Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kortdurend zorgverlof

Ik heb een collega die zich vaak afmeld, vaak heel veel redenen heeft om niet te werken. Nu begreep ik dat ze in discussie is met de directie op het werk. Toen haar zoon (15 jaar 3e regulier middelbaar onderwijs) ziek werd besloot ze thuis te blijven en vond dat ze zorgverlof daarvoor kon opnemen. Nou werkt ze officieel 1 dag in de week thuis, maar ze meld steeds vaker dat ze thuiswerkt. Op die dagen is ze heel slecht bereikbaar maar ze maakt lange dagen volgens haarzelf.

Ik heb zelf een puber van 13 en toen hij laatst ziek was ging hij in bed liggen en was ziek ik ben er nog een keer langs gelopen met wat drinken en rond de lunch vroeg ik hem te komen eten maar dat was het ook wel hij is verder nooit ziek geweest en dit was dan toevallig in het weekend. Nu blijkt dat bij een ziektedag (griep) van haar zoon ze de hele dag verlof heeft opgenomen om voor hem te zorgen "kortdurend zorgverlof" ze gaat hier op de kamer er steeds maar over tekeer dat de directie dat als vakantie heeft aangemerkt. Ze heeft dit vorig jaar zeker 3 keer gedaan. Net zoals ze een hele dag calamiteitenverlof heeft opgenomen omdat ze de fiets van de jongen naar de fietsenmaker te brengen na een ongeluk. 

Zeker als je de mogelijkheid hebt om thuis te werken lijkt het me dus echt niet logisch dat je voor een puber hier hele dagen verlof voor moet opnemen.

Is zorgverlof hier werkelijk voor bedoeld?

Vind je jullie manager/leidinggevende niet capabel om hierover te oordelen? Waarom maak je je druk over je collega? 

Discutabel. Zorgverlof is bedoeld voor als je kind/partner/ouder dusdanig zorgbehoevend is dat je niet kan werken.

Als je de mogelijkheid hebt om thuis te werken is zorgverlof in principe niet nodig met een ziek kind. Ook niet als het een baby/peuter/kleuter/basisschoolkind betreft. Je doet thuis achter de pc je werk en voorziet kind van eten en drinken, vangt kots op, even knuffelen en aandacht tussendoor, maar daarnaast kun je best nog werken.

Kun je niet thuiswerken, dan probeer je iets anders te regelen. Calamiteitenverlof is maximaal een dag. Bijvoorbeeld als je kind ziek uit bed komt en je kunt voor die dag niks meer regelen. Ook dat is met thuiswerken niet per se nodig.

Calamiteitenverlof om een fiets weg te brengen naar de fietsenmaker is absurd en niet de bedoeling. Doe dat voor of na werk even of in je pauze/tussendoor als je thuiswerkt.

Ik denk dat de directie op je werk vooral valt over de hoeveelheid onnodig doorbetaald verlof die ze neemt en de redenen daarvoor. Als je dat een keer doet, zien ze het misschien door de vingers, maar op enig moment gaat het wel schuren, ook met collega's. 
Nu kan het zijn dat er met bepaalde collega's andere afspraken zijn gemaakt omdat ze veel mantelzorgen, een zorgintensief kind hebben of andere persoonlijke noden. Daar ga je niet over. 
Maar maak er dan ook geen misbruik van.

Ik heb een kind met een abonnement op allerlei vormen van zorg. Ik werk niet fulltime en kan daardoor mijn uren soms schuiven. Maar soms neem ik ook gewoon regulier verlof op voor een bezoekje aan de oogarts/tandarts/ortho/therapie. 
Ik zal ook nooit dochter meer school laten missen dan noodzakelijk is, want ze mist al genoeg.

Dat is tussen je meerdere en je collega.

Het valt wat op:
Je vindt vaak iets negatiefs over de mensen in je omgeving die anders zijn of dingen anders doen dan jij/jouw gezin. Waarbij jullie en je kind er beter afkomen dan de rest. 
Is dat zwartwit-denken misschien iets om mee om te leren gaan?

MamaE schreef op 19-02-2026 om 18:05:

Discutabel. Zorgverlof is bedoeld voor als je kind/partner/ouder dusdanig zorgbehoevend is dat je niet kan werken.

Als je de mogelijkheid hebt om thuis te werken is zorgverlof in principe niet nodig met een ziek kind. Ook niet als het een baby/peuter/kleuter/basisschoolkind betreft. Je doet thuis achter de pc je werk en voorziet kind van eten en drinken, vangt kots op, even knuffelen en aandacht tussendoor, maar daarnaast kun je best nog werken.

Kun je niet thuiswerken, dan probeer je iets anders te regelen. Calamiteitenverlof is maximaal een dag. Bijvoorbeeld als je kind ziek uit bed komt en je kunt voor die dag niks meer regelen. Ook dat is met thuiswerken niet per se nodig.

Calamiteitenverlof om een fiets weg te brengen naar de fietsenmaker is absurd en niet de bedoeling. Doe dat voor of na werk even of in je pauze/tussendoor als je thuiswerkt.

Ik denk dat de directie op je werk vooral valt over de hoeveelheid onnodig doorbetaald verlof die ze neemt en de redenen daarvoor. Als je dat een keer doet, zien ze het misschien door de vingers, maar op enig moment gaat het wel schuren, ook met collega's.
Nu kan het zijn dat er met bepaalde collega's andere afspraken zijn gemaakt omdat ze veel mantelzorgen, een zorgintensief kind hebben of andere persoonlijke noden. Daar ga je niet over.
Maar maak er dan ook geen misbruik van.

Ik heb een kind met een abonnement op allerlei vormen van zorg. Ik werk niet fulltime en kan daardoor mijn uren soms schuiven. Maar soms neem ik ook gewoon regulier verlof op voor een bezoekje aan de oogarts/tandarts/ortho/therapie.
Ik zal ook nooit dochter meer school laten missen dan noodzakelijk is, want ze mist al genoeg.

Dat ligt natuurlijk aan je werk, je kind, je eigen persoonlijkheid en of de andere omstandigheden. Of je een partner hebt en daar een beroep op kunt doen, een netwerk hebt, of je beroep thuis uitgevoerd kan worden enz.

Als mijn kind zoom meetings heeft is het heel onhandig om dan kots te ruimen van een 6-jarige die de moeder hard nodig heeft. 

Wat is nou jouw probleem hiermee? Dit is haar probleem en de taak van haar leidinggevende om hiermee iets te doen. Zelf kan ik gerust thuiswerken met zieke kinderen thuis zonder dat mijn werk of mijn collega's onder lijden maar bij anderen kan dat anders zijn. Ik zou mij daar echt niet druk om maken. 

Decembermamma

Decembermamma

19-02-2026 om 21:40 Topicstarter

Soccer-Mom schreef op 19-02-2026 om 18:14:

Wat is nou jouw probleem hiermee? Dit is haar probleem en de taak van haar leidinggevende om hiermee iets te doen. Zelf kan ik gerust thuiswerken met zieke kinderen thuis zonder dat mijn werk of mijn collega's onder lijden maar bij anderen kan dat anders zijn. Ik zou mij daar echt niet druk om maken.

Mijn probleem is dat zij er (als ze er is) steeds op terug komt. Ze functioneert niet dat weet ik ook want ik mag al haar werk corrigeren en als ze we niet is mag ik al haar werk afmaken. Daarnaast is ze als ze er wel een keer is steeds maar met het rooster, de cijfers en alle andere dingen om haar kind bezig. 

Decembermamma

Decembermamma

19-02-2026 om 21:43 Topicstarter

Max88 schreef op 19-02-2026 om 18:05:

Dat is tussen je meerdere en je collega.

Het valt wat op:
Je vindt vaak iets negatiefs over de mensen in je omgeving die anders zijn of dingen anders doen dan jij/jouw gezin. Waarbij jullie en je kind er beter afkomen dan de rest.
Is dat zwartwit-denken misschien iets om mee om te leren gaan?

Klopt als ik merk dat mensen meer dan maximaal gebruik of zelfs misbruik maken van voorzieningen die er zijn heb ik daar heel veel moeite mee. En.ik kan me.dus niet voorstellen dat een normaal kind van 15 constante zorg nodig heeft als hij verkouden is of griep heeft..

maar bij een kind van 15 die ziek is hoef je toch geen vrij voor te nemen? Mijn collega zei vorige week in de ichtend; mijn zoontje van half jaar is ziek, hij mag niet op kdv komen en mijn man heeft griep, dus ik moet zo naar huis. Ik vind dat ook een vreemde gang van zaken, haar man met griep kan toch op zoontje passen?

Mini39 schreef op 19-02-2026 om 22:02:

maar bij een kind van 15 die ziek is hoef je toch geen vrij voor te nemen? Mijn collega zei vorige week in de ichtend; mijn zoontje van half jaar is ziek, hij mag niet op kdv komen en mijn man heeft griep, dus ik moet zo naar huis. Ik vind dat ook een vreemde gang van zaken, haar man met griep kan toch op zoontje passen?

Niet als je echt griep hebt, dan lig je een week (minstens) voor Pampus in bed. No way dat je dan voor een zieke baby kan zorgen. Wat jij bedoelt is een verkoudheid.

Ach weet je, je kunt van alles vinden van die collega (en dat doe je ook), maar je weet nooit wat er allemaal speelt in het leven van een ander.
Als je jezelf aanleert om te accepteren dat een ander mens dingen anders voelt en ervaart en ook anders handelt dan jij wellicht zou doen, en er daarbij vanuit gaat dat die persoon daar een goede reden voor heeft ook al begrijp je die niet, dan maak je niet alleen het leven van die ander makkelijker maar ook nog eens dat van jezelf!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.