Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Olijf

Olijf

15-01-2012 om 21:53

Loopbaanbegeleiding loonheffing

Kan iemand mij vertellen of een loopbaanbegeleiding, als onderdeel van ontslagcompensatie, beschouwd wordt als loon in natura waar loonheffing over betaald dient te worden?
Dit is nml. wat mijn ex-werkgever stelt. Er is een voorstel gedaan voor een netto-budget (excl.btw) en dat de rekening voor loopbaanbegeleiding naar mijn ex-werkgever zal gaan. Ex-werkgever zegt dat dit als loon in natura gezien moet worden en daarmee zou het bedrijf er eigenlijk loonheffing over moeten betalen. Belofte is dat als er bij event. controle van de belastingdienst duidelijk wordt dat de facturen voor loopbaanbegeleiding voor een ex-medewerker zijn, het bedrijf alsnog loonheffing moet afdragen en dat men ook wel bereid is om event. loonheffing die ik als ex-werknemer had moeten betalen, voor hun rekening te nemen.
Ik heb nml. ook gehoord dat hier geen loonheffing over geheven hoeft te worden. Weet iemand hoe het zit in deze situatie en wat dat voor mij zou kunnen betekenen? Op internet vind ik alleen dingen terug over werkkostenregeling maar ik vraag me af of werkkostenregeling van toepassing is op ex-werknemers. Daarnaast heb ik iets gevonden over vrijstelling voor outplacement maar dan wordt me ook niet duidelijk of dat ook geldt voor personeel wat al uit dienst is én outplacement schijnt weer iets anders te zijn als loopbaanbegeleiding.
Kortom, ik kom er niet uit en omdat ex-werkgever wel meer dingen heeft gezegd die later anders bleken te zijn wil ik hier wel graag weten hoe het werkelijk is.
Alvast bedankt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Juridisch loket bellen

Ik heb geen idee maar ik zou het juridisch loket bellen om het na te vragen. Lastige situatie... succes!

ervaring

ervaring

16-01-2012 om 10:01

Kul

Bij mij wilde de werkgever het juist zelf betalen omdat er dan geen btw verplicht zou zijn.
Maar ik ben geen fiscalist, zou dus nog even verder zoeken. Ben je geen lid van een vakbond?

merene

merene

16-01-2012 om 22:03

Nee

Loopbaanbegeleiding is geen loon in natura. Er hoeft dus geen loonheffing ingehouden te worden.

olijf

olijf

19-01-2012 om 00:18

Dank

Hartelijk dank allemaal voor de reacties. Ik ben er inmiddels nu ook achter gekomen dat het verhaal van mijn ex-werkgever niet klopt. Ik kreeg toen ze het zeiden al het idee dat ze me iets wilde laten geloven, dat gevoel was dus juist.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.