Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

fladder

fladder

22-10-2010 om 22:41

Lift van ons appartement voorlopig stuk, en nu?

Ik woon in een appartementenblok met lift. Toen ik destijds na mijn scheiding een woning zocht, was die lift echt een must vanwege mijn kwaaltje, want trap af lukt nog wel, maar trap op is een probleem voor me. Ook heb ik inmiddels een hoogbejaarde hond die beter geen trap meer kan klimmen.
De lift is nu inmiddels 3 weken stuk, er moet een onderdeel komen en we hebben gehoord van de liftenmaker dat de kans heel groot is dat dat dit jaar (!) niet meer lukt.
Nou is trapklimmen voor de meeste mensen gezonder dan de lift, maar zoals ik al zei: ik heb er moeite mee (vooral als ik 25 kilo ouwe hond moet tillen omdat ze al een paar keer van de trap is gevallen). Een weekje improviseren, soit. Maar ik merk echt dat ik er steeds meer last van heb (qua gezondheid).
Maar ook de gezonde bewoners beginnen er last van te krijgen. Boodschappen, wandelwagentjes, visite met mobiliteitsproblemen, het afleveren van goederen (diverse bedrijven schijnen toeslag te rekenen als er geen lift is), sommigen hebben een verhuizing in het vooruitzicht... We zijn het dan ook een beetje zat aan het worden en hebben geen trek nog weken langer zonder lift te zitten.
We willen de woningbouw (die erg stil is) hierop aanspreken. Korting in de huur/servicekosten, een vervangende lift (kan dat?), we weten niet wat mogelijk is, maar wel dat we hier geen zin in hebben...
Wat zijn de rechten/plichten wat dit betreft? Wat mogen we in alle redelijkheid verwachten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nou ja zeg!

Jullie moeten in actie komen! Dit is wel van de zotte hoor.

Ik zou in ieder geval even bij de verhuurder langs gaan, en verhaal halen. Want de liftmonteur kan dat nou wel zeggen, maar het is aan de verhuurder om eea aan te sporen. Dus hup, naar die verhuurder en spreek ze hier op aan!

Je schrijft over hoe lastig het is om geen lift te hebben, maar ik mis actie, het klinkt allemaal wat passief.

En doet de verhuurder niets? Mobiliseer je flatbewoners, begin een petitie, schakel Hart van Nederland in enz.

Je mag in alle redelijkheid verwachten dat je verhuurder er alles aan doet om dit op korte termijn op te lossen.

fladder

fladder

22-10-2010 om 23:08

Nou...

We kunnen wel acute oplossing van de problemen eisen, maar als het onderdeel (lift is echt goed stuk) echt zolang onderweg is, kunnen we moeilijk à la minute reparatie eisen. Zo meegaand zijn we nog wel
En petities en media vind ik wel een beetje erg te snel te hoog spelen
Eerst maar eens peilen wat we allemaal kunnen eisen binnen alle redelijkheid. En "oplossen" in de vorm van een werkende lift schijnt dus lastig te zijn. Overmacht, ja, maar wat kunnen we als alternatief eisen?

We zijn nog helemaal aan het begin van het traject, dus eerst willen we kijken wat we mogen verlangen als daadwerkelijke reparatie nog niet mogelijk is. In de vorm van een noodlift (als dat bestaat) of korting van de huur. En frankly, my dear, ik heb geen flauw idee wat kan en mag...
Het mobiliseren van de flatbewoners staat op punt van beginnen, maar eisen dat die lift voor eind v/d maand werkt i.p.v. eind v/h jaar zit er niet in zonder (blijkbaar heel bijzonder) onderdeel. Wat zijn de alternatieven, vragen we ons af...
En Hart van Nederland is de allerlaatste mogelijkheid
(de regionale omroep is wel een goeie, daar heb ik wat connecties, maar ook daar ga ik nu nog niet mee zwaaien).

cqcq

cqcq

23-10-2010 om 13:03

Belbus..

Een dergelijk probleem was al eens in Kassa. Wellicht heb je daar nog eens iets aan.

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/gedupeerde-flatbewoners-door-kapotte-liften/speel/1/

Nee fladder

Nee jullie kunnen wel eisen. Liften kunnen ook provesorisch gerepareerd worden. Dan wordt het bepaalde onderdeel vervangen door een zelfde soort onderdeel van een oude lift of door hetzelfde soort van een ander merk lift enz. Tot het goede onderdeel er is. Dat is dubbel werk. Ja en is dus duurder.
Dus w.s. wil de woningbouw dit niet.
Ik werk in 3 woonzorgcentra en 2 ervan hebben maar 1 lift. En die gaan ook heus wel eens kapot. Maar die worden áltijd dezelfde dag nog gerepareerd, ik meen dat het maximaal 5 uur mag duren.En 1 daarvan is een zeer oude lift ook nog. Als het niet gerepareerd kan worden, wordt het provesorisch opgelost. Dan zijn er vaak kleine probleempjes over, b.v. de knop naar 2 en 3 doet het niet, maar hij gaat automatisch naar alle verdiepingen. Of de lift is soms niet precies gelijk aan de vloer (1 a 2 cm verschil) als ie stopt. Maar hij doet het wéér en dat is dan even belangrijker....
En dan pas als het onderdeel wat kapot is binnen is wordt ie weer tip-top in orde gemaakt.
Denk ook maar aan de a.n.w.b. die je auto provesorisch oplapt zodat je naar huis kan rijden. En dan ga je daarna naar de garage om het écht te laten repareren.
Nou zo werkt dat met liften ook!
Dus ik denk dat die lift best opgelapt kan worden voor die korte tijd...maar dat de woningbouw het financiele plaatje dan te hoog vindt worden.
Staat in de lift bij de alarmknop niet het onderhoudsbedrijf dat 'm onderhoud? Of bij de kelderingang of zolderingang???? Kan je dat nummer niet opzoeken van dat bedrijf en eens voor info bellen?
En de woningbouw bellen natuurlijk, stampij maken! Zijn ze nu helemaal betoeterd!
groeten albana

Niny

Niny

23-10-2010 om 16:29

Albana

Ik kijk misschien te veel horrorfilms, maar persoonlijk zou ik niet graag in een provisorisch gerepareerde lift stappen...
Succes Fladder, ik hoop dat ze de lift snel repareren!
Niny

fladder

fladder

23-10-2010 om 17:44

Het liftverhaal...

Nu ik erover nadenk n.a.v. jullie postings: dit speelt al langer.
Een tijdje geleden heeft één of andere aso een trap tegen de deur (schuifdeur) aangegeven waardoor die ontwrichtte en aanliep tijdens het stijgen en dalen. Op een mooie dag donderde de hele deur er volkomen ontwricht uit: iets te vaak aangelopen..!
De deur is toen bijgebogen en toen ging het wel weer. Maar drie weken geleden ging de deur, die toch nog een beetje ontwricht was, niet meer goed open en moest er iemand uit de lift worden bevrijd (ieks!).
Er moet nu een nieuwe deur komen en dat is blijkbaar ver-schrik-ke-lijk moeilijk...
Ik ga volgende week eens bellen naar zowel woningbouw als het liftbedrijf (tel.nr. hangt in de centrale hal). En dan aan de woningbouw vragen hoe we dit gaan opvangen, of praktisch, of financieel (ik betaal tenslotte voor een flat mét lift), liefst beide
I.i.g. blijk ik dus geen aansteller te zijn als ik denk dat een flat-met-lift géén flat-zonder-lift hoort te zijn. En provisorisch gerepareerd was-ie al een tijdje, realiseer ik me nu.

fladder

fladder

23-10-2010 om 17:48

Verschil met de kassa-situatie

Dit is geen hoge flat (3 hoog), en de meeste mensen kunnen gewoon traplopen. Maar het gaat mij erom dat we er wel voor betalen, en ik persoonlijk heb er wél last van (maar dat weegt waarschijnlijk minder zwaar dan een lift in een bejaardenflat of een lift in een hoge flat).
Hoe dan ook, ik ga het volgende week uitzoeken.

Fladder

Er zijn in flats met lift, ook de lagere, natuurlijk altijd mensen voor wie traplopen een probleem is. Daarom wonen ze daar. Dus ja, je betaalt voor een flat-met-lift, maar los daarvan, jij kunt nou toevallig moeilijk zonder. En zo uitzonderlijk lijkt me dat helemaal niet.

Je weet uit welke hoek ik kom en in welke hoek mijn adviezen vaak zitten, ik zal je niet teleurstellen: je zou een advocaat kunnen benaderen (in Amsterdam zou ik zeggen : het huurteam, maar ik weet niet of dat er is in Almere). Nou heb ellek nadeel se foordeel: omdat jij er financieel niet glorieus voorstaat kan een advocaat kortdurend (tot 3 uur) voor je aan de slag voor 40 euro (of 74, maar gezien je vermoedelijke nkomen denk ik het eerste), en langer durend voor 100 euro (niet eerst het een en dan het ander). Dit eventueel na doorverwijzing van het juridisch loket. Bijvoorbeeld wge-advocaten.nl, dat zijn vziw wel nette lui en ze doen ook huurrecht. Maar het juridisch loket kan je ook wel naar een andere huurrechtadvocaat doorverwijzen, en vermoedelijk kan die in een kort advies boze brief oid, maar dat alles binnen die 3 uur) jullie een stuk verder helpen.

Meer info: www.hetjl.nl (voor het juridisch loket).

Sterkte ermee!

Temet (is dit trouwens dezelfde lift waarin werd geplast? Is dat opgelost?)

Verduidelijking

Sorry Fladder, nog even over de centen: het idee is dat een advocaat die een doorverwijzing krijgt van het Juridisch Loket voor een zgn LAT (lichte advies toevoeging, sorry voor het jargon) dus eerst kijkt of ie in die 3 uur wat voor je kan betekenen, blijkt er meer tijd nodig te zijn dan wordt het een gewone zaak (en dito toevoeging) en dan moet je in totaal 100 euro betalen (als je in de laagste eigen bijdrage categorie zit). Dus dan heb je eerst al 40 betaald en dan komen er later 60 bij. Maar dit lijkt me in eerste instantie een LATje, zeg ik als buitenstaander.

Ik zou dus bij de buren even vragen om allemaal 5 euro te dokken voor een gedegen advies (met enige vervolgwerkzaamheden) van een huurrechtadvocaat. Kan jij doen, of een andere buur met weinig geld (buren met veel geld krijgen die toevoeging niet).

Meer info over de financiën: www.rvr.org.

Maar mocht Almere wel een huurteam hebben, probeer het dan daar. Alleen dacht ik dat dat typisch een grootsteeds verschijnsel was (hoewel, Almere is inmiddels ook groot natuurlijk )

Groeten,

Temet

fladder

fladder

23-10-2010 om 21:34

Temet

Jeee, wat heb jij een olifantengeheugen...! Ja, dat was dezelfde lift. Het liftplassen hield op nadat iemand (met hond...) was verhuisd. Afgelopen zomer hadden we weer enkele piessessies, maar dat viel opmerkelijk precies samen met iemand die ook een hondje had gekregen en die iemand is inmiddels ook weer vertrokken. Brrr, wat heb je toch goorlingen...

Bedankt voor je advocatenadvies! Ik hoop niet dat het zo ver hoeft te komen, maar zou een rechtsbijstandverzekering ook helpen? Die heb ik namelijk ook.

Het is i.i.g. duidelijk dat het hoog tijd is dat er iemand hard aan de bel trekt, maak ik op uit jullie reacties!

Wordt vervolgd!

Massi Nissa

Massi Nissa

24-10-2010 om 08:56

Het is een geldkwestie

Geweldig advies van Temet, Fladder, heel veel succes! En even terzijde: ik woon ook in een appartementenblok met in totaal zes liften. Hier moet binnenkort van alles aan vervangen worden, hier een motor, daar een kabel, bijna overal electronica. De liften zelf worden dus niet vervangen of vernieuwd, het is gewoon essentieel onderhoud. Kosten gemiddeld per lift: 33.000 euro. Gaat u even zitten, koekje erbij?
Jullie verhuurder heeft gewoon geen zin om nog vele meer geld uit te geven. Jammer voor hem, jullie staan volledig in je recht.
Groetjes
Massi

Jaymza

Jaymza

24-10-2010 om 14:39

Trappenhulp

Het is vaak wel degelijk zo dat liftonderdelen uit het buitenland moeten komen en er zeer lange levertijden zijn. Zijn het oude liften, dan zijn niet altijd tijdelijke tweedehandse onderdelen beschikbaar. Het is dus zeker niet altijd onwil. Maar er bestaan wel tijdelijke oplossingen om mensen een trap op te helpen. Dring bj de verhuurder daarop aan. Een paar maanden geen lift kunnen ze niet maken.

Jaymza

fladder

fladder

24-10-2010 om 17:01

Leeftijd lift...

...is nog geen 10 jaar. Flat komt uit 2002 of 2003. Het is mechanische schade, maar niet door slijtage.

Ik ga morgen eens rondbellen...

He?

Dacht ik toch gisteren een reactie getypt te hebben, staat-ie er niet in! Foutje zeker.

Hoe dan ook, Fladder, ja natuurlijk je rechtsbijstandverzekering bellen, daar zijn die lui voor. Ik zou vandaag contact opnemen als ik jou was.

Groeten,

Temet

fladder

fladder

25-10-2010 om 11:34

Update

Ik ben in contact met de liftenmaker. De lift is niet een beetje stuk, maar waarschijnlijk total-loss. De schade is echt zo zwaar dat de vriendelijke mevrouw aan de telefoon al na het noemen van het adres wist waar het om ging...
De mevrouw is nu aan het nagaan hoe de stand van zaken precies is en zal nog terugbellen met een precies verslag.
E.e.a. is het gevolg van vandalisme, speelde al langer (dat klopt), de lift werd telkens weer gerepareerd en e.e.a. heeft enkele weken geleden geleid tot een behoorlijk ernstige opsluiting (als in: moeilijk te bevrijden). Dat gerucht klopt dus.
Het zal inderdaad langere tijd (als in: meerdere maanden) gaan duren, maar precieze details moet ze nog opzoeken (is ze nu mee bezig).
De woningbouw heeft een groot probleem, dat is wel duidelijk. Maar voor ik die vraag wat ze daaraan gaan doen moet ik eerst meer details weten, en ik heb het vermoeden dat die details nog niet helemaal bekend zijn (mijn eigen aanname: de expertise is nog niet helemaal rond).
Omdat hier onomstotelijk sprake is van vandalisme vraag ik me af in hoeverre de woningbouw de verantwoordelijkheid bij de bewoners kan neerleggen?

Het is de basisschool niet

"Omdat hier onomstotelijk sprake is van vandalisme vraag ik me af in hoeverre de woningbouw de verantwoordelijkheid bij de bewoners kan neerleggen? "

Niet, lijkt me. Op de basisschool wil het onderwijzend personeel nog wel eens naar collectieve sancties grijpen, maar in de grote-mensenwereld kan dat niet zomaar. Dat een buur van jou de boel heeft gesloopt neemt niet weg dat jij van de wbv een woning met lift huurt. Het wangedrag van je buur is niet jouw pakkie-an.

Wbv kan overigens wel de schade op de dader verhalen. Als ze die pakken natuurlijk (weinig kans...)

Hoe staat het trouwens met je zoektocht naar iets anders in het fraaie D?

Groeten,

Temet

fladder

fladder

25-10-2010 om 15:06

D (ot)

Ik heb me begin september in kunnen schrijven en heb 8 opties genomen. Dat is tevens het maximum. Een optie is eigenlijk een groep huizen (blok, paar straatjes, rijtje, whatever) waar je je op in kan schrijven.
De wachttijd is over het algemeen 6-12 mnd en ik kan online zien hoe hoog (laag) ik sta op de wachtlijst. Voorlopig is het nog geen tijd om in te pakken
Van één optie is de wachttijd 0-6 mnd, ik ben 72e van de 84. Bedenk wel dat er ook wachtenden uitvallen omdat ze elders al een huis hebben gevonden, dus het is minder wanhopig dan het klinkt, maar toch zie ik mezelf nog niet verhuizen in 2010. Nevermind, ik ga uit van volgend jaar zomer. Komt ook beter uit ivm school.
Het 0-6 maanden blok is tevens het oudste stuk van D. Er gaan geruchten dat die gesloopt gaan worden maar dat schijnt toch niet zo te zijn. Wel komt er een flink renovatieproject. Maar eerlijk gezegd ben ik juist op díe huizen smoorverliefd geraakt. Ze zijn oud, maar hebben 4 slaapkamers én een zolderkamer met ramen en een flinke tuin!
Het heeft niet het comfort van een moderne eengezinswoning, maar als je weinig te besteden hebt heb je ook weinig te eisen. En binnen de beperkingen vind ik alle opties, maar vooral díe, echt zo ongeveer een villa voor ons...!
We moeten nog geduld hebben, en ik geloof het eerlijk gezegd ook pas als we de sleutel hebben, al ziet het er nu gunstig uit. In mijn huidige plaats zeiden ze namelijk 5 jaar geleden "over 5 jaar kan je groter wonen" en nu zijn die woningen nog onbereikbaarder omdat de wachttijd sneller oploopt dan het aantal jaren lidmaatschap, én ook nog eens omdat de woningen onbetaalbaar zijn geworden en ik me überhaupt niet meer mág inschrijven boven de 550 euro huur, dus ik hou rekening met dode mussen, door ervaring wijsgeworden.
Maar de voorpret is er al...!

4 slaapkamers?!?!?!

En dan wordt het nog gerenoveerd ook?! Wauw, dat klinkt echt superdelux. En dat met maar een inschrijftijd van een jaar? Bij ons in de woonplaats krijg je met minstens 13 jaar wachttijd en met veel geluk een eengezinswoninkje met gaskachel en 2 á 3 slaapkamers.
Dus doen hè, als je de kans krijgt!

Gr. Poezie.

fladder

fladder

27-10-2010 om 13:28

Poezie

Zeker weten!
Het zijn oudere huizen (mogelijk nog met gaskachel )en iedereen wil liever de nieuwbouw met meer luxe en comfort, het ligt ook nog eens in een dorp waar half Nederland nog niet dood gevonden wil worden , maar het past mij uitstekend, ik zal onzelieveheer op mijn blote knieën danken als ik een woning daar krijg toegewezen, en 's winters doen we wel een extra deken op het bed.
De belangrijkste voorzieningen zijn in de buurt en er komt binnenkort zelfs een treinstation Qua scholen voor de kinderen: ook dat zal in orde komen.
Ik vraag me alleen af waarom ik dit niet eerder heb bedacht

Update lift: geen...

Hier ook gaskachel

En enkel glas. 's Zomers heb je helemaal nergens last van, maar 's winters kan het nog wel eens koud en tochtig zijn. Dan doe ik gewoon de gordijnen heel vroeg dicht. Ik vind gaskachel t.o.v. centrale verwarming qua admosfeer zelfs prettiger, c.v. is meteen zo heel erg droog. (Wel weer prettig als je was te drogen hebt in je huis) Maar waar ik het allermeest van geniet is mijn tuin.
Dus ik zal voor je duimen! (Ook m.b.t. de lift.... )

Gr. Poezie.

fladder

fladder

28-10-2010 om 15:55

Gaskachel

Ik heb vroeger wel een gaskachel gehad, dat was ideaal om bijvoorbeeld soep op warm te houden. Het hééft iets, die vlammetjes achter de ramen! Soort armeluis-openhaard

amk

amk

28-10-2010 om 19:59

Heerlijk

ik heb een moederhaardsysteem. Dus een ouderwetse gaskachel met vlammetjes en twee gebakken katten, en in alle kamers radiatoren verbonden door een dikke buis waar warm water door stroomt.

Wat er hier ook gebeurt die gaskachel blijft.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.