Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kopie medisch dossier, maar niet compleet

Ik heb het dossier van mijn aspergerdochter opgevraagd bij de ggz-instelling. Toen ik dat kreeg zag ik dat het niet compleet was, ik miste namelijk het verslag van de psychiater, dat ik zo en zo nooit had gekregen. Dat werd rechtgezet en ik kreeg ook nog korte verslagjes van elk bezoek.

Maar nu denk ik dat het nog steeds niet compleet is omdat ik ook alle vragenlijsten mis die we hebben moeten invullen. Bovendien heb ik e-mails (moeten) versturen met mijn levensloop (en moeilijke relatie met mijn moeder) en die zitten er ook niet in.
Ze zeggen dat het compleet is wat ik nu heb, maar ik vertrouw het niet. Ik wil namelijk weten wat als mijn dochter 16 is en dit dossier opvraagt wat ze dan krijgt? Want die e-mails wil ik er graag uit laten halen omdat zij de dingen die in de e-mails staan over haar oma (mijn moeder dus) niet hoeft te weten, of in elk geval niet op die manier.

Heeft iemand advies hoe ik er achter kan komen of het dossier compleet is? De hoofdbehandelaar, de psycholoog, zegt dat het compleet is maar doordat ik op het einde discussies met haar kreeg zijn we met haar nogal abrupt gestopt, en heb ik wat moeite om haar te geloven. Zeker toen ze mailde dat ze het niet fijn vond dat ik zo stevig mailde omdat ze verplicht is alle mail op te slaan in het elektronisch patientendossier...

Hopelijk heeft iemand ideeën.
Groetjes,
Gonzo

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Niet compleet

Het ziet er naar uit dat je zorgverlener slordig met je dossier is omgegaan. Zeker wanneer jij je stukken herinnert die je moest invullen en die ontbreken. Dat kan natuurlijk niet.

Ik vond een link voor je over het epd: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/elektronisch-patientendossier

Misschien kun je daar verder mee? Ik denk dat het heel lastig is om te dealen met een zorgverlener die niet zorgvuldig met het dossier omgaat, dwz; wel de epd regeltjes netjes volgt maar bij voorbaat al een zooitje heeft gemaakt om het dossier compleet te houden. Je vraagt je dan af waar die gegevens gebleven zijn en of die ineens zullen worden toegevoegd wanneer iemand daar eens gaat opruimen en/of iets van het dossier van je dochter vindt.

Ik zou dit eens voorleggen bij de overheid zelf, die het epd bedacht heeft.

Vervelende situatie, maar je legt wel een belangrijk ding bloot: wat als je zorgverlener een zooitje maakt van je dossier. We vertrouwen erop dat dat allemaal netjes gebeurd, maar dat blijkt toch niet altijd het geval, zoals bij jou blijkt.

Gonzo18

Gonzo18

19-12-2010 om 13:27 Topicstarter

Miriam lavell?

Miriam, jij bent nogal thuis in het recht. Heb je hier misschien ideeën over hoe ik dit het beste kan aanpakken zodat ik zeker weet of het compleet is of dat mijn vermoeden klopt en dat het dossier niet compleet is?
Groetjes
Gonzo

Vernietigd?

De gegevens over je dochter, zijn van je dochter. Als je niet wil dat zij via een dossier dingen over jou of je moeder te weten komt, dan moet je zorgen dat het niet in haar dossier belandt (gegevens niet verstrekken aan derden) of dat ze het van jou te horen krijgt.
Verder: niet alles wordt bewaard. Het hoort zelfs zo te zijn dat er zo min mogelijk bewaard wordt.
En dan ook nog in gescheiden administraties. Kennelijk zijn de mails die je gestuurd hebt niet relevant geacht voor het medisch dossier. Ze zouden nog wel ergens anders bewaard kunnen zijn (maar waarom dan?). Ze zouden ook vernietigd kunnen zijn.
"Zeker toen ze mailde dat ze het niet fijn vond dat ik zo stevig mailde omdat ze verplicht is alle mail op te slaan in het elektronisch patientendossier... "
Nou ja, dat is gewoon niet waar.
De instelling moet een privacyprotocol hebben. Daarin moet ook staan welke verschillende bestanden er gevoerd worden en wat er in die bestanden staat.
Vraag dat protocol op, dan weet je meer.
Groet,
Miriam Lavell

Gonzo

Gonzo

20-12-2010 om 17:34

Dank je wel miriam

Dank je wel Miriam.
Ik heb me van tevoren niet gerealiseerd wat een dossier inhoudt. Maar ik heb zojuist, na 2 maanden trekken, het bericht gekregen dat ze de mails die ik zelf gestuurd heb, niet opnieuw hadden afgedrukt. Ze schreef: "Ze zijn tenslotte in jouw bezit". Maar nu gaan ze dat dus doen.

Ik vind het een idiote reactie nadat ik er al meerdere keren om een volledig dossier heb verzocht, maar nu lijkt het toch te komen. Dan kan ik zien wat relevant is geacht voor het dossier en als het die mails zijn die ik verwacht, laat ik die vernietigen. Ben blij dat het dan toch gaat komen. Maar ik begrijp werkelijk niet waarom dit zo moeizaam is gegaan.

Groetjes,
Gonzo

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.