Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kinderbijslag inkomensafhankelijk?


Maja.

Dat was idd een kromme regel, die is dit jaar niet meer van toepassing. De jeugd mag onbeperkt bijverdienen, je hoeft het zelfs niet meer op te geven bij svb.

Maja

Maja

06-05-2020 om 16:27

wil40

Okee, van die regel was ik nog niet op de hoogte (heb ik ook zelf niets meer mee te maken, vandaar).
Ik weet alleen dat dit tot niet zo lang gelden wel zo was.

Was ook een niet zo slimme regel natuurlijk

Wadje

Wadje

06-05-2020 om 16:37

Wil40

Dan is dat nu net veranderd, want wij hebben de kb voor onze oudste net terugbetaald omdat die te veel heeft verdiend vorig jaar.

Triva

Triva

06-05-2020 om 16:40

bieb

Tja mijn zoon doet BBL, werken én leren maar de kinderbijslag stopte voor ons voortijdig.

Flavia

Flavia

06-05-2020 om 18:01

Wijziging

Deze wijziging is per 1 januari 2020

Participatiewet

Voor de mensen die pleiten voor verplicht vrijwilligerswerk doen in de bijstand, het verbaast me dat de participatiewet niet bekend is.
Gemeentes bepalen zelf hoe ze dat uitvoeren. sommige gemeentes laten mensen verplicht bepaald werk doen, anderen maken er een traject van dat gericht is op sollicitatie en werk.
Hier vind je alle plichten voor de cliënten.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/participatiewet/documenten/publicaties/2016/02/23/verplichtingen-clienten
Niet meewerken kan leiden tot korting op de uitkering, zelfs tot 100% korting op de uitkering.
De participatiewet is er sinds 2015. Over het effect ervan wordt nu onderzoek gedaan, de uitkomsten zijn net afgerond, zie de verschillende interpretaties tussen de krantenberichten van AnneJ en mij.
Waarom die regelingen niet opgaan voor 'je buurman' weet ik uiteraard niet.

Tsjor

Verschillen tussen gemeentes

Ik ken iemand die als beleidsadviseur werk en inkomen op detacheringsbasis bij gemeentes werkt. De verschillen tussen gemeentes zijn heel groot. Sommigen hebben de afgelopen tien jaar helemaal geen contact gehad met hun bijstandsgerechtigden. Geen controle, geen aansporing tot vrijwilligerswerk, geen plan om ze aan het werk te krijgen.

skik

Monica

Monica

07-05-2020 om 10:11

Syboor

Syboor: Ik ben wel benieuwd waar dat is, waar je met een baan voor 12 uur per week in de schuldsanering kunt komen. Schuldsanering is echt verschrikkelijk moeilijk om in te komen en het duurt jaren! Ik ken iemand die nog niet eens budgetbeheer kon krijgen met 20 uur per week. Kom maar terug als je een baan voor 40 uur per week hebt, kreeg hij te horen.

Die baan hadden ze al. Denk aan PostNL. Het geldt overigens vooral ook voor bijstand/uitkering in mijn voorbeeld. Staat er ook bij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.