Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

zzp-er

zzp-er

02-02-2011 om 14:52

Klanten en facturen

Ooow... Ruim twee weken geleden stuurde ik een factuur aan een klant waarvoor ik een website heb gebouwd.
Hij is nog niet live, want ze vullen hem zelf met tekst.
Nu vroeg ik in een mail die als hoofdonderwerp over iets technisch op de site ging in de PS of ze de factuur nog hadden ontvangen.
Ja dat hadden ze, maar omdat ze nog geen bankrekening hebben kan het nog even duren (het bedrijf start net).
Mag dat zomaar! En waarom hebben ze dat niet eerder gezegd!?
Het ziet ernaar uit dat ik nog wel een paar weken kan wachten dus.
Nu heb ik afgelopen jaar een aantal keer al zoiets aan de hand gehad, en heb zelfs een redelijk dreigende aanmaning-mail gestuurd naar een klant. Maar het lijkt erop of klanten tegenwoordig eerst de wettelijke termijn laten verstrijken en dan pas eens rustig gaan kijken of ze betalen.
Nu zit ik dus net even heel krap wegens een noodzakelijke reparatie aan het huis dus ik zit echt om dit geld te springen. Er staan nog 2 kleine facturen open, maar die zitten nog binnen de termijn die ik zelf stel van 2 weken.
Hoe zorg ik in de toekomst dat klanten weer gewoon netjes snel betalen?
Zelf vind ik dat altijd belangrijk om te doen.
Ik ben verder overigens erg klantgericht, als er een probleem is wil ik dat het liefst dezelfde dag nog oplossen, maar voor dit soort klanten heb ik daar steeds minder zin in...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

02-02-2011 om 17:00

Buffer

In mijn ervaring moet je daar echt een buffer voor opbouwen, want je zult dit aan de hand houden.

Wat ik wel altijd deed (ben gestopt), was als het om grote opdrachten ging, aan te leveren in delen, en per deel betaling vragen (Ik werkte als vertaler, dus dat ging wel). Werd er niet betaald, dan kregen ze de rest gewoon nog niet.

Of...

Ik weet net of je deze klant vaker zult factureren, maar je kunt ook een incassocontract aangaan. Klant tekent dat jij mag incasseren van hun rekening. Heb je het zelf in de hand.

Dorry

Inge M

Inge M

02-02-2011 om 20:31

Berichtje terug

Dat het jammer is dat ze nog geen bankrekening hebben maar dat jij heel flexibel bent. Je hebt een aantal data gevonden (data noemen binnen dezelfde week) dat jij het geld persoonlijk kunt komen incasseren. Natuurlijk neem je dan een betaalbewijs mee.
Betalingen zijn gelukkig niet afhankelijk van een bankrekening.

Als dat niet werkt, zou ik de website blokkeren totdat ze wel betaald hebben.
Ze nemen gewoon een loopje met je. Jij hebt eerder al toegegeven dus ze verwachten dat jij dit nu weer doet.

Sanne

Sanne

02-02-2011 om 20:40

Op tijd betalen

Om in de toekomst te voorkomen dat er niet op tijd betaald wordt zou je op de faktuur verschillende bedragen kunnen zetten, met een uiterste datum.
Dus bijvoorbeeld voor 9 februari betalen is 200,00. Voor 16 februari betalen is 210,00 enz. Ook helpt het om er bij te zetten dat indien de nota binnen 30 dagen nog niet betaald is, jij ten allen tijden een incassobureau inschakelt.
Dat deed een bedrijf waar mijn man vaak spullen bestelde ook, en omdat die bedragen behoorlijk kunnen verschillen zet dat mensen aan om zo snel mogelijk te betalen.
verder ben ik het er mee eens dat het lijkt of dit bedrijf een loopje met je neemt, er achter aan blijven zitten dus.

Maylise

Maylise

03-02-2011 om 00:36

Te kort

Twee weken is echt heel kort hoor. Zeker bij grotere bedrijven. Het zal misschien van de sector afhangen maar veel van mijn klanten betaalden pas minstens 1 maand. Officieel is mijn betalingstermijn 5 weken maar ik had er een paar grote klanten tussen zitten waarbij het altijd standaard 2 maanden duurde. Een buffer hebben is dan wel belangrijk.

In het kader van het klanten te vriend houden zou ik aangeven dat ik de problemen begrijp maar toch graag binnen de komende 4 weken de betaling tegemoet zou willen zien.

Maylise

Ik zou bijna zeggen

achter welke boom heb jij gezeten?

Mijn ervaring is dat je van andere mensen altijd kunt verwachten dat ze uiteindelijk wel doen wat je van ze verwacht, maar niet op het moment dat was afgesproken.

Jaren ervaring als proces manager... nooit anders meegemaakt.

amk

amk

03-02-2011 om 10:05

Dat is een superspoedbetaling

2 weken, bij ons is de standaard betalingstermijn 90 dagen.

Als iets binnen 2 weken betaald moet worden moet je een handtekening bij de directeur krijgen voordat de betalingsverplichting aangegaan wordt en ook nog eens heel duidelijk maken waarom het echt noodzakelijk is met dit bedrijf in zee te gaan.

Nu zijn wij nogal log. Maar voor mijn inschrijving voor de dam tot dam loop heb ik het wel nodig. Gelukkig is de directeur een fanatieke hardloper die ook toestemming moet geven voorhet budget. Tegelijk geeft hij dan ook maar die toestemming en ook de vraag of hij deel mag nemen.

90 dagen?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!

Dat zijn 3 maanden! Is dat zo'n bedrijf die van z'n klanten wél verwacht dat ze de rekeningen binnen twee weken hebben overgemaakt? Dáár gaan nou kleine zelfstandigen aan failliet!
Daarnaast vind ik het apart dat je eerst een dienst inkoopt en daarna pas toestemming vraagt voor de betaling aan de directeur.

Gr. Poezie.

amk

amk

03-02-2011 om 11:25

Poezie

beter lezen: voor de betalingsverplichting aangegaan wordt.

Je denkt toch niet dat je hier als bedrijf zo maar een opdracht krijgt. Alleen al het checken van jou credentials duurt langer, en moet langs minstens 3 afdelingen. Pas als je een approved supplier bent kun je in het systeem komen en opdrachten krijgen.

90 dagen is de macht van het grote multinational zijn.

Wij hebben meerdere leveringscondities kan zijn eerst betalen dan pas geleverd krijgen. (denk dan aan oost europa, midden oosten) beperkt krediet: niet meer dan 10.000 euro open mogen hebben. (kleine klant) Maar ook meerdere betalings termijnen, afhankelijk van hoe goed je als klant bent. Hoe groter de klant hoe langer de termijn. Kan tot 60 dagen zijn.

Sorry

twas niet zo vervelend bedoeld.

Maar ik heb echt standaard bij alle afspraken in mezelf even een moment dat ik denk "Wanneer moet ik het écht hebben?". Of dat nou een betaling is, of een stuk tekst voor een rapport, of een beoordeling van een stuk.

En dan gooi ik er minstens een week vanaf als ik de opleverdatum afspreek. Zodat ik heel rustig kan reageren als ze in paniek opbellen dat ze het niet redden.
Vaak bel ik ook nog een week voor oplevering om te vragen of ze alles hebben om te beginnen... een smoes, wel ook en serieuze vraag. Vooral bij mensen die hun agenda laten bepalen door hun inbox, die dus niet zelf plannen, is dat wezenlijk.

En vergis je niet, dat zijn er meer dan je denkt. Heel veel mensen zijn ooit begonnen zonder goede planning en gaan daarmee door, ook als het niet meer kan.

Nagebeld worden is voor dat soort mensen totaal normaal, die zien dat als service die erbij hoort.

Ik zocht naar een kernachtige uitdrukking om even je mensbeeld aan te scherpen, was verder niet vervelend bedoeld. Omdat je zo verbaasd lijkt dat niemand doet wat ze beloven... is voor mij toch echt normaal! Ik word er verder ook niet cynisch van, maar als je op een leuke manier wilt werken moet je daar gewoon rekening mee houden. In mijn branche dan.

joep

joep

03-02-2011 om 11:42

Ik zou gaan voor standaard 30 dagen

Onderaan je nota, dan nog niet betaald meteen herinnering de deur uit, 14 dagen wachten, nog niets dan incassobureau inschakelen.
Als je je werk een beetje serieus neemt, hoort daar ook een passende betaling/betaaltermijn bij.
Ik was er ook niet goed in, leef op kleine voet, dus kwam er soms na een jaar nog achter dat er niet betaald was, dan hoef je daar ook niet meer om te komen.
Ik werk nu met clearing (zij sturen de notas en zorgen dat het er ook echt komt), ook omdat ik nu werknemers heb. In de gezondheidszorg is dit heel normaal, misschien is er in jouw branche ook wel zoiets.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

03-02-2011 om 11:52

14 dagen kan prima

Ik ben al 16 jaar zelfstandig ondernemer met éénmanszaak, wat tegenwoordig zzp-er heet. Mijn betalingstermijn is altijd al 14 dagen geweest, dus dat is vrij normaal. Deze termijn is me ooit eens door een bedrijfsadviseur van de belastingdienst geadviseerd. Je kunt er ook 21 of 30 dagen van maken, wat je zelf wilt. Voordeel van 14 dagen is dat je eerder bij de klant kunt gaan informeren hoe het met e betaling staat als met 30 dagen. Want het is zo dat velen niet op tijd betalen. Als ze een termijn van 14 dagen hebben betalen ze niet op tijd maar als ze een termijn van 30 dagen hebben betalen ze ook niet op tijd. Dus met de 14 dagen termijn kan je je betaling eerder verwachten. Overigens, klanten die netjes betalen betalen gewoon snel, ongeacht wat de betalingstermijn is. Ik heb nog nooit een klant gehad die vond dat 14 dagen niet een goede betalingstermijn was.
Wat betreft deze klant weet je voortaan wat je aan ze hebt. Overigens, een bankrekening is toch zo geregeld, ik snap hun probleem niet, lijkt me een smoes. Maar ik zou niet met deze slechte ervaring al je klanten voortaan anders behandelen. Als je niet zeker bent van een nieuwe klant zou ik een voorschot vragen, een bepaald percentage van de eind factuur, om de eerste kosten te kunnen dekken. Bij bekende en goede klanten zou ik dat niet perse doen.
Succes, groeten, Yvon.

Amk

Ja, ok. ("Voor de betalingsverplichting aangegaan wordt")
Maar 3 maanden om een rekening betaald te krijgen is toch rijkelijk lang nietwaar? Dat doet mij trouwens vermoeden dat het binnen die multinational niet zo'n geoliede machine is. Als opdracht-ontvanger zou ik daar zeker mijn vraagtekens bij zetten.

Gr. Poezie.

Niet alleen de lengte van de termijn

..is van belang, maar met name het betaalgedrag. Zoals Yvon ook al zegt, niet iedereen betaalt binnen de termijn. Met een korte termijn zijn ze eerder in verzuim, maar het gaat om het principe.

Je kan niet verwachten dat mensen aan een verplichting voldoen waar uitstel mogelijk is. Een x deel van de mensen zal altijd wachten met betalen tot jij belt.

Sancy

Sancy

03-02-2011 om 12:30

O.t. yvon

"Ik ben al 16 jaar zelfstandig ondernemer met éénmanszaak, wat tegenwoordig zzp-er heet."
Er zit juridisch verschil tussen een éénmanszaak en een zzp-er. Iemand met een éénmanszaak kan best 100 personeelsleden hebben, bijvoorbeeld

Yvon Meijer

Yvon Meijer

03-02-2011 om 13:39

Sancy o.t.

Ja! Dat klopt! Dat had ik me niet zo gerealiseerd. Komt misschien dat ik een heleboel zelfstandigen ken die vroeger gewoon zeiden ik ben binnenhuisarchitect of vormgever ofzo. Maar het lijkt wel of die nu allemaal zeggen ik ben zzp-er.. Ik vind het een beetje een mode-woord maar het is wel correcter. Toch noem ik mijzelf nooit zzp-er

amk

amk

03-02-2011 om 18:00

Poezie

we gaan wat af van het oorspronkelijke topic.

Voor de leverancier wel. Voor het bedrijf niet. Het is net als bij een bank: zolang het geld op jou rekening staat levert het geld op.

Het afhandelen van de factuur kost niet meer als 10 minuten. Systeem aan, levering bevestigen, juiste bedrag in voeren en op enter drukken. En dat kun je vanaf elke werkplek op de wereld doen.
En vervolgens komt het op een payrol te staan 90 dagen na factuurdatum. Je denkt toch niet dat er echt 90 dagen aan gewerkt wordt om een rekening betaald te krijgen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.