Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kind ziek, geen oppas, recht op kortdurend zorgverlof?

Zoals de titel al weergeeft speelt bij mij op de afdeling de vraag wanneer heeft iemand recht op kortdurend zorgverlof.

Wat wil het geval? Een collega van mij zat laatst met twee zieke kinderen waarvan manlief in buitenland en geen oppas te vinden op zeer korte termijn. Zij belt netjes een dag van tevoren dat ze gebruik wil maken van kortdurend zorgverlof. Zegt onze leidinggevende dat dat niet kan en ze maar vrij moet nemen. Reden: verlof is alleen voor terminale gevallen. Zij heeft een wet gevonden waarin staat dat een werkgever verplicht is maximaal 2 keer per jaar maximaal 2 keer het aantal uren dat je per week werkt aan zorgverlof toe te kennen. Er is een hele discussie bij ons op de afdeling. Weet iemand wie er nu gelijk heeft?

Ik ben erg benieuwd.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

05-02-2009 om 22:15

Collega

Hoi,

Jouw collega heeft gelijk. Kortdurend zorgverlof is hier precies voor bedoeld. Die wet is een nationale wet en kan de werkgever niet weigeren. Ze krijgt over die dagen 70% betaald.

Liora

Laat je werkgever dit maar lezen

http://home.szw.nl/index.cfm?rubriek_id=391817&hoofdmenu_item_id=13825&menu_item_id=13736&rubriek_item=391909&set_id=2514

Officeel wettelijk geregeld door het ministerie van Sociale zaken en Werkgelegenheid.

Helaas weten, of willen het niet weten, veel werkgevers dit niet.

Oh ja en dit nog!

Je eerste dag in calamiteitenverlof. Dit is bedoelt om wat te kunnen regelen. Hierna is het kort zorgverlof.
Calamiteitenverlof is 100% salaris.

Urslau

Kort geleden vroeg een collega van mij bijzonder verlof ivm problemen in de familie. Leidinggevende zei direct dat dat niet mogelijk was. Ze liet merken dat ze het er niet mee eens was en de boel uit ging zoeken.... Na het weekend werd ze bij de leidinggevende geroepen en die deelde mee dat het toch kon! Volgens mij heeft je collega gelijk en moet ze zich niet laten overrulen.

Urslau

Urslau

06-02-2009 om 13:30 Topicstarter

Nog vraagje lis

Hoi lis,

Ik zie dat dit overruled kan worden door een Cao. Is dit ook met de CAO ziekenhuiswezen van toepassing?

Sancy

Sancy

06-02-2009 om 14:57

Nee urslau

Over kortdurend zorgverlof staat in de CAO Ziekenhuizen 2008-2009 het volgende:
"Voorzover in deze paragraaf niet afwijkend is bepaald, gelden de bepalingen van de Wet arbeid en zorg. Voor adoptie-, pleegzorg- en kortdurend zorgverlof zijn geen afwijkende bepalingen opgenomen."
Voor de hele cao, kijk hier: http://www.nvz-ziekenhuizen.nl/content.jsp?objectid=20093

Urslau

Urslau

06-02-2009 om 20:04 Topicstarter

Bedankt sancy

Ik kon wel iets over langdurig zorgverlof vinden, maar niets over kortdurend. Als ik het nu goed begrijp heb je als werknemer het recht om in de ochtend op te bellen met de tekst kind of partner is ziek, ik kan geen andere oppas nu regelen. Dan heb je recht op dag volledig betaald door calamiteitenverlof.
Mocht je kind of partner dan nog ziek zijn dan kun je tot 2 keer toe max. een week vrij zijn en heb je recht op 70 % van het loon. Dit moet de werkgever dan toestaan.

vervalt het recht op calamiteitenverlof als je de dag van tevoren opbelt? Dan gaat meteen kortdurend zorgverlof in? Ik moet zeggen dat het niet altijd erg duidelijk is.

Klopt dit?

Alvast erg bedankt allemaal voor het meedenken.
Urslau

Ursula

je vraagt: vervalt het recht op calamiteitenverlof als je de dag van tevoren opbelt? Dan gaat meteen kortdurend zorgverlof in? Ik moet zeggen dat het niet altijd erg duidelijk is.
Ja, dan vervalt het. Of je kind moet die avond/nacht ziek zijn geworden. Maar als het op de dag is vervalt calamiteitenverlof.
Het wordt dat gelijk kortdurend zorgverlof.

Sjillie

Sjillie

08-02-2009 om 22:46

Hier

het afgelopen week bij de hand gehad.

Ik werd woensdagnacht plots flink ziek, niersteen koliek. Met pijnstilling moest ik thuis wachten tot de niersteen weg was. Door de pijn en heftige pijnstilling was ik niet in staat om voor mijzelf te zorgen en al helemaal niet voor mijn kids (6 en 4 jaar)

Mijn man is vanaf woensdag thuis geweest om voor mij en mijn kids te zorgen. Man heeft deze dagen zorgverlof gehad.

Gr Sjillie

Holiday

Holiday

15-02-2009 om 15:42

Goh

Dat is interressant, dat wist ik helemaal niet. Tot nu toe, als ik 's ochtends een ziek kind had, nam ik die dag vrij. Wat fijn om te weten dat ik daarvoor voortaan dus calamiteitenverlof kan vragen.

Holiday

Zorgverlof

Mijn oudste lag twee jaar geleden in het ziekenhuis, hij was toen 2,5. Ik ben toen twee weken thuis geweest, 1 week vrij genomen en 1 week zorgverlof, i.o.m. mijn leidinggevende. Zorgverlof is niet alleen bedoeld voor terminale gevallen, maar wanneer jij de enige bent die de zorg op je kan nemen. Ook nogal afhankelijk van het meeleven van je baas. In principe kon bij ons ook papa of oma bij de oudste blijven, maar iedereen (ook de baas) begreep dat een dergelijk ziek kind eigenlijk alleen maar bij mama wil zijn....

Calamiteitenverlof is "om iets te regelen" bij zieke kinderen, dus voor een uurtje of wat. Blijf je zelf thuis, dan moet je vrij nemen, mits het dus wat ernstiger en langduriger is. Zorgverlof altijd opnemen i.o.m. de baas natuurlijk.

Linda

Calamiteitenverlof,

mag maximaal 1 dag duren. Dus ook bij een ziek kind op dag 1 zodat het niet naar de opvang hoeft en je iets anders kunt regelen voor de andere dagen. Dit wel altijd i.o.m de werkgever.

groetjes Akka

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.