Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ali

Ali

26-03-2021 om 20:27

Jongvolwassene en schuld


Ali

Ali

27-03-2021 om 13:39 Topicstarter

tsjor schreef op 27-03-2021 om 13:35:

Vooral: ga eerst praten met de mensen waar ze nu woont. Ook als je die lening aangaat, voor hetzelfde geld gaat dat verhaal een eigen leven leiden.

En nog maar eens de waarschuwing: pas op. 'Ik kan me wel voorstellen dat ik haar een voorbeeld begroting geef (als ze dat wil!), zonder haar directe inkomsten en uitgaven te kennen of in te vullen.' Met zo'n gebaar geef je aan dat ze een probleem zou hebben met de begroting (hulp is vaak het opdringen van problemen) en je gaat dan toch richting micro-management.

Je moet nog meer afvallen.

Tsjor

Dank voor je reactie, maar ik vind dat je nu wel heel ver gaat. Ik geef mogelijkheden. Ik dring haar geen problemen op.

Ik heb ooit geleerd in mijn opleiding (missiologie) dat hulp geven tegelijkertijd ook het opdringen is van een probleem. Een school bouwen bijvoorbeeld betekent dat je tegelijkertijd zegt, dat de kinderen onvoldoende opgeleid zijn en dat dat een probleem is.

Idem met het voorbeeld van een begroting: daarmee zeg je tegelijkertijd dat het uitgavepatroon mogelijk een probleem is. Dus je belast hulp met schuldgevoel (ik weet dat dit pijn doet, maar afvallen doet pijn).

Nog een stap verder terug: je kunt pas aan oplossingen gaan werken als je het eens bent over het probleem. Dus een stap nog verder terug is dat je eerst moet gaan kijken of de schuld voor het meisje een probleem is.

Maar vooral: ga praten met de mensen waar ze nu woont. Stel: je neemt die schulden over. Dan kan het zijn dat het meisje gaat roepen dat ze geen schulden meer heeft, feest. De mensen bij wie ze in huis is zullen zich afvragen hoe dat kan. Of: ze betaalt niet meer en jij komt verhaal halen bij haar. Of: ze gaat vertellen dat jij geld van haar wil (zonder de oorzaak te noemen).

Tsjor

Ali

Ali

27-03-2021 om 13:51 Topicstarter

Enne, eerst maar eens bij haar peilen Dat ga ik zo doen

Ali

Ali

27-03-2021 om 13:58 Topicstarter

tsjor schreef op 27-03-2021 om 13:50:

Ik heb ooit geleerd in mijn opleiding (missiologie) dat hulp geven tegelijkertijd ook het opdringen is van een probleem. Een school bouwen bijvoorbeeld betekent dat je tegelijkertijd zegt, dat de kinderen onvoldoende opgeleid zijn en dat dat een probleem is.

Idem met het voorbeeld van een begroting: daarmee zeg je tegelijkertijd dat het uitgavepatroon mogelijk een probleem is. Dus je belast hulp met schuldgevoel (ik weet dat dit pijn doet, maar afvallen doet pijn).

Nog een stap verder terug: je kunt pas aan oplossingen gaan werken als je het eens bent over het probleem. Dus een stap nog verder terug is dat je eerst moet gaan kijken of de schuld voor het meisje een probleem is.

Maar vooral: ga praten met de mensen waar ze nu woont. Stel: je neemt die schulden over. Dan kan het zijn dat het meisje gaat roepen dat ze geen schulden meer heeft, feest. De mensen bij wie ze in huis is zullen zich afvragen hoe dat kan. Of: ze betaalt niet meer en jij komt verhaal halen bij haar. Of: ze gaat vertellen dat jij geld van haar wil (zonder de oorzaak te noemen).

Tsjor

Ik snap goed wat je zegt hoor. Ze heeft uit eigen beweging aangegeven dat ze schulden heeft, het bedrag (bij benadering én dat ze daarmee aan het struggelen is en ook met de hele situatie met moeder. Met dat laatste doe ik verder niks.

Om te beginnen, ik vind jouw voornemen om dat meisje te helpen ongelofelijk mooi. Jij maakt een groot gebaar, ook omdat jij de mogelijkheid hebt, maar ook een klein gebaar kan zoveel betekenen in het leven van een mens. Meer dan alleen het gebaar op zich, de aandacht en compassie voor de mens achter het probleem, die je laat zien doet zo goed en kan het zetje vooruit betekenen. 

Dat gezegd hebbende wil ik je vanuit mijn ervaring met problematische schulden meegeven dat je deze hulp misschien het beste in een puur zakelijke overeenkomst kunt geven. Dus contract met strikte bepalingen over terug betaling en de gevolgen van het missen van een termijn. Dat schept duidelijkheid. Ook zou het naar mijn mening goed zijn om wel rente te rekenen. Op de eerste plaats zodat het meisje weet dat er niet zoiets is als gratis geld maar ook, mocht zich om de een of andere reden een instantie met haar gaan bemoeien dat dan van voordeel kan zijn. Want dat is misschien een idee, dat jij die rente voor haar op spaart en haar die geeft op een moment dat zij het geld goed kan gebruiken. Als ze haar eigen woonruimte krijgt, voor een opleiding moet betalen, rijlessen, de laatste termijn van de lening. Het kan van alles zijn en het is een mooie verrassing dan. 

'Ze heeft uit eigen beweging aangegeven dat ze schulden heeft, het bedrag (bij benadering én dat ze daarmee aan het struggelen is...' Prima, dan is de volgende vraag: wil je dat ik je daarmee help? Maar geef ook aan dat je dat in overleg gaat doen met de mensen bij wie ze nu verblijft.

De tip van QuercusRobur is ook zinvol. Rente vragen en zelf sparen. Het zal geen rijbewijs opleveren, maar wellicht een klein bedrag dat aardig is als ze klaar is met afbetalen.

Tsjor

Eens met Quercus, juist duidelijke en harde afspraken maken. Dus met rente en ook niet een jaar vrij van aflossing. Door het haar nu te makkelijk te maken is de kans groter dat de problemen nog groter worden. De kans is echt heel klein dat als iemand op deze leeftijd al zo in de problemen is gekomen dat het de rest van het leven goed gaat. Beter is het om haar na afbetaling nog te helpen dan om het afbetalen uit te stellen. Vergelijk het met 3 jaar in de schuldsanering. Even drie jaar afzien en dan is het klaar. Als die mensen in die drie jaar opeens van alles mogen lopen de schulden alleen maar op. Als ze niet rond kan komen en aan kan tonen dat het geld naar niks geks gaat kun je altijd nog de teugels laten vieren. Ga er niet vanuit dat ze nu een jaar lang gaat sparen voor een woning. Ze is gewend om meer uit te geven dan dat ze heeft dus zorg dat ze niet meer heeft. 

Fijn dat je de vriendin financieel wilt helpen! Zelf zou ik ook zoals sommigen al zeggen eerst helpen met het in kaart brengen van de schulden.

Dit heb ik een paar jaar geleden ook samen met mijn ex gedaan. Mijn ex was financieel nooit echt sterk en had het sinds hij bij ons weg was, allemaal laten oplopen. Alleen al het samen op papier zetten, gaf hem ook veel inzichten. Mijn ervaring is ook dat als je schulden hebt, je veel dingen gaat uitstellen en juist dan gaat het veel oplopen. Daar valt al winst te behalen. Dan bedoel ik niet het opzeggen van abonnementen, maar vooral het even tijdig bellen als het niet lukt en een betaalafspraak maken.

Je zegt dat ze ook achterstanden heeft of heeft gehad met de zorgverzekering. Als ik jou was, zou ik haar zeker adviseren dat even uit te zoeken. Je wilde al kijken of ze wel zorgtoeslag krijgt, maar kijk alsjeblieft ook even of ze daar nu nog achterstanden heeft en zo ja, hoeveel maanden. Als die achterstand te groot wordt, gaat dat op een gegeven moment via het CAK en dan betaalt ze 120% voor alleen al de basisverzekering. Het zou voor haar fijn zijn om dat te voorkomen.

'Als ze niet rond kan komen en aan kan tonen dat het geld naar niks geks gaat kun je altijd nog de teugels laten vieren.' Ik ga niet herhalen.

De schulden in kaart brengen zal wel moeten, want Ali zou die schulden dan eerst af moeten betalen. Het lijkt mij niet verstandig om een heel bedrag over te maken en dan maar hopen dat het gebruikt wordt om schulden af te lossen.

Tsjor

Ali

Ali

28-03-2021 om 12:21 Topicstarter

Update: gisteren rustig aangekaart en ze was uiteraard best overrompeld. In het kort: ik heb gezegd dat ik het voor haar heel vervelend vind dat ze in deze situatie zit (huis en schulden) en dat ik dat best veel vind voor een 19jarige (hier schoot ze vol )-:. Dat ik het knap vind dat ze werk heeft gevonden. Dat ik haar wil helpen met de schulden, op een zakelijke manier en ook dat mijn dochter er verder geheel buiten staat en er verder niet bij wordt betrokken.

Ik heb het voorstel gedaan dat ik de schuld (gedeeltelijk) kan overnemen in de vorm van een lening. Nog niks gezegd over rente. Dat we nadere afspraken moeten maken hierover.

Heb duidelijk gezegd dat het een voorstel is. En dat ik snap dat ze overvallen is, en voorgesteld dat we elkaar over een week hierover appen/contacten. Kan ze het laten bezinken, erover nadenken, of ze het wil of niet, hoe dan, de consequenties.

Bij de volgende afspraak kunnen we dan bekijken of ze het wil, wat ze wil, hoe zij het ziet, hoe ik het zie, etc. Stapje voor stapje.

Wat betreft de rente: als het haar later in de problemen kan brengen als er geen rente gerekend wordt, dan moet ik dat niet doen, dat schiet niet op. Hoe kom ik daarachter?

Rente laten betalen en dat voor haar opsparen en dan schenken is een superlief idee, maar dan zit ik toch weer in een soort opvoedende rol, van tante of iets dergelijks. Geldt ook voor leren dat gratis geld niet bestaat, ik wil haar eigenlijk niks leren. Weet niet goed hoe ik het moet verwoorden.

Ik gun haar vooral een voordeeltje, in dit geval dus de schenking van de rente. Sommige mensen krijgen veel voordeeltjes en weten die vooral goed te vinden, en anderen krijgen ze bijna nooit. Dat is hoe ik naar deze situatie kijk. Een gelukje dat lekker haar kant opvalt. Snappen jullie dit nog

Om de situatie voor haar niet awkward te laten zijn, hebben we het gewoon afgesloten en zijn ze (dochter en vriendin) daarna tot de orde van de dag overgegaan: praten over gamen, thee drinken, muziek luisteren en dat soort dingen.

Je moet even uitzoeken of een renteloze lening als schenking wordt gezien. Ik denk dat de hoofdsom geen schenking is, maar de rente wel, die rente valt echter onder de vrijstelling. Maar check dat even.

Verder kan er gedoe om leningen komen als iemand een bijstandsuitkering aanvraagt of krijgt. Dat voorkom je door eea goed op schrift te stellen en betalingen via de bank te laten lopen. Dat er geen rente wordt betaald maakt daarbij niet uit. Op dit moment heeft ze trouwens geen bijstand dus speelt er nog niks.

Check die regels over schenkingsrecht, verder zijn er volgens mij geen beren op de weg.

Groeten,

Temet 

Ik bedoel met orde niks meer en minder dat ze weet welke toeslagen ze kan krijgen en dat ze die ook krijgt. Verder zou ik geen enkele voorwaarde of iets stellen. Nieuwe nagels prima. Maar wel belangrijk dat belasting en verzekeringen en toeslagen goed geregeld zijn. 

Maar wat vond je dochter er nou van dat je haar vriendin wil helpen?

Ali

Ali

28-03-2021 om 16:33 Topicstarter

Temet schreef op 28-03-2021 om 16:00:

Je moet even uitzoeken of een renteloze lening als schenking wordt gezien. Ik denk dat de hoofdsom geen schenking is, maar de rente wel, die rente valt echter onder de vrijstelling. Maar check dat even.

Verder kan er gedoe om leningen komen als iemand een bijstandsuitkering aanvraagt of krijgt. Dat voorkom je door eea goed op schrift te stellen en betalingen via de bank te laten lopen. Dat er geen rente wordt betaald maakt daarbij niet uit. Op dit moment heeft ze trouwens geen bijstand dus speelt er nog niks.

Check die regels over schenkingsrecht, verder zijn er volgens mij geen beren op de weg.

Groeten,

Temet

Heb net op de website van het Nibud handig stuk gelezen over renteloos lenen aan derden, over regels van schenken (ja is een schenking, maar een kleine) en meteen ook een standaardovereenkomst. Het is allemaal redelijk simpel. Ook het rentepercentage is al vastgesteld. Dus we kunnen direct uitrekenen hoeveel de rente zou zijn en dus het geschonken bedrag is.

Ik zie ook geen beren op de weg!

Ali

Ali

28-03-2021 om 16:34 Topicstarter

guera schreef op 28-03-2021 om 16:15:

Ik bedoel met orde niks meer en minder dat ze weet welke toeslagen ze kan krijgen en dat ze die ook krijgt. Verder zou ik geen enkele voorwaarde of iets stellen. Nieuwe nagels prima. Maar wel belangrijk dat belasting en verzekeringen en toeslagen goed geregeld zijn.

Ja, zo sta ik er ook in.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.