Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

nicht

nicht

01-11-2011 om 17:31

Kinds deel opeisen

vandaag kreeg ik te horen dat mijn tante is overleden. Door omstandigheden hebben wij geen contact met haar. Ook heeft ze al jaren geen contact met haar eigen kinderen. Lang verhaal, maar ze heeft zelf besloten geen contact meer te willen met haar kinderen en kleinkinderen.

Nu is een nicht via de vrouw van een neef geïnformeerd over het overlijden van haar moeder. Zij en haar zussen staan niet op de overlijdenskaart en zijn dus niet geïnformeerd. Afgezien van het feit dat wij dit verre van beschaafd vinden, speelt het nog wat:

Een zwager van deze tante (man van haar oudere zus) is erg op geld en spullen belust. Na het overlijden van mijn opa en oma heeft hij achter onze rug om het hele huis leeggehaald en de spullen verkocht. We hebben het er maar bij gelaten.

Nu vrezen de kinderen van de overleden tante dat deze oom de huisraad van hun moeder te gelde gaat maken en het hele huis leeg zal halen zonder dat zij daar weet van hebben.

Nu ze via een neef te horen hebben gekregen dat hun moeder overleden is, willen ze uiteraard voorkomen dat deze oom het trucje weer gaat toepassen en voor hun neus alle spullen uit het huis haalt en te gelde maakt.

Voor zover ik weet, kunnen zij als kind nooit onterft worden. Nu eist een nicht (een van de dochters) een de officiële overlijdensakte van haar moeder en wil ze voorkomen dat de oom het huis leeg rooft.

Ik neem aan dat dit niet de eerste keer is dat een dergelijke kwestie speelt. Wat kan mijn nicht het beste doen in dit geval? Mijn vader heeft haar al geadviseerd om in ieder geval ook de politie te bellen en te informeren hierover. Zij als kinderen hebben toch het eerste recht om te beslissen over de huisraad?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
+ Brunette +

+ Brunette +

01-11-2011 om 21:38

Ze hebben de sleutel van het huis waarschijnlijk niet?

Jee, wat een ingewikkeld verhaal. Maar ik begrijp dat er iemand met kinderen is overleden en dat die de erfgenamen zijn? Hebben ze de sleutel van het huis? Dan verander je toch gewoon het slot? Zwager kan hoog en laag springen maar wettelijk heeft hij volgens mij geen poot om op te staan als hij het huis niet meer in kan. Tenzij hij het huis gaat erven maar ik denk niet dat dit hier speelt. Als ze de sleutel niet hebben - en gezien je verhaal is dat waarschijnlijk het geval - weet ik niet of ze zomaar het slot kunnen veranderen (in de zin dat een slotenmaker dan misschien niet wil meewerken), wellicht dat een notaris hier iets zinnigs over kan zeggen. Wachten tot je een overlijdensakte hebt en een of ander bewijs dat je erfgenaam bent duurt waarschijnlijk te lang.

Is er een testament?

Het is mogelijk dat oom van tante de sleutels heeft gekregen en dat hij executeur testamentair is. Daarmee heeft hij niet zomaar het recht om alles op te eisen, maar dat maakt het er niet eenvoudiger op om hem tegen te houden. Bewijs maar eens wat er aan spullen is/was.
Is er een testament? (kun je navragen bij Centraal Testamentenregister in Den Haag geregistreerd (Postbus 19398, 2500 CJ Den Haag).
Ik denk eigenlijk dat nicht het beste informatie in kan winnen bij een notaris.
En uiteindelijk, als oom weer het huis heeft leeggehaald, kun je daar natuurlijk bezwaar tegen maken. Of dat helpt, weet ik niet.
Groet,
Miriam Lavell

Jaymza

Jaymza

01-11-2011 om 22:58

Idd eerst testament uitzoeken

Je kunt kinderen wel degelijk onterven. Alleen kunnen ze een beroep doen op hun legitieme portie, de helft van hun normale erfenis. Dit zal uitbetaald worden door de executeur, die de gehele afhandeling van de erfenis regelt.
Als oom de executeur is mag hij alles verkopen. Hij moet natuurlijk wel rekenschap daarover afleggen.
De eerste stap is het opzoeken of er een testament is.

Jaymza

nicht

nicht

02-11-2011 om 08:05

Reactie

Het vervelende is dat mijn tante (die nu dus overleden blijkt te zijn) al jaren geen enkel contact meer heeft gehad met har kinderen. Sterker nog: ze heeft ze zogezegd weggedaan (lang verhaal) omdat de kinderen erachter zijn gekomen dat er nog een kind bleek te zijn (een zusje van hun). Toen is mijn tante dus geflipt zeg maar want dat mochten ze nooit weten en heeft gedreigd om ze nooit meer te willen zien als ze haar zouden opzoeken. Dat is toch gebeurd en deze tante heeft toen besloten om ze nooit meer te willen zien. Triest verhaal. Ze hebben dus geen sleutel van het huis.

Ik zal het doorgeven aan mijn nicht dat ze erachter moet zien te komen of er een testament is. Ik doelde ook op het legitieme portie waar je als kind altijd recht op hebt.

Wat te doen als er geen testament blijkt te bestaan?

Naar een notaris

Je nicht kan zelf naar een notaris gaan en die vragen om alles uit te zoeken. Er moet sowieso een verklaring van erfrecht komen. De notaris kan vinden wie zich met de afwikkeling van de erfenis bemoeit, etc. Die kan ook een eventueel testament vinden.
Groet,
Miriam Lavell

nicht

nicht

02-11-2011 om 14:31

Ahum….

gisteravond zijn enkele van mijn nichten (de dochters van de overledene) naar het huis van hun moeder gegaan en troffen daar inderdaad de bewust oom (zwager van overledene) aan met tante (oudere zus van overledene) die hun op akelige wijze duidelijk maakte dat ze daar niets te zoeken hadden. Ze lieten zich niet wegsturen en zijn het huis ingegaan. Alles stond er gelukkig nog en ze hebben van de inboedel foto's gemaakt. De lades waren helaas al leeggehaald.

De dochters werd duidelijk gemaakt dat ze niets zouden erven en dat alles naar hun (de oom en de oudere tante dus) zou gaan.

Nu heeft die bewuste oom een advocaat ingeschakeld omdat die dochters het huis ingegaan waren. De betreffende advocaat is echter nergens terug te vinden op internet. het opgegeven nummer gaf echter niets door.

Waar ik verder nog achter gekomen ben, is dat de overledene nog een paar rashonden had met stamboom die nergens te bekennen waren. Die kunnen een aardige duit opleveren op de zwarte markt. Omdat ik zelf een rashond met stamboom heb waarmee ik show loop, heb ik ea. kunnen achterhalen, dus wie de fokkers zijn en de gegevens doorgegeven aan mijn nichten zodat ze de fokkers kunnen inlichten. Ik moet er niet aan denken dat die honden op marktplaats worden verkocht.

cqcq

cqcq

02-11-2011 om 16:38

Ahum

Voor zover ik kan nagaan: http://www.uwwet.nl/wetten-en-regelingen/privaatrecht/burgerlijk-wetboek-4/5-erven-legitieme-portie-kindsdeel.htm

en van uitgaande dat er een testament is waarin ze onterft worden heeft je familie recht op de helft van wat ze anders geerft zouden hebben (als hun ouders zonder testament overleden waren). Deze helft moet betaald worden uit de opbrengst van de erfenis (ze hebben dus geen recht op spullen uit de boedel, artikel 64). Bovendien is hun portie pas na een half jaar opeisbaar (artikel 81).

Aan de andere kant (artikel 67) moet giften die eventueel aan deze oom en tante gedaan zouden zijn wel degelijk betrokken worden in het berekenen van de legitieme portie van de kinderen. Dus een opbrengst van bijvoorbeeld verkochte rashonden zou dan voor 50% voor de kinderen zijn.

nicht

nicht

02-11-2011 om 19:01

Cqcq

Bedankt voor de info.

Net gehoord dat er helemaal geen testament opgesteld is en dat de kinderen ook niet officieel onterfd zijn. Dat maakt volgens mij dat die oom en tante daar helemaal niets te zoeken hebben en dat de kinderen van de overledene de rechtmatige erfgenamen zijn.

Die tante en oom kunnen wel zoveel zeggen dat ze alles hebben gekregen van de overledene. Dat mogen ze dan mooi zwart op wit aantonen dan.

+ Brunette +

+ Brunette +

03-11-2011 om 00:54

Ben je al naar een notaris geweest?

Het lijkt me dat elke dag telt en misschien dat ze dus gewoon het slot kunnen laten veranderen, hoeven ze die oom verder niet in de gaten te houden. Niet maar wat blijven gissen, notarissen weten alles af van gedonder met erfenissen en hoe te handelen. Is hun vak.

nicht

nicht

03-11-2011 om 10:22

Notaris

Ja, wat je zegt is waar. Ik heb ze verteld dat ze beter een notaris in kunnen schakelen om alles uit te zoeken. Ik vind wel dat het hun taak is om die notaris in te schakelen en niet mijn taak. Het is immers hun moeder die overleden is en zij willen niet dat die oom alles verpatst en het huis achter hun rug om leeghaalt.

nicht

nicht

03-11-2011 om 15:09

Machtiging

Ze zijn er net achtergekomen dat de advocaat pas wat kan doen, als er een verklaring is dat er geen notaris aan te pas is gekomen. Die verklaring moet bij een of andere instantie aangevraagd worden en dat duurt ongeveer een week. Van daaruit gaan ze verder.

Als die andere tante een machtiging heeft om alles te regelen dan moet dat zwart op wit staan en daar kan alleen een notaris achter komen, lijkt me of zie ik dat verkeerd?.

+ Brunette +

+ Brunette +

03-11-2011 om 16:29

Wat ik eigenlijk bedoelde

Is dat een notaris hen kan zeggen of ze illegaal bezig zijn als ze het slot veranderen en zo ja, of ze dan een groot risico lopen op strafrechtelijke vervolging want het kan ook nog zijn dat het niet helemaal correct is het slot te veranderen maar dat ondertussen de paperassen boven water komen die aantonen dat ze achteraf gezien legaal gehandeld hebben.

nicht

nicht

03-11-2011 om 20:33

In ieder geval

volgens de laatste berichten, hebben ze een advocaat en gaan ze eerst onderzoeken of er inderdaad een testament is. Er worden dus niet op voorhand sloten veranderd enzo..want inderdaad…misschien staat er wel iets zwart op wit.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.