Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Asa Torell

Asa Torell

04-05-2010 om 14:06

Keuze huwelijkse voorwaarden

In vervolg op bovenstaand draadje, als ik zou willen trouwen zou dat op huwelijkse voorwaarden zijn. Nu heb je die in allerlei soorten en maten dus ik ben wel benieuwd naar jullie keuzes.
Voor ons lijkt me het standaardmodel met het delen van de inkomsten, maar niet de vermogens, wel geschikt. Maar ik ben benieuwd naar de valkuilen. Moet je bijvoorbeeld inderdaad nieuwe persoonlijke bezittingen steeds weer bij de notaris op een lijst laten zetten? En die jaarlijkse verrekening, die doen wij in ons kasboekje, is dat goed genoeg? Of moet dat ook nog door een extern persoon worden goedgekeurd?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

04-05-2010 om 14:26

Hoe wij het doen

Wij zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd. Inderdaad zei de notaris dat we in principe elk jaar onderling moeten afrekenen. Dat doen we impliciet ook wel, maar niet omdat de notaris dat zei... We hebben naast een gezamenlijke huishoudrekening ook onze eigen rekeningen, historisch zo ontstaan en gebleven. En als de een wat veel uitgeeft voor het gezin, dan delen we de kosten en verrekenen die. Ook dragen we naar rato bij aan de huishoudkosten. Er is geen accountant voor nodig hoor!

Als je ooit gaat scheiden, moet wel alles afgerekend worden met elkaar, maar je kunt dan ook kiezen om net te doen alsof alles onder gemeenschap van goederen valt.

Grote aankopen die op naam van de ene partner staan, worden niet automatisch voor de helft ook van de ander. Aan de andere kant zijn grote aankopen (zoals een auto) die je gezamenlijk doet, ook van allebei. Die moet je dan weer onderling verrekenen, eigenlijk.

We hebben wel een "lijst met ingebrachte goederen" opgesteld, waarop welgeteld 3 items prijken, en waarover nooit iemand enige discussie zou hebben als het ging om wat van wie was, maar goed, het ligt dus ook officeel vast.

groet, Mamvantwee

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.