Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kopieermachine zonder kapsones, kan dat?

Toen ik in 2000 op mijn huidige werkplek terechtkwam hadden wij daar een kopieermachine die snel en zonder haperen grote hoeveelheden papieren kopieerde. Maar het ding werd ouder, ging toch regelmatig haperen, waarop de kopieermachinemeneer ons kantoor een nieuw apparaat aansmeerde. Dat bleek een stuk storingsgevoeliger te zijn dan zijn voorganger. Ook de kosten vielen tegen. Wel had het ding meer gebruiksmogelijkheden, wat als voornaamste effect had dat er meer storingen optraden. Enige tijd later wist de kopieermachinemeneer ons weer een nieuwe aan te praten (want die oude was toch *echt* aan vervanging toe...), en in tegenstelling tot wat ons was voorgespiegeld is dit apparaat niet goedkoper, niet sneller, en heeft het zoveel toeters en bellen dat wij er voortdurend mee overhoop liggen. Het kreng denkt ook nog zelf, waardoor er voortdurend dingen vergroot worden waar dat niet moet, etc. En hij piept om de haverklap.

Gek worden we ervan.

Zijn er nog kopieermachines die gewoon van de plaat en met automatische doorvoer kopiëren, dit dan snel en zonder haperen, die traploos kunnen vergroten en verkleinen maar dan alleen als daar speciaal om gevraagd wordt, die *niet* beginnen te pruttelen dat ze het papierformaat niet herkennen (waarom moeten ze dat herkennen, daar vragen we helemaal niet om) en die zich ook verder niet als een prima donna gedragen?

En zijn er dan ook nog bedrijven die dergelijke machines, met onderhoudscontract, voor een fatsoenlijke prijs kunnen leveren?

En even los van dit alles: als ze nou toch gvd machines maken die kloppen, vegen en zuigen, bij wijze van, kunnen ze dan niet een apparaat ontwerpen dat zelf de nietjes eruit pulkt? Of toch in elk geval waarschuwt als er nog eentje is achtergebleven, in plaats van zich hopeloos te verslikken? Maar nee, dat kan dan weer niet. Maar wel zeuren over niet-herkende papierformaten...

Ik sta regelmatig te dubben wie ik de hardste dreun zal verkopen: dit apparaat of de plurk die het ons heeft aangesmeerd

Maar goed, wie heeft de gouden tip? Dan heb ik tenminste munitie voor een hartig gesprek met onze leverancier.

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

17-09-2010 om 12:43

Temet

allebei? (die beuk verkopen)

Ik ben zo blij met onze copier met alle tierlantijnen.
Je maakt je copie in nl en ik laat 'm er in Australie uitrollen op de fax, de mail of het apparaat daar. of zelfs op meerdere plekken tegelijk.

Hier staat het apparaat gemiddeld 1 a 2 uur per maand buitenwerking. Meestal omdat iemand dan probeert een mega document via het netwerk te printen. Verder eigenlijk geen problemen.

Tinus_p

Tinus_p

17-09-2010 om 13:04

Hear hear temet

Hier ook een frustratie. Vooral die papierformaten die niet herkend worden. Ja, duhuh, dat is de fokke-en-sukke-kalender, gewoon scannen dan stuur ik dat wel verder door.

Temet

Temet

17-09-2010 om 13:32 Topicstarter

Beemer

Beemer, vanochtend zei ik nog tegen een collega dat het eens tijd wordt om om te zien naar een andere leverancier. Maar dat heeft natuurlijk alleen maar zin als die iets beters kan leveren. Als tegenwoordig alle apparaten standaard zijn voorzien van nodeloze toeters&bellen dan maakt het weinig uit of je door de hond of door de kat gebeten wordt, en dan kunnen we waarschijnlijk net zo goed blijven zitten.

Maar voor tips voor goede leveranciers houd ik me ook aanbevolen

Groeten,

Temet

Temet

Temet

17-09-2010 om 14:37 Topicstarter

En terwijl ik hier zit

... hoor ik uit de gang 'piep piep piep' en een secretaresse die getergd uitroept "blijft-ie weer haperen, daar word je toch GEK van !!"

amk

amk

17-09-2010 om 15:15

Temet

je hebt ook gewoon simpele uitvoeringen, bij ons in het bedrijf staat er van alles, en allemaal van de zelfde leverancier. Afgestemd op de behoeften van de bewoners van die afdeling.

Is het ook niet.......

Een kwestie van weten hoe je ermee omgaat? Wij hebben ook zo'n copier die alles kan....En áls ie vaststaat is het bijna altijd omdat iemand iets gedaan heeft wat niet kán. B.v. megaopdrachten geven om te printen (kan het netwerk niet aan, dus copier heeft niet eens schuld) of te grote stapels in de automatische doorvoer leggen of ze hebben de verkeerde papierlade of ze stellen 'm in dat ie faxt i.p.v. copieert en dan rolt de zeer vertrouwelijke brief dus bij een klant ergens eruit...
Nou ja, je snapt het denk ik wel.
Gelukkig kan ik wel met het ding omgaan en ik tref meneer copieér regelmatig in bieb-knipper-stand aan (storing) maar weet die gewone storingkjes meestal wel op te lossen(papier vast, klepje open, papier op etc.). Zo niet dan komt er een meneer van het onderhoudsgedoe en die repareert 'm (binnen 24 uur, meestal zijn ze er sneller).
Wij hebben gewoon 'les' gehad toen meneer copieér nieuw binnen kwam. Maar dat kon dus niet voorkomen dat er nog altijd een aantal zijn die er nog niet mee kunnen omgaan.
groeten albana

Temet

Temet

18-09-2010 om 16:26 Topicstarter

Albana

Natuurlijk is het een kwestie van weten hoe ermee om te gaan. Maar weet je, Albana, ik wil het niet. En ik vind dat het niet nodig zou moeten zijn. Ik ben het gvd zat om te worden geconfronteerd met apparaten die allemaal toeters en bellen hebben die we niet nodig hebben, die we niet gebruiken, die we ook eigenlijk helemaal niet willen maar die ons door de industrie/de verkoper kennelijk met succes worden opgedrongen. Ik ben ook nog steeds nijdig - ik dwaal even af- dat WP 5.1. waar ik (en velen met mij) prima mee kon werken nu uit de markt is gedrukt door Word, dat veel meer kan maar nu net niet wat ik wil. En als ik nou de enige was die er zo over dacht zou ik denken dat het aan mij lag, maar ik ken bosjes mensen die er net zo over denken.

Is die machine er voor de gebruiker of is de gebruiker er voor de machine? Wij hebben nu een apparaat waarbij je eerst allerlei aparte knopjes moet indrukken om gewoon van de plaat te kunnen kopiëren ipv met de automatische doorvoer. Dat is dus idioot, en de eerste de beste idiotenproofkopieerder bij de AH heeft met die functie niet de minste moeite. Het kan dus best.

Net zoals ik voor de ingebruikname van mijn nieuwe draagbare CD-speler/radio/cassettedeck (ja, die zijn er nog) geen cursus nodig had wil ik dat ook niet voor de kopieermachine nodig hebben. Ja, wel voor hogeschoolklussen. Maar niet voor gewoon het kopieren van bankafschriften ('herken het papierformaat niet') of boeken (van de plaat).

groeten,

Temet

Nasha 1st

Nasha 1st

18-09-2010 om 17:22

Herkenbaar hoor!

Ik hou ook niet van apparaten die meedenken! Hij moet gewoon doen wat IK wil. Zo ook met Word en voormalig WP! Dat herken ik ook volledig! Zit ik hier weer tegen mijn laptop aan te schelden omdat Word weer allerlei dingen in beeld laat komen die ik NIET wil!

rozenstruikje

rozenstruikje

18-09-2010 om 22:12

Herkenbaar!

Heel herkenbaar hoor. Die van ons kan ook Van Alles dus dat kan heel handig zijn. Maar hij kan inderdaad niet zien of er nietjes inzitten en dan verslikt hij zich dus hopeloos. En hij staat vast op automatisch formaat herkennen en dus ook op het niet-herkennen. Dat is heel irritant.

Maar grotendeels ben ik toch wel tevreden omdat ik met de meeste functies om kan gaan en ook alle klepjes ken. Ik zal kijken welk merk wij hebben
En de reparateur komt bij ons ook snel. Hij is dan wel weer altijd heel lang bezig.

En vooral niet het apparaat slaan: bij ons heeft iemand (niemand heeft bekend tot nu toe) het apparaat te hardhandig behandeld en toen lag er een klep half af. Dat kon dan op zich wel gemaakt worden, maar dat werd een vette rekening want dat viel niet onder het onderhoudscontract natuurlijk.

Rozenstruikje

Te slim af zijn

Je moet ook gewoon een beetje inventief denken en de copieër te slim af zijn. Als onze copieëer het papierformaat niet herkend leg ik er gewoon een A4tje achter....En nietjes haal ik er gewoon uit als die rare instelling me niet meteen lukt.
Want wat ik lees is dat ie wél alles moet kunnen (formaat herkennen en nietjes zien) maar niet ingewikkeld moet zijn. En die bestaan nu eenmaal niet, die combi. Wat ook nog kan: Duik het magazijn in en duikel een erg oude afgeschreven copieër op....(staat er vast wel ergens) en sluit die aan. Maar w.s. kán die dus niet wat jij wel nodig hebt. Maar in ieder geval kan je dan dus simpel rechttoe-rechtaan van de plaat copieëren.
Wij hebben ook zo'n oud gammel ding uit de opslag gehaald (type tafelmodel printer/fax/scanner) en erbij gezet...(lees ik heb dat gedaan) en die zit zelfs op het netwerk. Dit nadat we ooit een storing hadden die alleen gerepareerd kon worden met een nieuw onderdeel en dat duurde langer dan die 24 uur en ik moést écht printen. Daarna is ie blijven staan, als reserve. En ik zie dat sommigen 'm gebruiken. De netwerkbeheerder was er ook over te spreken want de inkt van dat oude ding is stukken goedkoper.
En last but not least...vraag hulp aan een collega die het wel snapt en laat die het meteen uitleggen. Doen er mij zoveel...en ik ben best zo aardig/collegeaal dat ik dat doe. En ik leg het nog uit ook.
Meestal zijn dat collega's die dat ding véél minder dan ik nodig hebben...en juist omdat ze 'm niet zo vaak nodig hebben, of geen ingewikkelde instellingen nodig hebben, weten ze er niet goed mee om te gaan. Dan vergeet je tussentijds ook gewoon hoe je het de vorige keer deed...Lijkt me heel logisch. Ik heb zelfs na een vakantie al dat ik wachtwoorden (die ik het hele jaar door gebruik) of codes niet meer weet...
Vaker gebruiken is dus ook een optie.
groeten albana

Temet

Temet

20-09-2010 om 10:13 Topicstarter

Nietjes

Albana, die nietjes geven aanleiding tot misverstanden merk ik. Ik zei alleen maar: als ze dan toch allerlei toeters en bellen aan die apparaten maken, kunnen ze dan niet een apparaat ontwerpen dat er zelf nietjes uitpulkt? [ nee natuurlijk, snap ik ook wel] Of toch in elk geval ziet aankomen dat er nietjes inzitten en dan piept? Daar heb je tenminste wat aan.

Dat herkennen papierformaat - sorry dat ik daar steeds over begin maar het is een terugkerende ergernis - is een moderne gekkigheid. De vorige had het wel, maar daar hadden we er minder last van (dan zette je een knopje om en dat was het dan) en die daarvoor had het niet. De kopieermachines die je in kopieerwinkels en bij de AH ziet hebben het ook niet. Ongetwijfeld is het ergens goed voor, maar ik zie niet in waarvoor en wij hebben er in elk geval ontzettend veel last van. Niet van het herkennen, maar van de problemen die het apparaat maakt als ie iets niet herkent.

Nogmaals, ik zie niet in waarom wij ons in bochten moeten wringen omdat het apparaat kennelijk zo gebruikersonvriendelijk is. Er werken hier tien mensen, echte enorme dommerds zitten daar niet tussen, allemaal gebruiken we dat apparaat vaak tot zeer vaak en allemaal hebben we er regelmatig ruzie mee.

Als iedereen met een bepaalde collega ruzie heeft begin je toch ook te denken dat het aan die collega ligt ?

Groeten,

Temet

Temet

Temet

21-09-2010 om 14:41 Topicstarter

Afsluitend

Vandaag moest de monteur langskomen. De secretaresse heeft de man verzocht het apparaat zo te bewerken dat die niet meer moeilijk doet bij het kopiëren van afwijkende formaten. Dat is gebeurd - hieperdepiep. Volgens mijn collega heeft de monteur gezegd dat we dit niet zelf hadden kunnen veranderen.
Kennelijk een gevalletje slecht ontwerp...

Maar goed, wij kunnen dus nu, hopelijk, bankafschriften kopiëren zonder ongevraagde vergrotingen. Een kinderhand is gauw gevuld.

Groeten

Temet

Hahaha (ook afluitend)

Je praat en schrijft over dat apparaat alsof het een levend wezen is..Dat is wel komisch, sorry is niet verkeerd bedoeld.
Die afwijkende papierformaten vindt ik niet onprettig want ik moet ook vaak A5 en A3 kopieèren b.v.
Ik zie het trouwens bij ons ook rustig gebeuren dat een andere discipline (die dat vast nooit nodig hebben) aan een monteur zou vragen dat uit te zetten...en dan zit er dus dan later mooi mee in mijn maag.
Je voorbeeld van ´een collega´ vindt ik ook hilarisch...
groeten albana

Gogo temet!

Hélemaal mee eens!!!

Gewoon een basic kopieerapparaat dat probleemloos kopietjes maakt en níet meedenkt.

En alle wat moeilijker klusjes naar een copyshop, die mensen doen de hele dag niet anders en hebben ook werk nodig.

Ben het ermee eens dat het allemaal anders zou zijn als je al die ingewikkelder dingen vaker zou doen, maar in de praktijk is dat niet zo én er zijn geregeld mensen bij het apparaat die die kopieerles helemaal niet hebben gevolgd.

Terug naar de simpele apparaten!
Hoera!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.