tevreden over is. Ik zou met zoveel mogelijk gebruikers praten om hun wensen te inventariseren en vragen hoe zij denken dat het beter kan. Uit al die verhalen en ideeën stel je een plannetje op, dat je aan je manager voorlegt ter goedkeuring. Als je die hebt, kun je het verder uitwerken. Het belangrijkste van een archiefsysteem is dat het door iedereen op dezelfde manier wordt gevolgd. Daarom is het ook handig om je uiteindelijke beschreven procedure voor te leggen aan degenen die ermee moeten gaan werken.

Vic

Vic

20-04-2011 om 22:46

Pianola

Hoe is het? Ben je al wat verder gekomen?

Pianola

Pianola

26-04-2011 om 22:50

Jee!

Dat is ook wat: vanochtend fietste ik naar m'n werk met al een beetje een raar gevoel. Op m'n werk kwam ik erachter (vanuit de agenda en mailbox van de manager) dat ze voor komende week een gesprek met een interne sollicitant hebben staan. (Voor mijn werkplek dus) Dat vind ik op zich helemaal niet erg, ik wist dat die kans er in zat, maar ze hebben niets tegen mij gezegd! En nog steeds niet. Als ze die persoon aannemen kan het dus zijn dat ik over twee weken ofzo op straat sta..... De eerste sollicitatie heb ik maar weer gedaan, om mezelf maar vast in te dekken.

Pianola

Pianola

27-04-2011 om 09:26

Gaat niet door

Ik las (wederom in de mailbox van manager) dat het gesprek niet doorgaat.
Op de vraag van de po-medewerker of de vacature extern opengezet kan worden heeft hij "nee" geantwoord.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.