Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kind geboren in buitenland, zorgverzekering, bsn

Mijn broer (Nederlandse nationaliteit) heeft een kind gekregen, de moeder woont in België, maar heeft een andere niet-NL nationaliteit. Kind is te vroeg geboren en ligt nu in België in het ziekenhuis. Aangifte van het kind is in België gedaan. Het idee is dat moeder en kind als het kind uit het ziekenhuis komt nog een paar maanden in België zullen wonen en daarna bij mijn broer in Nederland komen wonen. Dit is zo ook doorgegeven bij de aangifte. Mijn broer heeft het kind erkent, dat heeft de nodige moeite gekost met papieren die van diverse plaatsen moesten komen en niet volledig bleken te zijn, maar dat is wel helemaal rond inmiddels.
Het punt is alleen dat het kind op de zorgverzekering van mijn broer zou komen, dat was in principe geregeld, alleen heeft de verzekering een BSN nodig.
Voor zover ik weet heeft het kind de Nederlandse nationaliteit, maar is nu in België en blijft daar voorlopig ook nog. Krijgt het kind dan een BSN of pas als het in Nederland komt wonen? In het laatste geval, wat dan te doen? Het kind toch inschrijven op het adres van mijn broer terwijl het daar voorlopig niet woont of mag dat niet?
Ik weet echt totaal niets van deze materie, mijn broer heeft wel wat anders aan zijn hoofd dan dit ook nog eens uit moeten zoeken, zijn vriendin ook en bovendien gaat dat ook niet zo goed vanwege de taal. Ze spreekt wel Nederlands, maar nog niet goed genoeg om dit soort zaken uit te zoeken en regelen.
Wie kan me helpen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Aangifte in nderland

Ik denk dat je broer met die kwestie naar zijn gemeente moet. Ik denk dat hij dat kind daar ook aan zal moeten geven als zijnde geboren (wel Nederlands) maar niet in nl aanwezig.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

12-09-2011 om 10:11

Ja, maar

Nerina:
"mijn broer heeft wel wat anders aan zijn hoofd dan dit ook nog eens uit moeten zoeken,"
Dit heeft wel prioriteit. Het is namelijk helemaal niet zo duidelijk, of dat kind wel in NL verzekerd kan worden -het kind woont immers op dit moment in Belgie.

Misdreavus

Misdreavus

12-09-2011 om 14:57 Topicstarter

Bedankt

De gemeente, dat is een goed idee.
De links ga ik zo dadelijk op mijn gemak bekijken.
En uiteraard heeft het prioriteit, ik bedoelde het ook als reden dat ik het aan het uitzoeken ben en niet hij zelf.
Bedankt in ieder geval, ik ben weer een stapje verder.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.