Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ayanna

Ayanna

10-05-2009 om 16:30

Leeftijd

Ik ben er een tijdje uit, maar ik meen mij te herinneren dat men in advertenties niet meer mocht zetten dat men op zoek was naar sollicitanten van een bepaalde leeftijd. Leeftijdsdiscriminatie dus. Toch zie ik de laatste tijd steeds vaker advertenties staan waarin men op zoek is naar een 'jonge' kandidaat? Mag dit? En wie bepaald er wat 'jong' is????

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tja

Ik ben ook nog jong hoor! 50 Het is gewoon een slimme manier om niet te discrimineren. Leeftijd mag idd niet meer vermeld worden. Man/vrouw trouwens ook niet. Of het zin heeft om op die vacature te reageren weet ik niet. Voor sommige vacatures wil je gewoon een jong iemand of man/vrouw. Het mag niet meer letterlijk gevraagd worden maar ik selecteer ook, afhankelijk van de funcite, op die criteria.

sidneysheldon

sidneysheldon

12-05-2009 om 21:47

Mag niet

heb ook wel eens een advertentie gevraagd om een "HBO schoolverlater", toen ben ik gebeld door een officiele instantie dat het niet mocht, bij nog een keer zou er een boete volgen...
ik doe het niet meer... maar zag laatst zelf ook weer advertentie in de krant waar een bedrijf zocht naar iemand "tussen de 25 en 35 jaar"......

Het ligt aan de bewoording

Een schoolverlater is in principe altijd iemand van jongen leeftijd dus er is duidelijkheid over de leeftijd.
Een jong iemand is een vaag begrip. :-0) Erg sniekie ik weet het maar niet verboden.

Ik schrijf het niet handig

Een schoolverlater valt onder de leeftijd tussen de 16 en 21.

Een jong iemand is een begrip. Zoals oud ook is

Ayanna

Ayanna

19-05-2009 om 20:43

Discussie

Ik zou graag de discussie willen aangaan met iemand die in zijn advertentie vraagt om een 'jong' persoon. Wie bepaald wat jong is???? Ben ik als 40-jarige uitgekakt dan?? Bejaard??? Antiek??? Nee, ik ben duurder! Aha, kunnen ze dus beter vragen om een 'goedkope' sollicitant ipv een 'jonge'!

Ellen Wouters

Ellen Wouters

20-05-2009 om 13:44

Wat wil je horen dan?

Ik ben geen werkgever, maar ik zou me voor bepaalde functies best kunnen voorstellen dat ik liever een jongere medewerker heb dan een oudere. Wanneer je doelgroep jongeren zijn bijvoorbeeld, of in een branche die erg jong is. Of als je team uit 45+ers bestaat en je wilt de boel een beetje verjongen.

Jouw verontwaardiging met veel uitroeptekens gaat ervan uit dat het alleen om geld gaat. Die aanname komt voor jouw rekening.

Nee, het mag niet, leeftijdsdiscriminatie. Maar ik kan me in sommige gevallen de voorkeur wel voorstellen.

Tja

Discrimineren mag niet maar ik let bij sommige functies echt wel op leeftijd en geslacht. Iemand moet ook in een team passen en zoals Ellen ook zegt. Iedereen is vrij om een sollicitatiebrief te sturen. Als werkgevers de luze positie hebben om te kiezen wordt er wel degelijk op al die dingen gelet. Een 50+ zal bij ons niet snel aangenomen worden om diverse redenen en daar is het salaris/pensioen één van.

Vic

Vic

21-05-2009 om 17:08

Ik zie zo vaak leeftijden

Volgens mij staat er bij vacatures heel vaak een gewenste leeftijd. Bij onze AH hangt bijv. al heel lang een bordje 'medewerkers gezocht, 16-22 jaar'. Mag je trouwens wel een leeftijd vermelden als er bij staat 'gezien de samenstelling van ons team geven wij de voorkeur aan...'?

Aantonen

Als je een hele goede reden hebt dan handel je niet in strijd met de wet. Maar wat is die goede reden? Het is erg lastig aan te tonen voor een werkgever.

Dus het antwoord is nee, je handelt tegen de wet discriminatie in.

Sancy

Sancy

22-05-2009 om 10:43

Toevallig

kwam ik dit artikel tegenop mijn werk zojuist:
http://www.orinformatie.nl/?subject=news&id=1336

ffzo

ffzo

22-05-2009 om 18:47

Hangt er vanaf

Een aantal jaar terug was ik betrokken bij een werving van 4 mensen voor onze afdeling. Bewust hebben we ervoor gekozen om juist wat 'oudere' mensen aan te nemen(twee begin 50-ers). We hadden namelijk teveel 'jonkies'. Bijna alles was onder de 30, en dat was niet echt evenwichtig.

Als ik nu zou mogen werven voor de afdeling waar ik nu zit? Graag alles onder de 30, want de gemiddelde leeftijd is boven de 50... (ik ben met 38 de twee-na-jongste). Klopt dus ook niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.