Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Jongleur

Jongleur

12-04-2010 om 00:39

Jongleren met olifanten

Dat is de titel van het boek dat ik nu lees. "Feest" der herkenning: zoveel olifanten die aandacht vragen, dat niemand blij wordt van de voorstelling.

In normale mensentaal: steeds jongleren tussen een veeleisende baan, een 5 persoons huishouden, vrijwilligerswerk, zorg voor man die slecht ter been is, schoonouders.

Sinds enkele weken merk ik dat ik te emotioneel reageer op futiliteiten. Zowel op het werk als thuis. Ik slaap nog minder dan normaal en ben binnen 2 minuten na het wakker worden bezig met alles wat op mijn bordje ligt. Daardoor ben ik verworden tot een mopperaar, een klaagmuts.

De olifanten moeten op hun pootjes terug in de piste en ik moet er weer een leuke voorstelling van maken.

Maar hoe?
Ik ben zelf te trots om zaken uit mijn handen te laten vallen en te behulpzaam om collegae af te snauwen.

Hoe wordt het weer leuk?

Beroerde jongleur

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

12-04-2010 om 09:37

Prioriteiten stellen en hulp accepteren

Staat er in je boek niet ook iets over hoe het beter kan?

In elk geval moet je nu voorkomen dat je te ver gaat en straks omvalt. Je bent nog op tijd.

"Ik ben zelf te trots om zaken uit mijn handen te laten vallen en te behulpzaam om collegae af te snauwen."

Begin daar eens mee: zaken uit je handen laten vallen klinkt negatief, maar draai het eens om naar iets positiefs: bewust keuzes maken waar je je energie aan besteedt. Collega's vriendelijk melden dat je nu even genoeg op je bordje hebt en hen niet kan helpen.

Regel verder hulp (hulp in huis? opvang/oppas voor een paar uur per week?) en maak afspraken met je partner. Ga je huishouden regelen als een manager, plan je boodschappen 1 keer per week, zorg voor snelle maaltijden, plan ook je vrije tijd.

En tenslotte: het klinkt raar, maar ga iets leuks doen voor jezelf. Ga naar een cursus of ga een sport doen. Ga desnoods een avond per week in de bibliotheek zitten lezen. Zorg voor eigen tijd, daar krijg je energie van.

Groet, Mamvantwee

Guinevere

Guinevere

12-04-2010 om 20:37

Stap 1

Stap 1 lijkt me deze kwestie bespreekbaar maken. Begin bijvoorbeeld eens met je baas. Is die op de hoogte van de werkdruk? Kunnen er andere prioriteiten gesteld worden?
En praat er ook over met je man. Ik heb geen idee welke zorg je hem moet verlenen, maar er vallen waarschijnlijk best dingen aan te passen. Weet hij dat het je nu zo zwaar valt?
Daarna: hoe oud zijn de kinderen en wat kunnen die bijdragen in het huishouden?

tonny

tonny

13-04-2010 om 08:13

Multitasking is juist vermoeiender

het geeft meer voldoening als je taken geconcentreerd en na elkaar afrondt. En je bent dan ook effectiever bezig.

Multitasking staat stoer en flexibel, maar het effect is minder fantastisch als je zou wensen.

tonny

Mamvantwee

Mamvantwee

13-04-2010 om 09:06

Eigen tijd betekent niet vroeger opstaan...

Als je tijd voor jezelf inplant, moet je die tijd juist niet voor of achter alle andere activiteiten zetten, maar in plaats van die andere dingen. Inleveren op je nachtrust is dus nooit een goed idee: zeker niet als je al over de grens dreigt te gaan.

Nee, je moet keuzes maken in je dag. Je dochter overhoren? Oke, kies ervoor dat dat één van de dingen is die je wilt doen. Boodschappen doen? Moet gebeuren ja, maar misschien kan iemand anders dat een keer voor je doen (of laten bezorgen) en als dat niet kan, dan kun je proberen om de week zo in te delen dat je slechts op 1 dag alle boodschappen voor de hele week haalt.

Die tijd voor jezelf kun je ook beter niet zien als een uurtje achter de pc, hoe graag we allemaal ook op OO rondhangen Je kunt het beste iets zoeken dat je uit je normale ritme haalt, uit huis en weg van je gezin. Anders heb je het gevaar dat je toch nog even snel.. (opruimt/post uitzoekt/kinderen achterna zit/etc.), want je bent immers toch thuis?
Vandaar mijn tip om je ontspanning buiten huis te zoeken. Een vereniging, een leesclub, een uurtje joggen in het park, schilderles. Whatever, als het maar iets is wat je leuk vindt.

Als het meezit, leer je daarmee namelijk nog iets: de wereld draait ook door als jij even niet meewerkt!

groet, mamvantwee

Tinus_p

Tinus_p

13-04-2010 om 11:38

Tsja

jongleur:
"Ik ben zelf te trots om zaken uit mijn handen te laten vallen en te behulpzaam om collegae af te snauwen. Hoe wordt het weer leuk?"
Door zakn uit je handen te laten vallen en nee te zeggen tegen je collega's (liesft zonder, maar eventueel met een snauw).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.