Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Triva

Triva

31-10-2018 om 07:47

Laagopgeleiden/laag inkomen vs Hoogopgeleiden/hoog inkomen: hoe gaat het met Nederland


Kaaskopje

Kaaskopje

02-11-2018 om 16:20

Ad Hombre

Doe je het weer... tikken uitdelen, maar geen zinnige reactie.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-11-2018 om 16:28

Politiek

Dat is een politieke kwestie.===

Ook een geldkwestie. Grond wordt voor weinig aangekocht en met een enorme winst vérkocht aan huizenbouwers. Op dat soort dure grond kun je geen goedkope huizen bouwen.

Misschien moet de overheid weer in de herhaling om emigratie aan te moedigen. Hier heb je geld... ga alsjeblieft weg! Aan die oplossing heb ik mijn buitenlandse geboorteplaats te danken.

Smoesjes Kaaskopje

Het is en blijft een politieke keuze. Waar geef je je geld aan uit. Toestaan dat er gespeculeerd wordt met grond en met koopwoningen is ook een keuze. De verhuurdersheffing is ook een keuze.
Sociale woningen verkopen aan buitenlandse inversteringsmaatschappijen en particulieren is ook een politieke keuze.
Liever slopen en duur bouwen, met een wettelijk verplicht sociaal deel maar dan wel de bovenkant van het sociale deel, is ook een keuze. Je kunt ook renoveren.

Het kost ook geld als mensen door gebrek aan woningen, vaak zelfs met kinderen, in de maatschappelijke opvang terecht komen.

Het kost ook geld als de koopprijzen weer de luchtbel inschieten en daarna weer dalen waarbij de banken bijna omvallen en gered moeten worden. Miljarden heeft dat gekost. En de mensen met schulden vanwege huizen die onderwater staan in de schuldsanering moeten.

Kosten woningnood

http://www.opvang.nl/site/item/de-maatschappelijke-kosten-van-de-woningnood

En wat te denken van de jeugdzorgkosten. Moeder krijgt geen huis en dan gaan de kinderen maar UHP. Tonnen per gezin kost dat.

"‘Als gemeenten het bouwen van nieuwe permanente huisvesting én het bouwen van tijdelijke woningprojecten niet bovenaan hun college-akkoorden voor de komende 4 jaar na de gemeenteraadsverkiezingen zetten, zullen zij massaal zorggeld en geld uit het sociaal domein moeten inzetten om de ellende die de woningnood veroorzaakt, een beetje te dempen.’ "

Kaaskopje

Kaaskopje

02-11-2018 om 16:51

Nou zeg AnneJ

Even adem in adem uit. Hoezo smoesjes? Ik heb jouw opmerking toch niet van tafel geveegd? Ik vulde het alleen maar aan. Ik vermoed dat we het aardig eens zijn op woon-gebied.

Dat denk ik ook

Mijn zoon komt wel eens aan met die neoliberale praatjes als 'de grond in de stad is te duur om sociale woningbouw te kunnen betalen'. Dus die schiet ik standaard af.

Niet persoonlijk bedoeld dus.

En....

Al die laagbetaalde mensen die dan vervolgens geen woning kunnen krijgen gaan afgeven op immigranten en vluchtelingen en PVV stemmen. Terwijl het gewoon een politieke keuze is. Klaar ben je.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-11-2018 om 17:11

Je zoon heeft gelijk AnneJ

Die grond is ook veel te waardevol (duur). Zo werkt de markt helaas.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-11-2018 om 17:13

En ja

Dat klopt dan ook weer.
Bovendien zijn die vluchtelingen ook een politieke keuze.
En dan krijg je dus partijen die beloven dat ze beiden wel even kunnen oplossen (en mensen die daar intrappen).

De markt

Dan wordt het tijd om 'de markt' minder ruimte te geven. Alle burgers tellen mee, ook de laagstbetaalden. Het is te zot voor woorden om te accepteren dat er nou eenmaal mensen zijn die niet kunnen wonen omdat de 'markt' nou eenmaal zo werkt.

Pardon mevrouw mijnheer, Nederland is te duur voor u, zie maar.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-11-2018 om 17:22

Helaas AnneJ

Dat kan niet en dat mag niet.

Overheid kan wel spelen met toewijzing en subsidies.
Maar dat wordt een dure grap in de binnenstad van Amsterdam.

Maar goed ik zou ook graag in een villa aan het water willen wonen. Soms werkt het gewoon niet zo.
Vind overigens wel dat er woningen zouden moeten zijn voor de kleinere portemonnees.
Die zijn er ook wel, maar niet genooeg, niet altijd op de gewenste locaties, en ook niet altijd bewoond door de goede doelgroep. Maar ook dat heeft weer een achterliggende reden.
Niet alles is op te lossen.

OND

OND

02-11-2018 om 17:36

Jullie hebben het veel te goed, blijkbaar.

Dan komt er tijd en ruimte vrij om uitgebreid te gaan zeuren over vanalles en nog wat.

Ach ja, de binnenstad

Natuurlijk kan de binnenstad te hoog gegrepen zijn. Hoewel je wil toch ook een diversiteit aan personeel kunnen behouden voor de stad? Niet iedereen kan een persoonlijke Pool voor de broodnodige klusjes en een Philippijnse schoonmaakster en Thaise au pair zelf betalen.

https://regiopurmerend.nl/2018/03/07/purmerend-krijgt-1100-nieuwe-sociale-huurwoningen/

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/128721/flevoland-ruim-8-jaar-wachten-op-een-sociale-huurwoning

Ook in de regio buiten Amsterdam zijn de wachtlijsten te lang geworden.

Het paradijs zullen we natuurlijk nooit realiseren maar je kunt hier wel bijsturen en zorgen dat het leefbaarder wordt als je die taak serieus neemt als politiek. En het niet houdt bij loze praatjes.

Met goedkeuring van de SP

https://www.at5.nl/artikelen/182781/amerikaanse-ontwikkelaar-bouwt-1500-woningen-naast-amc

Bouwt hier een Amerikaanse investeerder op een kantorencomplex een hippe nieuwe stad. Er zou plaats zijn voor 950 studenten. Ik lees er nog niets over hoeveel die huren zouden worden maar ik vrees een canard.
Het wordt, ook door Laurens Ivens van de SP als een enorme positieve zaak verkocht maar het bedient naar alle waarschijnlijkheid weer alleen het topsegment, met name expats met it- en onderzoeksbanen (AMC), het wordt een doorstroom voor gezinnen met middeninkomens, gescheiden grootverdieners, die er tijdelijk zullen zitten omdat ze toch een huis met tuin voor dat salaris willen, en die studenten die er gaan huren hebben of ouders met geld of lenen zich het schompes.
Het onderhoud laat al snel te wensen over want gaat ten koste van de winst van de aandeelhouders en binnen 20 jaar is de zaak verpaupert en hebben we er weer een paar 'bijlmerflats' bij.

Maar de promo bedient zich van 'studenten, young professionals, starters en expats'.

In de Bijlmer. Kras staaltje wensdenken vermoed ik dan.

"'Op zijn Amerikaans'
Ellen Nieuwboer van de gemeente is blij met de Amerikaanse investering in het gebied. 'Het mooie is dus dat zij ook geloven in een gebied als dit, waar Europeanen minder snel in geloven en daarnaast is het natuurlijk ook zo dat zij gewend zijn om heel groots te denken. Het is echt op zijn Amerikaans.'

De nieuwbouw komt vlak naast het AMC te staan en dat is goed nieuws voor studenten en medewerkers van de academische ziekenhuis. 'Die mensen gaan hier hun leven opbouwen', vertelt Ivens. 'Het gaat ervoor zorgen dat er extra levendigheid in deze wijken komt."

Amsterdamse

Amsterdamse

02-11-2018 om 18:49

Bouwen

Er is veel te weinig gebouwd de afgelopen jaren, en daar hebben we allemaal last van (muv de rijken).

Ik ken de situatie jn Amsterdam het beste, en daar worden de m2 per dag duurder. Wijken die 10 jaar geleden nog ‘slecht’ waren, zijn nu aan een enorme en snelle opmars bezig (Baarsjes, Bos en Lommer, Oost). Binnen de ring bouwen mensen extra etages op huizen en onderkelderen hun woning om meer m2 te krijgen. De grote toeloop van expats die een hele hoge huur makkelijk kunnen betalen (door belastingvoordelen en kortingen) maken de zaak niet beter.

Ook buiten de ring groeit de stad, Haven Stad wordt gebouwd, en nu dat Bijlmerproject.
Ik weet zeker dat mensen de Bijlmer aan het ontdekken zijn. Ik heb er jaren gewerkt en er was tot voor kort geen toerist te zien. Nu wel, en de hippere eet- en drinktentjes schieten als paddestoelen uit de grond. De Bijlmer heeft goede aansluitingen met snelwegen en ov, én een heleboel groen en water om te recreëren. En met een kwartier met de metro ben je oost/centrum.

Ik hoop heel erg dat er gebouwd wordt voor de middeninkomens, en dan niet de middeninkomens zoals de VVD of D66 die ziet, maar de echte middeninkomens. Mbo dus, voor de mensen die werken jn de zorg, de horeca, politie, ambulancemedewerkers en de techniek. Ja, en ook voor hbo’ers, zoals leraren.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-11-2018 om 01:13

Hoe zouden jullie willen wonen?

Wat lijkt jullie een ideale woonplek in een stad, als je nadenkt over hoe je dat voor jezelf zou willen? Dus stel dat je vanuit je huidige situatie gaat verhuizen, wat dan?

Ad Hombre

Ad Hombre

03-11-2018 om 08:30

Penthouse

Een penthouse in een leuke torenflat met mooi uitzicht. Twee parkeerplaatsen in de garage eronder. Een beetje zoals mijn tweede koophuis maar dan wat luxer, groter en hoger (minder verkeerslawaai op het terras).

Kaaskopje

Kaaskopje

03-11-2018 om 09:00

Dan zou ik een nieuw plan in onze stad in de gaten houden.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-11-2018 om 09:18

Kaaskopje

Maar ik wil niet in de stad wonen.
Lekker buiten in het groen met de stad op fietsafstand is beter voor mij.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-11-2018 om 10:57

Ad Hombre

Dit ligt buiten de stad . Zoek maar eens op PEN-dorp. Ik zou daar ook wel willen wonen, maar ik vrees dat ik met mijn net niet modaal-inkomen tegen jouw penthouse aan mag kijken, ipv het kanaal.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-11-2018 om 10:58

Nou ja...

voor er misverstanden komen 'net niet' is wel wat te optimistisch. We horen niet bij de zogenoemde 'minima' in ieder geval.

OND

OND

03-11-2018 om 19:43

Met al dat geld dat ze dan toch te besteden hebben

zouden sommigen hier beter een cursus "subtiel opscheppen" betalen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.