Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Leerkracht als verhuizer?

Een heel andere vraag dan alle hierboven genoemde vragen.
Het volgende: ik ben leerkracht op een basisschool. Ik werk 3 dagen per week (officieel). Heb eindverantwoordelijkheid over de groep en ben dus elk weekend bezig op school. Minstens 1 ochtend maar vaak ook wel 2 ochtenden. Door de week ben ik ook vaak op school ditjes en datjes aan het regelen omdat ik dat tijdens mijn werkdagen niet erbij heb kunnen doen. Kortom ik zit vol. (met ook nog een gezin met 3 kinderen)
Nu worden wij geacht vanaf heden alvast flink te gaan inpakken en inruimen voor een op handen zijnde verhuizing in april. Na een jaar wordt de boel dan weer (door ons)terugverhuist in het dan nieuwgebouwde schoolgebouw.
Voor de verhuizing zijn de kinderen 3 dagen vrij. Ik werk 2 van de verhuisdagen officieel maar wordt wel geacht ook 3 dagen mee te verhuizen.Niet voor de eigen klas maar om ook de magazijnen nog eens leeg te halen.
Verder worden wij niet betaald of gecompenseerd voor alle uren die we extra met dit in-en uitpakken bezig zijn.
Is dit nou zomaar toegestaan?
Graag reacties
Groetjes,
Margriet.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Margriet

Ik zou 't gewoon niet doen onder het mom van: "ik heb andere dingen te doen op mijn vrije dag".

Gr. Poezie.

Yta Chalne

Yta Chalne

25-11-2010 om 19:59

Duidelijker

Als het hele jaar blijkt dat jij op al je niet-werkdagen inclusief weekends beschikbaar bent vind ik het niet zo gek dat ze je ook bij een verhuizing gewoon doorplannen. Maar handig is het niet, en de sleutel ligt bij jou. Strakker je eigen planning maken, werken op je werkdagen en niet elke dag, weekends al helemaal niet naar school. Ik ken veel leerkrachten maar geen enkele pt'er die elke dag inclusief weekends op school is.
In de lijn van de nieuwe aanpak kun je gerust zeggen dat je natuurlijk op je werkdagen beschikbaar bent, maar dat je op je vrije dag andere verplichtingen hebt.

Maar

ik vind het niet zo gek dat je op werkdagen wel als 'verhuizer' werkt. Ik heb het bij diverse bedrijven al verschillende keren mee gemaakt: nieuwe werkplek en iedereen helpt mee. Zo is alles snel ingepakt, over, en weer uitgepakt. Je bent gewoon aan het werk alleen deze paar dagen is het werk net even anders. Wel zo fijn als je je eigen spullen in/uit kunt pakken.

Dat je op je vrije dag wordt ingeroosterd zonder compensatie vind ik heel wat anders. Daar zou ik met je leidinggevende eens over gaan praten. Zoals Yta al zegt: geef aan dat je op die vrije dag afspraken hebt, wat heel gewoon is want tenslotte ben je vrij. Flexibiliteit komt van twee kanten, je zou het eventueel kunnen verplaatsen naar een andere (nieuwe/extra) vrije dag?

Gruffalo

Kaaskopje

Kaaskopje

25-11-2010 om 21:41

Net als gruffalo

Een verhuizing gaat sneller als zoveel mogelijk mensen een handje meehelpen. Maar extra werkuren is extra werk en daar hoor je gewoon salaris over te ontvangen, of op zijn minst een royale blijk van waardering. Een hele dag voor nop de baas verhuizen is wel heel erg eenzijdig in het voordeel van de baas.

dc

dc

26-11-2010 om 08:50

He?

Dus je doet sowieso al meer werk dan dat je voor betaald wordt, en wordt geacht nog meer te doen? Ik zou vriendelijk, maar beslist uitleggen, dat je op de dagen dat je niet werkt andere bezigheden hebt.

En verder niet meer doen dan mijn uren. Willen ze meer tijd, dan betalen ze maar ook. (uitzonderingen daargelaten, maar elk weekend is geen uitzondering meer).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.