Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Lorwyn

Lorwyn

08-06-2009 om 16:27

Klant doet moeilijk over factuur

Ik heb zojuist een project afgerond, waarbij een ontwerpbureau mijn klant was (ik ben freelnace ontwerper en kan ook een beetje programmeren).
Ze hadden een erg korte termijn opdracht en vroegen voor een specifiek (programmeer en vormgevings)deel mijn hulp omdat ze het ander niet konden redden.
Ik heb van te voren een offerte gestuurd en heb daarop met een mailtje goedkeuring op gekregen.
Helaas liep het tijdens het project al een beetje spaak.
Het programmeren kostte zoveel tijd (er kwamen ook meer eisen bij dan ik van tevoren had ingeschat), dat ik de vormgeving voor een deel weer aan ze terug moest geven, of eigenlijk ze trokken het weer naar zichzelf toe omdat ze het beter zouden kunnen.
Nu heb ik al wat ingeleverd op dat deel van de offerte, maar nu ze de factuur hebben beginnen ze ineens te piepen dat ik een aantal andere zaken ook niet gedaan zou hebben.
Ik zou volgens bijgevoegde planning ook gaan testen op de locatie, maar dat is er niet meer van gekomen, vooral omdat de apparatuur te laat was, en ik niet meteen werd geroepen toen het er wel was.
Het testen op locatie stond niet in het offertedeel.
De klant gaf de zaken ook erg slecht uit handen, hij was al met ontwerpen bezig voordat ik een serieus voorstel had gedaan en gaf na een schets al aan dat hij het dan maar zelf zou doen.
Ik heb me 3 weken totaal uit de naad gewerkt en veel meer uren gemaakt dan op mijn offerte stond omdat ik gewoon een mooi product af wilde leveren.
Naar mijn idee is dat ook gelukt.
Nu heb ik er een bittere nasmaak aan over gehouden en kan misschien wel naar een deel van mijn centen fluiten!!!
Ik baal er zo verschrikkelijk van. Dit is mijn eerste ontevreden klant Ik ben echt een beetje van slag!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Herkenbaar

Hoi Lorwyn,

Ja dat is een heeeeeele diepe zucht.

Het moet gewoon een keer gebeuren, maar het is een sjitgevoel.

Hier een klant die op regiebasis liet factureren, het leek dus of ik carte blanche heb. Vervolgens keek hij alleen maar naar de maandbedragen maar de administratie stuurde geen specificatie. Op een gegeven moment was het maandbedrag twee keer zo hoog - willen ze niet meer betalen! Terwijl er die maand een belangrijke deadline was. Oh ja, had ik al verteld dat ze voortdurend hun plannen veranderden, waardoor mijn werk weer overnieuw kon? Mijn opdrachtgever was het zoontje van de baas (miljoenenbedrijf) en die moest het vak nog leren. Kreeg vaak geen reactie als ik om nadere duidelijkheid vroeg. Snapte er niets van tot bleek dat hij altijd ruggespraak moest houden.

Nou ja, dat was mijn grote project de afgelopen maanden. Het grootste deel is betaald maar ik heb er zo'n kater van!

Kortom een en al herkenning hier. Ik werk nog niet zo lag op deze manier met klanten, dus ik ken het katerige gevoel bij de eerste klachtenklant. Nieuw! Vers! Een Tegenvallende Ervaring! Zal er wel weer bijhoren! Kan ik van leren! Ok! Lekker volwassen doen!

Ja dat is balen

maar dit soort dingen gebeuren simpelweg heel af en toe, dan heb je geen goede communicatie gehad, is de klant eigenwijs, lukken dingen niet etc.

incasseer en leer, punt klaar volgende.

Ik bijvoorbeeld

is wel wat anders maar ook iets waar ik van baal, ik heb nu een groep 1e jaars les gegeven (freelance vakdocent), ik moet gewoon concluderen dat ik beter ben in les geven aan mensen die wat verder in hun studie zijn. Ik ga het dus niet meer doen, dan maar minder vaak op die manier geld verdienen.

verder heb ik ook wel een keer een klant (ander bedrijf) gehad die van mij eiste dat ik iets ging bestellen zonder dat ik een getekend contract had, dat heb ik dus geweigerd, achteraf goed want ze stonden op punt van faillisement. Er zijn gewoon ook gewoon bedrijven die heel raar zaken doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.