Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

fladder

fladder

04-03-2011 om 19:14

Kind (15) wil ICT-er worden, info gezocht!

Even getwijfeld waar ik zit zou plaatsen: Zorgenkind (zoon zit op speciaal HAVO-VWO wegens Asperger), onderwijs of werk etc?
Zoon moet een profiel kiezen. N.a.v. hiervan heb ik een goed gesprek met hem gehad. Hij is al leuk bezig over zijn toekomst na te denken. En hij denkt aan "de ITC", met name programmeren en game-design.
Nou is zijn vader goed voor hem, maar toch nogal van het soort "wat ik zeg is de enige waarheid" (zegt zoonlief zelf en hij heeft gelijk) en zelf kan ik mijn eigen laptopje beheren maar dan houdt het snel op. Zoon bespreekt dit dus liever niet met zijn vader en mijn kennis schiet tekort. Op verzoek van zoon plaats ik dan ook een oproepje: waar kan hij méér leren over "een studie/opleiding in de ITC"?
En dan nog iets: hij zou nu al graag iets willen leren m.b.v. een cursus of zo, naast zijn school. Iets met programmeren, Javascript bijvoorbeeld (quote ik van zoon, die naast me zit). Ik denk wel dat dat kan naast zijn schoolwerk, mits niet te duur (zoon kan nog niet werken want te jong, pas vanaf eind juli maakt hij meer kans). Wie weet wat interessants om zijn interesse te "voeden"?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

04-03-2011 om 19:30

Link

http://www.carrieretijger.nl/opleiding/techniek/ict/informatica

Zo kun je bij verschillende opleidingen de eisen bekijken (even googlen).

Je kunt een goed html boek voor hem kopen, zodat hij kan met zelfstudie kan beginnen met websites maken. Het is nog niet "echt" programmeren, maar het komt in de buurt en is goed te doen voor een beginner. Ook leuk omdat je met de oefeningen gelijk resultaat kan zien (bekijk de serie "voor dummies" eens. En er zijn ook cursussen online te vinden.

Kijk eens verder in de buurt of er niet jongerenclubjes zijn die samen programmeercursussen doen.

mijk

mijk

04-03-2011 om 20:23

Misschien

kan hij de mensen bij Autest wat vragen stellen http://www.autest.nl? Zij detacheren mensen met autisme in de ITC. Hebben misschien net effe meer inzicht in jouw zoon dan een standaard ict-er.

Mijk

fladder

fladder

04-03-2011 om 23:15

Bedankt!

Ik heb de url's en tips zojuist doorgestuurd. Als ik doorvraag of hij er bijvoorbeeld op gegoogled heeft, antwoordt hij negatief, dus er is nog heel wat uitzoekwerk te doen (en ik dacht dat hij al heel wat initiatief had genomen...). Maar ik heb i.i.g. wat meer gerichte aanknooppunten! Waarvoor dank!

mimi

mimi

05-03-2011 om 15:09

Verstandig kind!

Een hele goede keuze, want er is een gigantisch tekort, en asperger komt veel voor onder software developers, dus hij zal later met gelijkgestemde mensen werken.
De mensen zie bij autest werkt zijn best wel flink autistisch. Dus het ligt er een beetje aan hoe je zoon is.
Als hij Engels kan is dit een leuke site om te beginnen:

http://ruby4kids.com/ruby4kids

(Ruby is een leuke vrij nieuwe taal)

fladder

fladder

05-03-2011 om 16:03

Mimi

Klopt, het is volgens mij een beroep waar met name aspergers zich thuis voelen Hij is niet héél erg autistisch, maar mist toch wel bepaalde vaardigheden (niet zo erg als zijn broertje gelukkig).
Ik heb ook deze URL doorgestuurd, het is nu aan hem Bedankt!

Puck

Puck

05-03-2011 om 16:49

Fladder

Bij ons op het werk loopt op de ict-afdeling ook een auti rond. Als ik iemand van de ict-afdeling nodig heb dan vraag ik altijd specifiek om hem omdat hij dingen het snelst opgelost heeft en ook meer weet op te lossen dan zijn collega's.

fladder

fladder

05-03-2011 om 18:25

Puck

Klopt Ik denk dat ze een stuk hersen hebben dat wij missen

Geen idee

Waar jullie wonen maar onze zoon is zwaar dyslecties en heeft met een prachtig resultaat na 4 jaar VMBO afgelopen jaar MBO 4 media Technologie afgerond. Hij deed dit op het Grafisch Lyceum in Rotterdam. Met media technologie kun je oa. webdesigner worden ,dat was de wens van onze zoon.Maar de opleiding is heel erg breed en je kunt er heel veel kanten mee op. Het Grafisch Lyceum vonden wij een geweldige school met een heel goede begeleiding.

Puck

Puck

05-03-2011 om 19:39

Fladder (o.t.)

En ik weet denk ik al wat het eerste is dat je zoon als product gaat opleveren: een gave game met zijn favoriete huisdieren in de hoofdrol.

fladder

fladder

05-03-2011 om 19:46

Puck (nog o.t.iger)

LOL!!! Jongste en ik hebben al een vermoeden dat oudste precies past in het plan van die huisdieren om binnenkort de wereldmacht over te nemen... (2012 en zo... De Maja's hadden gelijk, dan gaat er een boel veranderen!)

Volgens mij fladder

is dat een heel goede richting zo te lezen en als je nou dit eens op school gaat bespreken ? Daar zit een begeleider die alle adressen van alle opleidingen heeft. Misschien is het leuk als hij nu al een cursus of workshop volgt.

Biene M.

Biene M.

06-03-2011 om 10:10

Is dit wat?

http://www.sk1llz.nl/

W3schools

op de website w3schools staat leuke kleine cusrussen om zelf te doen. Met voorbeelden om uit te proberen. Dit is vooral gericht op (x)html en javascript, ik gebruik de website zelf ook als ik daar wat over wil weten.
Hoe is zijn Engels? In de automatisering is dat erg belangijk. Veel cursussen zijn alleen in het engels, of worden in het nederlands gegeven met lesmateriaal in het engels.
Ik werk zelf in de IT, er is heel veel variatie in het werk. Webdesign, database-programmeren, machine's aansturen, kantoorautomatisering. Javascript is voornamelijk voor website en wat functionaliteit daarachter.
Een eigen website maken is erg leuk om mee te beginnen. Ook kleine programma's schrijven in een simpele programmeertaal. Van echte opleidingen in de IT weet ik niet zoveel, ik ben er via omwegen terechtgekomen.

fladder

fladder

06-03-2011 om 11:19

Ook doorgestuurd

Bedankt voor deze tips, ik heb ze aan hem doorgemaild (hij gaat zo weer naar zijn vader toe en zal ze daar bekijken). Inmiddels heeft hij de tips van gisteren al bekeken, hij zegt vooral wat te hebben aan die site van autisten in de ITC. Maar als ik weer 100% thuis ben ga ik me er samen met hem verder in verdiepen. Ook welke richtingen er zijn (zoals Egberdien al aangaf).

Egberdien, ik weet dat hij online games speelt waarin hij zelf scripts moet maken. Geen idee hoe echt die zijn (het gaat om Minecraft en Roblox).

Zijn Engels en wiskunde zijn overigens prima .

De opleiding in Rotterdam klinkt goed, maar is wel afhankelijk van zijn zelfstandigheid tegen die tijd. We wonen namelijk niet erg in de buurt. Maar er is nog tijd genoeg voor het daadwerkelijk zover is

Linkjes

Zelf gebruik ik vaak de site www.tizag.com voor javascript-lessen.
Kellerhuis heeft online cursussen, die goed begeleid worden. Ik ken ze van een aantal jaren geleden en toen waren de lessen voor tieners prima te doen. Zie: www.kellerhuis.com
Bij de open universiteit kun je gratis cursussen volgen, ik ken ze verder niet. Zie: http://www.ou.nl/eCache/DEF/2/20/842.html

Ook leuk

IGAD, International Game Architecture and Design aan de NHTV in Breda (HBO). Ze zitten in een apart gebouw (niet in dat enorme complex), ik ben er een paar keer geweest omdat ik regelmatig voor een andere opleiding daar werk. Allemaal heerlijke nerdjes bij elkaar, de helft heeft iets autistisch of moeite met sociale omgang. Ik vond het een genoegen om ze aan het werk te zien, iedereen werd gewaardeerd om wie hij was.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.