Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Siena

Siena

07-10-2009 om 11:17

Levensloopregeling

Omdat we af en toe behoefte hebben aan een weekje extra vakantie en we het geld kunnen missen wil ik een levensloopregeling starten. De bedoeling is dat je uit je brutoloon een bedrag opzij zet en als je dan een weekje of 2 weken extra verlof neemt uit dat eigen potje betaald wordt. Het is dus je eigen geld, vestzak-broekzak dat zou geen problemen moeten geven.
Maar nu zit ik de voorwaarden te bekijken en ik vraag me af of het toch allemaal niet veel meer kost dan het lijkt.
Bij inleg betaal je voor je werknemersverzekeringen, bij opname betaal je loonbelasting en volksverzekeringen. So far so good. Maar je betaalt bij ons dan dan ook je eigen pensioenbijdrage PLUS de pensioenbijdrage die de werkgever anders voor je zou betalen! Da's lekker.
Dit vond ik op internet 'Over de voortzetting van uw pensioenopbouw tijdens het onbetaalde verlof is wettelijk niets geregeld. U zult hiervoor afspraken moeten maken met uw werkgever.' Bij ons heeft de werkgever dat dus leuk voor zichzelf geregeld, hij hoeft minder pensioenpremie af te dragen.
Bovendien bouw je tijdens de opname geen vakantie op. Stel dat je een tijd hebt gespaard en een half jaar weg wilt dan heb je het volgende jaar dus maar de helft van je vakantiedagen om weg te kunnen? Dat schiet niet echt op.
Is die levensloopregeling wel zo leuk? Wie doet er we/niet aan mee en waarom wel/niet?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
maan.

maan.

07-10-2009 om 11:29

Spaarloonregeling

Hier destijds gekozen voor de spaarloonregeling gekoppeld aan oudedagsvoorzieninggebeuren.. tja daar zitten we nu aan vast hoewel de spaarloonregeling intussen al twee of drie keer is aangepast en geminimaliseerd..

Ook hier werd de werknemers de keuze gegeven om aan de levensloopregeling mee te doen maar na al het gedoe met de spaarloonregeling had eigenlijk niemand zin om weer ergens in te stappen waarvan je maar moet afwachten of het niet weer eens gewijzigd gaat worden.

Voor ons dus bewust een NEE.

Siena

Siena

07-10-2009 om 15:04

Per jaar te bekijken

maan, als je geld in een vaste oudedagsvoorziening hebt gestopt dan zal je dat er nu niet zomaar uit kunnen halen, of dat geld nu van je spaarloon komt of ergens anders vandaan. Dat heeft niet te maken met spaarloon op zich. Maar je kunt toch per jaar bekijken of je nog meedoet met spaarloon of niet? Je zit niet vast aan mee blijven doen met je spaarloonregeling.
Ik wil de levensloopregeling niet gebruiken als oudedagsvoorziening maar als extra verlofmogelijkheid, het moet dus niet heel lang blijven staan. Het is me alleen niet duidelijk of het toch niet erg duur is en ik dan een dief van mijn eigen portemonnee word. Ik hoop dat iemand me dat kan uitleggen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.