Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

koentje

koentje

18-09-2010 om 12:13

Kosten hond

wie kan mij iets vertellen over de kosten die een hond met zich meebrengt?
Wij overwegen een hond te nemen; een middelgrote tot grote hond; maatje labrador, duitse staander o.i.d.
Afgezien van de kosten op zich van de hond:
wat kost voedsel
inentingen,
ontwormingskuurtjes,
dierenarts kosten als er iets is; kan iemand voorbeelden noemen
onkosten van eventueel een dierenpension
extra kosten als je op vakantie bent met hond...?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Uitgerekend

toevallig heb ik het laatst uitgerekend.
onze hond (kruising jack russel/boerenfox) is nu 14 jaar oud.
gemiddelde kosten per jaar voor onze hond tot nu toe : 500€.

sinds een paar jaar heeft onze hond (duur)dieetvoer vanwege een nierziekte.
ze is gesteriliseerd,heeft drie keer een operatie gehad wegens tumoren ,is een keer geopereerd na een beet van een andere hond.
pensionkosten vanwege vakantie zijn 12 euro per dag.
soms gaat de hond mee op vakantie,dat kost gemiddeld 5 euro per dag.
elke drie maanden vlooiendruppels a 10€.

Leandra

Leandra

18-09-2010 om 14:06

Hoe doe je dat als je werkt?

Als ik ook even een vraag mag stellen .....Ik overweeg ok al lang een hond, maar ik werk. Ben alleen met kinderen. Ik werk ook thuis gelukkig. Als zoon tussen de middag en na schooltijd thuis is, kan dat dan? En hoe (snel) leer je een hond dat aan? Nemen jullie de hond overal mee naar toe, dagjes uit etc? Kortom, wat is je leefritme met een klein hondje. Heb als kind 2 honden gehad, dus ik weet er wel het e.e.a. van. Mijn moeder was echter altijd thuis en we gingen weleens een dag weg en dan was de hond een uur f 7-8 alleen.

Groetjes Leandra

koentje

koentje

18-09-2010 om 15:01

Leandra

ik stel hier juist mijn vraag omtrent kosten in deze rubriek.
Andere vragen horen meer thuis in huis tuin, keuken bijv. Ik wilde het hier graag even over de kosten hebben.

koentje

koentje

18-09-2010 om 17:53

Susanne

heb je daar de kosten van de dierarts bijin?
Want hoe duur is bijv. een sterilisatie?

ik heb alle kosten daarbij geteld.
de sterilisatie was destijds (13 jaar geleden)350 Gulden.
wij hebben een teef,volgens mij zijn de kosten bij een reu lager.

kit

kit

18-09-2010 om 21:32

Anti-geur

Voor mijn werk kom ik veel in gezinnen, en heel vaak ruik je de hond toch wel fel in huis... Ik zou dus ook wat fibreze, lavendel ed. meerekenen (de eigenaars zelf ruiken het zelf niet...maar het lijkt mij toch nuttig eraan te denken)

Klopt niet kit

ik vraag het weleens aan mijn visite,ruikt het hier naar hond?
het antwoord is altijd :nee.
alleen als de hond in de regen heeft gelopen ,dan ruik je dat een poosje zolang hij nat is,daarna niet meer.
hond wordt wel 1x per drie maanden gewassen met hondenshampoo,en de slaapmand gaat elke twee weken in de wasmachine.

Koentje

de hond die wij hebben is redelijk klein(10 kilo).
ik denk dat je met bijv. een labrador iets duurder uit bent.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-09-2010 om 17:40

Kosten hond

"De aanschaf van een huisdier kan veel geld kosten. Een paar honderd euro ben je voor een hond al gauw kwijt. Daarnaast zijn er nog de uitgaven voor een mand, riem, voeding en andere benodigdheden en natuurlijk dierenartskosten. Verder moet er in steeds meer gemeenten hondenbelasting worden betaald. Volgens het NIBUD kost een hond, inclusief belasting en ziektekosten, 1000 euro per jaar (ter vergelijking een kat: 400 euro).

Lang niet elke hond blijft zijn leven lang gezond. Met een beetje pech lopen de dierenartskosten dan flink op. De extra verzorging kost jezelf daarnaast veel tijd."
Zie verder http://www.dogweb.nl/gedrag/hondkopen.html
http://www.hondenplaza.nl/page/Wat_kost_een_hond.php
http://www.petsplace.nl/index.php/hond/aanschaf/214613-wat-kost-een-hond

Hillary

Hillary

20-09-2010 om 11:54

Hier een labrador

Hij eet voor ongeveer 60 euro per 3 weken. Daarnaast krijgt hij regelmatig botten en een dentastick en beloningssnoepjes. Zal nog zo'n 10 euro per maand zijn. Nu 1x per jaar dierenarts voor prikken, paar tientjes kwijt. Vlooendruppen e ontwormingskuur ook paar tientjes per jaar, evenals regelmatig nieuw speeltje. Trimsalon (ontwollen) 50 euro per keer, 2x per jaar.
Vakanties: zomer gaat hij mee met caravan,ca.1,50 per dag. Pension is 10 a 15 euro per dag. Als hij mee gaat opvakantie anti-tekenband 18 euro.
Tnt slechts 1 keer onverachte kosten gehad toen hij iets had opgegeten. Inderdaad eerste jaar heel veel geld, aanschaf hond, prikken, bench, mand, voerbak, cursussen. Op de site van de labradorvereniging staan regelmatig nestjes, die geheel volgens de regels zijn gefokt, je betaalt dan wel wat meer (ca. 850 euro) maar de ouders zijn dan ook getest op allerlei afwijkingen, dus je hebt veel minder kans op hd, ed etc, want als je hond zoiets blijkt te hebben, dan wordt het een erg dure aangelegenheid. Soms staan er ook herplaatsers, dat is ook zeker een overweging.

100%mama

100%mama

22-09-2010 om 14:47

Wij zijn kwijt per jaar

aan onze oudste hond, een Bordeauxdog 70kilo(dus groot ras) van 6 per jaar
384,- voer
50,- wormenkuur
120,- vlooienkuur
57,- hondenbelasting.
Dus totaal 611 euro.

Aan onze andere hond, een cocker spaniel 12 kilo van 11 maanden dit jaar:
350,- aanschaf
100,- aanschaf benodigdheden (voerbak, riem, band, bench)
30,- wormenkuur
80,- vlooien
130,- voer
69,- hondenbelasting
dus 759,-

Wij hebben geen verzekering, omdat bij middel- tot grote rassen juist DE dingen worden uitgesloten waar je op zou leeg lopen qua kosten. Mochten wij onvoorziene dingen tegen komen hebben wij een zeer prettige DA . Kosten ongeveer voor middelgroot is 200,- op jaar basis.

Het aankomende jaar zal de jongste dus een stuk "voordeliger" zijn, omdat hij minder kuren her en der nodig heeft, en de aanschaf er niet meer bij zit.Benodigdheden heb je altijd wel nodig, zij het een nieuwe band of nieuw speelgoed. Cursus heben wij niet gedaan, maar dat komtomdat wij al meerdere hebben doorlopen en op een gegeven moment weet je het wel. Betaald spelen kan ik hier gratis doen op het uitlaatveld . Pension kosten ebben wij niet, ze gaan of mee of nar mijn schoonouders. Mee kost gem. 5,- per hond per dag.

100%mama

100%mama

22-09-2010 om 14:52

Zou zo maar iets vergeten

de kleinste kost ook nog 100,- per jaar voor de trimmer, oudste kost niets

Een hond HOEFT niet gecastreerd te worden hoor......kijk, bij een teef kan ik het mij meer voorstellen dat het laat doen, buiten de bloederige massa en horde reuen achter je aan geeft het ook de kans op baarmoederhalskanker op. Maar een reu hoeft echt niet geholpen te worden hoor. Hier 2 ongecastreerde reuen en geen haar op mijn hoofd die ze laat helpen......

Tirza G.

Tirza G.

22-09-2010 om 17:05

Nouououou

Toch is dat niet zo makkelijk zomaar uit te poetsen. Ongecastreerde reuen kunnen behoorlijk agressief zijn naar andere reuen en behoorlijk de hort op willen gaan als er loopse teven zijn. Gecastreerde teven hebben daarentegen weer een verhoogd risico op cystes en melkklierkanker enzo. En niet elke loopse teef is "vuil", er zijn er waar niet veel aan te zien is en die zichzelf heel goed schoon houden.

Tirza

100%mama

worden jouw honden niet jaarlijks ingeent?

Hondenfora / enten

Er zijn diverse hondenforums waar je uitgebreid antwoord op je vragen kunt vinden. Er zijn ook rasgebonden sites voor als je je keuze gemaakt hebt. Wel zo handig. Een goede voorbereiding is het halve werk zeg maar..

De kosten lopen nogal uiteen en hangen van veel keuzes af. Wil je vers voeren of brokken? en welke kwaliteit dan? wil je je hond verzekeren? Of kun je het opbrengen om de DA-kosten te betalen mocht er iets mis zijn?

Overigens is het nergens voor nodig om honden elk jaar te laten enten. Je kunt laten titeren en aan de hand van de antilichamen gericht enten. Dan hoef je maar eens in de 3 ot 5 jaar te enten. Titeren kost natuurlijk ook geld maar entingen zijn (ook bij honden niet altijd zonder gevaar.

Voor een middelgrote hond van 30 kilo zijn wij 30 euro per maand kwijt aan verzekering, 90 a 100 aan voeding, 60 per jaar aan hondenbelasting en dan eennmalige kosten voor aanschaf van mand, riem, speelgoed etc.

100%mama

100%mama

25-09-2010 om 11:49

Inenting & castratie

jaaaa, die was ik erbij vergeten hoor! Voor de mini variant 35,=, voor de grote variant 55,= incl controle.

Tirza, je hebt gelijk wat dat betreft, maar ook gecastreerde reuen kunnen dit gedrag blijven hebben naar niet gecastreerde reuen, compensatie gedrag zeg maar. Als je om deze reden zou laten castreren zou ik kiezen eerst voor chemische castratie om te kijken of castratie idd helpt tegen dit haantjes gedrag. Bij een teef zou ik geen twijfel hebben, die zou onder het mes gaan......

Tirza G.

Tirza G.

25-09-2010 om 15:25

100%mama

Bij mij dus andersom. Ik heb veel ervaring met dominante reuen, die geweldig opknapten na een castratie. Met teven heb ik geen échte loopheidsproblemen gehad, zó dramatisch is dat allemaal niet (het loopt niet onder de deur door) en juist daar is castreren vaak de opmaat voor allerlei nare cystes en tumoren.

Tirza

100%mama

100%mama

25-09-2010 om 17:34

Tirza

Ik denk ook dat het ligt aan wat je zelf aan ervaring hebt. Jij hebt goeie resultaten nar castratie, wij bij onze 1e reu absoluut niet en bij de reuen die we nu hebben is het niet eens een issue.Maar wat ik wel merk, ook op fora's is dat mensen snel geneigt zijn te denken dat castratie "elk" gedrags probleem oplost en dan gek staan te kijken als dat niet gebeurt.

Wat de loopsheid in praktijk inhoud bij een teef weet ik echt niet, hebben nooit teven gehad dus daar kan ik niets over zeggen.

Dierenartskosten

Hou rekening met dierenartskosten!

Onze hond hebben we vorige week moeten laten inslapen na een aantal operaties in het dierenziekenhuis. De rekening schatten wij op ca. 4000,-- euro. we kunnen de nota elk moment binnen krijgen (de laatste operatie was incl verblijf op de IC tussen de 1500 a 2000 euro, twee weken ervoor was onze hond ook al opgenomen op de IC, dus reken maar uit)

Door een ontsteking (een fikse uiteraard) is zijn neus verstopt gaan zitten. Om een lang verhaal kort te maken, er is geprobeerd om zijn neus te openen dmv buisjes te plaatsen. Dit is in eerste instantie gelukt, maar door zwellingen na de operatie kreeg hij het zo benauwd dat we geen andere keus hadden dan hem te laten inslapen.

Wij betaalde voor onze hond aan verzekering € 15,-- per maand. (een chihuahua)

Er zijn heel veel voors en tegens te bedenken voor een verzekering, maar wij zijn er heel positief over. Onze hond heeft in zijn leventje heel vaak de dierenarts moeten bezoeken en tot nu toe hebben we altijd alle declaraties vergoed gekregen. Ook de dure nota die er straks aan komt gaat vergoed worden. Wij betalen 19% zelf.

Wij hebben nog twee hondjes en ook die zijn verzekerd, maar hebben niet zo vaak de DA moeten bezoeken gelukkig. Ik zie de verzekering als een vaste post wat er gewoon bijhoord.

Tirza G.

Tirza G.

29-09-2010 om 20:15

Mondiale pootafdruk

Er stond vandaag een uiterst lezenswaardig artikel in "Genoeg" (sowieso altijd uiterst lezenswaardig) over huisdieren/dierenliefde. Iets waar ik nog nooit over nagedacht had: de mondiale pootafdruk. Oftewel: wat draagt een huisdier bij aan de belasting van het milieu. Er wordt geciteerd uit "Time to eat the dog" van Robert&Brenda Vale. Een middelgrote hond consumeert *per jaar* 164 kg vlees en 95 kg graag. Omgerekend naar CO2-uitstoot is dat evenveel als...........een jaarlang rijden in een SUV.
Ploink. Daar had ik nou nog nooit over nagedacht.

Tirza

Primavera

Primavera

03-10-2010 om 23:01

Jammer dat ik dit nu pas lees

Jammer Tirza, dat ik dit nu pas lees. We zochten nog een originele hondenaam en SUV op z'n Italiaans uitgesproken was ook een optie geweest
Dierenliefde en milieu bijt elkaar nog al eens, maar ik heb de indruk dat veel mensen dat liever niet willen weten. Ik ben net weer twee "SUVjes" rijker. Als ik ze in het asiel gelaten had, waar ze grote kans zouden lopen om voortijdig aan hun eind te komen, was dat voor het milieu natuurlijk veel beter geweest dan egoïstisch voor ons eigen plezier ze juist een zo lang en goed mogelijk leven te geven.
Hoe zit dat met katten eigenlijk? Zijn die ook slecht omdat het vleeseters zijn of juist goed omdat ze het aantal CO2-uitstotende muizen en vogels terugbrengen?
Persoonlijk wordt ik wat moe van de milieu-maffia en het omrekenen van van alles en nog wat naar CO2-strafpunten. We weten niet eens zeker of die hele CO2-broeikastheorie nou eigenlijk wel klopt en toch wordt er gehandeld alsof dat een vaststaand feit is. Iemand zei het al eens in een ander draadje: 'milieubewust zijn' is de nieuwe godsdienst geworden.
Ondertussen ben ik wel hartstikke blij met mijn twee levende 'SUVjes'. Ze geven me toch wat meer dan hoop blik op wielen kan doen.
Groeten Primavera

Tirza G.

Tirza G.

03-10-2010 om 23:08

Mijn zwager is ecoloog en dol op CO2 Daar groeien de bomen goed van

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

04-10-2010 om 01:58

Val er middenin

Onze laatste hond was een gecastreerde reu. Een lieve hond die geen vlieg kwaad deed. We hebben ook twee teefjes gehad en ik moet zeggen dat toen de honden hun eerste loopsheid hadden en nog niet gesteriliseerd waren wij last hebben gehad van ongecastreerde reuen. Man, wat kunnen die beesten goed ruiken! Eentje kwam er zelfs voor uit een andere buurt en die kon ik weer fijn terugbrengen naar zijn eigen huis.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-10-2010 om 02:05

Te snel weggeklikt

Ik wilde er nog aan toevoegen dat ik het wel zo rustig vind als een hond gecastreerd/gesteriliseerd is.

Lidwientje

Gelukkig zijn bouviers inmiddels zwaar uit de mode (of zouden ze weer inkomen? Hoop het niet). Besprongen worden door een Jack Russel lijkt me ook geen lolletje, maar toch net iets minder eng.

Nog beter zou natuurlijk zijn als bazen hun honden gewoon zouden verhinderen tegen vreemden op te springen, maar ja, utopie...

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

05-10-2010 om 23:05

Mijn trauma

Toen onze nog jonge boxer de eerste of tweede keer loops was rook de Berner Sennenhond van 100 meter verderop dat. Tot onze schrik zat meneer met zijn grote lijf voor onze deur te hijgen. Hij was hiervoor uitgebroken uit zijn tuin, was een weg overgestoken en zo tuf tuf naar ons huis. Maar meneer moest ook weer terug. Hij had geen riem om, dus zo goed en zo kwaad heb ik hem bij zijn nekvel meegetroond, maar dat viel niet mee omdat hij ondertussen zijn voorpoten om mijn been had geslagen. Zie je het voor je? Een been vrij, andere been in de houtgreep en zo over straat! We hebben onze hond(en) laten steriliseren omdat we er geen plannen mee hadden. Het scheelde daarna toch wel met hoe opdringerig reuen reageerden bij onze tuin.

100%mama

100%mama

06-10-2010 om 18:14

Nou

ik moet toch echt zeggen dat ik met alle 3 de reuen (waarvan er nog 2 in leven zijn) compleet nooit last heb gehad van hitsige dagen hoor. Onze 1e reu is uiteindelijk gecastreerd maar om andere redenen, maar de 2 die we nu hebben....nee hoor, om deze redenen echt niet nodig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.