Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

hilda

hilda

22-08-2010 om 19:30

Jullie mening [naheffing belastingdienst zorgtoeslag/huurtoeslag door inkomen zoon]

ik wil graag jullie mening ergens over horen..

toen mijn zoon in 2008 ging werken heb ik er nooit bij nagedacht dat zijn inkomen bij mijn inkomen getrokken werd
ik krijg huursubsidie en zorgtoeslag,heb een wwb uitkering en hij werkt 40 uur of meer,Nu moet ik huurtoeslag terugbetalen en niet weinig ook....
mijn zoon betaalde het deel wat door de sociale dienst ingehouden werd..dit tot nu toe..dit is 150 euro
dit werd weer van mijn uitkering afgetrokken dus had niets exstra.s zeg maar..ik doe verder alles voor hem,is bakker dus veel wasgoed en onregelmatig werken dus op de gekste tijden apart eten..wat ook exstra geld kost
heeft nooit exstra hoeven betalen,zolang ik het red red ik het en hoorde je mij niet....
nu het volgende
ik heb het met mijn zoon over gehad dat nu achteraf blijkt dat hij te weinig betaald heeft aan mij omdat ik dus eigenlijk geen recht had op huur en zorgtoeslag..
omdat zijn inkomen dus meegeteld werd
had ik dit goed geweten...dan had ie natuurlijk mee moeten betalen in de huur maar hoeveel ik ook weet,dit wist ik dus echt niet..ik wist wel dat er een bepaald bedrag was tot hoeveel je mocht bijverdienen en omdat ik het altijd netjes opgaf en geen reactie kreeg ging ik er vanuit dat het ok was..kreeg ook elk jaar een 0 op mijn defitieve papier van de belasting

nu moet ik dus 2008,2009 en een deel 2010 terugbetalen
ik heb het dus met hem overgehad dat ik vind dat hij mij zou kunnen helpen met aflossen..dit omdat ik het niet alleen kan ook..ik krijg nu geen subsidie meer en moet elke maand bijna 250 euro gaan aflossen..
dit komt neer op een kleine 700 euro minder mede omdat ik dus volledige huur moet gaan betalen....van mijn uitkering die net geen 1000 euro is..
hij vind dat hij niet hoeft mee te betalen,ook ging hij heel boos worden toen ik hem vertelde dat hij 350 euro kostgeld moet gaan betalen

hij wil binnen drie maanden gaan samen wonen en vind dat hij nu voor zichzelf iets wil gaan opbouwen en dat hij niet voor mij moet gaan aflossen omdat het niet zijn "schuld"is..

ik wil graag jullie mening..

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sterre42

Sterre42

22-08-2010 om 21:10

Mening

Jee, wat een waardeloze situatie!

Maar eerlijk gezegd vind ik je wel wat naief. Dit had je moeten weten.

Stel dat je gaat samenwonen met iemand die inkomen heeft, dan weet je ook (neem ik aan) dat je op bepaalde zaken geen recht meer hebt omdat je inkomen hoger wordt. Je zoon is eigenlijk zo'n zelfde relatie, je woont met hem samen en hij heeft inkomen. Dat maakt voor de belastingdienst geen bal uit hoor.

Ik kan me de reactie van je zoon voorstellen, zeker omdat ie op korte termijn wil gaan samenwonen. Die wil zijn geld ergens anders insteken natuurlijk.

Of je nu van je zoon kunt eisen dat hij meebetaald, die vind ik lastig. Tenslotte was dit jouw verantwoordelijkheid, waar je nu diep voor in de buidel moet tasten.

Misschien kun je aannemelijk maken bij de belastingdienst welk bedrag je zoon precies per maand aan jou heeft betaald en dat je verder geen voordeel had van zijn werkinkomen? Ik zou eerst nog proberen of er nog iets met de belastingdienst te regelen valt.

Want de situatie wordt nu dan wel raar, vanuit de belastingdienst gezien: je zoon gaat straks uit huis dus valt zijn inkomen weg. Dan zit jij voor de belastingdienst weer op een lager niveau, waarvan je never die toeslagen van terug kunt betalen. Daardoor zou je dan misschien nog onder een acceptabel niveau komen waarvan je absoluut niet kunt leven, de huur betalen, enz.

hilda

hilda

22-08-2010 om 22:07

Sterre42

ja,ik wist idd wel dat als je samenwoont dat je dan geen rechten meer heb maar wist niet dat het met mijn toen nog minderjarige zoon ook zo was,...
ik ga morgen maar eens de belastingdienst bellen voor een persoonlijk gesprek...want wat jij ook zegt...straks ie ie weg..en dan...weer opnieuw aanvragen?
dank je wel voor je reactie...

hilda

hilda

22-08-2010 om 22:12

Pelle

ik moet voor 2008 nu zo,n 2.650 terugbetalen..en dan idd nog zorgtoeslag die ik nog niet ontvangen heb..
hij vind dat hij niet meer hoeft te gaan betalen voor iets waar ik een fout van heb gemaakt en hij geen schuld aan heeft,
hij heeft altijd kostgeld betaald maar omdat ik een uitkering heb werd dat van mijn uitkering afgetrokken.....hij heeft de aanvulling die ik kwijtraakte toen hij 18 werd betaald...
omdat ik altijd een definitieve 0 kreeg heb ik er nooit verder bij stil gestaan
iemand ander zij me dat ik bezwaar moet maken omdat er altijd een definitieve was waar er nooit problemen uitkwamen zeg maar...

Nasha 1st

Nasha 1st

22-08-2010 om 22:14

Dat bezwaar verlies je

De belastingdienst mag nog tot 5 jaar terug toch nog een aanslag opleggen, ook al was er al een definitieve...heb ook eens zo'n akkefietje gehad....moest het gewoon terug betalen. Wel kun je een betalingsregeling afspreken met ze, dus ik zou ze zeker bellen.

hilda

hilda

22-08-2010 om 22:20

de betalingregeling ligt er al.maar zelfs die kan ik niet betalen...de aflossing hiervan inc.minder huurtoeslag is te veel,gaat me niet lukken,daarom maar eens even bellen voor een gesprek..van het definitieve wist ik niet...dank je wel voor je reactie

Jaymza

Jaymza

22-08-2010 om 23:27

Fout belastingdienst?

Ik lees op internet dat ouders en kinderen nooit elkaars toeslagpartner zijn. Ik zou maar eens even navragen of de belastingdienst geen fout heeft gemaakt!

Jaymza

hilda

hilda

23-08-2010 om 11:16

Bezwaar plus gebeld

hoi allemaal,
vanmorgen de belasting gebeld..wat blijkt..ik woon helemaal niet op dat adres????????ik woon er al twee en half jaar...
volgens hun dus niet en dat komt volgens hun dat Iik..een fout heb gemaakt bij het invullen van papieren bij mijn verhuizing in 2008.ook stond mijn zoon als toeslagpartner gemeld...foutje..
ik moet nu bezwaar gaan schrijven en de contracten van mijn oude en nieuwe woning toesturen..met andere woorden..ik moet bewijzen dat ik woon waar ik nu woon....zucht...maar we gaan het doen...
bedankt voor jullie reactie.s en ik hoop zelf op een goede afloop

Gemeente

Volgens mij moet de gemeente je ook kunnen helpen met het aantonen van het feit dat je woont waar je woont. Zij houden immers de GBA bij en geven je daarnaast op je adres een WWB-uitkering.

Mocht je er nu met je bezwaar niet uitkomen, kijk dan ook eens op http://www.sociaalraadslieden.nl/ voor hulp of neem contact op met je klantmanager (of hoe ze dat bij jullie ook noemen) van de gemeente waar je terecht kunt voor je WWB-uitkering.

Heel veel succes!
Juulia

guera

guera

23-08-2010 om 16:46

Vreemd?

volgens mij geef je de belasting nooit een adreswijziging door. Dat doet de gemeente. Heb je een DIGID? staat het daar goed? als je verhuist meldt je dat bij de gemeente dat is de basisadministratie. Als je het daar niet gemeld hebt dan zijn er meer instanties die jouw adres niet goed hebben geregistreerd.
Controleer het dus even...
suk6

Wiesje

Wiesje

23-08-2010 om 17:09

Niet vreemd

Is bij mij ook gebeurd, dat er bij de belastingdienst een verkeerd adres was ingevoerd over een bepaald jaar (en meer verkeerde gegevens). Met een kopie van een uitreksel GBA waren mijn problemen opgelost.

Sterre42

Sterre42

23-08-2010 om 20:06

Re: hilda

Nou ja, het zal je misschien nog de nodige hoofdbrekens kosten, het nodige papierwerk tot je er groen van ziet..... maarrrrr.... de wind kan dus zomaar uit een andere hoek waaien straks.

Ik hoop van harte dat eea op een misverstand berust en je er met de belastingdienst uit komt. Zonder extra kosten voor jou natuurlijk

hilda

hilda

23-08-2010 om 20:52

Guera

ik heb de belastingdiens een adreswijziging doorgegeven omdat ik op mijn oude adres huurtoeslag ontving en op mijn nieuwe adres wilde ontvangen,dat moet je doorgeven.
ik woon hier al drie jaar en heb verder geen problemen maar bedankt voor je reactie hoor

hilda

hilda

23-08-2010 om 20:57

Sterre42

het bezwaar is geschreven en al op de bus gegaan inc een contract dat ik dit huis huur vanaf de datum die bij hun dus blijkbaar uitgeschreven was...
nu is het afwachten tot ik de uitslag heb..
door het inkomen van mijn zoon zal ik wel iets moeten terugbetalen maar niet de bedragen waar ze het over gehad hebben..
hoop dat het niet te hoog uitvalt want mijn zoon wil helaas nog steeds niets betalen van wat ik te kort ga komen..vanaavond de nodige woorden weer over gevallen..zijn vriendin wil niet dat hij bij haar komt wonen met een "schuld"bij zijn moeder...dus heeft hem de keus gegeven,of je laat je moeder vallen of je mag bij mij komen wonen..zucht..en de moeder verliest dus...

een teleurgestelde moeder die toch blij is met het verhaal van de belastingdienst..
en dit nogwel op zijn verjaardag...

Sterre42

Sterre42

24-08-2010 om 14:21

Jee zeg, buiten het financiele gedeelte zou je ook bijna nog een draadje in Relaties nodig hebben

Hoe moeilijk ook, misschien moet je het geld aan je zoon vragen even laten voor wat het is. Dit geeft blijkbaar nog meer heisa en dat lijkt me niet echt prettig om erbij te hebben.

Pittige schoondochter krijg je....

Sterkte, en succes!

Ik weet niet hoeveel kost

geld zoonlief heeft betaald? Als het al een flinke bijdrage was, dan kan ik mij voorstellen dat hij nu met zijn eigen toekomst bezig is en blijft..

(en het is een jongen...die kunnen met wat minder emotie naar zulke zaken kijken, ikzelf zou me, als kind al gauw geroepen voelen om bij te springen.. ben dan ook een watje)

hilda

hilda

24-08-2010 om 21:57

Kostgeld

ik word 10%gekort en dat betaald hij zeg maar dus hij betaald aan de sociale dienst...ik krijg er niets van...dus ik heb geen exstra geld om iets op te vangen..

en als ik hem meer zou vragen zou het ook van mij uitkering afgehaald worden dus ga niet het meeste vragen vandaar dat ik hem nu vraag om me hiermee te helpen...
daarom vind ik het ook zo verdomde erg dat mijn verzamelinkomen wel omhoog gaat maar mijn inkomen hetzelfde blijft omdat de sociale dienst het er aftrekt...en ja,dat is de wet maar kloppen vind ik het niet allemaal....

Inge M

Inge M

24-08-2010 om 22:17

Toch ook zoon aanspreken

Het is mooi als het probleem nu opgelost kan worden, maar ik zou toch ook je zoon aanspreken.
Je schrijft in je eerste posting:
"mijn zoon betaalde het deel wat door de sociale dienst ingehouden werd..dit tot nu toe..dit is 150 euro
dit werd weer van mijn uitkering afgetrokken dus had niets exstra.s zeg maar..ik doe verder alles voor hem,is bakker dus veel wasgoed en onregelmatig werken dus op de gekste tijden apart eten..wat ook exstra geld kost"

Dus als ik het goed lees betaalde je zoon 150 euro per maand (waar jij niets van terugzag). Jij betaalt de woonruimte, de energielasten, het eten en doet de verdere verzorging (was en zo).
Ondertussen werkt zoon fulltime en kan zijn hele salaris voor zichzelf houden minus 150 euro. Ik denk dat zoon zich diep mag schamen. Het lijkt wel of hij het vanzelfsprekend vindt dat voor hem gezorgd wordt en ondertussen houdt hij veel geld over om leuke dingen mee te doen en mag jij je zorgen maken.
Het wordt tijd dat jij hem voorrekent hoeveel het huis, het huishouden kost. Waarom zou jij dat moeten betalen voor een volwassen zoon? Alleen omdat jij zijn moeder bent?

Met inge eens

Momenteel ben ik zijdelings betrokken bij een kwestie, ook daar maakten de (volwassen, werkende) kinderen al hun geld op 'voor de leuk' terwijl de ouders niet meer konden rondkomen! Afschuwelijk. Als dat eenmaal zo is scheefgegroeid, valt het niet mee dit terug te draaien.

Ga rond de tafel zitten met je zoon, maak hem helder wat alles kost en maak eerlijke afspraken. Houd je eraan. Niks voorschieten. Op is op.

hilda

hilda

25-08-2010 om 21:00

Ook eens hoor

ik ben het ook helemaal eens met jullie hoor..
we zijn gister nog even samen gaan praten...
hij vind het niet van zelfsprekend allemaal hoor...dat is het niet,doet veel voor het gezin,betaald genoeg tussendoor..maar ik snap gewoon zijn houding inene niet..

hij helpt mee met betalen mocht ik moeten bij betalen met de energienota...
ik heb het met hem over gehad dat als hij zelf huur enzo moet gaan betalen hij niet meer zo kan leven zoals hij nu doen...hij zegt dat hij dat weet..
ik moet er bij zeggen dat al betaald hij meer ik het moet inleveren bij de sociale dienst dus als hij tussendoor eens wat betaald enzo dan zal je me niet horen..
ik vind het alleen zo vreselijk dat hij ineens een houding gaat aan nemen van...ik wil samenwonen dus........... ja dus........ ik heb jou met alles geholpen,door mij kon hij bv zijn rijbewijs halen in korte tijd en ook een autotje...(die ik dan weer mag gebruiken)
het is een goede zoon maar hoop dat ie in gaat zien dat hij me hiermee toch echt zal moeten gaan helpen...

bedankt voor het meedenken,en reageren hoor...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.