Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Mari

Mari

27-02-2009 om 21:27

Laatste in, eerste uit?

Mijn werk is ook getroffen door de recessie, we hebben deze maand 30% minder omzet. Mijn baas gaat er vanuit dat er andere oplossingen moeten zijn dan werknemers ontslaan, maar als het toch zou gebeuren dat ben ik de pineut als laatste in dienst. Volgens hem is dit wettelijk verplicht? Maar het is zo krom, want ik kom om in de werk en het zijn andere collegas die vaak niets te doen hebben. Ik kan hun werk opvangen, maar andersom niet. Ik ben hoger geschoold en kan complexer werk doen.
Ik dacht altijd dat deze regel van laatste in dienst, eerste uit, meer vanuit een sociale oogpunt was, maar nu blijkt het een wettelijke regel te zijn? Wie weet meer?

gr. Mari

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mari

Beste Mari, Hopelijk komt het zover niet, maar bij mijn weten is die wet veranderd. Zie ook: http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2283
Overigens kan een wet er toch ook uit sociaal oogpunt zijn? Hij pakt alleen soms anders uit.
Jonne

Hetty,*

Hetty,*

27-02-2009 om 23:05

Nee juist niet!

Die wet bestaat juist niet meer! Nou ja, gedeeltelijk dan... Het is nu het 2e onderdeel waar naar gekeken moet worden.
"Het " last in, first out" bij ontslag om bedrijfseconomische redenen is per 1 maart 2006 in het Ontslagbesluit vervangen door een systeem waarbij de verdeling van de ontslagen over leeftijdscategorieën leidend wordt. Dit houdt in dat werknemers met vergelijkbare functies worden ingedeeld in leeftijdsgroepen, te weten van 15 tot 25 jaar, van 25 tot 35 jaar, van 35 tot 45 jaar, van 45 tot 55 jaar en van 55 jaar en ouder. Binnen die leeftijdsgroepen wordt de werknemer met het kortste dienstverband het eerst voorgedragen voor ontslag.
De verdeling van de ontslagen over de leeftijdsgroepen dient zo plaats te vinden dat de leeftijdsopbouw binnen de catagorie uitwisselbare functies voor en na de inkrimping verhoudingsgewijs zoveel mogelijk gelijk is."
Zie: http://www.ontslag-krijgen.nl/meer-informatie/ontslag-besluit-afwijkingen.html
Groetjes Hetty,*

Nasha 1st

Nasha 1st

27-02-2009 om 23:30

Afspiegeling

heet dat, en het gaat alleen om uitwisselbare functies. Inderdaad worden die dan in leeftijdscategorieen ingedeeld en daarover wordt dan percentage berekend dat er over het gehele personeelsbestand uit moet. Dat kan dus betekenen dat iemand met een langer dienstverband, toch eerder moet vertrekken (zoals ik 2 jaar geleden aan den lijve heb ondervonden.....)

Uitwisselbare functies

uitwisselbare functies, houd dat in de gaten. Dus als jij omkomt in het werk en je collega's niet dan heb jij kennelijk een andere functie. Logisch is natuurlijk dat die functies worden geschrapt waarin mensen duimen zitten te draaien.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.