Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kind op school => zelf te laat op kantoor.


RoodVruchtje schreef op 03-04-2023 om 21:08:

het kan toch voor niemand nieuws zijn dat Nederland de kroon spant vwb parttimers, ik hoor en lees dit al jaren namelijk? En alle bijkomende zaken zoals mantelzorg/ kinderen/huishouden etc dat speelt overal, dus geen uitzondering.

Omdat er in vele landen vele gezinnen zijn met 1 kostwinner en geen tweede inkomen. Zodra je inkomen vergaard ga je in het lijstje partime/fulltime zodra je niet werkt kom je in dat lijstje niet terecht en komt je partner in fulltime terecht. 

RoodVruchtje schreef op 03-04-2023 om 21:08:

het kan toch voor niemand nieuws zijn dat Nederland de kroon spant vwb parttimers, ik hoor en lees dit al jaren namelijk? En alle bijkomende zaken zoals mantelzorg/ kinderen/huishouden etc dat speelt overal, dus geen uitzondering.

Heb je wel goed gelezen wat ik geschreven heb?

Edit: hetzelfde als wat decembermama dus wat korter uitlegt.

RoodVruchtje schreef op 03-04-2023 om 20:40:

[..]

Laten we het dan maar houden op een meningsverschil. Nogmaals, Nederland is niet voor niets ‘kampioen’ parttime-/deeltijdbanen, hoe komt dit dan volgens jou?

Geen idee. Omdat het kan? 

Schemerlampje schreef op 03-04-2023 om 20:59:

Dan moet je er ook rekening mee houden dat er een groter percentage Nederlanders een betaalde baan heeft dan in andere landen. Zoals in de link hierboven gaat het over de groep jongeren waarvan 70% een deeltijdbaan heeft, wat logisch is omdat dat vaak om een bijbaan gaat. Maar in Nederland is dat meer dan de helft van de jongeren die werkt, terwijl dat in landen om ons heen 1 op de 3 is.
In het buitenland zijn er dus meer fulltime werkenden die, vaker dan in Nederland, een partner hebben die geen betaald werk heeft. Deze zal waarschijnlijk meer van het huishouden en dergelijke dingen doen. Dat hoeft de fulltime werkende dan dus niet meer te doen, waardoor dat makkelijker vol te houden is.

En dit.

RoodVruchtje schreef op 03-04-2023 om 21:08:

het kan toch voor niemand nieuws zijn dat Nederland de kroon spant vwb parttimers, ik hoor en lees dit al jaren namelijk? En alle bijkomende zaken zoals mantelzorg/ kinderen/huishouden etc dat speelt overal, dus geen uitzondering.

Misschien heeft dit ook iets te maken met bv schooltijden en kwaliteit kinderopvang? Er zijn landen waar kinderen langere schooltijden hebben, waar de kinderopvang beter is geregeld, waar je meer sport/ muziek aangeboden krijgt op school, warme maaltijd tijdens de lunch en geen fenomenen als luizenouders of andere klusjes binnen de school.

Leene

Leene

04-04-2023 om 10:21

Maria87 schreef op 04-04-2023 om 09:58:

[..]

Misschien heeft dit ook iets te maken met bv schooltijden en kwaliteit kinderopvang? Er zijn landen waar kinderen langere schooltijden hebben, waar de kinderopvang beter is geregeld, waar je meer sport/ muziek aangeboden krijgt op school, warme maaltijd tijdens de lunch en geen fenomenen als luizenouders of andere klusjes binnen de school.

en wat te denken van het ouderschapsverlof. Als je wilt dat er net zoveel vrouwen werken als in de Scandinavische landen moet je ook het uitgebreide verlof overnemen.

 In Noorwegen krijg je 49 weken 100 % van je loon ( onderling te verdelen) maar kan ook 59 weken!!! opnemen voor 80 procent van je inkomen. Meeste moeders blijven echt wel zo'n 8 tot 10 maanden thuis maar je kunt dus meer dan een jaar verlof opnemen. In Zweden 480 verlofdagen op 80 procent van het loon, dan nog 18 weken ouderschapsverlof en vaders 90 dagen betaald vaderschapsverlof.

Dan ga je weer werken, wordt weer zwanger als je kind anderhalf a twee jaar is en hoppekee weer meer dan een jaar verlof.

Overigens ben ik bang dat men zich scheel betaalt aan belasting in die landen want hoe bekostig je dit allemaal.

Is allemaal volledig off topic natuurlijk maar ik erger me dood aan die denigrerende uitspraak ma-di-do prinsesjes. Weet je ga lekker in Noorwegen of Zweden zitten denk ik dan. ( lijkt mij overigens ook nog wel wat

Als je wilt vergelijken moet je alle regelingen vergelijken en niet alleen mauwen dat wij nederlandse vrouwen van die prinsesjes zijn. Valt reuze mee. In ieder geval niet meer dan in andere West Europese landen. Wat schieten we er mee op als we dit maar naar elkaar blijven roepen.

Leene schreef op 04-04-2023 om 10:21:

[..]

en wat te denken van het ouderschapsverlof. Als je wilt dat er net zoveel vrouwen werken als in de Scandinavische landen moet je ook het uitgebreide verlof overnemen.

In Noorwegen krijg je 49 weken 100 % van je loon ( onderling te verdelen) maar kan ook 59 weken!!! opnemen voor 80 procent van je inkomen. Meeste moeders blijven echt wel zo'n 8 tot 10 maanden thuis maar je kunt dus meer dan een jaar verlof opnemen. In Zweden 480 verlofdagen op 80 procent van het loon, dan nog 18 weken ouderschapsverlof en vaders 90 dagen betaald vaderschapsverlof.

Dan ga je weer werken, wordt weer zwanger als je kind anderhalf a twee jaar is en hoppekee weer meer dan een jaar verlof.

Overigens ben ik bang dat men zich scheel betaalt aan belasting in die landen want hoe bekostig je dit allemaal.

Is allemaal volledig off topic natuurlijk maar ik erger me dood aan die denigrerende uitspraak ma-di-do prinsesjes. Weet je ga lekker in Noorwegen of Zweden zitten denk ik dan. ( lijkt mij overigens ook nog wel wat )

Als je wilt vergelijken moet je alle regelingen vergelijken en niet alleen mauwen dat wij nederlandse vrouwen van die prinsesjes zijn. Valt reuze mee. In ieder geval niet meer dan in andere West Europese landen. Wat schieten we er mee op als we dit maar naar elkaar blijven roepen.


Zoiets moet je dan wel aanspreken, ook al zijn de mogelijkheden er. 

De discussie begon ermee, dat er mensen zijn die om 08:00 beginnen en van geluk spreken dat ze om 17:30 naar huis kunnen. Daarvan kreeg ik de indruk dat TO daarom niet mag zeuren over dat ze om 9 uur aanwezig moet zijn, ondanks het feit dat ze gewoon was onder haar vorige manager om 09:30-09:45 uur te beginnen en toch haar uren maakte door later te stoppen met werken. 
Wat kan je vragen van werknemers, dat ze altijd overuren maken? Kennelijk is dat gebruikelijk in bepaalde beroepsgroepen, meer uren maken dan in je contract staat omdat je echt niet eerder weg kan en ook verplicht ben een bepaalde tijd te beginnen. Dat er in deze beroepsgroepen dan in deeltijd wordt gewerkt omdat het anders niet vol te houden is, naast gezin en mantelzorg, is dan niet gek.
Als dan opgeroepen wordt om fulltime te gaan werken, wordt dat lastig. En dat kan dus ook een reden zijn om in deeltijd te werken.

Gingergirl schreef op 30-03-2023 om 22:15:

[..]

Je blijft telkens maar zeggen dat de manager geen argumenten heeft waarom er om 9.00 uur begonnen moet worden. Ik vind het argument juist heel helder: haar vorige manager vond het prima als ze later begon. Deze manager wil het team op de kantoordagen graag binnen dezelfde tijden bij elkaar hebben.


Gingergirl,

Beetje mosterd, maar ik heb niet meer gelezen dat TO terug is gekomen (zou ik wel interessant vinden om te weten, hoe het afgelopen weken is gegaan!), dus alsnog mijn reactie:

een manager is een rol die faciliterend is aan het eindresultaat. Een manager is niet zomaar een mens met een mening die zij/hij niet uit hoeft te leggen.

Daar zit het verschil. Als iemand niet kan uitleggen waarom iets moet, niemand anders ervaart een probleem en er is geen overkoepelende beweging in het bedrijf om cultuur te gaan veranderen, dan hebben we het dus écht over iemand die het niet kan uitleggen of niet wil uitleggen. Om aan de grillen van zo iemand tegemoet te komen vind ik zonde van de energie. Die energie moet je steken in goed je werk doen en goed samenwerken met je collega's.

gr Angela

Angela1967 schreef op 12-04-2023 om 13:00:

[..]

Gingergirl,

Beetje mosterd, maar ik heb niet meer gelezen dat TO terug is gekomen (zou ik wel interessant vinden om te weten, hoe het afgelopen weken is gegaan!), dus alsnog mijn reactie:

een manager is een rol die faciliterend is aan het eindresultaat. Een manager is niet zomaar een mens met een mening die zij/hij niet uit hoeft te leggen.

Daar zit het verschil. Als iemand niet kan uitleggen waarom iets moet, niemand anders ervaart een probleem en er is geen overkoepelende beweging in het bedrijf om cultuur te gaan veranderen, dan hebben we het dus écht over iemand die het niet kan uitleggen of niet wil uitleggen. Om aan de grillen van zo iemand tegemoet te komen vind ik zonde van de energie. Die energie moet je steken in goed je werk doen en goed samenwerken met je collega's.

gr Angela

Ja wie weet hoe het afloopt. Ik vind de uitleg zoals gezegd heel duidelijk en voldoende. Jij niet, dat mag.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.