Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Tigerfeet

Tigerfeet

12-11-2011 om 11:42

Kosten notaris verkoop woning

Gewoon eve een vraagje. Mijn ex neemt de woning van mij over(er zit restschuld op dus ik krijg niets en hoef dat ook niet) Nu heb ik van de notaris wel de helft van de rekening gekregen voor de notariskosten van het overschrijven van de woning, klopt dat? of komt dat volledig voor de rekening van de koper
Tigerfeet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

12-11-2011 om 12:50

Tja

In principe zijn de kosten voor de koper, maar jij hebt natuurlijk al het voordeel van het kwijtschelden van de restschuld. Om hoeveel gaat het, en hoeveel is het waard om je ex 'te vriend' te houden?

+ Brunette +

+ Brunette +

12-11-2011 om 14:52

Een gokje

Weleens gehoord van de uitdrukking "kosten koper"? Dat geeft mij het idee dat het dus niet automatisch zo is. Als er van tevoren niets is afgesproken, zou ik als notaris ook elk de helft laten betalen als geen van de partijen me andere instructies heeft gegeven. En je ex heeft natuurlijk wijselijk zijn mond gehouden.

Inge M

Inge M

12-11-2011 om 16:52

Ander gokje

Toevallig net zus gesproken die haar toekomstige ex gaat uitkopen. Het huis komt dus helemaal op haar naam te staan.
Dat is natuurlijk niet hetzelfde als kopen. Het is een soort herverdeling van het huis en verdelen van de waarde (in hun geval is er overwaarde) zonder dat daar belasting over betaald moet worden.
Wat dat betekent voor de notariskosten, weet ik niet. Maar het lijken mij gewone scheidingskosten.

Tigerfeet

Tigerfeet

12-11-2011 om 17:20

Gokje

Ik zat ook aan de kosten koper te denken, vooral omdat er ook al andere dingen spelen. Mijn ex te vriend houden lukt allang niet meer dat is al dikke ruzie.
Tigerfeet

Delen

Ik zou ook denken: kosten koper is een aparte afspraak (aanbod v.o.n. komt ook voor, tegenwoordig steeds vaker), dus als dat niet is afgesproken dan is dat niet standaard.

En dan iets anders: wie is de opdrachtgever? Jullie samen, vermoed ik. Dan moeten jullie ook samen betalen. En los daarvan: je kan dit zien als verkoop van jou aan hem, maar het lijkt mij realistischer dit te zien als wat het is, verdeling van de boedel. En dit zijn kosten die daarmee samenhangen en in de boedel vallen. En waarvoor jullie dus beiden gelijkelijk opdraaien, tenzij er nadrukkelijk iets anders is afgesproken.

Helaas pindakaas. En ik kan hier niet eens vinden dat je ex hier fout zit.

groeten,

Temet

Tigerfeet

Tigerfeet

13-11-2011 om 10:07

Temet

Nee ik dacht ook al dat hij goed zat, maar we hadden afgesproken dat hij geld zou reserveren(van ons gezamelijke tegoed) en dat hij het dan zou betalen. Nu is er onenigheid over die verdeling en is de rekening gedeeld. Het verbaasd me niet eens meer
Tigerfeet

Tinus_p

Tinus_p

13-11-2011 om 12:40

Geen vaste regel

Tigerfeet:
"Gewoon eve een vraagje. Mijn ex neemt de woning van mij over(er zit restschuld op dus ik krijg niets en hoef dat ook niet) Nu heb ik van de notaris wel de helft van de rekening gekregen voor de notariskosten van het overschrijven van de woning, klopt dat? of komt dat volledig voor de rekening van de koper"
Er is eigenlijk geen vaste regel voor. Maar de kosten delen (obv het idee dat je alle kosten van een scheiding deelt) is op zichzelf reƫel. Zeker hier, omdat je aanstaande ex blijkbaar de onderwaarde (schuld) op zich neemt.

+ Brunette +

+ Brunette +

13-11-2011 om 13:19

Dat verandert de zaak.

Jullie hebben afgesproken dat hij de kosten zou dragen en heeft de notaris hier niet over ingelicht (en jij kennelijk ook niet). Zou je de notaris hier niet over kunnen benaderen? Die kan een hele neutrale brief sturen met dat er een vergissing is gemaakt met de rekening en een nieuwe factuur bijvoegen, jouw naam hoeft niet eens genoemd te worden. Ik zou ook niet boos doen tegen de notaris ("de smiecht, hij had beloofd te vertalen") maar gewoon zeggen dat er sprake is van een misverstand en dat je gewoon je deel zult betalen als hun brief niets oplevert. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Rosase

Rosase

14-11-2011 om 08:34

Niet uitleggen

Gewoon notaris bellen en zeggen dat er een fout gemaakt is. Jij en ex hebben afgesproken dat hij dit zou betalen en de factuur aan jou dient daarom dus ingetrokken te worden en aan ex-verstuurd te worden.

En dan ga je afwachten...

Tigerfeet

Tigerfeet

14-11-2011 om 14:18

Mmmm

Het blijkt in ons convenant te staan dat we de rekening delen. Maar d notaris gaat wel ex bellen om aan te geven dat hij wel geld had gereserveerd voor de nota. Ik weet zijn antwoord al, maar goed je kunt het altijd proberen
Tigerfeet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.