Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Lease auto regeling en/of km vergoeding

Krijg bij nieuwe werkgever een lease auto aangeboden. Voorwaarden wijken alleen af van die bij mijn vorige werkgever. Ter vergelijk ben ik benieuwd hoe bij jullie de lease auto regeling is. En dan met name over de volgende punten:

a) eigen bijdrage (los van de fiscale bijdrage dus)? Zo ja, welk bedrag en tot welk bedrag nieuwwaarde auto mag je uitzoeken. (als je geen absolute bedragen wilt geven, is alleen percentage eigen bijdrage t.o.v. consumentenprijs leaseauto ook goed)
Regeling dit bedrijf: eigen bijdrage 162,50 - waarde auto ca. 33.000.
b)max. aantal prive kilometers en daarboven vergoeding per km. Hiervoor dien ik dan ook een kilometeradministratie bij te houden. Die km admin bijhouden is voor mij alleen al voldoende om die hele lease auto direct van de hand te wijzen. Hebben jullie die voorwaarde van kilometer admin bijhouden ook?
c) boete clausule als ik binnen 3 jaar besluit om zelf bij het bedrijf weg te gaan. Dan moet ik lease overnemen of de kosten voor de resterende looptijd zelf vergoeden. Wil helemaal niet verplicht zijn om 3 jaar te blijven dus wordt van deze clausule niet vrolijk. Voor boven leasebedrag een dergelijke clausule opnemen, vind ik prima maar niet voor het hele bedrag. (nog even terzijde dat het bedrijf die kosten mag aftrekken dus zelf netto veel minder betaalt dan de gefaktureerde lease premie).

Ik heb nu heel sterk de neiging om een voorstel te vragen voor een vaste reiskostenvergoeding en km vergoeding voor werk/werk kilometers. Welke vergoedingen krijgen jullie daarvoor? Voor degenen die dus met eigen auto naar klanten rijden en zo.

Oh, misschien wel handig als je aangeeft in welke branche je zit. Zo weet ik bijv. wat de ambulant begeleiders binnen het speciaal onderwijs aan vergoeding krijgen maar ik zit zelf in de IT sector. Vergoedingen in de branches verschillen ook nogal.

groet
Beemer

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ehhm

Het komt idd nogal krenterig over.
Ik zat in de zakelijke dienstverlening. Geen eigen bijdrage. Leasekosten voor senior adviseur tot 900 euro (ongeveer, is al weer een jaar terug, kwam neer op V70). Geen eigen bijdrage en al helemaal geen km admin.

Daar kan ik me alleen maar bij aansluiten, dat dat een reden is voor jou om het niet te doen. Bij mijn nieuwe werkgever kon ik kiezen voor volledig kostendekkende vergoeding of een vaste woon-werkverkeer vergoeding; ik heb de laatste gekozen puur vanwege het geen tijd kwijt zijn aan administratie.

Oh en contract op naam van de employee: ook erg slechte voorwaarde. Dat liep bij ons op naam bedrijf.

Zelfs met deze voorwaarden waren er collega's die kozen voor een eigen auto. Omdat ze in een Lexus wilden rijden, of omdat ze ja, waarom eigenlijk... als ik die voorwaarden bij jou hoor mochten ze in hun handjes knijpen. Nou ja, sommigen wilden bijvoorbeeld gewoon hun eigen auto afrijden, die was al afgeschreven en ze hadden geen zin in de bijtelling. Ja, dat zal het zijn. En op een gegeven moment gingen we over van de Volvo's naar auto's met een A-label (we gingen ook adviseren over mvo en daar hadden niet alle adviseurs zin in. Ze moesten bijvoorbeeld een nieuwe tent kopen omdat de Honda civic hybrid en de Prius kleinere achterbakken hebben door de accus.

God god wat hebben we het eigenlijk toch goed in NL...

We kregen bij eigen auto gewoon de fiscaal maximale vergoeding van 19 ct per km (is inmiddels iets meer volgens mij).
En bij einde contract gewoon auto inleveren, klaar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.