Werk, Recht en Geld

Kaaskopje
17-12-2011 om 21:37
Loon in natura / koffie thee ter beschikking stellen
Onze werkgever heeft een mailtje rondgestuurd waar onze haren recht van overeind gingen staan. Gezien de tijd die er in het lopen van de koffierondes wordt verspild, worden de koffierondes met ingang van januari beperkt naar een ronde per dag en wel de tweede helft van de middag. De koffierondes zijn een te hoge kostenpost van het bedrijf omdat de koffie-uitdelende collega's dan geen geld opleveren, maar geld kosten. Om aan ieders persoonlijke behoefte aan koffie of thee tegemoet te komen mogen we, nou ja... móeten we dan maar zelf een thermoskan koffie of heet water meenemen voor alle momenten die buiten de pauzes vallen. In de pauzes kunnen we koffie uit de automaat halen. Dat zijn dus drie momenten per dag, met de koffieronde in de middag 4 mogelijke koffiemomenten per dag. Er zijn werknemers die structueel afwezig zijn tijdens de koffierondes, omdat ze dan klaar zijn met werken. Zij krijgen dus nooit koffie 'van de baas' terwijl ze aan hun bureau zitten.
Ik ben helemaal niet thuis in wat de rechten en plichten van werknemers en werkgevers betreft, maar ik heb gevonden dat koffie en thee op de werkplek onder Loon in Natura valt, verplicht de werkgever ons om alleen koffie te drinken tijdens de pauzes, die verplicht in de kantine doorgebracht moet worden ben ik geneigd om te denken dat dit niet onder Loon in Natura valt.
Afgezien van het belastingtechnische deel van verstrekkingen als koffie of thee, kom ik ook tegen dat een werkgever koffie en thee ten alle tijde beschikbaar moet stellen. Mijn conclusie is dat een werkgever een werknemer in principe niet mag verplichten om eigen koffie mee te nemen van huis, of die werknemer moet daar al een vergoeding voor krijgen.
Door de aard van ons werk wordt er veel gepraat, wat voor droge monden zorgt. Ik drink op het werk veel meer dan thuis, als ik de hele dag klanten te woord sta.
Wie is hier in thuis? Wat zijn de rechten en plichten aan beide kanten?

Fiorucci
22-12-2011 om 06:25
Kaaskopje
Nee,dat bedoel ik niet. Ik bedoel de opdrachtgever, het bedrijf waar jij voor belt. Het cc waar mijn zoon werkte, had geen kledingvoorschriften. Tot de opdrachtgever langskwam. Ineens was de regel: de heren dienen een overhemd te dragen. Maakt geen zier uit zou je denken, maar de opdrachtgever wilde dat, punt. Zij zijn uiteindelijk jouw baas.

Kaaskopje
22-12-2011 om 11:26
Oh ok
Ja ook dat is zo. Wij ondervinden nu persoonlijk ook dat de opdrachtgever de baas is. Niet ik, maar man. Dat gaat ons een paar honderd euro per maand aan inkomsten schelen Gelukkig waren we daar nog niet zo lang aan gewend, gewoon weer terug naar af.

Vic
22-12-2011 om 11:49
Kaaskopje
Oh, wat vervelend zeg ;-( Maar ook dat mag vaak niet zomaar, zo ineens je salaris verminderen. Of zat je man nog in een proefperiode?

Kaaskopje
22-12-2011 om 12:05
Nee
Hij had een nieuwe functie binnen het bedrijf en gaat weer terug naar de oude. Heel jammer.Maar gelukkig hebben we werk en daar gaat het om.

Tirza G.
22-12-2011 om 12:07
Ja precies
Een hervormer, aangesteld door de directie. Die het dus hoogstwaarschijnlijk nodig vond dat er werd hervormd.
Nog effe, en we krijgen de beeldenstorm ook nog. Beeldschermenstorm misschien
Tirza

Vic
22-12-2011 om 12:19
Zou ik nog maar even goed uitzoeken
Volgens mij mag een werkgever niet zomaar minder gaan betalen als functies verdwijnen of als hij iemand in een andere functies plaatst. Een kennis van mij, directiesecretaresse, ging van 40 naar 24 uur en kreeg toen een functie als afdelingssecretaresse. Haar werkgever wilde ook het salaris verminderen, maar dat bleek niet te mogen. Ze heeft er toen wel haar rechtsbijstandsverzekering op gezet.
Ik snap dat jullie blij zijn dat je werk hebben, maar je kunt je toch maar niet alles laten welgevallen?

Roosje Katoen
22-12-2011 om 15:50
Kaaskopje
Volgens mij mag dat niet hoor, een lager salaris uitbetalen bij reorganisatie of verandering van functie. Ik zou even contact opnemen met de OR, of anders je rechtsbijstandsverzekering.

bibi63
22-12-2011 om 21:52
Klopt vic en roosje
Bij een reorganisatie kan het helaas gebeuren dat je functie gedegradeerd wordt of dat je een andere (lagere) functie krijgt. Maar ze kunnen NOOIT je salaris verlagen. Het enige nadeel is wel, dat je dan in een lager functiegroep komt (evt. met opslag om je salaris te compenseren), maar de top van die functiegroep is dus normaliter lager, dan dat je huidige top was, dus uiteindelijk verlies je er wel mee.
Gr. Bibi

Kaaskopje
23-12-2011 om 00:57
Het heeft niet met de salarisschaal te maken
maar met de toeslagen. Hij werk niet meer buiten de normale werktijden en krijgt die toeslagen dus niet meer.