Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Triva

Triva

31-10-2018 om 07:47

Laagopgeleiden/laag inkomen vs Hoogopgeleiden/hoog inkomen: hoe gaat het met Nederland


Ad Hombre

"Dat deze-generatie-is-de-eerste-die-het-slechter-heeft-dan-zijn-ouders verhaal hoor ik volgens mij al 40 jaar en tot nu toe komt er weinig van uit"
Ik denk dat het grote verschil tussen mijn generatie (jaren 60/70) en die van mijn ouders is, dat de mogelijkheden om te gaan studeren voor mijn generatie beduidend groter waren dan die van mijn ouders. De wijzigingen in het onderwijs in de jaren 60 hebben daar fors aan bijgedragen. Dat verschil in opleidingsmogelijkheden tussen generatie kind en generatie ouder is er niet meer. Vandaar dat beeld misschien ontstaat dat volgende generaties het niet per se beter gaan krijgen dan hun ouders.

Ad Hombre

Ad Hombre

01-11-2018 om 13:24

Alkes

"Dat verschil in opleidingsmogelijkheden tussen generatie kind en generatie ouder is er niet meer. Vandaar dat beeld misschien ontstaat dat volgende generaties het niet per se beter gaan krijgen dan hun ouders."

Dat is misschien een beetje een 'wit' beeld, want er zijn halve collegezalen vol migrantenkinderen die het waarschijnlijk een stuk beter gaan doen dan hun grotendeels ongeschoolde ouders.

AnneJ, inkomen versus bezit

De inkomensverschillen zijn in Nederland relatief klein. De vermogensverschillen veel groter. Als je ruimte hebt (of maakt) om iets te sparen, dan maakt geld weer meer geld. En schulden worden vanzelf groter als je ze niet aflost. Vaak is het ook gewoon een kwestie van dat de één beter met geld om kan gaan dan de ander.

skik

Iedereen mag stemmen

Je kiest een volksvertegenwoordiging, die moet tenslotte ook de onderbuikers 'te dom om te stemmen' vertegenwoordigen.

skik

OND

OND

01-11-2018 om 20:08

...

"Interessant, ik erger me ook enorm AAN AL DIE MENSEN MET EEN LAAG INKOMEN DIE ALLES ZO NEGATIEF SCHETSEN, altijd maar op facebook komen met het verhaal over de vluchtelingen die voor 2000 euro hun huis mogen inrichten...".

Grappig...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-11-2018 om 20:43

Niet per se laag inkomen

Mensen met een hoog inkomen kunnen er ook wat van.
EN DIE MOETEN ZICH DUBBEL SCHAMEN....

En de discussie ging wat mij betreft niet per se over eigen belang, maar over niet verder nadenken dan je neus lang is. Je mag wat mij betreft best moeite hebben met het feit dat andere mensen van alles cadeau krijgen waar jij hard voor moet werken (of je hand voor moet ophouden). Ik heb moeite met de non-informatie die vaak gewoon maar klakkeloos geloofd en verspreid wordt.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

01-11-2018 om 20:59

Ginny

Amen.

Vooral die non-informatie die klakkeloos geloofd en verspreid wordt is zo schadelijk. En dat gebeurt net zo goed onder hoog opgeleide veelverdieners.

OND

OND

01-11-2018 om 21:08

...

"Mensen met een hoog inkomen kunnen er ook wat van.
EN DIE MOETEN ZICH DUBBEL SCHAMEN...."

Al even grappig...

Kaaskopje

Kaaskopje

01-11-2018 om 23:33

Je hebt het niet altijd voor het zeggen, wat die stappen betreft. Hij deed prima werk tot 2012, zijn herseninfarct was bepaald een spelbreker. Maar je begrijpt het niet kennelijk. Ik heb het niet over de ontwikkeling van zíjn inkomen, maar over het feit dat de inkomens in het algemeen amper gestegen zijn. Dus als je een ietwat gelijkmatige carrière hebt, je er lekker in je vel, gaat plezier in je werk, dan is dat ook goed, maar dan blijft het nog steeds fijn als je inkomen meegroeit met de kosten die gewoon doorgaan met stijgen.

Ad Hombre

Wat betreft “wit” beeld daar heb je volkomen gelijk in. Voor tweede/derde generatie allochtonen geldt nog zeker dat zij het beter kunnen doen dan hun ouders.

Jaina

Jaina

02-11-2018 om 00:18

Inderdaad

Een aantal klasgenoten van vroeger klagen ook altijd enorm over alles. Overigens zowel linkse als rechtse mensen. De rechtse mensen klagen over vluchtelingen die banen stelen en die leven van uitkeringen (ook wel bekend als Schrödingers immigrant: iemand die tegelijk uit is op het stelen van banen en op kosten van de staat te leven). Linkse mensen klagen over Rutte en rechtse zakkenvullers, het afnemen van de welvaartsstaat...
Nu hebben deze klasgenoten zelf weinig inkomen. Dat komt grotendeels door keuzes die ze hebben gemaakt in hun leven. Een deel is professioneel werkeloos en heeft altijd van een uitkering geleefd (vaak al generatie 2 of 3). Een ander deel werkt en/of heeft een werkende man/vrouw maar vaak een laag inkomen. Dat is vervelend maar er is weinig inzicht in dat ze zelf de keuzes hebben gemaakt die tot hier hebben geleid. Het gebrek aan zelfinzicht en het constant afschuiven van elke schuld op anderen is mega vervelend en ook vrij zorgwekkend.

Triva

Triva

02-11-2018 om 05:27

Precies

"De rechtse mensen klagen over vluchtelingen die banen stelen en die leven van uitkeringen (ook wel bekend als Schrödingers immigrant: iemand die tegelijk uit is op het stelen van banen en op kosten van de staat te leven). Linkse mensen klagen over Rutte en rechtse zakkenvullers, het afnemen van de welvaartsstaat..."

Heel herkenbaar. Wat mij ook altijd opvalt is dat de linkse groep het altijd over 'genieten en 'welverdiend' ' heeft als ze praten over het weekend, vakantie of pensioen. Als je nooit geniet als je werkt dan moet je blij zijn dat je niet vroeger leefde... Ik kan het woord ' genieten' niet meer aanzien. Oja schandalig is ook zo'n woord, wordt door beide groepen gebruikt, ik heb nog nooit iets 'schandalig' genoemd.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-11-2018 om 09:41

Jaina

Heb je het dan over lagere school klasgenoten, of studieklasgenoten?

Ik herken het ook. Ik schijn te politiek correct te zijn, dat kan dus ook , maar ik probeer altijd realistisch te blijven. Onze gemeente denkt weer na over hoe 'we' weer asielzoekers moeten opvangen, terwijl het laatste azc nét de deuren gesloten heeft. Wat je dan weer over het scherm ziet rollen, daar lusten de honden geen brood van. De hele santenkraam die in onderbuiken leeft, klotst er weer uit. Die onderbuik-gedachten worden in onze huiskamer ook weleens hardop uitgesproken door een kennis en dan moet ik me echt inhouden. Er zijn verzachtende omstandigheden in het geval van deze kennis, laat ik het daar maar op houden. Ook over andere onderwerpen zie ik reacties, waardoor ik denk 'waarom zou jij dit erg moeten vinden? Je hebt nérgens last van!'. Bijvoorbeeld van iemand die in een goed huis woont, links en rechts wel buren met een 'kleurtje', maar volledig Nederlands en brave burgers, dus daar kunnen de ongenoegens niet uit voortkomen. Ik kan er met mijn pet niet bij.

Als je een ander niets gunt, vanuit een situatie dat jezelf weinig hebt, maar ook als je wél veel hebt, dan ben je inderdaad arm, van geest. Dat heeft niets te maken met waar je van rond moet komen, maar van je instelling en van kennis.

Ik klaag trouwens ook over Rutte hoor . Zijn partij en hij dus ook, staan nu niet bepaald bekend als hoeders van de onderkant van de samenleving. Maar de SP-aanhang valt ook het een en ander te verwijten. Zodra je een dubbeltje meer hebt dan in hun ogen gewenst, kun je niet veel goed meer doen. Er is geen sprake van redelijkheid. Ik zie tussen de reacties door wel dat een deel van die aanhang daar ook niet helemaal lekker mee is. Zo wordt het nooit wat met de SP.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-11-2018 om 09:43

Bekend ipv bekent

...

Kaaskopje

Kaaskopje

02-11-2018 om 10:33

Migranten-kinderen

Ik lees het een en ander weer even door en inderdaad Ad, In de 'met migratie-achtergrond'-hoek, kun je inderdaad wel spreken van een welvaartssprong bij volgende generaties. Dat is ook niet zo moeilijk als je bedenkt dat de ouders of overgrootouders hierheen gekomen zijn omdat ze het in eigen land minder goed hadden, van het platteland kwamen ook, amper een opleiding en dus in de eenvoudige baantjes bleven steken.

Onder onze van oorsprong 'hollandse' bevolking kwam en komt nog steeds voor, dat kinderen op het niveau van de ouders bleven en blijven steken. Waarom zou je een dure studie van je kind bekostigen als je met het beroep van je ouders ook je brood kon/kunt verdienen? Was of ben je het daar niet mee eens, dan kon/kun je nog het verwijt van respectloos en ondankbaar aan je broek krijgen ook. Ik heb die mentaliteit tot mijn afgrijzen nog meegemaakt onder mijn leeftijdsgenoten. Ik snap dat echt niet. Dat binnen 'migranten'-families daar eerst ook een ontwikkeling naar anders denken nodig was, vind ik dus niet zo verbazingwekkend. Dat migranten-kinderen al een tijd op de (zeer) goede weg zijn en verhoudingsgewijs vaker dan onder niet-migranten kinderen een stapje hoger op de welvaartsladder staan dan hun ouders, is positief. Dat neemt niet weg dat het onder niet-migranten nu minder hard lijkt te gaan met het upgraden van de eigen welvaart. Als je ouders een goede opleiding hebben gedaan, het al goed hebben, dan wordt het wel lastiger om dat te overtreffen. Dat moet je maar kunnen, of de kans voor krijgen.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-11-2018 om 11:56

Kaaskopje

"Als je een ander niets gunt, vanuit een situatie dat jezelf weinig hebt, maar ook als je wél veel hebt, dan ben je inderdaad arm, van geest. Dat heeft niets te maken met waar je van rond moet komen, maar van je instelling en van kennis."

Je kunt ook nadenken of je je land niet naar de verdommenis helpt door de grenzen wagenwijd open te zetten. Dat is dan moreel weer een hoger denkniveau dan het naieve 'als je een ander niets gunt', maar dat snappen de do-gooders dan weer niet, die blijven op 'bovenlichaam' niveau redeneren (zie eerdere post).

Jaina

Jaina

02-11-2018 om 12:46

Kaaskopje

Basisschool, brugklas of buurkinderen. De regio waar ik vandaan kom heeft een hoge werkeloosheid. Er zijn minder mogelijkheden dus je zult zelf meer initiatief moeten tonen. Om er echt wat van te maken is het vaak nodig om (tijdelijk) naar elders te gaan of een eigen bedrijf op te zetten of langere afstanden af te moeten leggen naar werk… Veel klasgenoten kozen voor de makkelijke en veilige weg: niet naar het vwo want de bovenbouw was verder weg, niet naar het hbo ook al hadden ze havo gedaan want mbo in de buurt, niet een mbo opleiding doen met meer mogelijkheden want minder leuk, een mbo opleiding kiezen in de buurt ipv wat je echt wil doen want verder weg, niet willen verhuizen, kiezen voor parttime werk ipv fulltime banen…
Dat was uiteraard hun goed recht maar hierdoor zijn een aantal wel op een doodlopend pad terecht gekomen qua carrière en daardoor zijn ze bljven steken in minder goed betaalde banen. En dan zijn er nog die nooit hebben gewerkt en vaak uit families komt waar ze al meerdere generaties niet werken.

En daar kan ik van alles van vinden maar dat is helemaal niet zo belangrijk. Als die mensen tevreden zouden zijn met hun leven en de keuzes die ze hebben gemaakt dan prima. Dat is dus echter niet zo. Ze hebben het gevoel dat ze tekort zijn gedaan en dat is allemaal de schuld van anderen. Wie die anderen zijn verschilt per keer maar het ligt altijd aan anderen.

Stel je niet aan Ad

Het tegenovergestelde van een ander iets niet gunnen is niet de grenzen wagenwijd openzetten. Da's een vals dilemma.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

02-11-2018 om 12:58

Waar het hart vol van is? Ik heb kennelijk een gevoelige snaar geraakt,, gezien je pinnige reactie.

Iemand iets gunnen begint voor mij gewoon bij iedereen. Ik dacht bij die opmerking niet eens aan wie er allemaal nog bij komt. Ik heb zelf ook een migratie-achtergrond. En ik krijg een uitkering... Tssss.... Mijn ouders zijn weer geémigreerd, wel met meenemen van hun AOW. Het verhaal wordt er niet beter op, hè?

Migratie

Ik snap het belang dat je migratiestromen ook moet ordenen. Maar echt, migratie is van alle tijden. In feite zijn we allemaal 'import'.

En 'export'.

Hoeveel talen hebben geen leenwoorden van elkaar. Vandaag leerde ik nog van iemand dat Rusland van Nederlanders veel hebben geleerd over het bouwen van schepen.

Daardoor is tot nu toe een aantal Nederlandse woorden gebruikelijk in die wereld. Woorden als scheepsjongen en stoel.

Sinaasappels komen oorspronkelijk uit Portugal. Niet toevallig heet een sinaasappel in het arabisch en het amhaars dan ook Portugalia oid.

bieb63

bieb63

02-11-2018 om 13:25

carierre................. Wat mij dan weer verbaasd:

Waarom zou iedereen 'carriere' moeten maken...? Het principe is dat je werkt omdat je een inkomen moet hebben om van te kunnen leven.
Nog los van het feit dat je wel de hersens moet hebben. Dus omdat nou zomaar gemakzucht of wat dan ook te noemen gaat mij al veel te ver.
Maar nog belangrijker: Er is zat werk dat gedaan moet worden, wat nu eenmaal niet een hoog loon oplevert, maar minimum loon of niet veel daarboven. Wat is daar mis mee? Sterker nog: noodzakelijk en heel belangrijk dat er mensen zijn die dat werk doen. Van bejaarden- of ziekenverzorger, tot thuishulp, inpakker, data-invoerder, dierenverzorger, magazijnmedewerker, kamermeisje, enz enz enz enz. Allemaal noodzakelijke functies. En nee, dat geeft geen hoog loon, maar wel een loon om normaal van te kunnen leven. En als iemand vrede heeft met dat werk én niet de hersens of capaciteiten heeft om 'hoger op te komen', lijkt me daar helemaal niets mis mee. Blij dat er mensen zijn die dat werk doen. Wat heb je aan alleen maar hoog opgeleiden? Wél moet de samenleving dan zo in elkaar zitten, dat je met een minimum loon (en de overheid bepaalt hoe hoog ofwel laag dat is), het noodzakelijke kunt betalen evt. met toeslagen. Maar als er dan geen betaalbare woningen zijn c.q. worden gebouwd, ja dan krijg je een probleem. En in die zin kan ik me best voorstellen dat een dergelijk iemand zich benadeeld voelt als immigranten/asielzoekers wél een woning krijgen. En in die zin heb ik veel minder begrip voor hoogopgeleiden met een goed betaalde baan die lopen te piepen.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-11-2018 om 13:57

skik

"Het tegenovergestelde van een ander iets niet gunnen is niet de grenzen wagenwijd openzetten. Da's een vals dilemma. "

Waar heb jij het in vredesnaam over?

Ik zeg dat het 'een ander iets gunnen' verhaal een ander redenatieniveau is dan 'hoe hou ik mijn land leefbaar'.

Buik: Al die immigranten pikken onze huizen in
Borst: Maar die arme mensen zijn gevlucht, je moet ze iets gunnen
Hoofd: Begint onze samenleving niet uit elkaar te vallen?

Ik probeer de discussie op hoofdniveau te houden. De meeste van jullie komen niet verder dan borsthoogte.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-11-2018 om 14:07

Oh is dat wat je doet Ad

Er is er hier maar een die weeeeeer begint over open grenzen.
Je mag best vinden dat ons land uit elkaar dreigt te vallen, maar het klinkt nog steeds als onderbuikgerommel.

OND

OND

02-11-2018 om 14:10

Een deel van deze draad kan je rangschikken onder

"deerniswekkend gelamenteer van die, die heimwee hebben naar naar Pim".
Die kletste ook maar wat uit zijn nek, verzon eenvoudige antwoorden op moeilijke vragen en werd dan ook enkel ernstig genomen door het onderontwikkeld gepeupel, aan beide kanten van het mediaan inkomen.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-11-2018 om 15:07

Hoofd: Begint onze samenleving niet uit elkaar te vallen?===

Misschien wordt het dan toch eens tijd om dat hoofd te gebruiken om te lezen hoe ons land in elkaar is gezet. Een samengeraapt zooitje wat op de een of andere manier toch tot een samenhangend geheel is gevormd. Je moet soms niet kijken hóe dat dan gegaan is. Godsdienstoorlogen, terrorisme, moord en doodslag, maar goed... het resultaat is kennelijk zo voortreffelijk, dat jij in paniek raakt bij het idee dat migranten de boel compleet kunnen ontregelen en naar zich toe kunnen trekken en dat fijne Nederland verpesten.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-11-2018 om 15:19

Ginny

"Er is er hier maar een die weeeeeer begint over open grenzen."

Klets niet, de OP in post #1 begon al over vluchtelingen. Daarnaast is het evident dat dat ongeveer het grootste breekpunt is in de samenleving waarin juist de PC-brigade de andere helft van Nederland het recht op een eigen mening ontzegt en daar gaat dit draadje over, over het jezelf ontzettend verheven voelen boven het domme klootjesvolk. Toch Ginny?

Ad Hombre

Ad Hombre

02-11-2018 om 15:20

Kaaskopje

" dat jij in paniek raakt bij het idee dat migranten de boel compleet kunnen ontregelen en naar zich toe kunnen trekken en dat fijne Nederland verpesten."

Ik ben niet in paniek, want ik zit niet op een minimuminkomen in een sociale huurwoning, dat scheelt een stuk.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-11-2018 om 15:30

Nee Ad

Want ik heb geen moeite met mensen die moeite hebben met migranten.

Ik heb moeite met mensen die stomme onzin verkopen (en geloven).
Daar ging het in de eerste post ook over.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-11-2018 om 15:31

Met mensen die harstikke ontevreden gaan zitten doen terwijl ze het best goed hebben.

Woningnood

De woningnood is na de oorlog nog nooit opgelost. Dat is een politieke kwestie. De vluchtelingen daar de schuld van geven is kortzichtig. Je wordt gewoon uitgespeeld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.