Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ali

Ali

26-03-2021 om 20:27

Jongvolwassene en schuld


Ali

Ali

28-03-2021 om 16:36 Topicstarter

MeikeT schreef op 28-03-2021 om 16:22:

Maar wat vond je dochter er nou van dat je haar vriendin wil helpen?

Die vond het enorm lief en volgens mij was ze ook wel een beetje trots, hahaha. Zij weet ook dat het verder iets is tussen vriendin en mij.

Heb je ook gesproken met de familie waar ze nu verblijft?

Tsjor

Ali

Ali

09-05-2021 om 15:10 Topicstarter

Update!
op haar verzoek hebben we samen alle administratie op orde gebracht. Ze zei zelf dat ze de grip en het overzicht volledig kwijt was. Ze kwam met een stapel geopende en ongeopende enveloppen, laptop en binnen anderhalf uur had ze alles op orde en weer overzicht (maw het viel mee .

Samen ook een overzicht gemaakt van inkomsten en realistische uitgaven (Nibud is geweldig!). Daar zaten wel wat eyeopeners in voor haar, vooral de kosten van boodschappen. Abo telefoon heeft ze echt wel goede deal.

In haar hoofd was het een enorme berg, en een heel hoog bedrag schuld. Gelukkig was de schuld een stuk minder, iets meer dan 1000,-. Ze had namelijk al een deel afgelost, maar ze had geen idee hoeveel. Voor de zorgverzekering schuld was ze echt net op tijd, want er zat al een brief bij van CAK. Heb met haar gecheckt en de belastingtoeslag komt net vóór de premie, dus dat is goed.

Op haar verzoek heb ik alle schulden betaald (dus niet het totaalbedrag aan haar overgemaakt), en samen hebben we de schuldovereenkomst getekend. Maandelijks reeel bedrag afgesproken voor aflossing, gebaseerd op haar inkomsten en uitgaven. En met een handshake de zaak afgerond.

Zelf had ze nog wat goede voornemens: haar mailbox opschonen (2000+ mails), afmelden allerlei nieuwsbrieven en notificaties, en online adminisratiemapjes maken. We gaan het zien! Van mij heeft ze een ringbandmapje gekregen met erin alle post per afzender en op datum 😉

Dank allen voor het meedenken. Volgens mij ging ze met kilo’s minder last en een plan naar huis, dus missie geslaagd.

Ja, geweldig dit. 

Leuk om te lezen. Ik heb zelf gelukkig nooit schulden gehad, maar was wel het overzicht totaal kwijt van mijn inkomsten en uitgaven. Eigen schuld en gemakzucht. Liet alles aan mijn man over (die ook gemakzuchtig was). Na mijn scheiding moest ik wel overzicht hebben, wat ik ook in een ochtendje gefixt had en het voelt zo fijn! (en ik vind het zo suf van mezelf dat ik dat zo lang had laten liggen). Een aantal posten meteen geschrapt of gewijzigd. In dat proces waren mijn kinderen 16 en 19 en hen meteen ook geprobeerd enthousiast te maken voor overzicht/budgetten en mapjes bijhouden, wat is gelukt. Nu was mijn jongste altijd al een Dagobert Duck die zijn geld zat te tellen, maar mijn oudste niet. Haar gat in haar hand verdween toen ze op zichzelf ging wonen en heeft het prima onder de knie, missie geslaagd xx

Geweldig Ali. Zo zie je maar weer, als je het beest in de bek kijkt, zie je dat 'ie alleen maar melktandjes heeft 😉 Fijn dat het meisje nu vooruit kan en niet meer alleen met haar ellende zit. Schulden, zorgen in het algemeen, nemen zoveel hersencapaciteit in beslag dat er weinig ruimte meer is voor andere dingen en je vaak niet meer de beste beslissingen kunt nemen.

Hopelijk gaat het leven vanaf nu een stuk soepeler verlopen voor het meisje. Jij hebt haar in ieder geval enorm geholpen 👍

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.