Werk, Recht en Geld
Petr@
22-07-2010 om 12:42
Koelkast kapot na 2 jaar en 5 maanden
Namens een collega deze vraag:
haar koelkast (€ 800,00), slechts 2 jaar en 5 maanden oud, is kapot en ook niet meer te maken. Er zat twee jaar garantie op dus alle kosten (voorrijdkosten, uren) moet zij zelf betalen.
Zij wil nu in discussie gaan met de leverancier, maar hoe pakt zij dat succesvol aan? Is er nog iets waar zij zich op kan beroepen?
Sascha2
22-07-2010 om 13:33
Non-conformiteit
Ze kan aangeven dat er sprake is van non-conformiteit. Dat wil zeggen dat de koelkast niet heeft voldaan aan de verwachtingen die ze mocht hebben. Het is een vorm van wettelijke garantie, die niet uitgesloten kan worden. Het bestaan van een andere garantie doet niet ter zaken. Dat wil zeggen, dat als er sprake is van non-conformiteit, het niet uitmaakt dat de overeengekomen garantietermijn verlopen is. Er is geen standaardantwoord of er sprake is van non-conformiteit, het ligt aan de omstandigheden. De gemiddelde levensduur van deze koelkast speelt mee in de vraag wat ze mocht verwachten. Als de koelkast nu kapot is, zal vast moeten komen te staan dat het gebrek al bij de verkoop aanwezig was. Ze zal dat zelf moeten aantonen.
rodebeuk
22-07-2010 om 14:51
Art 7:17 bw
Wil nog weleens helpen om het artikelnummer erbij te zetten...
Verder niets toe te voegen aan Sascha..
Behalve dan dat je ook altijd kunt proberen zonder aan alle vereisten gedetailleerd te voldoen. Gewoon non-conformiteit stellen, artikelnummer erbij en afwachten maar.
Angua
22-07-2010 om 15:04
Consuwijzer
Op www.consuwijzer.nl vind je in begrijpelijk nederlands wat je mag verwachten. De inschatting van de gemiddelde levensduur van een koelkast varieert van 8 tot 15 jaar, met 10 als meest voorkomend getal. Twee jaar en vijf maanden is, zeker bij die prijs, volkomen onacceptabel (tenzij ze hem mishandeld heeft door hem in een te hete of koude ruimte te plaatsen).