Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kind op school => zelf te laat op kantoor.


Max88 schreef op 01-04-2023 om 20:43:

[..]

Deeltijdprinsèsjes? Maar 10 uur? Wellicht begrijp ik niet waar je heen wilt met je reactie.

Gisteren stond uitgebreid in de krant over dat de overheid vrouwen wil stimuleren om meer te gaan werken ("deeltijdprinsesjes"), maar als je al 10 uur op een dag werkt, lijkt me dat stimuleren niet echt noodzakelijk.

Auwereel schreef op 01-04-2023 om 21:01:

[..]

Gisteren stond uitgebreid in de krant over dat de overheid vrouwen wil stimuleren om meer te gaan werken ("deeltijdprinsesjes"), maar als je al 10 uur op een dag werkt, lijkt me dat stimuleren niet echt noodzakelijk.

10 uur per dag, maar maar op 3 dagen per week. De zogenaamde ma, di, do, prinsessen.

Wat voor het gemak even vergeten wordt is dat naast dat deeltijdwerken er heel veel zorgtaken, mantelzorgtaken, huishouden, vrijwilligerswerk in de rest van de tijd door diezelfde deeltijd prinsessen wordt gedaan. En als je die uren bij de betaalde uren optelt blijjt dat vrouwen nog steeds meer werken dan mannen.

Ik begrijp al niets van het woord prinsessen, huppelkutjes eerlijk gezegd. Is dat echt hoe men op elkaar neerkijkt als we een andere dagindeling hebben?

Ysenda schreef op 01-04-2023 om 21:12:

[..]

10 uur per dag, maar maar op 3 dagen per week. De zogenaamde ma, di, do, prinsessen.

Wat voor het gemak even vergeten wordt is dat naast dat deeltijdwerken er heel veel zorgtaken, mantelzorgtaken, huishouden, vrijwilligerswerk in de rest van de tijd door diezelfde deeltijd prinsessen wordt gedaan. En als je die uren bij de betaalde uren optelt blijjt dat vrouwen nog steeds meer werken dan mannen.

Maar deze werkzaamheden/bezigheden hebben vele mensen met een (bijna) fulltime baan ook gewoon hoor, of alleenstaanden, dus ik begrijp niet waarom dit nu zo specifiek benoemd moet worden?

RoodVruchtje schreef op 02-04-2023 om 17:57:

[..]

Maar deze werkzaamheden/bezigheden hebben vele mensen met een (bijna) fulltime baan ook gewoon hoor, of alleenstaanden, dus ik begrijp niet waarom dit nu zo specifiek benoemd moet worden?

Omdat dit meestal de redenen zijn om niet meer betaalde uren te kunnen maken.

De voltijders doen ook deze taken, klopt, maar het leeuwendeel wordt door deeltijders opgepakt.

Ysenda schreef op 02-04-2023 om 20:42:

[..]

Omdat dit meestal de redenen zijn om niet meer betaalde uren te kunnen maken.

De voltijders doen ook deze taken, klopt, maar het leeuwendeel wordt door deeltijders opgepakt.

Denk dat je mijn punt mist, want het gaat grotendeels niet om ‘kunnen’, want velen werken ook parttime omdat ze in de positie zitten dat ze deze keuze kunnen maken. Er is ook een partner met een goed inkomen en/of toeslagen, maar als deze wegvallen dan zullen ze wel meerdere uren ‘moeten’ maken en kan het opeens wél. 

RoodVruchtje schreef op 03-04-2023 om 10:38:

[..]

Denk dat je mijn punt mist, want het gaat grotendeels niet om ‘kunnen’, want velen werken ook parttime omdat ze in de positie zitten dat ze deze keuze kunnen maken. Er is ook een partner met een goed inkomen en/of toeslagen, maar als deze wegvallen dan zullen ze wel meerdere uren ‘moeten’ maken en kan het opeens wél.

Dat is ook zo, ik werk relatief weinig uren (wel een partner die fulltime werkt maar geen toeslagen). Mocht het echter nodig zijn, dan zal ik beslist niet aarzelen om weer meer uren te gaan werken (bij huidige werkgever of bijbaan). 

RoodVruchtje schreef op 03-04-2023 om 10:38:

[..]

Denk dat je mijn punt mist, want het gaat grotendeels niet om ‘kunnen’, want velen werken ook parttime omdat ze in de positie zitten dat ze deze keuze kunnen maken. Er is ook een partner met een goed inkomen en/of toeslagen, maar als deze wegvallen dan zullen ze wel meerdere uren ‘moeten’ maken en kan het opeens wél.

Ja dat zal best. Persoonlijk zou ik dat liever omschrijven als moet het opeens wel. Beetje het verschil tussen het heel druk hebben en ongezond druk hebben. Maar goed dat is mijn persoonlijke mening en ervaring.

RoodVruchtje schreef op 03-04-2023 om 10:38:

[..]

Denk dat je mijn punt mist, want het gaat grotendeels niet om ‘kunnen’, want velen werken ook parttime omdat ze in de positie zitten dat ze deze keuze kunnen maken. Er is ook een partner met een goed inkomen en/of toeslagen, maar als deze wegvallen dan zullen ze wel meerdere uren ‘moeten’ maken en kan het opeens wél.

eh, nou nee, want als alleenstaand ouder zou ik best meer uren willen maken, maar met alle taken die er zijn krijg ik het niet rondgebreid. Want dan zou ik 28-30 uur in een dag moeten hebben. 

Dus verslonst mijn huishouden, doe ik veel minder dan ik zou willen en gevraagd wordt aan mantelzorg, en is de zorg voor mijzelf ver te zoeken. Dus de kans dat ik uit ga vallen op mijn werk en andere taken is steeds zeer zeer dichtbij. 

Ysenda schreef op 03-04-2023 om 12:08:

[..]

eh, nou nee, want als alleenstaand ouder zou ik best meer uren willen maken, maar met alle taken die er zijn krijg ik het niet rondgebreid. Want dan zou ik 28-30 uur in een dag moeten hebben.

Dus verslonst mijn huishouden, doe ik veel minder dan ik zou willen en gevraagd wordt aan mantelzorg, en is de zorg voor mijzelf ver te zoeken. Dus de kans dat ik uit ga vallen op mijn werk en andere taken is steeds zeer zeer dichtbij.

Maar ik heb het dan ook niet over jou, maar over het algemeen. Nederland staat nog steeds heel hoog genoteerd vwb parttime werken, dat is al jaren het geval.


https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2014/20/deeltijdwerk-in-europa-neemt-toe-nederland-blijft-koploper

GinnyTwijfelvuur schreef op 03-04-2023 om 11:55:

[..]

Ja dat zal best. Persoonlijk zou ik dat liever omschrijven als moet het opeens wel. Beetje het verschil tussen het heel druk hebben en ongezond druk hebben. Maar goed dat is mijn persoonlijke mening en ervaring.

Maar dat is exact wat ik bedoel te zeggen! Als iets echt echt echt niet kan, dan kan het ook niet, zelfs niet als het ‘moet’. En als het wel kan als iets ‘moet’ heeft het dus áltijd gekund, maar is het een keuze geweest het niet te ‘willen’. 

RoodVruchtje schreef op 03-04-2023 om 18:30:

[..]

Maar dat is exact wat ik bedoel te zeggen! Als iets echt echt echt niet kan, dan kan het ook niet, zelfs niet als het ‘moet’. En als het wel kan als iets ‘moet’ heeft het dus áltijd gekund, maar is het een keuze geweest het niet te ‘willen’.

Nee, dat is echt te makkelijk.

Tijdelijk kun je best uit een extra vaatje tappen. Op de lange termijn pleeg je dan roofbouw. Dus als iemand zich door een paar tropenjaren weet heen te worstelen, wil dat nog niet zeggen dat het dus áltijd al gekund heeft.

GinnyTwijfelvuur schreef op 03-04-2023 om 20:18:

[..]

Nee, dat is echt te makkelijk.

Tijdelijk kun je best uit een extra vaatje tappen. Op de lange termijn pleeg je dan roofbouw. Dus als iemand zich door een paar tropenjaren weet heen te worstelen, wil dat nog niet zeggen dat het dus áltijd al gekund heeft.

Laten we het dan maar houden op een meningsverschil. Nogmaals,  Nederland is niet voor niets ‘kampioen’ parttime-/deeltijdbanen, hoe komt dit dan volgens jou? 

Dan moet je er ook rekening mee houden dat er een groter percentage Nederlanders een betaalde baan heeft dan in andere landen. Zoals in de link hierboven gaat het over de groep jongeren waarvan 70% een deeltijdbaan heeft, wat logisch is omdat dat vaak om een bijbaan gaat. Maar in Nederland is dat meer dan de helft van de jongeren die werkt, terwijl dat in landen om ons heen 1 op de 3 is.
In het buitenland zijn er dus meer fulltime werkenden die, vaker dan in Nederland, een partner hebben die geen betaald werk heeft. Deze zal waarschijnlijk meer van het huishouden en dergelijke dingen doen. Dat hoeft de fulltime werkende dan dus niet meer te doen, waardoor dat makkelijker vol te houden is.

het kan toch voor niemand nieuws zijn dat Nederland de kroon spant vwb parttimers, ik hoor en lees dit al jaren namelijk? En alle bijkomende zaken zoals mantelzorg/ kinderen/huishouden etc dat speelt overal, dus geen uitzondering.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.