Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Carolien

Carolien

10-01-2010 om 16:44

Letterlijk: "ouders en school"!

Ik zou heel graag een opleiding op MBO niveau in de jeugdzorg willen volgen (en denk dan aan het begeleiden van kinderen in een probleemsituatie)maar ik zou niet weten hoe ik dit financieel rond moet krijgen.

Momenteel werk ik 2,5 dag per week en krijg daarvoor (uiteraard) een salaris. Als ik stop met mijn baan en naar school ga (1 dag per week), zal ik daarnaast stage moeten gaan lopen in een instelling en daarvoor krijg ik niets (of hooguit een zeer minimale vergoeding). Maar helaas kunnen wij mijn inkomen eigenlijk niet missen!

Ik vind dit erg jammer; het is geen bevlieging van me, al een paar jaar denk ik aan een carrière-switch en mijn huidige werk geeft me weinig voldoening en plezier meer.

Wie heeft met hetzelfde bijltje gehakt en kan mij tips of oplossingen geven?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

10-01-2010 om 17:28

Is dit iets?

Kun je niet twee dagen gaan werken (dus een halve dag minder), 1 dag naar school en dan in het weekend stage lopen? Mijn man denkt er trouwens ook al over om over te stappen naar jeugdzorg. Hij heeft trouwens wel een relevant diploma.
Groetjes
Massi

angel3

angel3

10-01-2010 om 18:47

Kun je niet missen of?

wil je niet missen...je inkomen. Ik vind dat wel een verschil. Als die opleiding zo enorm belangrijk voor je is dan zet je daar dingen voor opzij. Dat kan dan betekenen enorm bezuinigen op vakanties of leefstijl, misschien zelfs wel goedkoper gaan wonen. Maar als daar je hart ligt....? probeer dan op die manier naar die opleiding te kijken.
Ik heb oom een paar jaar een opleiding gedaan en moest daar ook veel voor laten ook financieel. Maar ik deed het van harte. Die opleiding was heel belangrijk voor me....
Wees creatief. Zoek een oplossing.! Suk6

Fraz

Fraz

10-01-2010 om 23:00

Ken het

ik wilde graag Pabo doen maar zie het niet zitten daarnaast nog 2 dagen te werken. En tja ik kan dan besluiten dat ik alles op alles wil zetten hiervoor maar ik heb ook nog een partner. En tja van hem verwachten dat we vier jaar lang niet op vakantie gaan en krap moeten leven is ook niet echt goed voor je relatie. Ik heb helaas al van een aantal gehoord dat hun relatie er aan onder door gingen, zodat men of toch maar stopte of gingen scheiden. Je kunt het dus alleen maar doen als beide partners er 100 procent achter staan.
Andersom (dus partner stopt met werken en gaat opleiding van 4 jaar doen) en ik ga 40 uur per week werken en moet alles financieel gezien draaiende houden zou ik ook niet trekken.

Carolien

Carolien

12-01-2010 om 16:39

Kan het echt niet missen.....

Helaas kan ik mijn inkomen echt niet missen. Ik heb er met mijn man wel over gesproken om goedkoper te gaan wonen, maar dat wil hij niet. We wonen hier erg fijn en hebben een heerlijk huis en bovendien schieten we er financieel niet eens zo heel veel mee op om te verhuizen, volgens hem. Ook een ander huis moet weer ingericht worden, er komt weer "kosten koper" bij, etc. Daarnaast zal het in deze tijd niet meevallen het huis te verkopen voor een goede prijs. We wonen er nl. pas drie jaar en hebben er best veel geld in gestoken.

En ik wil mijn gezin ook geen vakanties ontzeggen omdat "mama zonodig moet leren". Voor de goede orde: wij gaan maar één keer per jaar op vakantie en dan kamperen we ook nog, dus buitensporige bedragen zijn daar niet mee gemoeid.

Ik heb wel eens gehoord dat men een betaalde baan in de jeugdzorg zoekt en vervolgens op kosten van de instelling de opleiding gaat doen. Eigenlijk kan ik me bijna niet voorstellen dat instellingen (die zelf al geen vetpot hebben) akkoord gaan met zulke constructies, maar ik wil me daar toch eens in verdiepen.
Ik hoop dat iemand daar ervaring mee heeft en me meer kan vertellen?!

Tot nu toe in elk geval hartelijk dank voor het meedenken!

Ik lees mee

Ik heb hetzelfde probleem nl. Ik wil graag de pabo gaan doen, maar kan ook echt mijn salaris niet missen en stage lopen op de dagen dat ik nu voor de kinderen zorg, dat wil ik niet, want dan moeten ze 5 dagen per week naar de oppas.
Ik heb ook gehoord dat je voorheen nog wel een geld kreeg, al is het maar van je oude werkgever in mijn geval, om je te laten omscholen, maar nu zou ik niet weten hoe ik het moet doen.

groetjes van Charlotte

EenMamaOpSchool

EenMamaOpSchool

01-02-2010 om 19:58

Bbl route

Hallo Carolien,

Ik ben zelf in 2008 gestart met de opleiding Verpleegkunde via de BBl route. Ik werkte voorheen 20 uur op kantoor maar wilde stiekem altijd al de verpleging in. Toen de jongste 'slechts' 1 jaar was heb ik gesolliciteerd bij het ziekenhuis en volg tot op heden de opleiding. Ik moet er wel 30 uur voor werken maar in die uren ga ik ook naar school en daarnaast werk in het ziekenhuis. Ik krijg het minimumloon. Ik heb er dus ook voor in moeten leveren maar krijg wel salaris. Ik weet niet of dit ook bestaat binnen de jeugdzorg maar eerlijk gezegd denk ik dat wel.. Je zou eens kunnen kijken op GOBNET.nl of anders zoeken naar de opleiding via de BBL route...dat is werken en leren. Ik moet er wel bij zeggen dat het LOODZWAAR is. Ik moet ontzettent schipperen met kinderopvang en school. Ik ben veel avonden aan het studeren maar het heeft mij INTENS gelukkig gemaakt. Op kantoor had ik altijd een nutteloos gevoel maar sinds ik ben gestart voel ik mij als een vis in het water. Mijn partner zag het in 1e instantie ook allemaal niet zo zitten maar zag uiteindelijk wel in dat mij dit gelukkig zou maken. Ik zou zeggen; pluis alles tot op de bodem uit en kijk wat je mogelijkheden zijn. Ik heb jaren met het idee gespeeld en ben heel blij dat ik er toch voor ben gegaan. We moeten er inderdaad voor inleveren maar ik ben blij, een leukere moeder en partner. Over 2.5 jaar ben ik klaar en dan kunnen we weer leven zoals voorheen.

Succes!

Eenmamaopschool (ot)

Hallo MamaOpSchool,

Wat leuk om te horen dat je de stap hebt genomen om de opleiding Verpleegkunde te gaan doen. Ik heb na 15 jaar consultancywerk nu dezelfde stap genomen. Volgende week heb ik de intake bij het ziekenhuis, waar ik mijn opleiding wil gaan volgen. Ik hoop echt enorm dat ik erdoor kom.

Financieel gaat het voor ons een enorme aderlating betekenen, maar ik vind het zo'n heerlijk gevoel dat ik straks hopelijk iets ga doen dat ik echt de moeite waard vind. En ik hoop dat het me oplevert wat jij beschrijft: dat ik weer een leukere en gezelligere moeder en partner word...

Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen: hoe ging de intake? Hoe bevalt je opleiding? Hoe bevalt het werk? Ik hoop dat je nog even wil reageren. Ik ken niet zoveel mensen die deze stap nemen, dus alle ervaringen zijn meer dan welkom!

Groetjes,
Mamamjan

EenMamaOpSchool

EenMamaOpSchool

08-02-2010 om 16:21

Mamamjan

Hoi Mamamjam,

Tis een beetje laat maar ik kijk niet zo heel vaak op het forum. Voor wat betreft de intake. Dat was een normaal sollicitatiegesprek waarin je moet motiveren waarom je het wilt. Maar juist het feit dat je na al die jaren het roer om wilt gooien is volgens mij voor hun al een groot plusplunt. Volgens mij is het ook zo dat ze bijna iedereen aannemen omdat er gedurende de opleiding toch nog een hoop afhaken. Ik durf het niet zeker te zeggen maar volgens mij houd je aan het einde de helft van de klas over. In die klas zitten ook veel jongeren die van de middelbare school komen. Sommige starten omdat ze niets anders kunnen verzinnen en andere zijn ervoor geboren.

Ik merk zelf dat het feit dat je ouder bent veel voordelen heeft. Vaak heb je toch meer empatisch vermogen omdat je je nu eenmaal kunt herkennen in bepaalde situaties. Het is wel zo dat mensen vaak denken dat je er al jaren werkt dus je moet wel altijd je grenzen aangeven.

Voor wat betreft de combinatie school / werk. Ik vind het allemaal wel te doen. Het allerbelangrijkte was in mijn geval goede kinderopvang omdat je onregelmatig werkt. En je moet natuurlijk 's avonds huiswerk maken. NIet iedere avond maar toch zeker wel 3 avonden (of ochtend of middagen). Wat ik wel moeilijk vind is dat ik iedere dag feedback krijg van mijn werkbegeleiders. Je moet dat echt van je af kunnen zetten anders zou je het kunnen ervaren als een persoonlijk aanval.

Het geld.....tja.......dat is dus het minimumloon. Het is echt weinig. Gelukkig krijg je wel onregelmatigheidtoeslag. Ik verdien voor 28 uur + ORT rond de 1000,- per maand. Vroeger hoefde ik daar maar 16 uur voor te werken. Aan de andere kant betaalt het ziekenhuis de opleiding + de boeken dus als je dat erbij optelt valt het nog mee.

Maar het allerbelangrijkste; op kantoor dacht ik iedere week: "wat doe ik hier.....het draagt helemaal niets bij". En sinds ik ben gestart heb ik een voldaan gevoel. Je hebt zoveel coontact met mensen die op een dieptepunt zijn en hierdoor heel puur zijn...en dat is gewoon echt heel mooi en dankbaar. En buiten dat....het leven is kort (dat zie ik wel in het ziekenhuis) dus waar wacht iedereen op. Als het kan, gewoon er voor gaan! En mocht het niets worden dan weet je ook dat het niet bij je past.

Succes met je gesprek!

koffie

koffie

11-02-2010 om 09:50

Heh?

ik snap het niet zo. Als je 2,5 dagen werkt dan heb je toch genoeg tijd om en 1 dag naar school te gaan EN 1 dag stage te lopen?

Ik zelf werk 32 uur per week. Daarnaast volg ik een opleiding en ga 1 dag per week naar school. De stage kan ik gelukkig deels op mijn werk doen maar ook niet helemaal. Als het theoriegedeelte van de school af is houd ik weer 1 dag per week over om de stage te voltooien. Dit duurt dan wel wat langer dan als je 5 dagen per week stage loopt natuurlijk, maar ja: ik ben alleenstaand ouder (kan mijn inkomen dus echt niet missen en ik betaal de school ook nog zelf).

Het is ontzettend veel geregel met kinderopvang en nachtwerk wat betreft huiswerk. Over het huishouden heb ik het nog niet eens. Ik moet er wel bij zeggen dat ik maar 1 kind heb en dat hij naar school gaat (groep 7).

Ik denk niet dat ik het had gered als hij nog jonger was, zeker niet in mn eentje. Maar de voldoening is groot en er komt ook een einde aan de opleiding natuurlijk. Dan wordt het allemaal weer wat rustiger.

Het is gewoon een kwestie van keuzes maken. Pasklare oplossingen zijn er naturlijk niet, je zult ergens op moeten inleveren.

Eenmamaopschool

Hallo eenmamaopschool,

Dank je wel voor je reactie. De afgelopen dagen ben ik ziek geweest, dus ik zie je reactie nu pas...

Afgelopen maandag heb ik een e-assessment gehad. Daar ben ik blijkbaar goed doorheen gekomen, want as. maandag heb ik een sollicitatiegesprek. Heel spannend, maar ik ben zelf inderdaad erg zeker over mijn motivatie. Zo'n stap neem je niet zomaar...

Ik herken heel goed wat je schrijft over het gevoel op kantoor. Ondanks dat ik ontzettend gezellige collega's heb, ben ik momenteel mijn tijd aan het aftellen. Als ik aangenomen wordt, 'hoef' ik nog maar 5 maanden. In september begint dan de opleiding. Eerst een half jaar naar school en dan werkend leren. Ik ben heel benieuwd hoe 'school' gaat bevallen. Ik krijg veel opmerkingen over het feit dat ik een MBO-opleiding ga doen, terwijl ik al een academische opleiding heb. Gaat het niet te makkelijk worden? Krijg je wel voldoende uitdaging? Ik zelf denk dat ik nog genoeg te leren heb, maar hoe heb jij dat ervaren?

Nog 1 twijfelpuntje waar ik mee worstel: ik heb nu een baan met volledige vrijheid in de 'top' van de bedrijfshierarchie. Kan ik straks omgaan met het feit dat ik moet doen wat anderen zeggen? Wanneer verwerf je een beetje autonomie, of moet ik dat uit m'n hoofd zetten? Ik kan op zich goed tegen kritiek, maar met aansturing heb ik wat meer moeite... Loop jij tegen dergelijke dingen aan, of valt het mee?

Ik hoop dat je dit late berichtje van mij nog ziet. In ieder geval nogmaals bedankt voor je reactie en veel succes met je nieuwe carriere!

Groetjes,
Mamamjan

koffie

koffie

14-02-2010 om 03:10

Jij en kritiek?

blaas het maar af allemaal. Wat nou autonomie en je geneuzel. Overigens, fijn dat je ons allemaal even bedankt zeg. Ohnee het gaat om eenmamaopschool.

Je bent een zeikerd, want je werkt maar 2 en een halve dag en je wilt fulltime betaald worden. En dan kan je ook nog eens niet tegen kritiek. Veel succes. Ermee. PS: misschien kan je nog wel een gratis opleiding (van mijn belastingcenten) eruit slepen. En dan de jeugdzorg in. Jaja, dream on.

joer

joer

14-02-2010 om 21:47

Koffie verkeerd

Ik lees dit draadje met interesse mee en snap inderdaad ook niet wat koffie mankeerd. Totale onzin wat ze uitkraamt. Totaal niet de bedoeling en insteek van de starter van het draadje.

Ik ga starten met de 2 jarige BBL-opleiding doktersassistente en ben druk op zoek naar een leerbedrijf waar ik kan werken tijdens mijn opleiding.

Ook ik ga een goed betaalde baan opgeven voor het minimum loon.

Ik snap alle vragen en onzekerheden heel goed. Ben er zelf ook veel mee bezig.

Leuk om reacties te lezen van vrouwen die de stap genomen hebben. Toevallig nog aankomende studerende doktersassistentes op het forum?

Aangenomen!

Jaaaaa, ik heb vanmorgen een heel leuk sollicitatiegesprek gehad op het ziekenhuis waar ik mijn leerwerkplek wil invullen en ik ben aangenomen!!! September kan ik beginnen met de opleiding. Ik ben echt superblij!!!

Koffie: ik had je reactie op Carolien in dit draadje wel gelezen en ik vind het knap hoe je het allemaal voor elkaar krijgt: een baan, opleiding en een kind in je eentje. Mijn eigen situatie is wat anders, omdat mijn man nog een goede baan heeft en we samen voor het inkomen en de kinderen zorgen. Een luxe uitgangspunt dus invergelijking met jouw situatie. Wel ben ik al wat ouder en heb dus minder tijd om naast een baan nog in een langzamer tempo een opleiding te volgen. Ik ben dus heel blij met de mogelijkheid van een interne werkend leren opleiding, waarbij je opleidingskosten betaald worden en je voor je werk in ieder geval het minimum loon krijgt. EenMamaOpSchool was al begonnen met dezelfde soort opleiding, dus we waren even een off-topic discussie begonnen over haar ervaringen. Ik begreep je felle reactie hierop eerlijk gezegd niet zo.

Didi68 en Joer: dank jullie wel voor jullie reacties. Fijn om te lezen dat jullie mijn dilemma's herkenden. Joer, heel veel succes met je opleiding! Ik hoop dat je een opleidingsplaats gaat vinden!

Groetjes van een blije Mamamjan

koffie

koffie

16-02-2010 om 22:14

Tja

deze koffie heeft vanaf de geboorte van haar gehandicapte kind zonder partner ooit dus de gehele opleiding zelfstand betaald en daarnaast altijd gewerkt en daarnaast in haar eentje alles gedaan en betaald . Met en voor kind. Met een handicap.

dat kan dus ook hoor.

koffie gefeliciteerd.

koffie

koffie

16-02-2010 om 22:16

Minimunloon

geld ook voor mij hoor.

koffie

koffie

19-02-2010 om 15:53

Natuurlijk

en deze koffie is eigenlijk ook gewoon moe. Vandaar natuurlijk mijn frustratie. Ik blijf me alleen wel afvragen waar de vanzelfsprekendheid vandaan komt dat je zoveel betaald zou moeten krijgen. Evengoed wens ik de starster van dit draadje veel succes met haar opleiding! Hartstikke leuk (en dat meen ik echt).

Koffie en didi68

Hoi Koffie en Didi68,

Dank voor de felicitaties!

Wat betreft het inkomen: het is inderdaad precies wat jij zegt, Didi68. Je hele leven is ingericht op een bepaald inkomen en als dat ineens heel veel minder wordt, dan kan dat grote consequenties hebben, niet alleen voor mezelf, maar ook voor mijn man en kinderen. Ik zou het bijvoorbeeld heel erg vinden als we door mijn keuze uit ons huis zouden moeten waar we met veel plezier wonen. Door het feit dat ik tijdens mijn opleiding nog het minimum-loon ga krijgen, is dat nu gelukkig niet nodig. Wel zullen we ons uitgavepatroon drastisch moeten herzien...

Verder ben ik opgevoed met het idee dat je - ook als vrouw - gewoon je eigen broek moet kunnen ophouden qua inkomen. Dat geldt ongetwijfeld ook voor jou, Koffie... Het feit dat ik de komende periode (en zeker het eerste half jaar van de opleiding wanneer ik niets verdien) veel afhankelijker ben van mijn man, druist recht tegen dat gevoel in. Dat heeft heel wat zelfoverwinning gekost... En hij maakt natuurlijk telkens leuke (ahum) grapjes over de hoeveelheid zakgeld die hij mij gaat geven...

Kortom, ik ben heel blij dat ik in een sector terecht ga komen, waarin het tekort aan mensen zo groot is, dat ze actief willen meebetalen aan de opleiding van nieuwe mensen. Dat maakte de keuze een stuk makkelijker...

Groetjes,
Mamamjan

PS. Koffie, ik weet niet of je mij bedoelde met 'de starter van dit draadje', maar dat ben ik niet. Carolien heeft dit draadje gestart, maar die heeft al een tijdje niet gereageerd. Ik ben wel heel benieuwd naar haar plannen...

sterretje7

sterretje7

22-02-2010 om 13:13

Leuk om te lezen!

Hallo EenMamaOpSchool !

Ik vond het erg leuk om je berichtje te lezen. Ik werk nu namelijk ook voor 20 uur op kantoor en heb op
16 maart a.s. dan eindelijk een sollicitatiegesprek in het ziekenhuis voor de opleiding Verpleegkundige bbl die in september van start gaat. Mijn verhaal is precies hetzelfde als dat van jou. Ook een jarenlange gekoesterde droom. Nu de kinderen wat ouder worden wil ik er echt voor gaan en kan ik niet wachten. Het enige waar ik een beetje bang voor ben of ik het allemaal wel ga redden qua tijd. Ik heb toch 3 kindjes en thuis gaat ook alles door. Alhoewel mijn man wel 1 dag in de week thuis is en er helemaal achter staat. Ik zou graag van je horen hoe jij het allemaal ervaart en doet.

De tijd die je er thuis in moet steken is dat een beetje te doen ? Zijn de vakken die je op school krijgt moeilijk nadat je zolang niet meer op school hebt gezeten ?

Ik heb ook begrepen dat je de eerste 32 weken een zakgeldvergoeding gaat verdienen. Dit is in mijn geval het minimumloon. Maar ik vraag me af of daar ook al ORT bij zit of niet.

Ik ben erg benieuwd naar je ervaring en wens je alvast veel succes toe in de komende jaren. Je bent in ieder geval al heel goed op weg zie ik wel.

Groetjes,

Sterretje

sterretje7

sterretje7

22-02-2010 om 13:50

Gefeliciteerd!

Hoi Mamamjan,

Bij deze wil ik je feliciteren met je nieuwe baan ! Super en ik kan me voorstellen dat je niet meer kunt wachten. Ook ik heb op dinsdag 16 maart a.s. een sollicitatiegesprek voor de opleiding die in september van start zal gaan en hoop zo dat het allemaal gaat lukken.

Ik zou het leuk vinden om elkaar een beetje te volgen en ben erg benieuwd in welk ziekenhuis je gaat starten.

Groetjes,

Sterretje

Sterretje7

Hallo Sterretje7,

Dank je wel voor je felicitaties! Leuk he, zo'n draadje waarbij je allemaal mensen tegenkomt die rigoreus wat anders gaan doen! Super dat jij ook de keuze hebt gemaakt om de opleiding Verpleging te gaan doen. Het is een grote stap... Was het een moeilijke keuze voor jou? Waar wil jij je opleiding gaan doen?

Ik ga mijn opleiding doen in Utrecht. Ik heb eerst een e-assessment gehad en daarna een gesprek met de loopbaanadviseur en een verpleegkundige. In dat gesprek lag de nadruk heel erg op mijn motivatie en de manier waarop ik dacht om te gaan met het 'opnieuw starten en junior zijn'. Gelukkig liep het gesprek heel goed en kreeg ik direct te horen dat ik was aangenomen.

Ik zou het heel leuk vinden om contact te houden. Ik ken niet veel mensen die deze stap nemen, vandaar ook al mijn nieuwsgierige mail naar EenMamaOpSchool, net als jij.

Als je wilt, kun je me ook prive mailen: meae69 apenstaartje gmail punt com (even deze onhandige spelling om automatische spam tegen te gaan).

Heel veel succes in ieder geval!

Groetjes,
Mamamjan

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.