Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

leidinggevende dagelijks bellen?

Ik heb een leidinggevende die aan zieke werknemers verplicht om dagelijks te bellen hoe het gaat. Ik ben nu zelf zelf ziek (het is vakantie) maar heb geen zin om dagelijks te gaan bellen als ik maandag niet beter ben.
Hoe wimpel je dat netjes af?

"Nee, sorry, dat zal niet gaan, ik ben uiteraard beschikbaar voor een gesprek met de bedrijfsarts, ik wacht de berichten van de arbodienst wel af."

Als je vooraf een verwachting aangeeft over de duur van de afwezigheid, is dagelijks bellen toch niet nodig?

Leene

Leene

02-03-2023 om 11:51

Hoe verplicht is verplicht? Dit is heel raar, je kunt van te voren wel een beetje een inschatting maken. Niet altijd wellicht maar vaak kun je wel zeggen; "waarschijnlijk een dag of twee of "ik bel je over twee dagen dan kijken we hoe het ervoor staat"
Melden veel medewerkers zich ziek? wat is de reden dat dit is ingesteld?
Dit is wel heel controlerend. En een leidinggevende is toch niet heel het bedrijf. 
Ik zou mijn collega's een keer navragen hoe zij het ervaren en dit bespreken tijdens een werkoverleg.

Bewaak goed je grenzen welke informatie je wel en niet geeft in zo'n gesprek (en houd je aan diezelfde grenzen in mails naar collega's). Dan is de "lol" van dat dagelijks bellen er snel genoeg vanaf. 

"Zoals ik gisteren gemeld heb, weet ik nog niet wanneer ik hersteld zal zijn, maar ik denk dat het ongeveer een week gaat duren."

Wat wel/niet vertellen: https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/werk-en-uitkering/mijn-zieke-werknemer#wat-mag-ik-w%C3%A9l-vragen-en-registreren-als-mijn-werknemer-zich-ziek-meldt-7457
(en natuurlijk ben je van harte bereid om informatie over je gezondheid aan de bedrijfsarts te geven...)

Overigens, je hebt recht op je vakantiedagen terug, maar dan moet je je wel nu ziek melden! https://www.fnv.nl/werk-inkomen/ziekte-re-integratie/ziek-worden-op-je-vakantie

Pippeltje

Pippeltje

02-03-2023 om 15:09 Topicstarter

De ziekmeldingen liggen inderdaad wel vrij hoog (onderwijs), wat niet voor mij persoonlijk geldt. Maar sommige mensen vroeg ze toch wel dagelijks te bellen heb ik gehoord, wat ik in die situatie ook wel apart vond. Ze komt wat achterdochtig over terwijl de sfeer in het team best goed is verder.  Er zijn ook mensen of een iemand langdurig ziek: ik neem aan dat ze daar ook niet dagelijks mee belt.
Zelf ben ik nog niet ziek geweest dit schooljaar; dit is de eerste x. Ik heb Covid dus dat is helder. Alleen voel ik me nu best rot en vermoed dat ik misschien maandag niet fit genoeg ben om aan de slag te gaan. Ik zie er een beetje tegenop me ziek te melden (wat ik via app al aangekondigd heb) terwijl het een legitieme reden betreft.

Misschien gaat het Maandag weer prima, er zitten nog wat dagen tussen vanaf nu. "Ik meld me ziek, ik hoop er Maandag weer te zijn, groet Pippeltje." Of het Covid is of wat anders maakt niet uit toch? Ziek is ziek. 
Beterschap! 

Dwingen om iedere dag te laten bellen vind ik een beetje pestgedrag. Ik hoop dat het niet zo is bedoeld, maar zo komt het wel over. 

Ik zie nu dat je in het onderwijs werkt en nu in de voorjaarsvakantie zit. Dan zou ik aangeven: ik hoop er maandag weer te zijn, als duidelijk is dat dat niet lukt laat ik dat uiterlijk om ... weten . Want ik snap wel dat ze het zo vroeg mogelijk willen weten met het oog op het nemen van noodmaatregelen. 

Even bellen op wat onmogelijke tijden als je toch wakker bent. Uurtje of vijf in de ochtend ofzo  En dan wat slaperig roepen dat je nog niet fit bent. En soms even drie keer op een dag. En dan zeggen dat je niet meer wist dat je gebeld had. Dat je wat in de war bent door de koorts. Denk dat je leidinggevende wel aangeeft dat je even niet meer hoeft te bellen. 

Temet schreef op 02-03-2023 om 15:46:

Dwingen om iedere dag te laten bellen vind ik een beetje pestgedrag. Ik hoop dat het niet zo is bedoeld, maar zo komt het wel over.

Ik zie nu dat je in het onderwijs werkt en nu in de voorjaarsvakantie zit. Dan zou ik aangeven: ik hoop er maandag weer te zijn, als duidelijk is dat dat niet lukt laat ik dat uiterlijk om ... weten . Want ik snap wel dat ze het zo vroeg mogelijk willen weten met het oog op het nemen van noodmaatregelen.

Helemaal mee eens, want als ik het goed begrijp had je je leidinggevende nog niet eens op de hoogte hoeven stellen ivm vakantie? 

Thy

Thy

02-03-2023 om 16:58

Voor jou niet wenselijk en dit kan ook zeker niet afgedwongen worden. Aan de andere kant lees ik dat je in het onderwijs werkt. Ik vind het ook niet zo gek om als leidinggevende op tijd te weten of je voor de volgende dag een invaller ergens vandaan moet zien te halen ( die er nauwelijks zijn ) of misschien zelfs een klas naar huis moet sturen. Een appje met: morgen ben ik er nog niet zou dan kunnen volstaan.

Als je in het onderwijs werkt, krijg je je "zieke vakantiedagen" helaas niet terug. Wel heb je recht op 4 weken "gezonde vakantie" per jaar. Dus ziekmelden in de vakantie heeft geen zin, tenzij je verwacht dat je zo lang ziek bent dat je dat minder dan 4 weken (gezonde) vakantie over houdt.

Bij ons bel je alleen zelf om je ziek te melden. Dan spreek je ook met je TL af wanneer hij weer mag bellen, meestal een keer per week bij langdurige ziekte.

In het onderwijs met vervanging (proberen) te regelen is tijdig ziekmelden wel handig in een vakantie. Maar als je denkt er maandag weer te zijn, of juist niet, dan zou het voldoende moeten zijn om dat aan te geven. Mensen worden niet sneller beter als je ze dagelijks gaat bellen.

Pippeltje

Pippeltje

03-03-2023 om 10:59 Topicstarter

syboor schreef op 02-03-2023 om 17:00:

Als je in het onderwijs werkt, krijg je je "zieke vakantiedagen" helaas niet terug. Wel heb je recht op 4 weken "gezonde vakantie" per jaar. Dus ziekmelden in de vakantie heeft geen zin, tenzij je verwacht dat je zo lang ziek bent dat je dat minder dan 4 weken (gezonde) vakantie over houdt.

bedankt: goed om te weten. Ik werk nog maar net in het onderwijs en heb ook nog geen vaste baan maar een jaarcontract. 

Pfff, ik moet er niet aan denken om als ik ziek ben, ook nog eens dagelijks mijn leidinggevende te bellen. Als ik langdurig ziek ben, mag hij/zij contact met mij opnemen om naar mijn welzijn (en verwachtingen omtrent de duur) te informeren. Als het telefoontje niet uitkomt (bv omdat ik lig te slapen), dan bel ik terug op een moment dat mij uitkomt.
Door dit bij de werknemer neer te leggen leg je (in mijn ogen) druk neer bij de zieke, ipv dat deze zich kan richten op zijn welzijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.