Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Rijksambtenaar

Rijksambtenaar

20-04-2011 om 23:02

Kilometervergoeding

Op mijn werk mogen we voor dienstreizen met eigen auto de hoge kilometervergoeding declareren, 0,38 per kilometer waarvan alles boven de 0,19 belast is. Met ingang van dit jaar mogen we ineens geen parkeerkosten meer declareren. Volgens het management en P&O zit dit al in de km-vergoeding. Over 2 euro ga ik niet moeilijk doen, maar als ik een dag in het centrum van Amsterdam zit lopen de kosten natuurlijk behoorlijk op. Ik kan hierover niets vinden in het reisbesluit (rijksambtenaren).
Wie weet hoe het zit? En hoe gaat het bij andere overheidsonderdelen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

21-04-2011 om 09:39

Schijnt te kloppen

Het schijnt inderdaad te kloppen. Zowel op mijn (geen ambtenaar) als bij mijn partner (wel ambtenaar) zitten parkeerkosten in de km vergoeding.

Ik denk dat je bij de belastingdienst zou moeten gaan kijken voor de regels er achter.

Tinus_p

Tinus_p

21-04-2011 om 11:54

Royaal

Rijksambtenaar:
"Op mijn werk mogen we voor dienstreizen met eigen auto de hoge kilometervergoeding declareren, 0,38 per kilometer waarvan alles boven de 0,19 belast is."
Dat is bijzonder royaal. De norm bij de overheid is dat je alleen OV mag declareren.
Val jij onder een speciale regeling?

Tinus_p

Tinus_p

21-04-2011 om 15:24

Doelmatig

Izar:
"Norm is dat gebruik van eigen auto niet wordt vergoed, tenzij de dienstreis niet doelmatig met het OV kan worden gemaakt."
JUps, en wat 'niet doelmatig' is, is keurig beschreven. Uit mijn hoofd: Geen bushalte 'in de buurt'(1 km iirc); medische redenen; zware apparatuur mee; etc.

Tinus_p

Tinus_p

21-04-2011 om 15:30

Aanvulling

Langere reistijd is dus geen reden om met de auto te mogen.

Weet iemand hoe dat zit met de 500 km norm? (Bij reizen minder dan 500 km niet vliegen maar trein).

Kari1

Kari1

21-04-2011 om 15:59

Idd niet weinig

Hier (geen rijksambetaar) is het voor dienstreizen 0,27 per km (waarvan alles boven 0,19 belast want dat is een belastingregel). Bij ons is dat bedrag een CAO afspraak volgens mij. En daar worden ook zaken als parkeerkosten, pont- en bruggeld etc. geacht in te zitten, die krijg je niet extra.
Als het je te duur wordt om met eigen auto in A'dam te parkeren dan kun je beter met het OV gaan.
Kari

amk

amk

21-04-2011 om 20:32

Bedrijf

bij ons in het bedrijf is het niet eens toegestaan je eigen auto te gebruiken voor dienstreizen langer als 25km enkele reis.
Bij langere reizen is het of ov, of een huur auto. Maar eigen auto krijg je niet vergoed.

Rosase

Rosase

21-04-2011 om 20:33

Bij ons

Zitten parkeerkosten sinds een jaar of twee niet meer in de vergoeding. Wat wij precies vergoed krijgen weet ik eigenlijk niet, ik dacht iets van 27 ct/km netto.

Wij worden ook geacht om met OV te gaan, behalve indien dit niet doelmatig is. Doelmatig is bij ons niet zo specifiek omschreven.
Indien je naar locatie moet die niet direct bij het station ligt en daardoor met OV dus een flinke extra reistijd hebt, worden bij ons de autokilometers gewoon betaald.

Rijksambtenaar

Rijksambtenaar

22-04-2011 om 09:19

Het lijkt te kloppen

Bij de meesten hier zitten parkeerkosten dus in de km-vergoeding. De handelwijze van ons management lijkt dus te kloppen. Mijn collega (die van het ritje Amsterdam) heeft verzocht om een onderbouwde afwijzing van de declaratie. Ik verwacht dus binnenkort wel te horen waar het nu precies staat dat de hoge vergoeding alle bijkomende kosten dekt. Volgens mij zijn tol- en veergelden nog wel apart declarabel, in het programmaatje is daar in ieder geval ruimte voor.
Overigens worden bij ons de regels verder wel nageleefd. Omdat wij nagenoeg altijd veel spullen bij ons hebben, is het doelmatig om met de auto te gaan. Overigens is er ook een (ongeschreven?) regel dat de reis niet doelmatig is met het ov als je er meer dan twee keer zo lang over doet als met de auto. Ook daar voldoe ik meestal wel aan. Ik zou het niet zien zitten om over een afstand van 80 km 2,5 uur te doen, met 4x overstappen. Lijkt me voor mijn werkgever ook niet bepaald een aantrekkelijke optie. Dan heb ik nog maar 3 uur over om echt te werken (reistijd is werktijd bij dienstreizen).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.