Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Bezorgd

Bezorgd

23-02-2010 om 20:44

Jonggehandicapte in dienst nemen

Mijn werkgever wil een jonggehandicapte in dienst nemen. De reden dat hij dit wil is uitsluitend financieel. Dat betreffende persoon een gevaar is voor zichzelf en anderen op de werkplek, en daarbij ook nog eens bijzonder slecht bij de rest van de werknemers ligt interesseert hem niet.
Mijn vraag is wat nu je plichten zijn bij het in dienst nemen van zo'n werknemer. Moet je bijvoorbeeld verzekeringen aanpassen, zorgen dat hij geen gevaarlijke situaties kan creƫren enzovoort. Kortom: hoever moet je hierin gaan? Je kunt toch niet alle gevaarlijke stoffen en werktuigen achter slot en grendel gaan bergen.
Ik kan hier zo op internet niet echt wat over vinden.
Bezorgd

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

23-02-2010 om 22:22

Tja

wat voor werk hebben we het over? Wat voor handicap? Wat heeft hij dat hij een gevaar is? Hoe weten jullie dat eigenlijk? Waarom moet je dingen achter slot en grendel leggen?

Ik begrijp het even niet geloof ik

Bezorgd

Bezorgd

23-02-2010 om 23:04

...

ivm privacy wil ik er niet teveel over uitweiden.
Het is fysiek werk (metaalbouw), jongere loopt nu al een tijd stage in een klein bedrijf, hij is (o.a.) autistisch en kan dingen niet goed inschatten. Heeft al een aantal ongelukjes gehad inmiddels (ook bij voorgaande stages). Hobby is vuurtje stoken en heeft bijna het bedrijf in de brand gestoken (althans, dat had kunnen gebeuren).
Omdat het een klein bedrijf is, is voor iedereen duidelijk wat er gaande is.
(hmmm, nu wel duidelijk wie het is voor wie hem eventueel zou kennen)
Bezorgd

Nasha 1st

Nasha 1st

24-02-2010 om 15:53

Bezorgd...

En wat had je dan zelf in gedachten? Eigenlijk wil je liever niet dat je baas hem aanneemt, is dat het?

Bezorgd

Bezorgd

24-02-2010 om 19:50

O ja

Dat zou nog de beste oplossing zijn Nasha! . Ik vrees alleen dat dat niet tot de mogelijkheden behoort.
Maar waar ik dat eerst op persoonlijke gronden wilde, maar ik mij nu echt bezorgd om hem en zijn directe werkomgeving. En in hoeverre ben je verantwoordelijk voor je werknemers als zijzelf de veiligheidsmaatregelen niet in acht nemen? En in dit bijzondere geval: zou je bijvoorbeeld er altijd voor moeten zorgen dat deze jongere niet bij benzine kan komen, voor het geval dat hij hiermee weer wil experimenteren. Of andere gevaarlijke apparatuur, stel dat hij opeens bedenkt dat hij dat ook eens uit wil proberen (niet met kwade opzet, maar omdat hij oprecht denkt dat hij inmiddels weet hoe het werkt bijvoorbeeld).
Echt, in zijn hart is het een goede jongen, die graag wil werken, maar dit is voor hem (in mijn ogen) een te gevaarlijke omgeving. En zijn vader zegt: Ach, hij wil het zo graag.
Om op mijn vraag terug te komen: ik kom alleen alle (financiƫle) voordelen van het in dienst nemen van een jonggehandicapte tegen. Zijn er ook nog speciale voorzorgsmaatregelen die je moet nemen? Of kun je nog 'extra' aansprakelijk worden gesteld omdat je iemand die een verhoogd risico op ongelukken heeft in dienst neemt.
Bezorgd

elsje78

elsje78

24-02-2010 om 21:37

Wajong?

Hoi bezorgd

Ik neem aan dat je werkgever deze jongen aanneemt met een wajong? Dat geeft inderdaad financiele voordelen namelijk. Ik heb niet echt een antwoord op je vraag, al lijkt het me dat als hij schade veroorzaakt hij daarvoor gewoon aansprakelijk gesteld kan worden, maar je zorgen gaan verder dan alleen materiele schade geloof ik. Wat in ieder geval zeker is, is dat mensen met een wajong ook altijd het recht van een job-coach hebben. Zo'n jobcoach kan op allerlei manieren ingezet worden maar in extreme gevallen kunnen die zelfs naast iemand op de werkvloer gezet worden (natuurlijk maar een aantal uren per week) om daar begeleiding te geven. Maar ik kan me voorstellen dat in dit geval een jobcoach ook collega's kan ondersteunen en misschien kan je hem het probleem laten voorleggen.

groetjes

Bezorgd

Bezorgd

26-02-2010 om 07:28

Fijn elsje

Bedankt voor de tip, het lijkt me een goed idee om met die jobcoach eens te kijken wat voor maatregelen er eventueel genomen moeten worden.

Bezorgd

Bezorgd

26-02-2010 om 07:32

Nasha

Blijkbaar vind je het zo verwerpelijk dat ik het geen goed idee vind die jongen hier in dienst te nemen, dat je niet meer de moeite neemt om te reageren ook al heb ik op al je vragen antwoord gegeven?
Het is juist de bedoeling aangezien hij hier waarschijnlijk WEL komt werken ervoor te zorgen dat dit op een verantwoorde en veilige manier gebeurd.

Nasha 1st

Nasha 1st

26-02-2010 om 09:23

Bezorgd...

dat is jouw invulling, maar ik schrik er wel van ja....Ik begrijp best dat het een zware investering is, maar dat is ook de reden dat er voor werkgevers zoveel financiele voordelen aanzitten.....Ik denk dat deze jongen ook een kans moet krijgen....Ik denk dat hij best dingen kan leren, alleen zal er meer tijd en aandacht aan gegeven moeten worden dan bij een niet-beperkt persoon....

Bezorgd

Bezorgd

26-02-2010 om 23:33

Nasha

Nog nooit iemand ontmoet die werkelijk alle stekels bij je op doet zetten?
Maar buiten dat is het de combinatie eigenschappen, bedrijf, toestand van bedrijf die het gewoon geen goed idee maakt. Ik ben er absoluut niet op tegen een (jong)gehandicapte in dienst te nemen, sterker nog, een ander zou ik graag een kans geven. Mijn baas zou eerlijk gezegd ook liever een ander deze kans geven, maar heeft nu eenmaal de belofte gegeven deze jongen in dienst te nemen en wil daar niet meer op terug komen.
Maar goed, de wetenschap dat er zoiets als een jobcoach bestaat doet mij toch wel wel goed, dat er in ieder geval nog iets van begeleiding is.

Nasha 1st

Nasha 1st

26-02-2010 om 23:53

Vaak genoeg....

maar ik probeer toch ook altijd nog wel de goede kant in mensen te zien....

Succes....

Bezorgd

Bezorgd

27-02-2010 om 20:10

De goede kanten van iemand zien, of iemand leuk vinden/als je collega wensen is toch heel wat anders?
Hij loopt hier al 1,5 jaar stage, dus ik denk inmiddels aardig te weten hoe hij is in omgang.

elsje78

elsje78

27-02-2010 om 21:07

Ervaring

Hoi

Ik heb veel ervaring met jongeren die via een wajong aan het werk komen, en gelukkig bestaat het, want anders was het (zeker in deze tijd) onmogelijk haast om hen aan het werk te krijgen.

Ik herken in zoverre wel wat in je verhaal dat het voor sommige jongeren erg moeilijk is in te zien wat hun probleem is. (dat is juist vaak het probleem, gevolgen overzien, invoelen in anderen)

Daarom is een jobcoach een goed idee, en laat je werkgevende ook vragen om leidraden hoe hem te begeleiden op de werkvloer. Een goed idee zou ik ook vinden, om iemand die wel iets met deze jongen heeft naast hem te laten werken, indien mogelijk, en hem te laten begeleiden. Duidelijkheid, structuur enz enz

Succes en ik hoop dat het goed gaat!

groetjes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.