Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Doemdenker

Doemdenker

04-03-2010 om 19:43

Log even in op account van vriendin/advies gevraagd

Ik heb dringend advies nodig en mijn vriendin heeft enorm veel steun aan dit forum,om herkenning te voorkomen, globaal het verhaal, x jaar getrouwd, x kindjes, ik ben zelf ondernemer,en wil scheiden, man heeft totaal geen aandacht voor kids,voor mij,zit 14 tot 16 uur pd achter pc,totale desinteresse voor de wereld om hem heen, houd de dag voor de nacht,en komt zijn bed niet meer uit om te werken.Wat zijn mijn opties nu,ben bang dat als ik zelf stop,ik alles kwijt raak(auto, fijn huurhuisje etc),aan alimentatie hoef ik helemaal niets te verwachten,want ik denk niet dat hij lang zijn baantje houd op deze manier,en ik heb weleens gehoord dat als je zelf stopt je in een ww komt met een max van +- 780 pm,hallo,huur is al 550,is er iemand die dit aan de hand heeft gehad,heb ook al eens van iemand anders gehoord dat het reuze meeviel, en je toch nog beroep kon doen op allerlei subsidies, begrijp me niet verkeerd,wil helemaal niet stoppen met werken,maar als we uit elkaar gaan dan is dat wel de enige mogelijkheid, en ik ben 48,denk niet dat ze op mij zitten te wachten,
met vriendelijke groet,
doemdenkertje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ellen Wouters

Ellen Wouters

04-03-2010 om 20:01

Als je ondernemer bent, heb je sowieso geen recht op ww volgens mij. Dat is een werknemersverzekering.
Maar het verband met scheiden is me ook niet helemaal duidelijk. Waarom is stoppen met werken de enige mogelijkheid als je gaat scheiden?
En wie zouden er op jou moeten zitten wachten, als je nu ondernemer bent heb je toch al klanten? Kun je iets concreter zijn?

En je bent bang dat je de huur niet meer kunt betalen, maar ga je er sowieso van uit dat je man weg zal gaan?

Ellen Wouters

Ellen Wouters

04-03-2010 om 20:05

Aanvulling

Je schetst nu een probleem, maar het helpt als je ook iets kunt zeggen over hoe je je toekomstige situatie voor je ziet.

Je hebt een woning nodig. Wil je blijven zitten waar je zit en je man zover zien te krijgen dat hij vertrekt, of wil je zelf verhuizen?

En je hebt inkomen nodig. Wat is je eigen idee daarover? Werk? Onderneming? Bijstand?

dd

dd

04-03-2010 om 20:13

lees het net terug en het is inderdaad wel wat vaag,kan niet te specifiek worden want het betreffen geen normale werkzaamheden als in"het hebben van klanten", het gaat meer om freelance werk afnemen van verschillende organisaties met hele wisselende werktijden.Man doet ook een stukje werk in bedrijf wat ik niet kan overnemen,en op dit moment is er ook geen personeel te vinden (sorry blijft vaag), maar geloof me maar,omdat ik " de baas ben" kan hij ermee wegkomen om iedere dag veel te laat te beginnen,hij wordt gewoon niet meer wakker,dus hij werkt nog wel zo'n 5 uur per dag,toekomst.....In het beste geval,dat alles hetzelfde blijft maar dat hij weg is,het slechtste.......Dat wil ik dus weten,wat gebeurt er als ik moet stoppen?

groet

Ellen Wouters

Ellen Wouters

04-03-2010 om 20:55

Blijft wat vaag

Tsja, ik kan er nog steeds niet echt chocola van maken.

Als je geen inkomsten hebt, dan zul je een bijstandsuitkering aan moeten vragen. Je hebt in principe dan sollicitatieplicht. Bovendien zullen zij je dezelfde vragen stellen als ik: waarom is het noodzakelijk om je bedrijf op te doeken als je gaat scheiden?

Zoals je het opschrijft is het zo dat het voortbestaan van jouw bedrijf afhankelijk is van het werk dat je man ervoor doet. En er is niemand die dat in zijn plaats kan doen.
Zonder verdere info te hebben kan ik alleen maar zeggen: beeindig de samenwerking met je man en zoek ander personeel.
Het is moeilijk om zonder verdere informatie aan te nemen dat je bedrijf wél kan draaien met een werknemer die zijn bed niet uitkomt en zijn werk niet doet, en zonder die werknemer niet meer voort kan bestaan.

Maar goed, als dat het geval is, dan wordt het dus solliciteren, een ander bedrijf beginnen of de bijstand. Op je 48e ben je niet kansloos op de arbeidsmarkt, Het hangt er wel een beetje van af wat je kunt.

Tinus_p

Tinus_p

05-03-2010 om 10:29

Huurtoeslag

doemdenker:
"een ww komt met een max van +- 780 pm,hallo,huur is al 550"
Eén woord: Huurtoeslag.
Er valt te leven van een bijstandsuitkering, hoewel het erg karig is. Maar ik zou idd eerst inzetten op de vraag hoe je je bedrijfje WEL kunt voortzetten. Welke speciale macht/bevoegdheid/vaardigheid heeft je aanstaande ex, dat hij zo onmisbaar is???

mirreke

mirreke

05-03-2010 om 18:01

Tuurlijk doorgaan

Ik kan me niet voorstellen dat je bedrijfje alleen maar kan voortbestaan door je man.
Dus als je gaat scheiden zoek je ofwel iemand die zijn werkzaamheden overneemt, of je probeert werk aan te nemen waar je zijn inbreng niet voor nodig hebt.
Het is inderdaad nogal vaag allemaal, ik kan me niet voorstellen dat je (op 16 miljoen nederlanders) direct herkenbaar bent als je iets meer vertelt.
Ik ben ook zelfstandig ondernemer, ik ben van oorsprong vertaler, en dat kan ik op de gekste tijden doen als het zo uitkomt. Ik werk regelmatig ook 's nachts als ik een deadline moet halen.
Doe jij ook dat soort werkzaamheden of moet je fysiek je huis uit bij je werk? Dat laatste is wat lastiger met kinderen, zeker als het bijzondere werktijden zijn. Als je bv. evenementen organiseert is dat vaak weekeinden en avonden.
Ik weet uit eigen ervaring gelukkig niets van scheiden. Wel weet ik dat je idd geen ww krijgt als je ondernemer bent en stopt met werken. Je kunt dan bijstand aanvragen.
Daar zou ik zelf nooit voor kiezen. Probeer zoals ik al zei je bedrijfje door te zetten. Geeft je een veel onafhankelijker gevoel.
En de invulling van de scheiding zelf heb je zelf in de hand.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.