Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kan iemand helpen met mijn sollicitatiebrief?

hoi Allemaal,

kan iemand mij helpen met mijn sollicitatiebrief. Reageer aub op mijn bericht dan benader ik je privé!

Alvast bedankt, het zal me enorm veel helpen!!

Chat GPT al geprobeerd?

Recruiter hier. Ik ga niet met je pb'en maar wil je wel wat tips geven.

95% van de duizenden sollicitatiebrieven die ik heb gelezen zijn hetzelfde. Even kort door de bocht:

• ik zag de advertentie en werd enthousiast
  • een motivatie die vooral gaat over what's in it for me
  • ik denk dat ik het kan want -> opnoemen van alles wat al in je cv staat zonder specifiek in te gaan op welke taken, verantwoordelijkheden en competenties in de advertentie genoemd staan
  • ik wil graag bijdragen aan maatschappelijk belang van deze overheidsorganisatie, punt. Geen uitleg. 
  • ik kom graag op gesprek

Wat ik informatief vind om terug te vinden in een sollicitatiebrief is:

• vertel welke taken, verantwoordelijkheden of competenties je zo aanspraken in de advertentie
  • heb je iets opvallends in je cv, bijvoorbeeld dat je momenteel geen baan hebt, een paar korte dienstverbanden achter elkaar hebt gehad, een carrièreswitch of dat je eerdere banen op een hoger niveau waren, leg het uit.
  • vertel waarom jij denkt dat je het kan, met een voorbeeld uit je huidige of eerdere werk, of gebaseerd op je competenties.
  • vertel wat jij komt brengen, welke meerwaarde jij hebt, waar je je nog in wil of moet ontwikkelen en hoe je dat denkt te gaan doen
  • je kan iets vertellen waarom je huist voor onze organisatie kiest, maar de motivatie dat je gewoon brood op de plank nodig hebt of omdat het dichter bij huis is, is ook  valide. Je hoeft echt geen diepgewortelde passie voor (vul maar in) te faken. 
  • je hoeft niet super origineel te zijn om eruit te springen, je moet vooral duidelijke informatie geven waarmee de recruiter nieuwsgierig naar je wordt en je uitnodigt voor een gesprek.
  • beperk je brief tot 1 A4 en je cv tot 2 A4'tjes

Gebruik vooral ChatGPT, upload de vacaturetekst en jouw cv en vraag Chat om input voor een brief en neem daarin de punten hierboven mee. Vermijd in je brief, maar vooral in je cv nietszeggende begrippen als analyseren, evalueren, implementeren, vertel kort en bondig wat/hoe je geanalyseerd, geëvalueerd en geïmplementeerd hebt.  Zorg wel dat wat Chat je geeft klopt met de werkelijkheid, dat je niet een kneiter van een motivatie hebt omdat je cv wat opgeblazen is en wij in het gesprek daar doorheen prikken, da's zonde van ieder's tijd.

Succes!

Ja hoor, ik wil wel een poging wagen. Maar kijk vooral ook bij tips voor je brief bijv bij UWV. Of Google de functie met voorbeeldcreactie brief al geprobeerd? En tips hiervoor zijn ook zeker handig! 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.