Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kortdurend zorgverlof

Mini39 schreef op 19-02-2026 om 22:02:

maar bij een kind van 15 die ziek is hoef je toch geen vrij voor te nemen? Mijn collega zei vorige week in de ichtend; mijn zoontje van half jaar is ziek, hij mag niet op kdv komen en mijn man heeft griep, dus ik moet zo naar huis. Ik vind dat ook een vreemde gang van zaken, haar man met griep kan toch op zoontje passen?

Je kan heel erg ziek zijn van griep (hoeft niet, kan wel) en dan ben je denk ik niet in staat om goed voor een baby te zorgen. Man en kind zullen het wel overleven allebei, maar ik vind het geen onzin, wat die collega deed. 

Decembermamma schreef op 19-02-2026 om 21:43:

[..]

Klopt als ik merk dat mensen meer dan maximaal gebruik of zelfs misbruik maken van voorzieningen die er zijn heb ik daar heel veel moeite mee. En.ik kan me.dus niet voorstellen dat een normaal kind van 15 constante zorg nodig heeft als hij verkouden is of griep heeft..

Het is niet aan jou om daar een oordeel over te hebben. Laat het bij die ander. 

Dat jij je iets niet kan voorstellen doet er verder niet zo toe.

Wij (mijn collega’s en ik) zetten zorgverlof voornamelijk in als huisgenoten naar school of werk gebracht moeten worden vanwege gebroken ledematen. Mijn collega wilde het omdat zijn vrouw tijdelijk uit de roulatie was en hij het hele huishouden moest doen. Werd afgewezen, daar vonden we wel wat van (als werkende moeders die gewoonlijk het hele huis laten doordraaien zolang we niet doodziek op de IC liggen).
Maar goed, in feite is het niet aan collega’s en vinden we het allemaal wel best als mensen zorgverlof krijgen.

Mini39 schreef op 19-02-2026 om 22:02:

maar bij een kind van 15 die ziek is hoef je toch geen vrij voor te nemen? Mijn collega zei vorige week in de ichtend; mijn zoontje van half jaar is ziek, hij mag niet op kdv komen en mijn man heeft griep, dus ik moet zo naar huis. Ik vind dat ook een vreemde gang van zaken, haar man met griep kan toch op zoontje passen?

Ligt eraan, als je een flinke griep hebt, kan het zijn dat iemand niet in staat is om wat dan ook uit te voeren en een kind van een half jaar oud heeft sowieso nog veel zorg nodig. 

EmmaT schreef op 20-02-2026 om 07:23:

Het is inderdaad iets tussen haar en de leidinggevende: het gaat niet over jou. Maar ik moet je zeggen dat ik het ook wel lastig zou vinden als ik degene was die vervolgens alle zaken kan opvangen op werk.

Ik denk dat daar de schoen vooral wringt, als dit soort zaken veelvuldig voorkomen bij dezelfde collega en je dat werk er ook nog bij moet nemen. Bij mij speelt de werkhouding van iemand ook erg mee, als iemand altijd collegiaal is en een fijne werkhouding heeft kan ik daar veel meer van hebben dan van een collega die niks voor een ander/bedrijf over heeft. 

MMcGonagall schreef op 20-02-2026 om 17:04:

Wij (mijn collega’s en ik) zetten zorgverlof voornamelijk in als huisgenoten naar school of werk gebracht moeten worden vanwege gebroken ledematen. Mijn collega wilde het omdat zijn vrouw tijdelijk uit de roulatie was en hij het hele huishouden moest doen. Werd afgewezen, daar vonden we wel wat van (als werkende moeders die gewoonlijk het hele huis laten doordraaien zolang we niet doodziek op de IC liggen).
Maar goed, in feite is het niet aan collega’s en vinden we het allemaal wel best als mensen zorgverlof krijgen.

Mijn partner kreeg gelukkig wel gewoon zorgverlof toen ik een buikoperatie had gehad en daar een aantal weken van moest herstellen (was het maar een gebroken ledemaat). Hond moest uitgelaten worden, ik moest te eten krijgen, hij hielp me met naar boven gaan om te douchen, aan/uitkleden, etc. Leek me niet meer dan normaal, als je partner hulpbehoevend is. 

Cool dat jij gewoon door was gegaan en het advies van de artsen als een heldhaftige vrouw naast je neer had gelegd door het huishouden door te laten draaien.Ik ben gelukkig goed hersteld inmiddels en mijn partner kon zo alle ballen hooghouden terwijl zijn werkgever begripvol was. 

MMcGonagall schreef op 20-02-2026 om 17:04:

Als je vindt dat een beetje man naast zijn volle baan ook wel het hele huishouden en de verzorging voor zijn zieke vrouw (en mogelijk kinderen) erbij kan doen, lijkt het me handig om je huisgenoten daar alvast op voor te bereiden door ze zichzelf te laten redden met hun gebroken ledematen of ze gewoon in een taxi te zetten. 

Taxietje spelen klinkt mij nou weer niet als een goede reden voor zorgverlof. Ze bellen zelf maar iemand om mee te rijden.

Beter nog is natuurlijk om je huisgenoten te leren hoe ze door het leven gaan zonder ledematen te breken.

Het heeft iets aanmatigends, dat een gebroken been zoveel belangrijker (en prijzenswaardiger) zou zijn dan een buikoperatie of een psychische aandoening. 

Het is inderdaad niet aan collega's om iets te vinden van de reden dat iemand zorgverlof neemt.

Decembermamma schreef op 19-02-2026 om 21:40:

[..]

Mijn probleem is dat zij er (als ze er is) steeds op terug komt. Ze functioneert niet dat weet ik ook want ik mag al haar werk corrigeren en als ze we niet is mag ik al haar werk afmaken. Daarnaast is ze als ze er wel een keer is steeds maar met het rooster, de cijfers en alle andere dingen om haar kind bezig.

Dan is dat iets dat je met je leidinggevende bespreekt.  

Als je partner of kind iets breekt en naar werk/school gebracht en gehaald moet worden, dan hoef je toch geen hele dagen zorgverlof te hebben? Zeker niet als thuiswerken een optie is. Dan is het zelfs überhaupt niet nodig omdat je die tijd dan ook in de avond of vroeg in de ochtend in kan halen eventueel.

Op mijn werk eens een collega gehad wiens vrouw ernstig ziek en volledig hulpbehoevend was. Jarenlang, ze had MS. Die man kreeg toen de mogelijkheid om vrijwel volledig thuis te werken, hij was er alleen voor vergaderingen, en daarnaast zijn vrouw te verzorgen. Hij heeft daar nooit misbruik van gemaakt en is de werkgever tot aan zijn pensioen dankbaar geweest voor deze mogelijkheid.

Mijn zus heeft ooit een operatie aan haar voet gehad op de middelbare school. Toen kon/mocht ze niet fietsen en bracht en haalde mijn vader haar naar en van school op de route naar en van werk. Ondanks dat ze elke dag van 8 tot 16 uur op school zat, ongeacht lesuitval, tussenuren of een korter rooster zodat pa ook nog wat gedaan kreeg op het werk, kostte hem dat elke dag 2 verlofuren. Bij elkaar dus wel 1,5 week vakantie. Ik geloof niet dat hij ooit heeft nagedacht over zorgverlof hiervoor. 

Als je kind ziek is, is het op zich logisch en legitiem om thuis te werken. Als je kind tijdens een online meeting moet overgeven, dan snapt iedereen wel dat je dan even met je kind bezig bent. Maar de hele dag naast je kind zitten en het continu aandacht geven hoeft ook weer niet lijkt me. Als ik vroeger ziek was, deed mijn moeder ook gewoon het huishouden.

MamaE schreef op 22-02-2026 om 22:33:

Als je partner of kind iets breekt en naar werk/school gebracht en gehaald moet worden, dan hoef je toch geen hele dagen zorgverlof te hebben? Zeker niet als thuiswerken een optie is. Dan is het zelfs überhaupt niet nodig omdat je die tijd dan ook in de avond of vroeg in de ochtend in kan halen eventueel.

Op mijn werk eens een collega gehad wiens vrouw ernstig ziek en volledig hulpbehoevend was. Jarenlang, ze had MS. Die man kreeg toen de mogelijkheid om vrijwel volledig thuis te werken, hij was er alleen voor vergaderingen, en daarnaast zijn vrouw te verzorgen. Hij heeft daar nooit misbruik van gemaakt en is de werkgever tot aan zijn pensioen dankbaar geweest voor deze mogelijkheid.

Mijn zus heeft ooit een operatie aan haar voet gehad op de middelbare school. Toen kon/mocht ze niet fietsen en bracht en haalde mijn vader haar naar en van school op de route naar en van werk. Ondanks dat ze elke dag van 8 tot 16 uur op school zat, ongeacht lesuitval, tussenuren of een korter rooster zodat pa ook nog wat gedaan kreeg op het werk, kostte hem dat elke dag 2 verlofuren. Bij elkaar dus wel 1,5 week vakantie. Ik geloof niet dat hij ooit heeft nagedacht over zorgverlof hiervoor.

Als je kind ziek is, is het op zich logisch en legitiem om thuis te werken. Als je kind tijdens een online meeting moet overgeven, dan snapt iedereen wel dat je dan even met je kind bezig bent. Maar de hele dag naast je kind zitten en het continu aandacht geven hoeft ook weer niet lijkt me. Als ik vroeger ziek was, deed mijn moeder ook gewoon het huishouden.

En toch hè, juist voor de situatie waarin je vader 1,5 week vakantie kwijt is: Daar is zorgverlof voor uitgevonden. Dat het vroeger niet bestond en dat jij het niet nodig vond, maakt nog niet dat anderen er geen gebruik van hoeven te maken. 

Je andere twee voorbeelden: eens!

GinnyTwijfelvuur schreef op 22-02-2026 om 23:38:

[..]

En toch hè, juist voor de situatie waarin je vader 1,5 week vakantie kwijt is: Daar is zorgverlof voor uitgevonden. Dat het vroeger niet bestond en dat jij het niet nodig vond, maakt nog niet dat anderen er geen gebruik van hoeven te maken.

Je andere twee voorbeelden: eens!

Ik vond daar toen als scholier niet zo veel van, het was gewoon zo. Vooral handig dat ik mee kon rijden. 

maar zorgverlof en met name kortdurende zorgverlof hoeft niet als hele dagen opgenomen te worden.
Het is juist om te voorkomen dat je werk 's avonds in moet halen omdat het zorgen bovenop de rest van je taken komt gedurende langere tijd. 
Het is een maximum aantal uur per jaar, niet per keer.

MamaE schreef op 22-02-2026 om 22:33:

Maar dan was je moeder wel in de buurt mocht er wat zijn, toch? Huishouden is ook thuiswerken, en de stofzuiger kan wel even wachten als het nodig is.

Jaren geleden hadden wij een wat fanatieke HR manager en die kwam gewoon de hele dag naar kantoor terwijl haar 8-jarige dochter ziek thuis was. Dat vonden wij dan weer raar. Gelukkig was ze na een jaar weer weg want ze vond ook dat wij best konden komen werken als we ziek waren. Dat deed zij immers ook. Ze had zelfs kritiek als je je verlofdagen opnam, dat liep wat uit de hand. Enfin.

Ik vind werk best belangrijk hoor, houd me ten goede, maar kinderen zijn ook belangrijk. Overigens bleef mijn moeder ook niet thuis als ik ziek was denk ik, wij hadden altijd een werkster/oppas thuis door de week als zij weg was. Maar zij had een bedrijf te runnen en dan is thuisblijven geen optie. En ik ga niet zeggen dat ik daar geen last van had.

AnnaPollewop schreef op 21-02-2026 om 14:39:

[..]

Als je vindt dat een beetje man naast zijn volle baan ook wel het hele huishouden en de verzorging voor zijn zieke vrouw (en mogelijk kinderen) erbij kan doen, lijkt het me handig om je huisgenoten daar alvast op voor te bereiden door ze zichzelf te laten redden met hun gebroken ledematen of ze gewoon in een taxi te zetten.

Taxietje spelen klinkt mij nou weer niet als een goede reden voor zorgverlof. Ze bellen zelf maar iemand om mee te rijden.

Beter nog is natuurlijk om je huisgenoten te leren hoe ze door het leven gaan zonder ledematen te breken.

Het heeft iets aanmatigends, dat een gebroken been zoveel belangrijker (en prijzenswaardiger) zou zijn dan een buikoperatie of een psychische aandoening.

Het is inderdaad niet aan collega's om iets te vinden van de reden dat iemand zorgverlof neemt.

Ik zeg nergens dat ik een gebroken been erger vind dan een operatie of iets psychisch, maar inderdaad vind ik het normaal dat je naast je werk voor je kinderen en het huishouden moet kunnen zorgen. Ik neem aan dat je met de zorg voor een zieke partner geen uren per dag bezig bent. Toevallig heb ik net zelf een geopereerd volwassen kind thuis gehad. Die moest op gezette tijden medicijnen en mocht niet zelfstandig trappen op en af. Dan werk ik dus thuis, ik hoef geen zorgverlof voor die 8 keer vijf minuten die ik bezig ben met haar verzorging. Idem voor die mevrouw met die buikoperatie, die hoeft niet uren per dag onder actief toezicht of zo.

Maar voorop staat, als je het met je leidinggevende eens bent geworden, hebben anderen daar verder niets meer mee te maken (in mijn voorbeeld vond de LG ook dat een weekje het huishouden overnemen van je partner, geen grond was voor zorgverlof. Misschien als de man ook een thuisblijfvrouw had gehad, hij er anders over zou denken 😊).

MMcGonagall schreef op 23-02-2026 om 19:30:

[..]

Ik zeg nergens dat ik een gebroken been erger vind dan een operatie of iets psychisch, maar inderdaad vind ik het normaal dat je naast je werk voor je kinderen en het huishouden moet kunnen zorgen. Ik neem aan dat je met de zorg voor een zieke partner geen uren per dag bezig bent. Toevallig heb ik net zelf een geopereerd volwassen kind thuis gehad. Die moest op gezette tijden medicijnen en mocht niet zelfstandig trappen op en af. Dan werk ik dus thuis, ik hoef geen zorgverlof voor die 8 keer vijf minuten die ik bezig ben met haar verzorging. Idem voor die mevrouw met die buikoperatie, die hoeft niet uren per dag onder actief toezicht of zo.

Maar voorop staat, als je het met je leidinggevende eens bent geworden, hebben anderen daar verder niets meer mee te maken (in mijn voorbeeld vond de LG ook dat een weekje het huishouden overnemen van je partner, geen grond was voor zorgverlof. Misschien als de man ook een thuisblijfvrouw had gehad, hij er anders over zou denken 😊).

Wat weet jij er nou van? Je kent de situatie niet. Ben je altijd zo vooroordelend? Blij dat jij niet mijn collega (of die van mijn man) bent. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.